Keskustelua välittäjistä

Yksi syy on Degiron pitkä lista aidosti ilmaisia ETFiä, jolloin pienten pääomien hajauttaminen ei tule kalliiksi. Eipä ne pienet määrät kyllä maksa IBKRlläkään kuin pari euroa. Toinen syy voisi olla iso valikoima minifutuureja. (niiden käyttämiseen tosin vaativat ottaa käyttöön marginaalin, jota en aloittelijana halunnut.) Muita syitä en keksi.

1 tykkäys

Halleluja!
Nordea saanut mahdolliseksi asettaa hankintahinnan osakkeille joiden hinnat on mennyt sekaisin splitistä. :smiley:
Hankintahintaa ei ole kuitenkaan mahdollista itse asettaa tietyille erille vaan pitää itse laske keskihinta ostoille ja sitten sen pystyy laittamaan hankintahinnaksi koko potille.
Ehkä ensi vuonna niitä pystyy sitten korjailemaan ostoerittäin tai sitten Nordean atk-järjestelmä ei mene splitistä rikki. :open_mouth:

4 tykkäystä

Hyvä päivitys. Olen pitänyt IB:tä vähän kokeneemman ja varakkaamman säästäjän vaihtoehtona.
Kun kysyttiin jenkkiosakkeista ja eTorosta niin yhdistelmä vertautuu enempi Degiroon kuin “oikeaan” välittäjään laajalla instrumenttivalikoimalla.

Meininki on tällä hetkellä pörssissä ilmeisesti niin hurjaa, että jopa OP:n kaupankäyntipalvelut ovat jumissa ainakin itselläni. Kellään muulla samaa ongelmaa?

Kyllä tuntuis OP pelaavan.

2 tykkäystä

OP on ollu jumissa koko päivän. Tuli yksi ostokin tuplana, peruin toimeksiannon palvelun mukaan onnistuneesti eikä näkynyt useaan tuntiin toteutuneissa, sitten ihmettelin iltapäivällä kun linkitetyn tilin saldot pakkasella ja osakemäärä olikin tuplat että mitäs ihmettä. Ei ollut siis synkassa toteutuneet, salkku eikä tilin saldo. Nyt 6h myöhemminkään ei näy toteutuneissa kaupoissa vieläkään tämä osto, vaikka myin nuo liiat jo poiskin. Eikä ostot pitäisi olla edes mahdollisia jos linkitetyllä tilillä ei ole oston verran katetta.

Piti oikein soittaa OP:lle että mitäs tämä on, niin “valitettavasti jumii tänään, kaikki on kuitenkin käyttäjän vastuulla”. Tuli useampi satanen takkiin ja meni luotto täysin, ei pysty luottamaan että sitten joskus tiukan paikan tullen OP:n järjestelmä on pystyssä ollenkaan.

Varoituksen sana teille muillekkin…

3 tykkäystä

Onko kellään tietoa miten Nordnetin valuutanvaihtokulut käytännössä veloitetaan? En ole siis itse vaihtanut valuuttaa vaan olen antanut Nordnetin tehdä sen automaattisesti, mistä pitäisi mennä 0.25 % kuluja per toteutunut toimeksianto. Tapahtumat ja laskelmat-sivulla ei kuitenkaan ole koskaan näkynyt mitään sellaisia kulurivejä eikä myöskään yksittäisten toimeksiantojen laskelmissa ole koskaan ollut mainintaa. Niissä näkyy ainoastaan valuuttakurssi ja varsinainen välityspalkkio, mihin niitä ei ainakaan ole sisällytetty.

Mulla on käytössä valuuttatili ja kihlatulla ei. Kerran tehtiin kaupat samana päivänä ja itse tein valuutanvaihdon omalla tilillä. Ne kulut on sisällytetty sillä tavalla, että ilman valuuttatiliä valuutat vaihtuu kulujen verran huonommalla kurssilla.

Uskoisin, että Nordnet tekee valuutanvaihdoilla hyvää tiliä. Tuntuu todella oudolta nykypäivänä, että tuollaista ihan peruskulua joutuu etsimään kissojen ja koirien kanssa. Tuo (ja kaupankäyntikulut myös) pitäisi ilman muuta löytyä erittelystä ja niitä pitäisi pystyä selailemaan tapahtumista ihan niin kuin talletuksia ja nostojakin.

5 tykkäystä

Kiitos vastauksesta. Mielenkiintoinen systeemi.

Juuri näin sen minustakin pitäisi olla :+1:

Kyselin myös tuolla kysy sijoittamisesta-ketjussa aiemmin että onko valuutanvaihtokulut verovähennyskelpoisia mutta kukaan ei vastannut. Näillä tiedoilla vaikka olisikin niin aika vaikea olisi vähentää kun ei ole mitään erittelyäkään tarjota verottajalle.

Nordnetilta saa edellisen vuoden kuluraportin jossa nämä on eriteltynä Nordnet

Esimerkki omasta salkusta

10 tykkäystä

Joo tuosta olen myös niitä katsellut, mutta ihan kiva niitä olisi tutkia useamminkin kuin kerran vuodessa. Samoin kaupankäyntikulut saisi olla paremmin tutkittavissa. Nyt ne näkyy erikseen jokaisen kaupan kuitissa sekä vuosiraportissa.

Mandatumin jätti tuon valuutanvaihtokulun asiakkaan tappioksi

Ilmoitti verottajalle kaupat suomen pankin vaihtokurssin mukaa, eikä omansa joka on 0,3% huonompi

Onko joku siirrättänyt NN puolella odakkeita AOTltä toiselle? Eli kiinnostaisi tuosta kuulla, voiko vain osan esim. 500 kpl tuhannesta siirtää, vai pitääkö siirtää aina koko potti? Jos voi siirtää vain osan, niin miten menetellään? Onko fifo käytössä?

FIFO toimii kaikessa. En tiedä onko siirtojen suhteen jotain rajoituksia, mutta siirtojen kulut pitävät huolen että todennäköisesti et halua siirtää. Taatusti halvempaa myydä ja ostaa.

Ja älkää nyt yrittäkö geimata FIFOa. Sitä ei voi geimata. Ainoa olemassaoleva “exploit” on avata useampi AOT ja tätä kautta pitää erilliset pulaus- ja pitkäsalkku-pinot.

Ai niin ja jos teet jotain jolla välttelet veroja, muista että verokarhu voi katsoa sen veronkierroksi ja sitten sattuu leukaan. Ainakin kannattaa etukäteen kysellä ihan sieltä verottajalta että onko keksimäsi veivaus OK vai ei…

Jos fifo ei olisi käytössä niin tuolla taktiikalla voisi vältellä luovutusvoittoveroa melkoisesti. Jos olet ostanut osakkeita saman määrän esim 1e ja 10e kappalehintaan ja osake on parin vuoden päästä 20e niin voisit myynnin yhteydessä siirtää myöhemmin hankitut osakkeet eri tilille ja myydä ne siellä ennen 1e:lla ostettuja.

Siirtokulu on 30e/positio. Siitä voi laskea kumpi tulee omalla kohdalla halvemmaksi. Mulla olisi halvempaa siirtää kaikki positiot Nordnetin toimesta kuin ostaa ja myydä itse, vaikka mitään muita kuluja ei otettaisi huomioon.

Lisäksi joudut myymään myyntilaitaan ja ostamaan ostolaitaan, josta tulee todennäköisesti tappiota. Myös veroseuraamukset laukeaa maksettavaksi. Jos salkku on täynnä Qt: ja Revenion kaltaisia osakkeita niin “taatusti halvempi myydä ja ostaa” on entistä kauempana totuudesta. :slight_smile:

4 tykkäystä

Puhuin puhtaista transaktiokuluista. Verot tulevat aina ennemmin tai myöhemmin maksuun joten ne ovat vähän silleen irrelevantti asia muutoin kuin maksuhetken valinnan suhteen.

Voi siirtää, viestiä aspaan mistä mihin ja montako.

Fifona menee.

Sinänsä valuutanvaihtokulut on jo vähennetty, kun jos ostat osakkeen hintaan 1.00 rahaa, mutta valuutanvaihtokulun kanssa maksat oikeasti 1.01 rahaa. Myydessä osakkeen 2.00 rahalla valuutanvaihtokulun takia saatkin vain 1.99 rahaa, eli todellinen voitto on 1.00 rahaa mutta valuutanvaihtokulujen takia saatkin vain 0.98 rahaa ja vaihtokustannukset on automaattisesti vähentyneet.

Olettaisin että on vähennyskelpoisia mutta kannattaa varmistaa ja soittaa verottajalle. Minä olen ajatellut kanssa että pitäisi pirauttaa ja varmistua. Tällä on merkitystä jos käy kauppaa valuuttatililtä, koska silloin vaihtokulu on syntynyt erikseen eikä ole mukana varsinaisissa osakekauppojen kuluissa.

1 tykkäys

Eli sitten toimii kuten arvelinkin. Mietin vain joutuuko koko possan siirtämään kerralla. Kyllähän tuo kuvaamasi tapa on mahdollista ja järkevää juuri siinä tapauksessa, että lappua on samalle aotlle ostanut nousevaan kurssiin. Jos esim. on ostanut koronamontusta QT 17 eurolla ja sitten sen jälkeen vaikka 50e ja 100e satsit ja nyt alkaa kurssinousu sotkemaan esim. superluottoa tai sitten halua käteistä johonkin muuhun hankintaan. Tuostahan saa siis sitten siirrettyä toiselle aot:lle vaikka nuo 17 ja 50 ostetut 30€ kustannuksilla ja pistettyä lopuksi lihoiksi 100 maksaaneet. Verojen välttäminen tässä tapauksessa on melkoisen makoisaa. Mutta tosiaan tuosta on pääsääntöisesti hyötyä vain jos on pohjalta ostellut nousevaan.

1 tykkäys

Et vältä veroja siirtämällä osakkeita omien arvo-osuustiliesi välillä. Esimerkissäsi ensimmäisenä luovutetaan 17 eurolla hankitut Qt:t riippumatta siitä, onko osa osakkeista siirretty toiselle arvo-osuustilille.

Syventävässä vero-ohjeessa Arvopaperien luovutusten verotus todetaan: ”FIFO-periaatetta ei sovelleta arvo-osuuksien siirtoon arvo-osuustililtä toiselle, koska tilisiirto ei ole luovutus. Tilisiirto ei vaikuta samanlajisten arvo-osuuksien keskinäiseen luovutusjärjestykseen. Kun verovelvollinen siirtää arvo-osuustililtä toiselle vain osan samanlajisista arvo-osuuksista, hän ei voi verotukseen vaikuttavalla tavalla määrätä, että siirto koskee esimerkiksi tiettyyn hankintaerään kuuluvia arvo-osuuksia.”

4 tykkäystä