Keskustelua välittäjistä

Olenkin suunnitellut laittavani dollarit perusvaluutaksi, jolloin voin muuttaa dollarivoitot vuoden keskukurssilla kerralla euroiksi. Tarkoitus vain USA markkinoilla toimia tätä kautta, joten ei ongelmaa muiden valuuttojen suhteen.

Ongelma muodostuu minulla siinä kohtaa, kun on useampi välittäjä jo käytössä jotka ilmoittavat voitot/tappiot/kok.myynnit suoraan verottajalle, ja siten ko. sarakkeissa veroehdotuksessa on jo yhteenlasketut summat. Jos otan IB:n käyttöön, ja saan päivitettyä vain voitto/tappio sarakkeet enkä kokonais luovutushintaa, niin pitäisikö sitten jättää tuo pakollinen sarake tyhjäksi vai yrittää laskea IB:n tarjoamista tiedostoista tuota lukua…

Em. ongelma on luultavasti viimeinen, jonka selvitettyäni siirryn IB asiakkaaksi. Haluan vaan olla mahdollisimman varma siitä että saan verotuksen hoidettua riittävän helposti.

Lisäys:Jos on jotain yksityisten tekemiä “raporttigeneraattorita” niin se toki jo auttaa. Degirolla oli aiemmin tilanne jossa raporttipohjaan tehtiin jokin käyttäjälle näkymätön muutos, jolloin yksityisen tekemä raporttigeneraattori lakkasi toimimasta. Onneksi sen tekijä on täällä foorumilla mukana ja teki nopeasti korjaavat toimenpiteet.
Haluaisin silti välttää ko. tilanteen syntymistä jossa veroraportointi on ongelmatilanteessa jonkun muun osaamisen varassa.

2 tykkäystä

Ne ostot ja myynnit yhteensä löytyi suoraan. Ainoan jonka olisi joutunut laskemaan itse on kauppojen lukumäärä + valuuttamuunnokset vuoden keskikurssilla koska dollari tili

2 tykkäystä

Mitäs ne verottajan vaatimat luvut olikaan? Kokonaisvoitto, kokonaistappio, myynnit yhteensä? (Muistan aina väärin, mutta eikös ne nämä kolme olleet?)

Nämä siis löytyy? Muunnos euroiksi vuoden keskikurssilla onkin helpoin osuus, ja kauppojen lukumäärää ei kai tarvitsekaan mihinkään… :thinking:

Muistelen ylempää ketjusta että joku olisi puuttunut ja joku sitten päätti jättää rivin veroilmoitukseen tyhjäksi…

1 tykkäys

Kauppojen lukumäärä, ostot ja myynnit tulee siihen ”päänäkymään”

Ja siitä laskee voiton tai tappion

Kyllä ne selkeästi rapsassa on

Edit:

Mä otin suomi välittäjien A9 raportin veroilmoituksesta exelinä

Lisäsin sen ja IBn rapsan liitteenä

Yhdellä exelillä näytin Laskelmat.

Ynnäsin yhteen sen A9 raportin ja IB raportin

4 tykkäystä

Luovutushinnat, luovutusvoitot, luovutustappiot kokonaisuudessaan + liitteeksi raportti tapahtumista ja mihin laskenta perustuu.

Itse yhdistin tänä vuonna ensimmäistä kertaa IBKR:n activity-rapsan ja Nordnetin tiedot googlesheetsissä omaksi custom-raportiksi verottajalle.
Kaikille kysyjille olen todennut, tämä oli ihan todella iisi homma: käytät vain neljä kokonaista päivää koodaamiseen ja thats it! (eli jumalaton savotta, mutta ellen päädy tällä raportilla linnaan niin ensivuosi menee helpommin)
Etsin täältäkin tuolloin hiukan vertaistukea mutta sellaista ei valitettavasti löytynyt.

  • Juuri tuo verottajan pyytämä kauppapäiväsidonnainen valuuttakonversio oli yksi merkittävä haaste, toinen mikä menee ihan sairaan vaikeaksi koodata oikein itse on osakkeiden fifo-myynti jos ei myy samaa könttää kun on alunperinostanut, eli “luovutusvoittoa / tappiota” syntyy vain osalle ostoa ja loput tulee myöhemmin jos tulee.

  • Hyvä noteerata, että jos valitsee toimittaa raportin, niin Nordnetin automaattisesti toimittamat eivät päde vaan pitää kuulua siihen omaan kokonaislaskelmaan. (näin ainakin käsitin ja tein)

  • Verottaja syö .pdf tiedostoja

Verottajalta valitettavasti ihan oikeasti ei saa apua detailien suhteen vaikka kuinka jäsentelee kysymyksensä niin tulee vain ihan tunarilainauksia heidän dokkareista jotka on jo itse lukenut useita kertoja. Kävin myös paikanpäällä varatulla ajalla, ei sieltäkään.

Tyydyin lopulta oikomaan ja päättelemään muutamia asioita omaan rapsaan. Esim. IBKR:n rapsassa on Total konversio USD → EUR. esim. käytin tuota heidän Totalin konversiota kauttaaltaan Luovutushinnat, -voitot, -tappiot, konversiokurssina.

Loppukaneettina, en halua pelotella. Olen itse HYVIN pedantti. Koetin kysellä detaileja verottajalta puhelussa (optiokauppoihin ja niiden merkintöihin liittyen) verottaja totesi puhelinajanvarauksessa lähinnä tapaan “onko se välittäjä (IBKR) ihan luotettava välittäjä? Joo älä stressaa sitten, varmaan iha hyvä on.” Sanon, että laskelmani ovat nyt varmasti keskivertoa paremmat, tietoa heille ainakin on toimitettu = oma raportti, IBKR:n activity statement, ja nordnetin papruja ja TUSKIN verottajalta tulee mitään lisäkysymyksiä.

EDIT: voi prkkl kun vasta nyt joku mainitsee että mahd. joku on koodannut parserin jo entuudestaan

5 tykkäystä

Näin vähän itsekin epäilen. Eli en usko, että mitään ongelmia tulee, jos käyttää välittäjän raporttia, joka on suurimmalta osalta oikein. Siksi nakkaan itse IB:n raportit ja jätän lopun pähkäilyn verottajalle.

Itse siis raportoin osingot maittain suoraan IB:n osinkorapsasta. Saa luvan kelvata - ja toistaiseksi ei ole otettu yhteyttä :slight_smile:

1 tykkäys

Ehkä vähän liiankin yksinkertainen ongelma, ja tuntuu että kyselen jo tyhmiä :sweat_smile:: Mulla on jo IBKR tili ja base currency on USD mutta tili tyhjänä. Talletusta tehtäessä kysytään mitä valuuttaa talletetaan, niin pitääkö suoraan laittaa USD, vai ensin euroja jotka myöhemmin konvertoidaan dollareiksi?

Euroja mä laitoin ja sitten vaihdoin dollariksi

2 tykkäystä

Mikä välittäjä olisi hyvä kun haluaisin käydä kauppaa OTC-osakkeilla, tai CSE (Canadien Stock Exchange)? Nordnetilla kun ei pnnistu.

Euroja juu.

Sellainen nootti muuten, että NYKYÄÄN vaikka IBKR:ssä otat Margin accountin niin et voi vaihtaa Euroja dollareiksi. (kuten T3r00 tuossa sanoo). Cash accountilla tätä mahista ei kait ikinä ole ollutkaan.

Selvitin tätä IBKR:n kanssa männävuonna ja liittyy jotenkin siihen minne ovat siirtäneet euroopan liiketoiminnan (IBCE toimii Unkarissa ja eri lainsäädäntö kuin aiemmin Englannista toimiessa tjms.), aiemmin perustetuilla eurooppalaisilla tileillä tilanne on eri.

Tämä on outo kierukka, (jota voi kiertää), sitten kun olet käyttänyt USD:ta ostoihin niin USD-tilisi menee negatiiviseen summaan, nyt voit konvertoida sen verran Euroja USD:ksi, että saat negatiivisen nollaksi. Kun myyt USD-osakkeita niin saat USD:ja.

Eli olen itse konvertoinut ajan kanssa eurot USDiksi siten, että olen ostanut jotain USD osaketta → konvertoinut EUR-USD nollaksi. Myynyt USD-osakkeet.

Täytyy sanoa että totuttelun jälkeen pidän itse kovasti IBKR:stä, alkuun kankea, mutta niin pirun halpa käyttää sekä monipuolinen.

Voi vaihtaa euroja dollareiksi. Ei tilinsiirtoa muuten kannata tehdä kuin euroina.

Siellä on se valuutanvaihto millä vaihtuu nappia painamalla ”convert currency”

Mulla on perustili dollareina.

Mulla on myös euroja tilillä. Niillä oli tarkoitus käydä euroopan kauppaa. Ei ole vaan tullut tehtyä.

Edit: tuolla vaihtuu

Edit: 2 mulla on viime vuonna unkariin tehty tili

2 tykkäystä

Meinasin tuossa USA osakkeita vähän myydä, vaan enpä sitten myynytkään, koska OP ei välitä tänään toimeksiantoja markkinoille. :grinning:

No jospa ne kurssit nousis huomennakin sitten… :upside_down_face:

Millhän perusteella määrittyy mihin maahan tili avataan? En vielä tehnyt tilisiirtoa mutta katsoin maksutiedot, ja siellä oli saajana J.P.Morgan saksassa mutta pankin osoite kumminkin Irlannissa.

Se tulee käsittääkseni asuinmaan (verotus) mukaan. Toimisto on Unkarin Budapestissa ja pankkitili saksan munchenissa. Irlanti taitaa olla euroopan verotusmaa.

1 tykkäys

Aivan sinulla on perustili dollareina tili.
Korjaan sinänsä, että koska minun base currency on EUR. En voi tehdä vastaavaa toimenpidettä. Konversio sallitaan vain base currencyyn.

Korjaan myös itseäni aiempaa että tilin ei siis tarvitse olla Base currency EUR - minulla näin vain sattuu olemaan, joka on luultavasti ollut tyhmä valinta jos aikoo käydä kauppaa pääasiassa USD.
Ehkä ainoa etu että saan raportteihin totalit euroina.

EDIT: En nyt löytänyt tuota kirjeenvaihtoani enäämutta anycase näin nyt minulla ainakin on. Kyse taisi olla juurikin siitä että FOREX-valuuttakauppaa ei suoraan sallita tjms.

Koska “kuva ois kiva” niin:

1 tykkäys

Kaikkea valuuttaa kuitenkin kauppaa vaihdettavaksi tilivaluutaksi

Edit: ei antanut vaihtaa muuta kuin dollareiksi kun kokeili.

2 tykkäystä

Mä ainakin onnistun vaihtamaan EUR → USD. Tilin perusvaluutta on euro ja asiakkuus on Irlannin konttorissa. Tosin käytän yleensä mobiilisovellusta kaupankäyntiin. Oletko kokeillut valuutanvaihtoa sen kautta?

Kyllä kokeilin aikanaan, samoin trader workstationia.

Uskon että avainsana on se että sinulla on asiakkuus Irlannin konttorissa, eikä Unkarissa kuten minulla. Huomioidaan myös, että T3r00:kaan ei siis voinut konvertoida kuin Base currencyynsä, joka oli dollari.

Sain tähän siis ihan vastineen IBKR:ltä muttei näytä olevan enää tallentuneena tuonne Message Centeriin… Liittyi mahd. forex kaupan estoon IBCE (unkari) tileillä tjms.

Painotan että tämä ei ole minulla ongelma käytettävyydessä (enää ainakaan) :slightly_smiling_face:. Jos ostan minkä vain valuutan tuotetta, kys valuutta menee tilillä miinukselle, jonka voi nollata konvertoimalla base currencysta (EUR tapauksessani).

EDIT1: Jos jonkin valuutan antaa olla pakkasella niin siitä palaa jotain korkoa IBKR:lle per kk
EDIT2: Muistelen myös, että tässä oli sellainen hakkerointimahis, että kun valuutta on miinuksella niin IBKR salli konvertoimaan kys. valuuttaa enemmän kuin se oli miinuksella. Taisin konvertoida kertaheitolla tuollalailla kaikki roikkuvat EUR → USD.

…tulipä detailia lätinää aiheesta, mutta jos joku IKINÄ kyselee näitä asioita IBKR:stä niin löytyypä nyt sitten kommentoituna :grin:

2 tykkäystä

Nordnetillä 1kk mittainen Lontoo-kampanja:

30.6.2022 asti tarjoamme kaupat Lontoon pörssissä ilman välityspalkkioita.

Huomioi, että jokaisesta Lontoon pörssissä tehdystä kaupasta peritään 0,25 % valuutanvaihtopalkkio. Ostojen yhteydessä peritään lisäksi 0,5 % suuruinen leimavero.

1 tykkäys

Kiitoksia tiedosta: ostaessa lähes prosentin kulut siis ja myydessä 0,25% + asiakkuudesta riippuva 0,06-0,2% eli jotakuinkin 0,31 - 0,45%.

Aivan pieniä eriä kannattaa vältellä siis Itse otan kyllä tämän tyytyväisenä muutoin vastaan ja samoin lupaukset muista uusista markkinoista: jotenkin puhelinpalvelun kautta ostaminen on tuntunut liian hankalalta.