Keskustelua välittäjistä

Ehkä se pihvi tässä on, että käyttöliittymä ei millään tavalla taida tuota ilmaista tai varoittaa, vaan täysin yllättäen alkaa korko juosta käyttäjän tietämättä. Vähintään pitäisi tulla varoitus, että tili menee miinukselle toimenpiteen seurauksena.

3 tykkäystä

Tuo ei pidä paikkaansa ja muutenkin hinnastot ja toimeksiantojen periaatteet tulisi olla hallussa omastakin takaa.

Laitetaan tähän vielä screeshotti suoraan Nosto-osion alaosasta. Kyllä sen verran pitää olla asiakkaankin vastuulla, että lukee itse asioista ja toimenpiteistä, joita osakemarkkinoilla tekee.

7 tykkäystä

Eikös tämä nyt kuitenkin mene silleen, että tuota korkoa menee noilta kahdelta kaupan varmistukseen varatulta päivältä vaan ja summa jäänee ~1000e myynnillä aika nimelliseksi kunhan käteistä vaan on jemmassa. Tein itse siis juuri näin, että myin ja nostin ja merkitsin, ja painelin vaan ok ok. :smiley: nuo parin päivän korot maksan oppirahoina ihan mielelläni näillä omilla summilla. Mutta hyvä tietää jatkossa, kiitos teille! Ihmettelinkin kun tuossa luki että “voidaan periä korkoa”. Ajattelin, että no eikai tässä mistään perus Nesteen myynneistä mitään korkoja peritä. :smiley:

1 tykkäys

Kiitän korjauksesta, tuota on siis vihdoin parannettu! Olen antanut aspaan palautetta pariinkin otteeseen. Hienoa jos asiakasta varoitetaan tilanteessa, jossa käyttöliittymä ei kerro totuutta siitä saldosta. Ei tuo vieläkään ole täydellinen - ei pitäisi olla mitään “saattaa”-tilannetta. saldon, nostettavan summan ja kauppojen perusteella pitäisi tietää, meneekö tili miinukselle vai ei.

Tästä olen kyllä täysin eri mieltä. Asiakas ei voinut saldoa katsomalla nähdä, onko siellä oikeasti rahaa vei onko siellä T+2-rahaa. Se on huonoa käyttöliittymäsuunnittelua. Aiemmin UI ei siis varoitellut mitään, korko alkoi täysin näkymättömästi vain juosta vaikka UI kertoo saldon olevan riittävä. Ei tuollaisen pidä olla asiakkaan vastuulla millään tavalla. (Eikä näköjään enää olekaan.)

3 tykkäystä

Jaahas en tiennyt, että tuota varoitusta ei ole aina ollut. Olen myös sitä mieltä, että tuolla pitäisi olla maininta siitä paljonko voi nostaa korottomasti. On melko epäkäytännöllistä alkaa tutkimaan erikseen salkkuraporteista toissapäivän saldoja.

Silti nuo nostamisen periaatteet olisi minun mielestä syytä lukea tarkkaan ihan niin kuin kaikki muutkin sijoittamisen perusasiat niin epäselvyyksiä ei pitäisi jäädä. Tuo on kuitenkin Nordnetin puolelta erittäin hyvä ominaisuus, että rahat saa halutessaan nostaa etukäteen. Esimerkiksi Nordeassa rahat tuli käyttötilille nimenomaan T+2 päivänä.

1 tykkäys

Nordean investor ja norjalaiset laput. Laittelin muka ostoslistaa huomiselle kuntoon, niin näyttäisi, ettei voi norjalaisia ostaa.

Kyllä ainakin itse olen onnistuneesti ostellut (ja myynyt) muutamaa Norja lappua Investorilla. Oisko jokin väliaikainen juttu tai sitten ei vkl auki?

Tuo on kuitenkin Nordnetin puolelta erittäin hyvä ominaisuus, että rahat saa halutessaan nostaa etukäteen. Esimerkiksi Nordeassa rahat tuli käyttötilille nimenomaan T+2 päivänä.

Jep näin on Nordeassa. Toki voit ostaa uutta lappua jo myyntipäivänä sillä “T+2” rahalla, koska sama myös toisinpäin, eli raha otetaan tililtä vasta T+2. Nordean Investorissa näkyy saldo per päivä eriteltynä, eli paljonko on puhdasta rahaa ja ostot/myynnit per päivä ja lopputulos eli “ostovoimaa” per päivä yhteensä. Näin pysyy kärryillä paljonko on “puhdasta” rahaa ja paljonko on tulevia rahavirtoja ulos/sisään.

1 tykkäys

Tulee jäämään ikävä Mandatumin (okei, Saxon, SaxoTrader se on pohjimmiltaan) kaunista käyttöliittymää, mutta IB:ssä toisaalta monipuolisempi valikoima työkaluja (TWS). :[

Vaihdon syynä niin pelko verokirjauksista (omat kirjaukset olemassa jokaisen kaupankäyntipäivän päätteeksi systeemistä erillisessä paikassa), kuin kulut… niistä kuluista (aktiivisella kaupankäynnillä) ei pääse mihinkään valitettavasti.

IB yksityistilin luonti ja rahoittaminen onnistui yllättävän ripeästi. Pelkäsin että manuaalisessa henkilötietojen ja asuinsijainnin vahvistamisessa menisi kauankin (kun vaati manuaalista tarkistamista), mutta onnistui alle 24h (vaikka S-pankin verkkopankista ladattu tiliote tuli toimitettua suomeksi). Tilisiirrossa puolestaan meni 1-2 päivää.

OST Mandatumiin kummiskin jää. OST kanssa ei vero-ongelmiakaan ole odotettavissa. :heart_decoration:

3 tykkäystä

Taitaapi olla Nordean Investor taas kumossa :rofl:

Hyvin toimii Investor :face_with_monocle:

Näköjään piti vaihtaa selainta.
Chromella ei kirjautunut sisään ollenkaan.

My bad :grinning:

Onko muilla Nordnetissä ollut jo muutama päivä samaa ongelmaa, että vaikka kaikki Suomiosakkeet on salkussa miinuksella (jopa ihan reippaasti), niin salkku näyttää kokonaisuutena jostain syystä plussaa? Ja ei, ei ole ollut rahaliikennettä tänään salkkuun tai salkkujen välillä.

Euro on laskenut ~2,5% dollariin nähden viimeisen kuukauden aikana? Onko paljon jenkkilästä omistuksia?

1 tykkäys

Rahastosalkkujen osalta olen huomannut vastaavaa erikoista käytöstä. Vaikka indeksi olisi kuinka turskalla niin silti salkut saattavat vihertää :man_shrugging:

Eikös rahastot tule päivän jäljessä? Näin ainakin muistelisin.

1 tykkäys

Juu edellisen päivän päätösarvo yleensä näkyy koko seuraavan pörssipäivän. Mulla on pelkkiä osakkeita niin ei ole tuossakaan syy.

Mites tuo valuutta-asia, jonka mainitsin? Mihin omistukset painottuu?

1 tykkäys

Olen ainakin huomannut sellaista, että toisinaan salkun tuotto% on ensimmäisellä sivun latauksella aivan metsässä esim +100000%, mutta refreshin jälkeen tulee järkevämpiä lukemia.

Sori meni tämä ohi kokonaan. On jenkkiä paljon salkusta, 11/14 kaikista firmoista muistaakseni.

Jokin väliaikainen juttu oli. Maanantain aikana aukesi jo useimmat noista mun listalla olleista, ekat noin 5-10min sen jälkeen, kun olin käyttänyt rahat muualle. Tänään taisi aueta sitten loputkin pari lappua. Ei vaan ole enää, millä ostaa. :sweat_smile: