Keskustelua välittäjistä

Ne ei oo sun rahoja ennen T+2 selvityspäivää. Sitä aiempi nosto on lainaamista.

Se kannattaako odottaa rippuu sitten kuinka kiire rahojen ulossamisella on ja onko siitä valmis maksamaan sen koron minkä Nordnet ottaa.

1 tykkäys

Rahat tulee myynneistä oikeasti tilille vasta T+2 eli kaksi sellaista päivää myöhemmin kuin kohdepörssi on auki, vaikka Nordnet näyttää ne heti saldossa.

Jos nostat rahat ulos AOT-tililtä ennen tuota niin jos tilillä ei muuten ole saldoa menee saldo miinukselle. Miinussaldosta menee korkoa kun sitä pidetään yön yli.

Jos luottolimiitti on aktivoituna niin tuo korko on selvästi pienempi kuin ilman sitä.

1 tykkäys

Jos se korko olisi 10%, mitä se tuskin on, maksaisit nostamastasi summasta kahdelta päivältä yhteensä 0,055% Nordnetille.

Aivan, kiitos vastauksista. Olen AOT ja tilillenostoissa ihan tietämätön kun olen pelannut vain OSTin sisällä ja sieltä rahaa käyttötilille voi nostaa vasta OST niin kertoo, että “nostettavissa”. Näin ainakin Nordeassa.

1 tykkäys

Todettakoon, että OP:ssa toimii USA:n osinkojen verotus oikein eli juuri saamastani osinkomaksusta on vähennetty 15 % ulkomaan veroa. Ja tuli hieman yllättäen samana päivänä kuin maksupäivä USA:ssa.

2 tykkäystä

Ihan normaalisti pitäisi toimia myös Nordnetissä, kun itsellä toimii OP:ssakin? :smiley: Ei ole LP eikä muutenkaan “erikoinen” osake tuo. Onhan sulla ticker OXLC eikä esim. jokin niistä OXLCO, OXLCM jne. Preferred Stockeista?

1 tykkäys

Hei,

Onko op:lla sekä OST että AOT ilman välityskuluja? Ainakin OST -tilistä on täällä mainittu että toimii ilman välityskuluja?

Googlaamalla “op ost kulut” löytyy suora vastaus.

“Arvo-osuustili 0 €: koti- ja ulkomaisten osakkeiden ja ETF:ien säilytys ilman kuukausimaksuja.
Välityspalkkio 0,17 % (väh. 7 €), Helsingin ja Tukholman pörssin osakkeissa 1 %:n välityspalkkiokatto 12/2022 asti.”

“Avaa osakesäästötili nyt ja käy kauppaa ilman kuukausimaksuja kuluva ja seuraava kalenterikuukausi. Teet myös toimeksiannot ilmaiseksi ensimmäiset 30 päivää. Tämän jälkeen toimeksiannoista veloitetaan hinnaston mukaiset välityspalkkiot.”

1 tykkäys

Ei Suomessa taida olla yhtäkään palveluntarjoajaa ilman välityskuluja.

1 tykkäys

Etkä oikeastaan halua “ilmaisia” kuluja koska ainoa tapa toteuttaa moinen on tehdä sinusta jonkun muun ostama tuote. Eli jenkeissä nämä nollakulu-välittäjät tekevät rahat myymällä toimeksiantosi ja sen jälkeen voi olla aika varma että se paras hinta jää unelmaksi, eli rahat otetaan spreadista. Ei ne lämpimikseen RobinHoodille maksa miljoonia ja taas miljoonia että saavat hoitaa RHn käyttäjälle-ilmaiset kaupat…

Luonnollisesti haluat pienet välityskulut, mutta ilmaisia lounaita ei ole.

5 tykkäystä

Moi, onko toi softa se nordnetin kautta saatava active trader?

On, eli Infrontin pömpeli.

@Lexus, @lapinaave siirsin tän kyssärin ja vastauksen tänne pois TA-ketjusta :slight_smile:

1 tykkäys

Olen Nordean asiakas, enkä ole ikinä laittanut mitään osoitteita sun muita näihin SEPA-maksuihin. Tilinumero vain oikein ja viestikenttään IB-tilin (asiakas-)numero ja koko nimi. Nordea ei kysele tuollaisia metatietoja (osoitteet jne.). Eli sanoisin että noilla osoitteilla ei ole mitään merkitystä.

Mikä pankki tuollaisia kysyy ja onhan sulla ihan normaali SEPA-maksu valittuna eikä mitään ulkomaan tilisiirtoa?

Mulla siirtyy noin rahat IB:n tilille

3 tykkäystä

Miten on muilla toiminut OP pankin Osakesäästötili?

Perjantaina avattiin OST OP mobiilissa, siirrettiin rahaa ja tehtiin muutama toimeksianto. Toimeksiannot eivät näyttäneet menevän läpi, samalla OP oli tehnyt toimeksiannoista katevarauksen.

Nyt tiistaina, rahat eivät ole palautuneet vieläkään OST:lle eikä tiliä ilmeisesti voi käyttää. OST:lle siirretyistä rahoita 3/4 -osaa on jossakin kanissa nyt. OP:lta ei tunnu tulevan tietoa koska rahat palautuu tilille. :face_with_spiral_eyes:

Olkaa tarkkana jos OST on mielessä.

Eipä tässä kai auta kuin odotella. :thinking:

2 tykkäystä

OP on kyllä välittäjänä uskomaton farssi. Toimeksiannon teko, ominaisuudet ja pörssin seuraaminen on 10 vuotta NN jäljessä. Rahat saapuvat OP AOT myynnin jälkeen myös 2 päivässä tilille “näkyviin”, uskon että sama homma OST kanssa :woozy_face:

Itse en avaisi ikinä OST OP:lle jos ei olisi pakko…

5 tykkäystä

Onneksi en saanut avattua. Perjantaina nopeasti vilkaisin, että OK, mobiilissa näkyy klikkauksen paikka. Maanantaina, kun ajattelin paneutua asiaan, niin eipä enää näkynytkään. Puolen tunnin chattiväännön jälkeen syyksi selvisi, että kun olen käyttänyt henkilökohtaista verkkopankkiani toiminimen rahaliikenteeseen, ja vaikka toiminimi ja sen oma tili on lopetettu yli 3 v sitten, niin minä olen pankin mielestä edelleen toiminimiyrittäjä, jolle ei voi osakesäästötiliä sallia. Selvitin, ytj:n tukemana, että toiminimi on lakannut olemasta ajat sitten (ja teen nyt työt osakeyhtiöni kautta). Chattihemmo oli kovasti pahoillaan ja lupasi korjata osakesäästötilin saataville. Ei ole vielä näkynyt.

Jos kukaan Y-tunnuksen joskus omistanut ei saa OST:tä avattua, niin silloinhan kaikki metsänomistajat sekä kaikennäköisten yhtymien jäsenet ovat automaattisesti ulkona! Liekö muilla pankeilla vastaavia rajoituksia?

5 tykkäystä

Siis, henkilötunnuksen alle saa avattua OST:in mutta ei milläkään välittäjälle y-tunnuksen alle.

Tämä taitaa tapahtua aina näin, että osakkeiden myynnin jälkeen rahat näkyvät tilillä t+2 päivää. OP:n AOT:lla saldo (käytettävissä oleva rahasumma) myynnin jälkeen näkyy kuitenkin oikein, vaikka rahat ei tilillä vielä, mutta käytettävissä ostotoimeksiantoihin.

Nyt omassa tapauksessa rahat eivät ole palautuneet tilille tai ei ole käytettävissä. Ilmeisesti OP katsoo, että toimeksiannot ovat vielä voimassa.

Tämä voisi kyllä hyvinkin pitää tässä tilanteessa paikkansa. Toiminimi ja Y-tunnus Henkilötunnuksen alla… Toivottavasti saavat pian toimimaan tämän OST:n, tai ainakin ostille sijoitetut rahat takaisin tilille, ja OST sulkemisen ilman mitään veloituksia. OP:lla tuote, mutta se ei toimi. Nordnet taitaa kohta saada uuden asiakkaan. :slight_smile: