Keskustelua välittäjistä

Hyvä esimerkki siitä missä sitä kauppaa kannattaa käydä ja miten älyttömät hinnat suomalaisilla välittäjillä on. Ostat ja myyt kerran jotain 10k€:llä ja se on 100€ selällään :upside_down_face:

Just kun tein IBssä veroilmoitusta niin kiinnitin huomioita kuluihin

Kauppoja yhteensä 22 367 719, usd välityspalkkiot 3 688 usd

Tunti meni veroilmoituksen tekemisessä joten kyllä tässä pääsi tuntipalkoille

6 tykkäystä

Yritän raapia kasaan veroilmoitusta IB:n osalta myöskin ekaa kertaa. Sulla oli ilmeisesti tili dollareissa? Itsellä on euroissa ja se aiheuttaa päänvaivaa kun en saa lukuja täsmäämään (tulikohan mokattua tilivaluutan valinnnan kohdalla?). Raportissa ei monessakaan kohdassa edes kerrota, ovatko luvut euroja vai dollareita.

Laitan liitteeksi myöskin activity reportin. Nyt sitten pitäisi vaan miettiä mitä lukuja laitan veroilmoituksen kohtaan “luovutushinnat yhteensä, luovutusvoitot yhteensä ja luovutustappiot yhteensä”. Tällä hetkellä löydän vaan realisoidun voiton euroissa. Mistähän mahdan löytää luvut noihin ylläoleviin vai pitääkö alkaa käsipelillä ynnäilemään tuhansia kauppoja? Alkaa hiki nousta pikkuhiljaa.

Ja bonuksena Nordnet on laskenut ja välittänyt verottajalle shortatut kaupat aivan vihkoon. Voi j**sus mikä sotku siinäkin.

1 tykkäys

Mä otin sen customin missä valitsin kaiken ja ajoin raportin pdfnä liitteeksi

Taisi olla cash report nimeltään se mistä löysin ostot ja myynnit yhteensä ja välityspalkiot

Edit: joo mun tili on dollareissa

2 tykkäystä

En uskalla vielä edes kuvitella miten IBKR:n kautta hoidettu multileg optiokaupankäynti raportoidaan…

Esim. Iron Condor jossa ostetaan put sekä call ja myydään put sekä call ja sitten toivotaan kaikkien erääntyvän arvottomina. Strategian ideana on se, että myydyt optiot olivat arvokkaampia kuin ostetut, ja erotus jää käteen voitoksi, jos hyvin käy.

Toivon kovasti, että nämä ovat raporteissa strategian mukaisina köntteinä eivätkä yksittäisinä kauppoina, mutta saas nähdä… huhhuh :laughing:

Minulla valuuttana euro ja raportit näkyvät hienosti euroissa.

Luovutusvoitot yhteensä ja tappiot yhteensä, en laittanut ollenkaan. Vain nettosumma, joka löytyy activity-raportin summana erikseen osakkeiden, optioiden ja valuutanvaihdon alasummissa.

Raportilla näkyy siis vain 2021 ostetut ja myydyt, ei salkussaolevia kauppoja.

Soittelin tosiaan verottajan “asiantuntijoille”. Heillä ei ollut hajuakaan miten osakkeiden luovutuksia kirjataan. Jouduin siis ilmoittamaan liiteilmoituksena myös Nordnetin jo siellä olleet kaupat, että sain summattua kaikki yhteensä ilmoitukseen. Siitä jätin siis IBn kokonaisluovutusvoitot ja -tappiot kokonaan pois. Selvitelköön keskenään, kun on jaska systeemi.

1 tykkäys

Miksihän tuota Enersizeä ei saa ostaa Nordnetin kautta? Niin allaalla on että voisi vähä sipaista.

Mitenhän tän euroissa näkymisen saisi itsellekin. Mulla tili euroissa myös ja raportissa on sekä euroa että dollaria. Jos oikein katsoin, niin dollareissa on summa, jossa ei ole mukana välityskuluja, mutta eurosummassapa taitaa olla.

Jos näin on niin pitäisi kyllä löytää se nappi millä raportin saa kokonaan euroihin. Kukahan osaisi auttaa?

Kiitos muuten tähänastisesta avusta!

Ihan sama ongelma täällä. Jos löydät ratkaisun niin olisin kiitollinen jeesistä. Itsekin pistän tänne kun selviää

Itse valitsin tiliä perustaessa I base currency… Euro. Tuon pystyy muistaakseni vaihtamaan Configuration kohdasta… En ole ihan varma. En ole nyt IBn äärellä. Valuuttavalinta on tärkeä, koska minulla on IB salkussa muutakin kuin USD ja aika hankalaksi menisi isoilla kauppa äärillä, jos ei olisi EUR-perustana

Joo ei ole tarvetta vaihtaa itselläkään pois euroista. Sitä siis mietin että mistä löytyy se asetus että raportit näkyy euroissa, koska mulla on kyllä suurin osa dollareissa vaikka base on euroissa.

Onko teillä muilla tullut Fodelian osingot tilille? Itselleni ei ole vaikka maksupäivä 25.4. Arvo-osuustili nordnetissä.

2 tykkäystä

Ei ole, mutta miten olen ollut siinä käsityksessä että maksupäivä olisi Toukokuun puolella? 17.5 näyttäisi olevan, jos paikkaansa pitää.

1 tykkäys

Joo niin näyttäisi olevan. Nordnet näyttää maksupäivän jostain syystä väärin. Kiitokset!

2 tykkäystä

Onko kenelläkään kokemuksia eTorosta tavallisten osakkeiden ostoon? Ennenhän palvelussa taisi olla pelkästään CFD:eitä, mutta nyt tosiaan tavallisiakin osakkeita taitaa löytyä ainakin jenkkimarkkinoilta.

Löysin tällaisen eToro-oppaan, jossa näkyi, mistä aina tietää, onko ostamassa osakkeita vai cfd:eitä. Mielestäni vähän tarpeettoman vaikeaksi tehty, mutta noi nollakulut kyllä houkuttelisi…

Eli onko jotain erityistä syytä, miksi eToro ei sopisi normiosakkeiden ostoon?

Ei se kulu oikeasti ole nolla. Nuo ottavat tuottonsa osto- ja myyntihinnan erotuksesta eli et saa parhaita osto- ja myyntitasoja.

4 tykkäystä

Okei, eli lisäävät siihen jonkun oman lisänsä? eToron omilla sivuilla luki tälleen, ja itse tulkitsisin niin, etteivät veloita erikseen erotuksena mitään lisää:

“The market spread arises from the difference for which a product can be bought and sold (bid and ask). This difference does not arise from eToro and is not incurred as a cost when you buy or sell a real stock on eToro.” (https://www.etoro.com/trading/fees/)

Mutta täytyypä selvittää tuo tarkemmin. Vaikea kyllä löytää ylipäätänsä hinnastosta ihan tarkkaa tietoa.

Payment for Order Flow lienee täälläkin se taikasana. Eli vaikka eToro ei lisää hintoihin mitään, kaupat eivät toteudu ns. sen hetken parhaalla hinnalla, vaan välissä on välikäsiä. Ei ole ilmaisia lounaita. Hyvä tietenkin etsiä edullinen välittäjä, mutta toisaalta jos et ole maksava asiakas, firma ottaa voittonsa muulla tavalla.

1 tykkäys

Okei, niin just. No täytyypä koittaa selvittää, paljonko sitä lopulta jää noista kuluja. Olin toivonut, että rahaa nyhdettäisiin enemmän CFD-hommista ja sillä perusteella voitaisiin tarjota itse osakkeita edullisemmin.

Kuinka kauan kestää että Nordnetin OST:ilta nostettu raha näkyy vastatilillä?