Keskustelua välittäjistä

Ei näköjään. Tainnut sopimus loppua.

Nyt mandatum oli näköjään sulkenut 10.5 asiakaspalveluun esitetyn kysymyksen niistä verottajan ohjeista jotka olivat tulkinnallisia.

Sellaisia ei ole ja siksi mandatum on sulkenut tickerin vastaamatta kysymykseen.

Vaikka mä jonkun tonnin menetin niiden sekoilujen takia niin olen ne jo säästänyt moninkertaisesti uuden välittäjän välityskuluissa.

5 tykkäystä

Heippa!

Paljonko nordnet ottaa välityspalkkiota IPO:on osallistumisesta? Tekisi mieli merkata firmaa (volvo), mutta nordnet ei ole ykköstilini.

Osallistuminen ei maksa mitään. Vasta kaupankäynnin alkaessa pörssissä menee normaalisti välityspalkkiot.

5 tykkäystä

Kolme viikkoa osingonmaksu myöhässä nordnetilla. Aspa ei kommentoi, private banking ”selvittää”, mutta edelleenkään ei tapahdu mitään

Aivan hemmetin pitkä miinus :rage:

1 tykkäys

Mikä lappu? Kysy samalla korkoja osingoista, kun itse perivät samoin, jollei valuuttaa tilillä.

Itseä ärsyttää uudella puolella, että kuvaajia pitää aina aluksi ladata ensin ja jää pallottamaan niitä. Sharevilleen ei enää pääse yhdellä klikkauksella vaan pitää ensin inpiroitua ja sitten vasta saa sen näkyviin eikun uudestaan pallottamaan kuvaajia. Sitten noita striimavoista kursseista ei voi tietää onko ne “reaaliajassa” vai jääyneet jollei käyttänyt näkymää hetkeen. Pitää aina varmistaa tilanne sydänvikaisen pallotuksella.

4 tykkäystä

BIP. Muiltakin Brookfieldin tytäryhtiöillä normaalia myöhemmin tullut osingot

Samalla selvitellä tarkemmin mikä on tilanne noilla Bermudalle listatuilla firmoilla verotuksen suhteen. Viimeksi niistä oli peritty lähdevero. Jotain juttua olen kuullut, että jenkit olisi tätä perineet mikäli ”merkittävää” liiketoimintaa maassa, mutta mitään varmaa en tiedä. Vai onko ihan niin, että Nordnetilla/alivälittäjällä jokin moka sattunut

Hyvätuloisilla tekisi aikamoisen loven mikäli 15 pinnaa veroa perittäisiin vielä lisää osingoista tuloverotuksen päälle

Minulla tuli 19.10.2021 ilmoitus yöllä Realty Income osingon maksusta. Osingon oikea maksupäivä on 15.10.2021. Silti aamulla noin yhdeksältä osingolla ei voi ostaa, summaa ei näy valuuttatilillä. Nyt tapahtuma näkyy omissa tapahtumissa ja kirjattu 18.10.2021 tapahtuneeksi. Ihan mielenkiintoista, että on saanut rahaa tilille, mutta sitä ei voi käyttää. No omapa on häpeänsä, minulla oli eräs siirto mielessä johon olisin osingot halunnut hyödyntää, mutta tilaisuus oli ja meni. Jää Nordnetillä saamatta palkkionsa.

Jenkkiosingot näyttävät menevän pääsääntöisesti niin että maksupäivä + 2 pankkipäivää on se aamu jolloin dollarit on tilillä ja historiaan jää merkinnäksi maksupäivä + 1 pankkipäivä.

BIP ei ole minkään verosopimuksen piirissä, joten varaudu siihen että ennakkopidätys on jossain 30-40% välissä ja se vähä mitä tilille sataa on ulkomaan tuloa ansiotuloverotuksessa. Ei ole myöskään poissuljettua että osingonmaksu pysähtyy partnershipeissä tahoille joilla ei oo sopivia verolomakkeita etukäteen täytettynä valtameren toisella puolella.

Partnershipeistä BIP ja BEP tehtiin (hiljattain?) C-corp -versiot BIPC ja BEPC, jotka menevät (käsittääkseni) Kanadan verosopimuksen mukaan ja Nordnetin pitäisi ottaa oikein 15% Kanadalle.

Tuosta ei ole tähän mennessä peritty mitään ja on noita varmaan kuusi seitsemän vuotta tullut omistettua. Tuloverotuksen mukaan peritty sitten aikanaan

Se on todennäköisesti ollut välittäjän virhe. Jos nyt lukee BIPin verosivut läpi niin en kyllä mitenkään pysty tulkitsemaan sitä niin että 0% olisi oikein ikinä:

2 tykkäystä

Onko Nordnetillä mobiilivarmenteen ja sormenjälkitunnistuksen lisäksi muita mahdollisuuksia kaksivaiheiseen tunnistamiseen?

Ei ole, mobiilivarmenne on ainoa oikea vaihtoehto mitä Nordnet tarjoaa. Muutoksia on kyllä lupailtu jo useaan kertaan, alun perin viime vuoden vaihteeseen ja uusin ennuste taisi olla tämän vuoden puolella. Kuulemma tiedotetaan erikseen kun näin tapahtuu.

Tästä ketjusta löytyy lisää keskustelua asiasta jos haluat etsiä (itse olen ainakin muutaman viestin laittanut aiheesta).

4 tykkäystä

Joo, käsittämätöntä, että Nordnet ei tarjoa moderneja 2-vaiheisia menetelmiä. Mobiilivarmenne on silti valovuosia parempi juttu kuin aiempi kiinteä käyttäjätunnus + salasana.

Itse toivoisin FIDO2-tapaa, jolla voisin kirjautua nopeasti Yubikeyn avulla. Paljon turvallisempi ja nopeampi käyttää kuin mobiilibarmenne tai Google Authenticator (tai vastaava).

Minullekin lupailtiin että tänä vuonna tulee uusia tapoja. No, onhan tässä vielä pari kuukautta vuotta jäjellä…

1 tykkäys

Kuinka kauan teillä on kestänyt että Mandatumilta nostettu rahaa kilahtaa vahvistetulle pankin “vastatilille”? Eilen aamulla laitoin pyynnön ja vielä ei ainakaan mitään ole kuulunut…

Tätä ketjua useita kuukausia seurattuani on koko ajan ihmetyttänyt, miksi ihmiset käyttävät Mandatumia? Onko sen hinnoittelussa tai palveluissa jotain niin timanttista, että nämä jatkuvat ongelmat veroilmoitusten, rahansiirtojen ja kaupankäynnin kanssa kannattaa sietää? Ongelmia tuntuu olevan jatkuvasti usealla eri alueella ja silti sitä rummutetaan kuin Jumalan valtaistuimena.

Meinaan, kun itselläni ei moisia ongelmia NN ja OP käyttäjänä ole. Maksan ehkä muutaman euron vuodessa enemmän palkkioita (NN 0,3, op 1% tai 5€) mutta tuntuu olevan kannattava sijoitus!

2 tykkäystä

eikö nordnet tosiaan välitä ranskan pörssin osakkeita. tosi ikävä homma. olisi hienoja yhtiöitä kuten Pernod-Richard tai Hermes

1 tykkäys

Mulle esim. jenkkiosakkeiden välityspalkkio pysyvästi 6 € Mandatumissa vs. pysyvästi 15 € Nordnetissä kallisti valinnan Mandatumin suuntaan. Ei ole tähän mennessä ollut myöskään ongelmia, näin reilun viikon jälkeen ainakaan. Kunhan kysyin vaan että kuinka kauan muilla yleensä mennyt rahan siirrossa, jotta tiedän onko se vika vai ominaisuus että ei esim. raha nostossa siirry samana päivänä. Jos se on vika niin sitten pitää selvittää, ja jos se on ominaisuus niin sitten se ei haittaa. Ei ole tapana kysellä pikkuasioita suoraan aspasta, varsinkin jos on joku paikka josta saa vastauksen nopeammin ja vaivattomammin.

Nordnetillä on kyllä noista jotain bull- ja bear-sertifikaatteja, joissa on huimat spreadit.

Ranskalaisia saa ainakin: IBKR (kulut 1.25 + jotain prosentin murto-osia) ja Degiro (5.00+jotain)

1 tykkäys

Iltaa raadille.
Onko kokemuksia, kauanko ottaa aikaa siirtää säilytys välittäjältä toiselle?
Ja onko kaikki toiminta jäädytetty siksi aikaa?
Varmaan välittäjät lupaavat vaikka mitä aikataluja, mutta onko minkälaisia toteumia?

Nyt on OP ja NN Hajautus ja ehkä tuo NN tuntuis olevan jotenkin nyt enemmän viemässä pottia.

Kiitos.