Keskustelua välittäjistä

Ainakin manuaalisessa vaihdossa valuutanvaihto maksaa min. 2 USD tai 0,2 basis pointsia. 1 basis point = 0,0001 valuuttayksikköä.

Jos kuukausittainen kaupankäyntivolyymi on yli miljardi USD, niin valuutanvaihdon saa halvemmalla.

Pienet positiot (margin-tilillä) IB vaihtaa kuluitta perusvaluutaksi. Tällaisia tulee esim. valuutanvaihdon yhteydessä, joskus pienistä osingoista jne. Tai ”kuluitta”, spredissä häviää sen minimaalisen kulun toki.

1 tykkäys

Syksyllä poistuu Nordeasta tuo 1% katto pohjoismaiden ulkopuolelta. Usa sijoituksiin ja vastaaviin hinnoittelu siis heikkenee.

1% maksukatto säilyy kuitenkin ETF:ssä, vaikka ne olisikin listattu pohjoismaiden ulkopuolella (kuten tahtoo olla).

Toisin sanoen “mikrosijoittaja” tai kuukausisijoittaja voi silti ostella ETF:ä vaikkapa 100eurolla 1 eur kululla + mahd. valuutanvaihto jos ei euromääräinen.

Esim. USA osakkeisiin vaikuttaa 1. palkkiotasolla siten että alle 800eur kaupasta kulut nousevat, mutta yli sen ei muutosta. Jos taas minimipalkkio 5e / taso 3., niin raja 500eur etc.

4 tykkäystä

Onko muilla vastaavia kokemuksia Mandatumista? Tein eilen aamulla isomman siirron Traderistä omalle pankktilille.Mitään ei ole tapahtunut. Soittoon ei vastata eikä alustan kautta tehtyyn kyselyyn. Pitääkö olla huolissaan??

On vastaavia kokemuksia. Olen odottanut nyt 9 päivää rahojeni siirtoa pankkitililleni. 3 päivää sitten laitettuun sähköpostiin ei ole kuulunut vastausta.

Edellisellä kerralla muutama viikko sitten oli ihan vastaava tilanne ja rahojen siirrossa kesti yli viikko. Silloin syynä oli Saxo Bank:n tekninen virhe ja luvattiin palata asiaan. Asiaan ei ole palattu mutta rahat kuitenkin tulivat, eli eiköhän tuo toinenkin kotiutus joskus tilille saavu…

Toista viikkoa mennyt pahimmillaan kun olen tyhjännyt tiliä. Sepa siirrot pitäisi mennä sekunneissa euroalueella 100 000 euroon asti mutta mandatum pelaa omilla säännöillään.

Maksumuurin takana, mutta mietin ovatko he Nordnetissa kokonaan unohtaneet ETF-kk säästöön tulleet maksut?

Nordnet on jättänyt hintakilpailun pienimpien osake-erien välittäjänä. Se näyttää löytäneen optimaalisen hintojen ja palveluiden yhdistelmän, joilla aktiivisin yksityissijoittajien joukko pysyy riittävän tyytyväisenä. Tosin viime aikoina sijoittajien keskuudessa on kuulunut pientä murinaa Nordnetin kohonneista välityspalkkioista. Tätä valitusta maajohtaja Suvi Tuppurainen tosin ihmettelee, sillä Nordnet ei ole tehnyt muutoksia hinnoitteluun moneen vuoteen.

3 tykkäystä

Ei nordnetin kulut kotimaassa ole ihan mahdottomat varsinkin kuin 5e/kauppa on melko helppo saavuttaa vähänkään veivaamalla.

Ne on ne ulkomaiden pörssien välityskulut jotka ovat täysin poskettomat. 15e/kauppa lul. Puolet liikaa.

Juuri nyt itsellä ulkomaiden kaupat alkavat olla pyöreät 0-1kpl/kk joten 15e hinnalla Nordnet saa minulta 0-15e/kk näitä kauppoja. Puolet pienemmillä kuluilla epäilen että saisi kymmenkertaiset rahat irti minunkin taskusta.

10 tykkäystä

Ohessa vähän vanhoja kokemuksia parin vuoden takaa.

Lynx:

+pääsy usealla markkinalle

-vähän erikoisemmat yhtiötapahtumat eivät hoituneetkaan raporteille asti oikein
-tietojen ja raporttien haku ja löytäminen kankeaa
-hinnoittelukin oli lopulta vähemmän läpinäkyvää kuin mainosten perusteella kuvittelin ja hintahyöty lopuksi olematon, passiiviselle kaupankäyjälle ei merkitystä
-tuki suomalaisille huono, esim. ei kunnollisia raportteja verottajaa varten, tämä oli syy, miksi lopulta lopetin Lynxin käytön yhdessä tuon yhdeltä raportilta löytyneen yhtiötapahtumavirheen takia

Nordnet:

Olen samaa mieltä tietoturvasta. Nyt ovat toteuttaneet vahvan tunnistaminen sen verran huonosti eli käytännössä maksullisesti, että en halua ottaa sitä käyttöön.

Toinen, mikä Nordnetissä närästää, on markkinoiden suppeus. Olisi mukava pystyä käymään kauppaa Etelä-Euroopan pörsseissä tai vaikka vain Virossa.

Näistä syistä olen harkitsemassa välittäjän vaihtoa. Olen useamman kerran harkinnut Nordeaa, mutta niiden hinnaston sekavuus on tähän asti noussut esteeksi. Tällä hetkellä ilmeisesti pyrkivät ohjaamaan asiakkat kännykän käyttäjiksi hinnoittelulla. Moni asia taitaa muuttua maksulliseksi syyskuun alusta 2021.

2 tykkäystä

@Jaaniz Pistin eräänä iltana OP:n nettipankissa aspa-chattiin about seuraavanlaisen toteamuksen: Heippa! Haluaisin ostaa Sprott Physical Uranium Trust Unit (U.UN)/CA85210A1049 hintaan 10.xx mahdollisimman pian. Pari minuuttia kului ja aspa soitti minulle ja lupasi viedä toimeksiannon meklarille. Toimeksianto sitten toteutui ja näkyi muutaman päivän viiveellä aot:llä :+1:

8 tykkäystä

Koska ehdoissa lukee, että “kuukausisäästösopimuksen kautta tapahtuvista ETF-ostoista veloitetaan 2,5 euron palvelumaksu” niin maajohtaja ei ilmeisesti pidä tätä kirjaimellisesti välityspalkkiona :grinning_face_with_smiling_eyes:

Edit: Käsitykseni vahvistui entisestään kun ehdoissa luki myös, että “kun aikanaan myyt ETF-osuutesi, maksat hinnaston mukaisen välityspalkkion.”

2 tykkäystä

Ihan mielenkiinnolla, tarkistitko mitkä olivat kulut? Kysyin OPlta vastaavan moista ja sanoivat toimeksianto kuluiksi 40€ ja meklarinpalkkio 50€ kun osaketta ei listoilta löytynyt. Totesin että pitävät tunkkinsa ja vaihdan Nordeaan.

2 tykkäystä

42€ kokonaisuudessaan (sisälsi valuutanvaihdon+kaupankäyntikulun).

1 tykkäys

Kiitos, henk.koht. en tollasesta riistosta maksa. Vaihdan toimijaa sen takia :slight_smile: Ymmärrän pienet kulut, mutta omassa tapauksessani OP vain ei ollut hoitanut omaa päätään kuntoon ajoissa ja sitten kehtaavat verottaa tollasia transaktio hintoja. Äänestin jaloillani.

3 tykkäystä

Onko kenelläkään kokemuksia tilin siirrosta mandatumista nordnettiin?
Tuliko siirrosta kuluja?

Itse siirsin OP:sta AOT:n Nordnetiin eikä maksanut mitään.

OP:lta siirto meneekin helpommin.
Mandatumin palvelu on saxo bankin. Ja kuvio on lievästi sanottuna epäselvä.
Ellei toisessa salkussani olisi huomattavaa verorasitusta myisin ne ja ostaisin uudelleen nordnetissä.

Okei no sitten. Toivottavasti joku jolla on kokemusta vastaa. Tai sitten kysyt itse Nordnetin aspasta.

2 tykkäystä

Kyselyä pistetty, täytyy varmaan harkita soittamista.

2 tykkäystä

Tein juuri heinäkuussa AOT-suomilappujen sekä yhden US-lapun siirron Mandatum → Nordnet.
Trader -hinnston mukaan menee siirrosta kuluja, en itse asiassa tarkistanut tuliko veloitusta.

Lopuistakin on juuri siirtopyyntö tehty. OST vielä odottaa pyyntöä, että saa kauppojen T+2 ajan sulateltua ja ei tule jälkiseurauksia.

Toteutus oli itse asiassa hyvin selkeä, molemmissa on valmiit lomakkeet siirtoa varten.
Ilmoitus pitää tehdä molempiin päihin erikseen.
Nordnetin ohjeet ja lomakkeet: Osakkeiden siirto ja arvo-osuustilin siirto | Nordnet

Nordnetiin pitää lisäksi tehdä ostohinnoista ja -päivistä ilmoitus erikseen, jos haluaa veroraportoinnin ja salkun tuottoseurannan automatisoitua. Kustannus 10€/ISIN ja tämä ainakin veloitettiin :money_with_wings: .

Toinen siirto vetämässä on Nordeasta Nordnetiin. Tuolla puolestaan siirtopyyntö pitää tehdä verkkopankin viestin kautta. Ei ole erillistä lomaketta tai vastaavaa Investorissa (ylläri :rofl:)

4 tykkäystä

Lopuistakin on juuri siirtopyyntö tehty.

eli Mandatum → Nordnet ja

Toinen siirto vetämässä on Nordeasta Nordnetiin

Saako kysyä, mitkä asiat vaikuttivat siihen, että päädyit tähän ratkaisuun?