Keskustelua välittäjistä

Avasin 29.10 ja hyvin on toiminut. Ostot ja myynnit mennyt läpi onnistuneesti.

1 tykkäys

Onko joku onnistunut OP:ssa käyttämään näitä vielä tilille palautumattomia rahoja uusiin ostotoimeksiantoihin?

Minulla kyllä näkyy (käytettävissä oleva rahasumma) mutta en pysty niitä kahden päivän päästä tulevia rahoja käyttämään osakeostoihin. Ostotoimeksiannon yläraja on tuo käytettävissä oleva rahasumma, mutta jos yritän tehdä toimeksiannon joka ylittää AOT:iin liitetyn tilin saldon, niin tili menee tyhjäksi ja ostotoimeksiannosta toteutuu vain se osuus mihin tilillä riittää varoja.

Kyllä monesti kyrsii OP:n systeemien bugisuus.

@Onni_Maiha
Kyllä Op:lla voi käyttää vaikka heti varat mitä on juuri osakkeen myynnistä tullut. Teen itse viikottain kauppaa niin, että tilin saldo on 0 €.

Rahat tilittyvät tilille kahden päivän päästä, mutta käytettävissä heti kun myynti on toteutunut.

Joskus kesällä oli minulla vastaava virhe ja olin yhteydessä Op:hen ja korjasivat heti.

@Tore olen kyllä osin eri mieltä kanssasi. Yhtä hyvin toimii kaupankäynti minulla molemmissa. Nordnet kyllä sovelluksen muilla ominaisuuksilla parempi kuin Op, mutta Nordnet on kallis jos ei käy jatkuvasti kauppaa tai ole Priva kelpoinen.

3 tykkäystä

@EskiMaisa
NN ei ole halvin välittäjä, mutta on hinnoiltaan kilpailukykyinen verrattuna OP. Varsinkin priva puoli niin kuin mainitsit. OP puuttuu kokonaan toimeksiannon sujuva seuraus tai jos toimeksianto ei mene kokonaan läpi ja hinta karkaa niin joudut poistamaan toimeksiannon, tekemään uuden ja maksaan näin välityspalkkion kahteen kertaan, käsittämätöntä. Molempia välittäjiä paljon käyttäneenä en keksi OP mitään parempaa ominaisuutta tai kilpailuvalttia vs NN?

Kirjoitan mielipiteeni OP vs NN siksi, että joudun ostamaan osan osakkeista OP ja avamaan OST sinne (siksi asia minua erityisesti kyrsii :smiley: ), joten molemmat ovat minulle erittäin tuttuja.

nordnet

kuva: Välittäjävertailu 2021: Osakevälittäjät vertailussa – Katso halvin!

2 tykkäystä

@Tore
Niinkuin laitoin on kaupankäynti itselle ollut yhtä helppoa molemmissa. Op:n kaupankäyntikulu on ollut 0,1 % kaupasta riippumatta, joka on maltillinen. Ainoa mikä Op:ssa ollut parempi on kurssihälytys, joka tulee nopeammin kuin Nordnetista eikä sekään ole riittävän nopea.
Tuo kurssihälytys kyrsii Nordnetissa eniten.

Olenkin melko varmasti siirtymässä Mandatumin asiakkaaksi. Varsinkin kun lupailivat jollain aikavälillä lainotusta salkkua vastaan. Se on kokeilussa Saxolla jollain markkinalla. Aikataulua eivät lupaa. Toinen vaihtoehto saattaa olla Ålandsbanken, mutta siitä ei ole kokemusta.

Jos joku käyttää Ålandsbankenin sovellusta voisi laittaa kokemuksia.

Kyllä, voit olla oikeassa. Itsellä ostotoimeksiannot mennyt kyllä läpi. Toisaalta, keväällä 2020 kun tuli järjesteltyä osakkeita, niin sitten paikallisessa kaupassa tuli “ei katetta tilillä” hylkäys. Visan puolelle siis… . Tavallaan tämä “näkyvä” sijoitus saldo oli ok, mutta tili 0. Kaupasta sillä ei saanut mitään.

Mitä tulee aikaisempaan keskusteluun, niin luulen OP OST bugi on juuri tuossa

Rahat vieläkään ei ole palautuneet OST:lle. OP ei ole osannut kertoa syytä tähän.

Edit:

Samanmoiset laskelmat itsellä. NN edullisempi.(olettaen priva)

2 tykkäystä

En voi käsittää, että herran vuonna 2021 tehdään välittäjävertailu, joissa ei ole mukana ehdottomasti parasta ja halvinta ulkomaista välittäjää Interactive Brokersia, kun mukana kuitenkin on ulkomaisia. Ei kenenkään taida kannata ottaa Lynxiä tai Degiroa jos mielii ulkomaisen välittäjän palveluksia.

3 tykkäystä

IB on tähän mennessä ainakin ihan fyysisesti hitain (sivujen aukeaminen kestää kauan) ja epäselvin käyttää kaikista välittäjistä joista minulla on kokemusta. On mahdollista että niillä on sitten ominaisuuksia jopa ammattilaistarpeisiin ja halvimmat hinnat mutta jos näin on niin ne on sitten hoidettu edellä mainittujen kustannuksella.

Silloin tällöin tulee käytyä kauppaa Yhdysvaltojen markkinoilla ja eilen taas kauhistuin noita kaupankäynti kuluja tuolla Nordnetissa :grimacing: Onko olemassa jotain halvempaa palvelua minne saisi siirrettyä AOT ja OST vai joutuuko pelkästään AOT siirtämään ja pitämään OST tuolla Nordnetin puolella :thinking:

3 tykkäystä

Kyllä molemmat ovat siirtokelpoisia. OST:n siirto ei tosin ihan kaikkialle onnistu kun prosessit on edelleen vaiheessa. Siirtokulut vaihtelevat myös paljon.

Mikä on juuri sinulle halvin ja paras yhdistelmä riippuu mm. salkun koosta, kaupankäyntiaktiivisuudesta ja markkinoista joissa kauppaa käyt.

Tästä ketjusta löytyy selaamalla mielipiteitä puolesta ja vastaan oikeastaan kaikista välittäjistä, joten suosittelen aloittamaan selaamalla tätä ketjua ajatuksella. Seassa on myös useampikin hintavertailu.

1 tykkäys

Ainakin tällä hetkellä Nordeassa ja OP:ssa välityskulut tavalliselle kuolevaiselle on 8 € USA:n papereille, vs. Nordnetin 15 €. (E: joo 15, eikä 20).

Osinkopapereissa myös toimii 15 % ulkomaan vero oikein, kuten Nordnetissä, joten perusjutuissa Nordnetillä ainoaksi eduksi jää kivempi graafinpiirto :slight_smile:

Itse käytän molempia, sillä oman salkun ulkomaan osinkopapereita aloin ostaa aikana ennen kuin tuo ulkomaan verotus oli korjattu pankeissa (ulkomaan veroa meni 25,5 % oikean 15 % sijaan). Se tapahtui jossain vaiheessa 2020 eli tosi myöhään.

Joo, meni sekaisin ja se 20 € on siis Kanadan papereille.

1 tykkäys

Eikös Nordnetin minimihinta USA-markkinoilla ole tasoilla 1-4 kuitenkin 15 € eikä 20 €? Prosenttipalkkio eroaa sitten eri tasoilla.

Varmaan halvemmallakin saa muualta, mutta itse en nyt niin kovin pahana pidä esim. 2000e ostoerästä perittävää 1,5 % palkkiota (osto + myynti). Onhan se toki enemmän kuin jossain muualla, mutta kun ostoerät pitää nappi- ja hakaneulakauppaa suurempana niin ei tuo hintataso nyt niin älytön ole, varsinkin jos ei käy kovin aktiivisesti kauppaa. Tietenkin aktiivisen kaupankävijän kannattaa vähän tarkemmin laskea kuluja kuin tällaisen tuulipuvun, joka ostaa harvoin mutta myy vielä harvemmin.

Tästä vielä hinnastoon: Nordnetin hinnasto | Nordnet

Mandatum Trader on edullinen, jos on oikeutettu Plus-tason hinnoitteluun. https://www.mandatumtrader.fi/hinnoittelu/

4 tykkäystä

Osakesäästäjien jäsenenä saa vähintään palkkiotason 3 jäsenetuna ja yli 200t€ salkulla saakin jo PB hinnat.

Osakesäästäjien jäsenetu koskee ainoastaan Suomen pörssiä, jossa kulut tippuvat 9€ → 7€. USA ja Kanada ovat yhä tuon 15€ ja 20€.

2 tykkäystä

Plus valuutanvaihto 0.25 % jos ei halua itse vaihtaa valuuttaa valuuttatilillä. Eli jos haluaa pitää lopulliset kulut esim. jenkkiosaketta ostaessa vaikka noin 1 - 1.5 prosentissa niin kokonaishintaa tulee 1500 € ostolle 18.75 €. Toisinsanoen tuota pienemmillä summilla ei melkein sitten kannata edes ostella enää.

2 tykkäystä

Itse en sivuilla juuri vieraile, ne tosiaan voisivat olla hiukan nopeammat. Mutta en ole kokenut ongelmaksi - tai ainakaan kriteeriksi valita välittäjää. Se normaalikäyttötapaus on osakkeiden ostaminen ja se onnistuu TWS:llä nopeasti, parilla klikkauksella. Siihen ei nettisivuja tarvita.

2 tykkäystä

IB:n mobiiliappi on myös nopea ja näppärä. Kohtuullisen selkeäkin. Selainversiossa taitaa olla rajoitettu myöskin toimeksiantotyyppejä. Ainakin siitä jossain vaiheessa puuttui take profit - stop loss -yhdistelmäjatko ostotoimeksiannon yhteydessä. Selainversio soveltuu minusta parhaiten käyrien ja piirakoiden ihmettelyyn ja asetusten säätämiseen (joka monipuolisuudessaan on kyllä sekavaa).

1 tykkäys

Luovu ajatuksesta, että kaikki palvelut pitää olla saman katon alla ja heti helpottaa. Degiro vs nordnet Usassa mieto 96 % säästö per kauppa. Teet vaikkapa kymmenen jenkkikauppaa vuodessa. Haluatko maksaa 150 euroa vai reilu 5 euroa? Eikö sillä muka ole väliä? Vähän kyllä tulee pesäeroa parissa vuosikymmenessä.

Ei sellaista välittäjää olekaan, että kaikki olisi täydellistä. Jahka säilytyskuluja ei ole, voit valita jokaiselta rusinat pullasta.

7 tykkäystä

Kysyin Nordnetin aspasta puuttuvista lainoitusarvoista (mm. Kreate, Puuilo, Netum) ja vastaus oli seuraava:

Aiheesta on lähetetty pyyntö luotto-osastollemme, joka katsoo kyseiset lainoitusarvot. Valitettavasti kyseisellä osastolla on tällä hetkellä hiukan ruuhkaa, jolloin käsittelyajat voivat olla suhteellisen pitkiä (joskus 1-6kk).