Keskustelua välittäjistä

Mitä osinkoja ei ole automaattisesti maksettu? pitääpä tarkistaa itsekin…

Notifikaatioita ei ole viimeisimmistä osingoista tullut, laitoin tukeen viestiä niin “selvittelevät”

4 tykkäystä

Voi voi voi…

Eniten muutos tuntuu peruspakettia käyttävillä Premium-asiakkailla, eivät toistaiseksi maksa palvelusta mitään. Syyskuusta lähtien hintaa tulee 4,50 euroa kuukaudessa.

Norpan Premiumin loisto hiipuu katinkullaksi.

5 tykkäystä

Mikäli käytössä on mobiilipankki eli “Mobiili plus” -paketti, niin hinta säilyy yhä 0e/kk.

1 tykkäys

Tässä lienee ajatuskatko:

Säilytysmaksuja ei veloiteta tyhjästä arvo-osuus tai osakesäästötilistä, tai mikäli edellisen vuosineljänneksen aikana ei ole toteutunut yhtään välityspalkkiollista pörssikauppaa.

Varmaan tarkoituksena ilmaista, että säilytysmaksuja ei tule, jos on käynyt kauppaa edellisen kvartaalin aikana?

9 tykkäystä

Mitkäs ovat jatkossa välityspalkkiot nordealla alle 800€ kaupoissa USA pörssiin? Itellä menee 200-300€ joka palkasta jenkkiosakkeisiin ja jos minimipalkkio on 8€ niin loppuu nordeassa sijoittaminen tähän.

1 tykkäys

Välityspalkkiona alle 800 euron kaupoista menee sitten 8 euroa (minimi), kun 1% palkkiokatto poistuu. Palkkiot ovat muuten samat kuin ennen. Tosin minimiä saa alemmas, jos käy paljon kauppaa.

Eli käytännössä kyseessä lienee asuntolaina-asiakkaat.

Eiköhän tämä muutos näy eniten vanhempien ihmisten kukkarolla, jotka eivät osaa käyttää mobiilipankkia. Tuohan ei paljoa vaadi, että käy kerran pari kuussa katsomassa pankkia kännykältä.

Korkeakoulu-opiskelijoille (vaikka olisi jo valmistunut, kuten minä) MobiiliPlus on ilmainen siihen saakka, kunnes täyttää 31 vuotta.

Todella harmillista. Nordeasta tulee kertaheitolla itselle hyödytön. On tapana ostaa 1-2kpl kutakin jenkkifirmaa palkkapäivänä. En todellakaan halua laittaa yhtä firmaa kerralla 800€! Jotta pääsee edes tuohon 1% palkkioon… Heittivät ainoan kilpailuetunsa roskiin poistamalla tuon 1% katon. Degirolta taisi tulla juuri tämän takia mainosviesti, sinne siirrettävä vissiin ostot tulevaisuudessa.

6 tykkäystä

Tästä kannattaa antaa palautetta. Paska muutos, mutta no can do. 1 % katto oli syy, miksi sijoitan enimmäkseen Nordean kautta.

3 tykkäystä

Olen myös hyvin tyytymätön ja annan Nordealle palautetta. Arvioin sitten omalla kohdalla syyskuussa, että myynkö pienet ulkomaiset pois 1% palkkiolla vai jätänkö pitkään holdiin ne joista arvelee saavansa välityspalkkiot myöhemmin kuitattua. Varmasti vähenee ulkomaisten hupiostelu.

1 tykkäys

Onko kenelläkään tietoa mahtaisiko jostakin toisesta maasta euroopassa löytyä parempi diili? Mitä jos siirtäisi osakkeet ja kaupankäynnin pois suomesta?

Onko kenelläkään tietoa mahtaisiko jostakin toisesta maasta euroopassa löytyä parempi diili? Mitä jos siirtäisi osakkeet ja kaupankäynnin pois suomesta?

Itse ostan jenkkiosakkeita kokeilumielessä Revolutin kautta kerran kuussa palkkapäivänä. Ilmaisella paketilla saa tehdä yhden oston/kk kuluitta. Aiemmin oli kolme. Aina on riski, että muuttavat tuon nollaan.

Voi myös ostaa osakkeen murto-osia, eli voi vaikka “kuukausisäästää” Teslaan, Amazoniin tms, jolla yksikköhinta on korkea. Jenkkiosingoissa huomioidaan Suomen ja USA:n verodiili.

Ihan kaikkia jenkkifirmoja Revolutissa ei ole tarjolla. Syytä en tiedä, mutta on niitä sinne tasaisesti lisäilty. Viimeisimmässä päivityksessä tuli iso kasa SPAC-firmoja.

Kiitokset! Tuo ei ehkä ihan vastaa omaa tarvetta, lähinnä mietin josko voisi siirtää/avata tiln johonkin eurooppalaiseen pankkiin, avata arvopaperikauppaa varten paikallisen AO- tilin ja käydä normaalisti kauppaa mutta paremmilla ehdoilla ja toki laajemmalla tarjonnalla kuin esim Nordea tarjoa.

Nyt tuli Nordnetin etanavauhtiselta aspalta vastaus:

"Nordnetin välityksessä olevat ulkomaalaiset osakkeet ja muut ulkomaiset pörssinoteeratut arvopaperit säilytetään ulkomaisen alisäilyttäjän/-säilyttäjien toimesta hallintarekisteröidyllä tilillä Nordnetin nimissä asiakkaiden lukuun. "

Eli niinkuin pelkäsinkin, Nordnetin asiakkaana et omista ulkomaisia osakkeitasi itse… Ei tää nyt ihan niin mene kuin pitäisi. Onkohan tämä yleinenkin käytäntö? Varmaan paras vaihtaa, mikä on paras välittäjä osakesäästötilille?

2 tykkäystä

Pitää varmaan tehdä tarkastus mandatumissa oleviin vakuutuskuoriin.

Olen yrittänyt vältellä ajatusta, mutta parempi se nuokin tarkastaa ennen kuin laittaa lihoiksi ettei tule mitään ylläriä jälkikäteen.

2 tykkäystä

Nordnetin asiakkaana et omista ulkomaisia osakkeitasi itse… Ei tää nyt ihan niin mene kuin pitäisi. Onkohan tämä yleinenkin käytäntö? Varmaan paras vaihtaa, mikä on paras välittäjä osakesäästötilille?

Jos pelkäät hallintarekisteröintiä, niin ainoa vaihtoehtosi on pitäytyä kotimaisissa osakkeissa. Maailmalla ei käytetä antiikkisia arvopaperikeskuksia, vaan kaikki osakkeet ja omistukset on erilaisilla alisäilyttäjillä hallintarekisterissä. Osin siksi kaupankäyntikin voi olla merkittävästi edullisempaa, kun laki ei pakota kaikkia yhden yksityisen monopolin asiakkaaksi, vaan arvopaperien säilytyksessä on aitoa kilpailua hinnoissa.

7 tykkäystä

Hallintarekisteröinti ei ole se ongelma, vaan se kenen nimissä osakkeet ovat. Nyt ne ovat Nordnetin nimissä, eli en ole osakkeenomistaja, vaan omistan Nordnetin velkakirjan, joka seuraa osakkeen arvoa.

2 tykkäystä

Sitähän se hallintarekisteröinti tarkoittaa. Omistukset on virallisesti rekisterin pitäjän nimissä ja ylläpitävät omassa rekisterissään tietoa, että omistat ne.

5 tykkäystä

Mulla hirtti tänään kiinni. Sain sähköpostiin vastauksen, että Suomen ja Maltan välistä verosopimusta ei ole mahdollista soveltaa Saxon alisäilyttäjän kautta suomalaisille asiakkaille. Sen takia on peritty Maltan 35% lähdevero.

Itse olen vieläkin sitä mieltä, että Maltan lähdevero on 0%.

Lisäksi osinko raportissa on eri prosentilla pidätetty.

Keksin parempaakin tekemistä kuin kinastella jokaisesta osinko verosta vaikkei nytkään rahallisesti ole iso summa kyseessä eikä ollut viimeksikään.

Viimeksi oli 25 tai 35 Evon osaketta ja nyt kyseessä 150 Kindrediä eli summat on yhteensä muutaman kympin luokkaa.