Keskustelua välittäjistä

Nyt tuli OP:lta viesti, että Oxford Lane Capital pitäisi toimia.

Yhdysvaltojen valloitukseen olen valmistautumassa. Pitäisi löytää jokin Nordnetiä huokeampi välittäjä. Vaihtoehdot taitavat olla Degiro, Lynx ja IB.

IB näyttäisi olevan halvin, mutta raportit sekavia. Lynxillä minimikulu on näköjään 5$ ja valmistelee ainakin jonkinlaisen rapsan verottajaa varten. Molemmat käsittääkseni käyttävät samaa UI:ta? Degirosta ei ole oikein minkäänlaista mielikuvaa. Olisiko tuo Lynx ihan kauhea huti? Kauppaa tulee käytyä harvakseltaan.

E: Halpahan tuo Degirokin on. Näissä ulkomaisissa välittäjissä kyllä hiukan ärsyttää, että kuluja saa kaivella sieltä täältä. Degirokin näyttää ottavan jonkinlaisen 0,5e käsittelykulun kaupasta?

1 tykkäys

Mandatum Trader on hyvä vaihtoehto myöskin. Tsekkaa tämä.

4 tykkäystä

Mandatumin hinnoittelu vaatisi aktiivisempaa otetta tai muhkeampaa salkkua alkuun, jotta se tulisi halvemmaksi. Käytännössä kertaostokset olisivat varmaan 750-1500e haarukassa.

Lynxistä saa Osakeliiton jäsenyydellä kaupat min. 3,5e, joka alkaa olla jo ihan kohtalainen, mutta silti suhteessa kallis IB:hen verrattuna. Degirosta löytyy googlaamalla ehkä hiukan liikaa negatiivisia kokemuksia ja ajatuksia, joten taidan sivuuttaa sen.

1 tykkäys

Lynx on IB:n päälle rakennettu suomenkielisellä asiakaspalvelulla. Samat työkalut + 9A-veroraportti, jota ei itse pääse korjaamaan. Ihan ok, jos myyntejä vain muutama vuodessa. Itselläni oli joskus yli 100 myyntiä ja veroraporttia oli aivan liian työlästä tarkistaa. Siksi luovuin Lynxistä. IB:llä nyt ensimmäinen vuosi ja myyn salkun tyhjäksi, jotta veroilmoitus on tuskatonta. Tästä oli ylempänä juttua pari kk sitten.

2 tykkäystä

Voisiko joku laittaa kuvankaappauksen degiron, ib:en ja lynxin dokumenteista, joita käytätte verottajalle tositteena.
Kovasti kiitollinen, jos vaikka joku osakuva, mistä ei henkilötiedot tietty näy.
Kovasti pukkaa harkintaan avata usa/kanada osakkeille oma salkku.
Voisin päätellä, lähdenkö tuolle tielle verottajan kanssa.
Nordnetin kaupankäyntihinnat on näissä niin älyttömät.

1 tykkäys

Saako Nordnetistä näkyviin jonkun tietyn omistamansa osakkeen tuotto euroissa/prosenteissa jollain ajanjaksolla esim. YTD? Eli jos vaikka on omistanut osaketta vuoden alussa ja ostanut sitä puolessa välissä vuotta lisää niin kuinka paljon on tullut tuottoa. Vai pitääkö laskea itse ostoerittäin läpi

Mun Excel ei ole tässä nyt saatavilla, mutta siinä on Tickeriin perässä ostopäivä, välityspalkkio, ostohinta, myyntipäivä, välityspalkkio, myyntihinta. Sit on käytetty valuuttakurssia, jolla olen muuntanut nuo hinnat dollareista euroiksi. Kurssin päivitän noin valuutanvaihdon yhteydessä aina. Samalla kirjaa riville myös valuutanvaihtokulun. Sit on myyntihinta-ostohinta ja sama lisättynä välitys- ja valuutanvaihtokuluilla. Sit nuo viimeisimmän sarakkeen luvut on summattu yhteen, josta tulee vuoden kokonaistulos.

1 tykkäys

Mikä selittää sen, että IBllä osto- tai myynti kulu on joskus negatiivinen? Ja välillä ei oikein ole edes logiikkaa miten on veloitettu, kun samalla osakemäärällä tulee eri hinta. Sama markkina kyseessä aina.

1 tykkäys

Otin yhteyttä Nordnetin asiakaspalveluun ja kyselin kunnollisen 2FA:n perään. Vastauksessa sanovat pyrkivänsä tuomaan sellaisen käyttöön ensi vuonna. Tähän ei tosin kannata luottaa, muistaakseni aiemminkin on lupailtu eikä mitään ole tullut.

Jos teitä muita asia kismittää, niin kannattaa lähettää sähköpostia asiakaspalveluun. Asia saattaa nousta heidän ohjelmistokehityspuolen prioriteettilistalla kun saavat yhteydenottoja.

Tässä vielä aspan vastaus minulle:

Hei!
Tiedostamme ongelman ja olemme kehittäneet sopivaa ratkaisua siihen. Pyrimme saamaan kaksivaiheisen tunnistuksen käyttöön vuoden 2022 aikana.

2 tykkäystä

Uskon kun näen.

15 tykkäystä

Toimeksiantoja ohjataan monelle eri tahoille, joilla on erilaiset hinnastot. Jotkut niistå palkitsevat likviditeettiä lisäävän toimeksiannon maksamalla pienen korvauksen IBKRlle, joka siirtää osan korvauksesta käyttäjälle.

2 tykkäystä

IB:n käyttäjä tässä… käyttääkö kukaan muu trader workstationia? Itselläni ollut koko päivän kaikissa optiovaihtoehdoissa bid/ask tyhjää. Outoa

EDIT: saihan nuo tietenkin nasdaqin sivuiltakin

Yllä jo vastattiinkin. Ja hinnasto sen kertoo suoraan:

In cases where an exchange provides a rebate, we pass some or all of the savings directly back to you.

Kiitos Taikonautti, tämä siis sinun itse tekemä excel-pohja.
Itse asiassa ajattelin, että minkälainen tuloste tulee sieltä välittäjistä degiro, ib, lynx.
Kuinka hyvin sitä sellaisenaan voi käyttää vai voiko käyttää ollenkaan.

En edes yrittänyt sitä selvittää. Mulla max 10 kauppaa per päivä, joten ei ole iso juttu kirjata heti exceliin samantien. Jos päivätreidaa satoja kauppoja, ymmärrän, että ei ole toimiva systeemi.

Luulisi IBn tuottavan helposti vaadittavan raportin. Onkohan kukaan kysellyt koskaan?

1 tykkäys

IB:ltä ainakin saa tosiaan aivan jäätävän nivaskan raportin (activity statement), joka kelpanee suoraan verottajalle.
Käytän IB:tä ensimmäistä vuotta, luultavasti paranoidina lasken myös nuo summat erikseen verorapsaan.

1 tykkäys

Aloin tässä miettimään miltä tasoilta olen hyzonia ostanut ja eihän tuota spacin aikaista käyrää taikka ostoja löydä mistään Nordnetistä? Vielä joku aika sitten muistaisin nähneeni, mutta enää ei

Onko muilla Nordnetin mobiilisovelluksen kanssa häikkää, kun salkussa klikkaa yhtiötä niin tulee valkoinen näyttö ja heittää ulos sovelluksesta…tätä ollut itsellä jo pari päivää.

Ei ole. Käytössä uusin iOS ja uusin versio Nordnet-appista.

1 tykkäys