Keskustelua välittäjistä

Nyt alkaa vahvasti näyttää minulla ei ainakaan ole varaa käyttää enään Nordean palveluita, todellakin taas kaupankäynti estetty!

1 tykkäys

Osakesijoituksissa pitää olla pitkäjänteisyyttä. Vaihtoehdot on timanttikädet tai Nordea Investor.

PS @Pohjolan_Eka tää vois olla oikea valinta sullekin :sunglasses:

6 tykkäystä

Juu, näin kun investorista poistuu tuo 1% minimi kulu alle 800e ostoksille, niin eipä ole enää paljoa syytä tätälään palvelua käyttää. Harmi vaan kun tuli osakesäästötili perustettua nordeaan ja sen siirtäminen taas maksaa ja aiheutttaa säätöä. Katsotaan mitäs tässä nyt tekis. Nonneron palvelutlaan ei toisaalta paljoa vakuuta, kun kulut ovat vielä kovemmat ja olen ymmärtänyt, että op:lla taas on kapeampi valikoima osakkeiden suhteet.

1 tykkäys

Se poistuu jenkkipörseistä. Pohjoismaissa silti voimassa tuo.

3 tykkäystä

Mandatum / OST / USD

Eli, pohdinnassa OST:n avaaminen, AOT:n rinnalle, Mandatumiin (kyllä, kaiken verosäädön jälkeenkin, koska hinnoittelu).

Tuli tulisi sisältämään lähinnä Nasdaqiin listattuna kiinalaisia firmoja, joten…:

  • OST:n valuutta on ilmeisesti aina EUR, eli valuutanvaihdosta pitäisi maksaa joka ainoan myynnin ja oston yhteydessä? Prkl, kalliiksi tulee aktiivinen dollarimuotoinen kauppa. Välillä sivuun ja taas sisään, ja joka käänteessä isohkot valuuttakulut…?

  • Miten (apilla sormenjäljellä) kirjautuminen käytännössä toimii… ovatko AOT ja OST käytössä “rinnakkain” kirjautumisen jälkeen, vai pitääkö kirjautuessa jotenkin valita kummalle puolelle haluaa?

En osaa sormenjälki meiningistä sanoa mitään, mutta OST tulee jonon jatkoksi siihen valuuttatilien perään. Samalla kirjautumisella voit tehdä kauppaa millä tilillä tahansa.

Ja valuutavaihto maksaa joka kaupan yhteydessä. Sen olen hyväksynyt. Lähes pelkillä ulkkareilla puljannut.

1 tykkäys

Hyvin toimii, samoin kuin mikä tahansa sormenjäljellä kirjautuminen. En ihan tiedä millaista vastausta oikein haluaisit kysymykseesi mutta tässä pari screenshottia. (Kyseessä Android laite.)



Sitten vaan hyväksyt saman riskibannerin kuin pc softallakin ja PAM!, olet valmis kaupantekoon.

Kallista ja työlästä on.

Ostot ja myynnit parhaalla tasolla 0.28% (+ huono valuuttakurssi) ja veroilmoitus korjattava itse joka rivillä muuten tulee verotuksessa tappioita se 0,5% + huonompi valuuttakurssi koska ilmoittavat sen spottikurssilla eivätkä todellisena hintana.

Nyt olen huomannut että paljon säästyy rahaa kun tekee IBKR:llä kauppaa. Välityspalkkiot on tippunut ehkä viidennekseen siitä mitä meni mandatumille. Se on useiden tuhansien eurojen säästö vuodessa johon tulee kaupanpäälle 6x vipu päivän sisäiseen ja hyvät shorttimahdollisuudet.

Verottajan rapsakin syntyy pienemmällä säädöllä.

OST:tä sinne ei tietenkään saa. Se mulla on nordeassa.

7 tykkäystä

Onko nyt niin, ettei yksikään kotimaisista toimijoista tarjoa USD osakesäästötiliä, vaan joka ainoan kaupan yhteydessä pitäisi maksaa valuuttakonversioista, ensin ostettaessa ja sitten myydessä…Lakihan tätä ei rajoittaisi, jos olen oikein ymmärtänyt.

Olisi tarkoitus tehdä 1-2 suuren position treidaustili, jolloin esim. Mandatumin 0.25 % konversio maksulla ensimmäinen 50k osto maksaisi normaalin transaktiomaksun lisäksi 125 euroa valuuttakonversiokulua… Ja jos kävisi hyvin ja positio myytäisiin esim. 70k arvoisena, tulisi normaalin kaupankäyntikulun päälle 175 euroa konversio kuluja :grimacing:

Parhaimmalla hintatasollakin (0.03 %) yhden osto-myyntiparin kustannukset olisivat siis:

50k x 0.03 % = €15
50k x 0.25 % = €125
70k x 0.03 % = €21
70k x 0.25 % = €175

€336 !?

Kulut onnistuneesta kaupasta, jossa position arvo nousi 40 %, olisivat lähes 2 % (336/20k) voitosta!?

Ymmärsinkö jotain väärin… Onhan tämä melkoista.

Jos tiedät brokerin, joka tarjoaa edullisempaa USD OST treidausta, vinkkaa ihmeessä :pray:

1 tykkäys

Ihan verottajasta tuo johtuu ettei niitä kukaan tarjoa.

Nordnetin Q&A osiosta

Osakesäästötiliin liitettyjä rahatilejä voi olla vain yksi. Rajoitus johtuu lainsäädännöstä. Tästä johtuen Nordnet ei tarjoa valuuttatilejä osakesäästötilin sisällä, vaan osakesäästötilillä voi käydä kauppaa vain euroilla.

1 tykkäys

Siitä vertailuluvuksi 1 dollari

Jep, mutta jos on tarkoitus veivailla edes-takaisin yhdellä lapulla, eivät alhaiset kulut silti taida voittaa OST:n väliaikaista verovapautta?

Osakesäästötiliin voi liittää vain yhden tilin. Missä määrätään, ettei tämä tuli voi olla esim. USD tili?

Kyllä siinä saa hyvällä onnistumisprosentilla veivata ettei voitolle jää muuta kuin mandatum.

1 tykkäys

Harkitsen uudelleen IBKR:ää. Veroraporttia sieltä ei varmaan suoraan saa eivätkä lähetä sellaista suoraan verottajalle. Teetkö @T3r00 itse 9A-raportin ja millaisen aineiston IBKR siihen antaa? Lähinnä huolettaa splittien huomiointi ja saako suoraan luovutukset ostoerittäin.

Itsekin vasta havahduin tähän että 1% hinnoittelu poistuu pohjoismaiden ulkopuolella nordeassa. Todella harmillista, se on ollut näin todellisena piensijoittajana erittäin hyödillinen ostojen hajauttamisessa ajallisesti.

Mutta joo tuo IBKR vaikuttaa todella houkuttelevalta :open_mouth:, ei ole tullut tutustuttua aiemmin. Kiitti tiedosta! Palvelusta tietämättömille alla screenshotti pohjoisamerikan välityshinnoista.

Ilmeisesti mitään muita tilinhoitomaksuja tms kuluja ei ole yksityishenkilöille? Ainakaan äkkiseltään en löytänyt. Täytyy tutustua tarkemmin!

Mun mielestä kannattaa valita Tiered-hinnoittelu, niin saa hinnat vielä n. kolmasosaan. Hinnoittelun voi muuttaa asetuksista ja tulee voimaan seuraavana päivänä.

Mulla on käsitys, että tuo Tiered-hinnoittelu on suunnattu päivätreidareille, mutta saa sitä muutkin käyttää.

Muutama esimerkki toteutuneista palkkioista Tiered-hinnoittelulla:

Saksa: osto 200 osaketta @ 6,42€/kpl = 1,90€ välityspalkkiota ja 190 ETF-osuutta @ 10,53€/kpl = 2,88€ välityspalkkiota

USA: osto 10 osaketta @ 94$/kpl = 0,33$ palkkiota ja myynti 55 osaketta @ 54$/kpl = 0,44$ palkkiota ja myynti 35 osaketta @ 154$ = 0,44$ palkkiota

Mulla on usd margin account (joka kannattaa avata) ja olen siinä uskossa että veroilmoitukseen riittää kun teen palvelusta ajettuun Exceliin itse valuuttamuunnoksen usd → euro

Joku joka on jo veroilmoituksen tehnyt voi korjata / täydentää

1 tykkäys

Ping @SamiK @Mrks83 @kettunen @Seinakadun_Keisari . Kuinka hoidatte IBKR veroraportoinnin? Itselläni oli pari vuotta IBKR Lynxin kautta, jonka ainoa lisäarvo oli juurikin tuo 9A-veroraportti. Tai niin luulin. Todellisuudessa Lynxin 9A-raportti on pdf-lomake, josta ei saa dataa exceliin, jotta voisi tarkistaa sisällön. Muutenkin oli hankalaa, kun lisäksi Nordnet ja Mandatum ja piti yhdistää nuo kolme omalle veroilmoitukselle.

Haaveilen välittäjästä, jolla olisi pienet kulut, laaja osakevalikoima ja veroraportti kunnossa. Vuodessa luokkaa 1000 kauppaa :slight_smile: Nordnet kärkipaikalla, kun Mandatum mokasi veroraportoinnin tänä vuonna. Oma pinnani kestää katsoa vielä ensi kevääseen.

Jos IBKR antaisi raportin, josta saisi kohtuullisella excel-jumpalla Suomen verottajalle kelpaavan raportin, niin voisin vaihtaa USA-salkkuni sinne. Joka tapauksessa pidän riskinhalinnan vuoksi kaksi välittäjää.

2 tykkäystä

Lisäkysyttävää IBKR:stä. Saako tuon hinnoittelumallin täysin vapaasti valita, vai onko siinä jotain rajoituksia tai erikoistilanteita tullut kenelläkään vastaan, jolloin olisi ollut pakotettu tiettyyn hinnoitteluun? (Eroja esim. yritys-/yksityisasiakas, salkun koko, asuinmaa tms.)