Näköjään NN sallii nakushorttaamisen…
Vihdoin . Pitää tutkia huomenna lisää
Hienoa - jos toimii myös Suomesta käsin. Tottunut siihen että täällä kaikissa “ison maailman” palveluista aina karsittu versio, kyseinen palvelu toimii vain USA tms. Odotan suurella mielenkiinnolla kommenttia toimiiko tämä todellakin.
Erillinen kysymys IBKR liittyen: Saako sieltä raportteja excel muodossa? Tässäkin ketjussa taisi olla mainittuna että kaikkia Suomen verottajan vaatimia lukuja ei ole suoraan löytynyt raporteista, joten saisi sitten edes käsin laskettua. En enää muista mikä puuttui ja mikä löytyi… (Olisiko kenties luovutushinnat yhteensä puuttunut?)
En uskaltaisi jättää pakollisia rivejä tyhjäksi veroilmoituksesta.
Moi. Eli kun ostotoimeksianto toteutuu Tradingviews, niin veloitus lähtee IBKR n tililtä? Toimiikos Tradingviews pre market 11.00->
Onko tuosta TradingView:stä jotain iloa sijoittajalle, joka ei ole kiinnostunut TA:sta tai käppyröistä ennustamisesta? Tarjoaako se jotain muuta hyödyllistä sijoittamisen tueksi?
Se kytkee mun tilin tuohon. Näkyy saldot (jotka peitin ) ja avoimet ja suljetut postiot.
Premarket mun mielestä toimii samoin. En ole kokeillut kun ei ole nyt aikaa jättää vartiomatta ilman stoplossia
Edit:
Näkyykin vaan avoimet postiot ja daily P/L tilin saldon lisäksi
Saa CSV-muodossa, jonka Excel osaa lukea. Lisäksi saa HTML:ää ja PDF:ää.
IB laskee luvut hiukan väärin Suomen verottajan näkökulmasta. Esim. pääomanpalautuksia ei ole osinkoraportin loppusummissa, toisaalta ne vähentävät hankintahintaa toisin kuin pitäisi. Kaupoissa rapsoilla on väärin lasketut tuotot: IB laskee myynnin ja oston dollarihintojen erotuksen ja muuntaa myyntipäivän kurssin perusteella euroiksi. Verottaja haluaa taas myyntihinnan euroina myyntipäivän kurssin mukaan ja ostohinnan ostopäivän kurssin mukaan. Jne. Varmaan muutakin pientä. Lopputuloksen kannalta erot ovat kuitenkin aika mitättömiä. Esim. pääomanpalautusten kohdalla verotus lähinnä lykkääntyy. Ja kurssien osalta välillä tienaa, välillä menettää. Mitään systemaattista etua tuosta ei taida saada?
Se on sitten eri asia, onko se verottan silmissä ongelma, jos verotettava toimittaa parhaan mahdollisen raportin parhaan tietämyksensä mukaan - vaikka siinä olisi virheitä. Olen noin 99%:isen varma, että verottaja ei missään tilanteessa ala itse ottamaan näistä virheistä selvää, ellei lue tätä foorumia. Mutta lähtökohtaisesti verotettavalla on vastuu tietojen oikeellisuudesta.
Itse toimitan IB:n osinkorapsat ja that’s it. (Myyntejä ei ole.)
Lisäksi vapaaehtoiset ovat koodanneet julkisia laskureita, jotka pyrkivät parsimaan IB:n rapsat ja laskemaan oikeat lopputulokset. En ole näitä kokeillut. Mutta ovat yksi vaihtoehto.
Hitto nyt tämä tuntuu oudolta kun on tottunut IBKR softaan. Menee paper tradella hetki. Asiasta toiseen. Käyttääkö kukaan executer ohjelmia joka laskee kaikki valmiiksi riskit ym. Hallinnoi myös exittiä .
Muuta isompaa syytä käyttöön en näe kuin olisko nopeampi ja planin noudattaminen.
Riskejä voisi olla että tili hakkeroidaan tai…
Tässä 1 esimerkki.
Kaikki vanhat alustat on käytössä. Tämä on vaan lisää niiden päälle
Mä betatestailen tätä nyt pikkurahalla. Vähän lagaa 1-3s eli 15 sekunnin kynttilöillä scalppaajille tämä ei sovi
Olenkin suunnitellut laittavani dollarit perusvaluutaksi, jolloin voin muuttaa dollarivoitot vuoden keskukurssilla kerralla euroiksi. Tarkoitus vain USA markkinoilla toimia tätä kautta, joten ei ongelmaa muiden valuuttojen suhteen.
Ongelma muodostuu minulla siinä kohtaa, kun on useampi välittäjä jo käytössä jotka ilmoittavat voitot/tappiot/kok.myynnit suoraan verottajalle, ja siten ko. sarakkeissa veroehdotuksessa on jo yhteenlasketut summat. Jos otan IB:n käyttöön, ja saan päivitettyä vain voitto/tappio sarakkeet enkä kokonais luovutushintaa, niin pitäisikö sitten jättää tuo pakollinen sarake tyhjäksi vai yrittää laskea IB:n tarjoamista tiedostoista tuota lukua…
Em. ongelma on luultavasti viimeinen, jonka selvitettyäni siirryn IB asiakkaaksi. Haluan vaan olla mahdollisimman varma siitä että saan verotuksen hoidettua riittävän helposti.
Lisäys:Jos on jotain yksityisten tekemiä “raporttigeneraattorita” niin se toki jo auttaa. Degirolla oli aiemmin tilanne jossa raporttipohjaan tehtiin jokin käyttäjälle näkymätön muutos, jolloin yksityisen tekemä raporttigeneraattori lakkasi toimimasta. Onneksi sen tekijä on täällä foorumilla mukana ja teki nopeasti korjaavat toimenpiteet.
Haluaisin silti välttää ko. tilanteen syntymistä jossa veroraportointi on ongelmatilanteessa jonkun muun osaamisen varassa.
Ne ostot ja myynnit yhteensä löytyi suoraan. Ainoan jonka olisi joutunut laskemaan itse on kauppojen lukumäärä + valuuttamuunnokset vuoden keskikurssilla koska dollari tili
Mitäs ne verottajan vaatimat luvut olikaan? Kokonaisvoitto, kokonaistappio, myynnit yhteensä? (Muistan aina väärin, mutta eikös ne nämä kolme olleet?)
Nämä siis löytyy? Muunnos euroiksi vuoden keskikurssilla onkin helpoin osuus, ja kauppojen lukumäärää ei kai tarvitsekaan mihinkään…
Muistelen ylempää ketjusta että joku olisi puuttunut ja joku sitten päätti jättää rivin veroilmoitukseen tyhjäksi…
Kauppojen lukumäärä, ostot ja myynnit tulee siihen ”päänäkymään”
Ja siitä laskee voiton tai tappion
Kyllä ne selkeästi rapsassa on
Edit:
Mä otin suomi välittäjien A9 raportin veroilmoituksesta exelinä
Lisäsin sen ja IBn rapsan liitteenä
Yhdellä exelillä näytin Laskelmat.
Ynnäsin yhteen sen A9 raportin ja IB raportin
Luovutushinnat, luovutusvoitot, luovutustappiot kokonaisuudessaan + liitteeksi raportti tapahtumista ja mihin laskenta perustuu.
Itse yhdistin tänä vuonna ensimmäistä kertaa IBKR:n activity-rapsan ja Nordnetin tiedot googlesheetsissä omaksi custom-raportiksi verottajalle.
Kaikille kysyjille olen todennut, tämä oli ihan todella iisi homma: käytät vain neljä kokonaista päivää koodaamiseen ja thats it! (eli jumalaton savotta, mutta ellen päädy tällä raportilla linnaan niin ensivuosi menee helpommin)
Etsin täältäkin tuolloin hiukan vertaistukea mutta sellaista ei valitettavasti löytynyt.
-
Juuri tuo verottajan pyytämä kauppapäiväsidonnainen valuuttakonversio oli yksi merkittävä haaste, toinen mikä menee ihan sairaan vaikeaksi koodata oikein itse on osakkeiden fifo-myynti jos ei myy samaa könttää kun on alunperinostanut, eli “luovutusvoittoa / tappiota” syntyy vain osalle ostoa ja loput tulee myöhemmin jos tulee.
-
Hyvä noteerata, että jos valitsee toimittaa raportin, niin Nordnetin automaattisesti toimittamat eivät päde vaan pitää kuulua siihen omaan kokonaislaskelmaan. (näin ainakin käsitin ja tein)
-
Verottaja syö .pdf tiedostoja
Verottajalta valitettavasti ihan oikeasti ei saa apua detailien suhteen vaikka kuinka jäsentelee kysymyksensä niin tulee vain ihan tunarilainauksia heidän dokkareista jotka on jo itse lukenut useita kertoja. Kävin myös paikanpäällä varatulla ajalla, ei sieltäkään.
Tyydyin lopulta oikomaan ja päättelemään muutamia asioita omaan rapsaan. Esim. IBKR:n rapsassa on Total konversio USD → EUR. esim. käytin tuota heidän Totalin konversiota kauttaaltaan Luovutushinnat, -voitot, -tappiot, konversiokurssina.
Loppukaneettina, en halua pelotella. Olen itse HYVIN pedantti. Koetin kysellä detaileja verottajalta puhelussa (optiokauppoihin ja niiden merkintöihin liittyen) verottaja totesi puhelinajanvarauksessa lähinnä tapaan “onko se välittäjä (IBKR) ihan luotettava välittäjä? Joo älä stressaa sitten, varmaan iha hyvä on.” Sanon, että laskelmani ovat nyt varmasti keskivertoa paremmat, tietoa heille ainakin on toimitettu = oma raportti, IBKR:n activity statement, ja nordnetin papruja ja TUSKIN verottajalta tulee mitään lisäkysymyksiä.
EDIT: voi prkkl kun vasta nyt joku mainitsee että mahd. joku on koodannut parserin jo entuudestaan
Näin vähän itsekin epäilen. Eli en usko, että mitään ongelmia tulee, jos käyttää välittäjän raporttia, joka on suurimmalta osalta oikein. Siksi nakkaan itse IB:n raportit ja jätän lopun pähkäilyn verottajalle.
Itse siis raportoin osingot maittain suoraan IB:n osinkorapsasta. Saa luvan kelvata - ja toistaiseksi ei ole otettu yhteyttä
Ehkä vähän liiankin yksinkertainen ongelma, ja tuntuu että kyselen jo tyhmiä : Mulla on jo IBKR tili ja base currency on USD mutta tili tyhjänä. Talletusta tehtäessä kysytään mitä valuuttaa talletetaan, niin pitääkö suoraan laittaa USD, vai ensin euroja jotka myöhemmin konvertoidaan dollareiksi?
Euroja mä laitoin ja sitten vaihdoin dollariksi
Mikä välittäjä olisi hyvä kun haluaisin käydä kauppaa OTC-osakkeilla, tai CSE (Canadien Stock Exchange)? Nordnetilla kun ei pnnistu.
Euroja juu.
Sellainen nootti muuten, että NYKYÄÄN vaikka IBKR:ssä otat Margin accountin niin et voi vaihtaa Euroja dollareiksi. (kuten T3r00 tuossa sanoo). Cash accountilla tätä mahista ei kait ikinä ole ollutkaan.
Selvitin tätä IBKR:n kanssa männävuonna ja liittyy jotenkin siihen minne ovat siirtäneet euroopan liiketoiminnan (IBCE toimii Unkarissa ja eri lainsäädäntö kuin aiemmin Englannista toimiessa tjms.), aiemmin perustetuilla eurooppalaisilla tileillä tilanne on eri.
Tämä on outo kierukka, (jota voi kiertää), sitten kun olet käyttänyt USD:ta ostoihin niin USD-tilisi menee negatiiviseen summaan, nyt voit konvertoida sen verran Euroja USD:ksi, että saat negatiivisen nollaksi. Kun myyt USD-osakkeita niin saat USD:ja.
Eli olen itse konvertoinut ajan kanssa eurot USDiksi siten, että olen ostanut jotain USD osaketta → konvertoinut EUR-USD nollaksi. Myynyt USD-osakkeet.
Täytyy sanoa että totuttelun jälkeen pidän itse kovasti IBKR:stä, alkuun kankea, mutta niin pirun halpa käyttää sekä monipuolinen.