Millhän perusteella määrittyy mihin maahan tili avataan? En vielä tehnyt tilisiirtoa mutta katsoin maksutiedot, ja siellä oli saajana J.P.Morgan saksassa mutta pankin osoite kumminkin Irlannissa.
Se tulee käsittääkseni asuinmaan (verotus) mukaan. Toimisto on Unkarin Budapestissa ja pankkitili saksan munchenissa. Irlanti taitaa olla euroopan verotusmaa.
Aivan sinulla on perustili dollareina tili.
Korjaan sinänsä, että koska minun base currency on EUR. En voi tehdä vastaavaa toimenpidettä. Konversio sallitaan vain base currencyyn.
Korjaan myös itseäni aiempaa että tilin ei siis tarvitse olla Base currency EUR - minulla näin vain sattuu olemaan, joka on luultavasti ollut tyhmä valinta jos aikoo käydä kauppaa pääasiassa USD.
Ehkä ainoa etu että saan raportteihin totalit euroina.
EDIT: En nyt löytänyt tuota kirjeenvaihtoani enäämutta anycase näin nyt minulla ainakin on. Kyse taisi olla juurikin siitä että FOREX-valuuttakauppaa ei suoraan sallita tjms.
Mä ainakin onnistun vaihtamaan EUR → USD. Tilin perusvaluutta on euro ja asiakkuus on Irlannin konttorissa. Tosin käytän yleensä mobiilisovellusta kaupankäyntiin. Oletko kokeillut valuutanvaihtoa sen kautta?
Kyllä kokeilin aikanaan, samoin trader workstationia.
Uskon että avainsana on se että sinulla on asiakkuus Irlannin konttorissa, eikä Unkarissa kuten minulla. Huomioidaan myös, että T3r00:kaan ei siis voinut konvertoida kuin Base currencyynsä, joka oli dollari.
Sain tähän siis ihan vastineen IBKR:ltä muttei näytä olevan enää tallentuneena tuonne Message Centeriin… Liittyi mahd. forex kaupan estoon IBCE (unkari) tileillä tjms.
Painotan että tämä ei ole minulla ongelma käytettävyydessä (enää ainakaan) . Jos ostan minkä vain valuutan tuotetta, kys valuutta menee tilillä miinukselle, jonka voi nollata konvertoimalla base currencysta (EUR tapauksessani).
EDIT1: Jos jonkin valuutan antaa olla pakkasella niin siitä palaa jotain korkoa IBKR:lle per kk
EDIT2: Muistelen myös, että tässä oli sellainen hakkerointimahis, että kun valuutta on miinuksella niin IBKR salli konvertoimaan kys. valuuttaa enemmän kuin se oli miinuksella. Taisin konvertoida kertaheitolla tuollalailla kaikki roikkuvat EUR → USD.
…tulipä detailia lätinää aiheesta, mutta jos joku IKINÄ kyselee näitä asioita IBKR:stä niin löytyypä nyt sitten kommentoituna
30.6.2022 asti tarjoamme kaupat Lontoon pörssissä ilman välityspalkkioita.
Huomioi, että jokaisesta Lontoon pörssissä tehdystä kaupasta peritään 0,25 % valuutanvaihtopalkkio. Ostojen yhteydessä peritään lisäksi 0,5 % suuruinen leimavero.
Kiitoksia tiedosta: ostaessa lähes prosentin kulut siis ja myydessä 0,25% + asiakkuudesta riippuva 0,06-0,2% eli jotakuinkin 0,31 - 0,45%.
Aivan pieniä eriä kannattaa vältellä siis Itse otan kyllä tämän tyytyväisenä muutoin vastaan ja samoin lupaukset muista uusista markkinoista: jotenkin puhelinpalvelun kautta ostaminen on tuntunut liian hankalalta.
Jos kulut on prosentuaalisia, ei erän koolla pitäisi olla merkitystä kannattavuuteen. Paitsi tietenkin, jos ei jaksa säätää pikkurahojen kanssa. Silloinkaan tosin ei ole kyse kulujen osuudesta.
Kulu on 0,75% ja ei ole mitään syytä vältellä pieniä eriä sillä kiinteää kulua ei ole. Ehkä saavat jossain vaiheessa valuuttatilinkin punnille. Mutta toistaiseksi ei näytä olevan tarjolla.
No, PB sentään on ihan asiallinen hinnoittelumalli, sillä se ei vaadi mitään hillitöntä kaupankäyntiaktiivisuutta. Mutta muutoin samaa mieltä. Varsinkin Nordnetin minimit ovat poskettomat piensijoittajan kannalta. Tämä tulee joka ikinen kerta mieleen kun ostan jenkkiosakkeita IB:llä alkaen $0.35/kauppa. Eli jopa 98% edullisemmin kuin Nordnetin kautta. 15e minimi jenkkikaupoissa on vitsi.
Mutta ei tuo muutu niin kauan kuin Nordnet porskuttaa suosituimpana välittäjänä ja asiakkaat kiikuttavat rahaa sisään. Eivätkä edes anna palautetta hinnastosta.
OP:ssa ainakin näkyy Sampo AOT:n puolelta kirjautuneena tilille, mutta OST:ssä se ei näy käytettävissä olevassa saldossa, vaikka “kehitys” ja “tapahtumat” -välilehdillä osinko näkyy.
OP:ssa tosin tuntuu muutenkin bugailevan tuo OST -puoli viikoittain.
Sharewillessä KankkulanKaivon mukaan olisi muuttunut nyt kuun vaihteessa. On kyllä merkillistä, että tästä ei tiedotettu. Viime kesänähän USA-indeksi muuttui ESG:ksi ja siitä kyllä viesti tuli hyvissä ajoin ennen muutosta.