Eli, pohdinnassa OST:n avaaminen, AOT:n rinnalle, Mandatumiin (kyllä, kaiken verosäädön jälkeenkin, koska hinnoittelu).
Tuli tulisi sisältämään lähinnä Nasdaqiin listattuna kiinalaisia firmoja, joten…:
OST:n valuutta on ilmeisesti aina EUR, eli valuutanvaihdosta pitäisi maksaa joka ainoan myynnin ja oston yhteydessä? Prkl, kalliiksi tulee aktiivinen dollarimuotoinen kauppa. Välillä sivuun ja taas sisään, ja joka käänteessä isohkot valuuttakulut…?
Miten (apilla sormenjäljellä) kirjautuminen käytännössä toimii… ovatko AOT ja OST käytössä “rinnakkain” kirjautumisen jälkeen, vai pitääkö kirjautuessa jotenkin valita kummalle puolelle haluaa?
En osaa sormenjälki meiningistä sanoa mitään, mutta OST tulee jonon jatkoksi siihen valuuttatilien perään. Samalla kirjautumisella voit tehdä kauppaa millä tilillä tahansa.
Ja valuutavaihto maksaa joka kaupan yhteydessä. Sen olen hyväksynyt. Lähes pelkillä ulkkareilla puljannut.
Hyvin toimii, samoin kuin mikä tahansa sormenjäljellä kirjautuminen. En ihan tiedä millaista vastausta oikein haluaisit kysymykseesi mutta tässä pari screenshottia. (Kyseessä Android laite.)
Ostot ja myynnit parhaalla tasolla 0.28% (+ huono valuuttakurssi) ja veroilmoitus korjattava itse joka rivillä muuten tulee verotuksessa tappioita se 0,5% + huonompi valuuttakurssi koska ilmoittavat sen spottikurssilla eivätkä todellisena hintana.
Nyt olen huomannut että paljon säästyy rahaa kun tekee IBKR:llä kauppaa. Välityspalkkiot on tippunut ehkä viidennekseen siitä mitä meni mandatumille. Se on useiden tuhansien eurojen säästö vuodessa johon tulee kaupanpäälle 6x vipu päivän sisäiseen ja hyvät shorttimahdollisuudet.
Verottajan rapsakin syntyy pienemmällä säädöllä.
OST:tä sinne ei tietenkään saa. Se mulla on nordeassa.
Onko nyt niin, ettei yksikään kotimaisista toimijoista tarjoa USD osakesäästötiliä, vaan joka ainoan kaupan yhteydessä pitäisi maksaa valuuttakonversioista, ensin ostettaessa ja sitten myydessä…Lakihan tätä ei rajoittaisi, jos olen oikein ymmärtänyt.
Olisi tarkoitus tehdä 1-2 suuren position treidaustili, jolloin esim. Mandatumin 0.25 % konversio maksulla ensimmäinen 50k osto maksaisi normaalin transaktiomaksun lisäksi 125 euroa valuuttakonversiokulua… Ja jos kävisi hyvin ja positio myytäisiin esim. 70k arvoisena, tulisi normaalin kaupankäyntikulun päälle 175 euroa konversio kuluja
Parhaimmalla hintatasollakin (0.03 %) yhden osto-myyntiparin kustannukset olisivat siis:
50k x 0.03 % = €15
50k x 0.25 % = €125
70k x 0.03 % = €21
70k x 0.25 % = €175
€336 !?
Kulut onnistuneesta kaupasta, jossa position arvo nousi 40 %, olisivat lähes 2 % (336/20k) voitosta!?
Ymmärsinkö jotain väärin… Onhan tämä melkoista.
Jos tiedät brokerin, joka tarjoaa edullisempaa USD OST treidausta, vinkkaa ihmeessä
Ihan verottajasta tuo johtuu ettei niitä kukaan tarjoa.
Nordnetin Q&A osiosta
Osakesäästötiliin liitettyjä rahatilejä voi olla vain yksi. Rajoitus johtuu lainsäädännöstä. Tästä johtuen Nordnet ei tarjoa valuuttatilejä osakesäästötilin sisällä, vaan osakesäästötilillä voi käydä kauppaa vain euroilla.
Harkitsen uudelleen IBKR:ää. Veroraporttia sieltä ei varmaan suoraan saa eivätkä lähetä sellaista suoraan verottajalle. Teetkö @T3r00 itse 9A-raportin ja millaisen aineiston IBKR siihen antaa? Lähinnä huolettaa splittien huomiointi ja saako suoraan luovutukset ostoerittäin.
Itsekin vasta havahduin tähän että 1% hinnoittelu poistuu pohjoismaiden ulkopuolella nordeassa. Todella harmillista, se on ollut näin todellisena piensijoittajana erittäin hyödillinen ostojen hajauttamisessa ajallisesti.
Mutta joo tuo IBKR vaikuttaa todella houkuttelevalta , ei ole tullut tutustuttua aiemmin. Kiitti tiedosta! Palvelusta tietämättömille alla screenshotti pohjoisamerikan välityshinnoista.
Mun mielestä kannattaa valita Tiered-hinnoittelu, niin saa hinnat vielä n. kolmasosaan. Hinnoittelun voi muuttaa asetuksista ja tulee voimaan seuraavana päivänä.
Mulla on usd margin account (joka kannattaa avata) ja olen siinä uskossa että veroilmoitukseen riittää kun teen palvelusta ajettuun Exceliin itse valuuttamuunnoksen usd → euro
Joku joka on jo veroilmoituksen tehnyt voi korjata / täydentää
Ping @Bjorninen@Mrks83@kettunen@Seinakadun_Keisari . Kuinka hoidatte IBKR veroraportoinnin? Itselläni oli pari vuotta IBKR Lynxin kautta, jonka ainoa lisäarvo oli juurikin tuo 9A-veroraportti. Tai niin luulin. Todellisuudessa Lynxin 9A-raportti on pdf-lomake, josta ei saa dataa exceliin, jotta voisi tarkistaa sisällön. Muutenkin oli hankalaa, kun lisäksi Nordnet ja Mandatum ja piti yhdistää nuo kolme omalle veroilmoitukselle.
Haaveilen välittäjästä, jolla olisi pienet kulut, laaja osakevalikoima ja veroraportti kunnossa. Vuodessa luokkaa 1000 kauppaa Nordnet kärkipaikalla, kun Mandatum mokasi veroraportoinnin tänä vuonna. Oma pinnani kestää katsoa vielä ensi kevääseen.
Jos IBKR antaisi raportin, josta saisi kohtuullisella excel-jumpalla Suomen verottajalle kelpaavan raportin, niin voisin vaihtaa USA-salkkuni sinne. Joka tapauksessa pidän riskinhalinnan vuoksi kaksi välittäjää.
Lisäkysyttävää IBKR:stä. Saako tuon hinnoittelumallin täysin vapaasti valita, vai onko siinä jotain rajoituksia tai erikoistilanteita tullut kenelläkään vastaan, jolloin olisi ollut pakotettu tiettyyn hinnoitteluun? (Eroja esim. yritys-/yksityisasiakas, salkun koko, asuinmaa tms.)
En ole törmännyt rajoitteisiin ja mielestäni sitä voi vaihtaa vapaasti. Itselleni Tiered on aina ollut se halvempi vaihtoehto, joten ei ole ollut mitään tarvetta muuttaa asetusta.
Ei ole vielä pitänyt tehdå verorapsaa IBKRstä mutta ensi keväänä edessä joten hyvä että virittelet keskustelua.
Joku täällä jo huuteli integraatiota Nordnetin ja Tilijaskan väliin niille jotka veivaa firman kautta mutta jos saman saisi IB + Tilijaska kombolle niin ai että, tekosyyt loppuisi heti.