Keskustelua välittäjistä

Nordnetin kaupankäyntiluoton ja intraday limiitin käytöstä kysymystä: Miten kauppaa tehdessä määritetään käytetäänkö intralimiittiä vai kaupankäyntiluottoa? Harkitsen shorttausmahdollisuuden käyttöönottoa ja samalla nuo luottoasiat voisi laittaa kerralla kuntoon jos tulee myöhemmin tarve.

2 tykkäystä

Ei ole kokemusta intradaylimiitistä, mutta käsittääkseni on kuitenkin kyse siitä että luottolimiitti on isompi saman päivän aikana kuin yön yli.

1 tykkäys

Näin juuri se on. En ole ennen Nordnettiä juuri käyttänyt vaikka tili onkin ollut olemassa jo kauan, joten nämä luottopuuhat on vähän hakusessa. Intraday limiitillä taisi saada luottoa salkun arvon verran päivän ajaksi, kun perinteisen luoton koko määräytyy salkun lainoitusarvon mukaan, ja on pienempi kuin salkun arvo.

Intralimiitin ohjeissa kovasti varoitellaan jättämästä positioita auki yön ajaksi, joten murehdin nyt etukäteen miten näiden käyttö erotellaan toisistaan. Ennen kuin kukaan ehtii varmistamaan asiaa, niin oletan että kun käytettävän luoton määrä ylittää sallitun kaupankäyntiluoton määrän, se muuttuu intralimiitiksi. Silloin pitäisi päivän lopuksi myydä vain osuus joka ylittää kaupankäyntiluoton max sallitun määrän.

Joku toivottavasti korjaa tai vahvistaa.

Sehän menee juuri näin. Riittää kun salkku on päivän päätteeksi luottolimiitin rajoissa. Päivän sisällä luottolimiitin yli menevä miinussaldo menee intran puolelta.

Näkisin intradaylimiitin hyvin turmiollisena monelle. Voi aiheuttaa liikaa veivausinnokkuutta. Omalla kohdalla ottaisin sen käyttöön jos mulla olis isoja positioita jenkeissä. Jos haluaisi vaihtaa ison position eurooppalaiseen niin sitä voisi ostaa jo aamupäivästä ja myydä sitten illalla jenkkiläisen pois. En keksi mitään muuta skenaariota mihin tuota tarvitsisin.

Menipä tietysti väärään ketjuun. Sijoituslainaketjusta löytynee tarkempia tietoja näistä.

1 tykkäys

Kiitos vahvistuksesta!

Jos on vain vähän kokemusta sijoittamisessa, niin en suosittelisi kenellekään luotolla sijoittamista saati intraday limiitin käyttöä. Ylipäätään luottoa käytettäessä on syytä todella tietää mitä tekee. Itse tein osakkeilla kauppaa arviolta 6-8v ennen kuin ensimmäisen kerran koskin mihinkään sijoituslainoihin. Nyt olen muutaman vuoden treidaillut ja tehnyt hyvinkin paljon päiväkauppaa ja swingejä 100% omalla pääomalla. Ongelma on että pääasiallisesti käyttämäni Mandatum ei tarjoa mahdollisuutta shorttaukseen, joten olen pakotettu tekemään shorttidiilin toiselle välittäjälle jos haluan pystyä toimimaan tehokkaasti myös laskevassa markkinassa. En halua kuitenkaan siirtää liikaa varoja pois Mandatumilta, joten nämä Nordnetin luottomahdollisuudet ovat tilanteeseeni varsin passeleita.

Mainio muutos Nordnetin välittäjätilastoissa, välittäjät on kirjoitettu nyt auki!

19 tykkäystä

Ovatko välittäjätilastot näkyneet uudessa Nordnetissa tähän asti jollakin tapaa huonommin? Vanhassa Nordnetin palvelussa (jota itse käytän) nämä ovat näkyneet näin jo pitkään.

1 tykkäys

Ne ovat näkyneet lyhenteinä. “Nonnerot myy” eli myyntilaidalla ylimpänä lukee NON.

1 tykkäys

Fiksu muutos koska loppuen lopuksi varsin triviaali toteuttaa, pieni lista markkinalyhenteistä vs. koko nimi. En edes järkyttyisi jos pörssin systeemeistä saa suoraan tuon listan jopa.

Mutta mutta… NON jää näin historiaan, ainakin Nordnetin sivuilla :crying_cat_face:

Nyt kun vielä hifistelisivät että liian pitkät nimet saisi mouseoverilla näkyviin jos leikkautuu kesken poikki… Feature Creeper vauhdissa.

3 tykkäystä

Joku täällä varmasti käyttää Interactive Brokersia? Olen saanut tilin auki sinne, euroja tilille tarkoituksenani tehdä kauppaa optioilla - mutta en pysty konvertoimaan EUR → USD:ksi millä tehdä kauppaa. Antaa vain virheilmoitusta ja internetin perusteella on yleisesti huudeltu virhe.

Luin myös jostain, että IBKR ei siis automaattisesti konvertoi rahoja vaan rahat tulisi olla instrumentilla tehtävällä kaupalla - kauppahetkellä.

Epäilen nyt että tämä arvioni ei ole totta - että minulla tulisi olla USD:tä tilillä vaan riittää että on base-currencyssä eli euroissa varaa. Onko IBKR:n käyttäjiä vahvistamaan?

EDIT taitaa olla niin että margin-accounteilla ei tarvitse olla USD:tä vaan eurot kelpaavat suoraan

Joo, margin accountilla voit mennä USD:ssä miinukselle. Mutta vähän outoa, ettei valuutanvaihto toimi. Eli yrität myydä EUR.USD-valuuttaparia, mutta tulee virhettä? Mikä se virheilmoitus on, saako siitä mitään vihiä? Vai teetkö valuutanvaihdon jollain muulla tavalla?

Kokeilin useilla tavoilla. Aloitin IBKR:n selaimesta, jossa selkeä currency conversion toiminto.
Tuolla ei tapahdu mitään submittiä painamalla.

Nämä selaimessa tehdyt kokeilut näkyvät IBKR trader workstation softalla epäonnistuneina toimeksiantoina: “FX trade would expose account to currency leverage”.

Kokeilin myös IBKR trade puhelinappilla currency conversionia. Sama juttu.

Kokeilin workstationilla EUR.USD valuuttaparia, siellä saan liitetyn virheen

Kokeilin myös eri summilla jotka eivät varmasti mene tilin EUR-käteisen yli. Kuitenkaan ei toimi.
Lisätään vielä että varmistin sen että account settingsissäni “currency conversion” on sallittu toiminto.

Outoa. Siinä se väittää, ettei anna sun tehdä negatiivista saldoa, tai viedä saldoa aiempaa negatiivisemmaksi kummassakaan valuutassa. En keksi, mikä tuon voi aiheuttaa, joten kysypä supportista.

Pitänee koettaa supportista. Redditistä ja muualta luetut kommentit olivat tosin murheellista tekstiä “its a bug nothing cant be done” tasoa, mutta kokeillaan.

Mulla toimii ihan normaalisti:

Eihän salkussasi ole mitään riskilappuja, joilla on 0/negatiivinen vakuusarvo? Ja onhan varmasti margin-tili käytössä?

Tarkistin että on margin tili nimenomaan. Tarkoitus on käyttää IBKR:ä optiotreidaamiseen.
Minulla on tilillä peräti kaksi myytyä put optiota, jotka eivät siis strikepricessään.

Siitähän tämä EUR → USD konvertointihalu lähti kun aloin miettimään, että pitääkö tilillä olla tarvitussa valuutassa käteinen ostoa varten, jos strike-hintaan mennään ja pitäisi suorittaa osto :thinking:

Optiot erääntyvät 10päivässä eli ainakin sen jälkeen voin kokeilla tyhjällä taululla konvertointia taas uudestaan

EDIT: Minulla olikin “cash” account eikä margin. En kuitenkaan löytänyt että tällä pitäisi olla merkitystä currency conversionin kannalta.

1 tykkäys

Mainitsen tähän konkluusiona, että sain hyvin kattavan vastauksen IBKR:n tuelta. Tiivistettynä vastauksena, CASH-tilin haltija ei voi tehdä valuuttakonversiotoimenpidettä, mutta IBKR suorittaa konversiot automaattisesti base-currencystani tarvittuun valuuttaan (EUR->USD) ostoksia tehdessä.

Eli case-closed. Ei hätää ja piste IBKR:n tukipalvelulle

IBKR-vastine

Due to a change in our offered services IBCE clients are only permitted FX transactions under the following circumstances:

  • FX Conversion: Converting a positive currency balance to the base currency.
  • Debt Reduction: Reducing the net of negative currency balances.
  • Debt Consolidation: Trading a negative currency balance from a non-base currency to base currency.

According to our system, you have a cash account at IBCE. If you wish to buy US Stocks you can do it without a manual conversion, then the system will convert EUR (your base currency) to USD at the end of the day as it is necessary to equalize the negative USD balance.

Let me give you an example:

You (as a Cash account holder) places an order for a security denominated in USD. Our system will check if you have sufficient equivalent available funds in the Allowed Deposit Currencies, and if it does, the order will be sent to the exchange.

  • On trade date, IBCE will automatically convert an equivalent amount of USD from the nominated base currency, leaving no residual USD cash balance in the account at day’s end.
  • Similarly,at a later date, if you wish to sell USD denominated security, IBCE will automatically convert the USD proceeds to the nominated base currency to make settlement, once again leaving no residual USD cash balances in the account at day’s end.
  • The same process occurs when cash flows are generated from positions (e.g. dividends,interest). All conversions take place when the cash is deposited to or withdrawn from the account, not when it is accrued.
6 tykkäystä

En ole seurannut koko casea, joten ehkä missasin jotain oleellista, mutta erikoinen on saamasi vastaus peilaten omiin kokemuksiini muutama viikko sitten avatun tilin käyttämisestä.

Minulla on Cash account ja euromääräisen talletuksen jälkeen koitin ostaa CAD noteerattuja osakkeita, mutta kaupankäynti ei onnistunut, koska valuuttabalanssi olisi mennyt negatiiviseksi (currency leverage).

Sen sijaan manuaalinen valuutanvaihto onnistuu aivan hyvin Client portalin Trade - Convert Currency -valikosta, jonka jälkeen voin ostaa muulla kuin base currency -valuutalla osakkeita.

EDIT: Ehkä tuolla on joku asetus, jota täppäämällä saadaan automaattinen valuuttamuunnos päälle? En ole käynyt kaikkia valikkoja läpi.

Kuinka suuren palkkion IBKR veloittaa noista valuutanvaihdoista? Vai onko heillä päiväkohtainen osto- ja myyntihinta valuutoille? Jos on, niin mikä on näiden välinen %-ero (spread)?

2 tykkäystä

Hyvin erikoista kieltämättä. Note, editoin ylempään tekstiini koko IBKR:n vastineen. Voit lukea siitä
En ole koettanut tehdä yhtäkään osakeostoa vielä IBKR:lä, mutta voin koestaa tämän joskus ja palata asiaan.

Moneywalkerille, oma arvaus että valuutanvaihto seuraa päiväkohtaista/reaaliaikaista myyntihintaa valuutalle. Tietenkin optimoidessa olisi paras vaihtaa itse valuutta silloin kun sille on paras ajankohta