Mandatum Trader on välityspalkkioltaan edullisin, jos käyt kauppaa vain eurooppalaisilla osakkeilla ja olet Osakesäästäjien jäsen (0,04%, min 6€) tai pääomasi on yli 500 000 €. Mandatum Trader on siis Saxon alustalla. Erona on, että Mandatumin kautta saat veroraportit suoraan verottajalle.
IB (Interactive Brokers) on USA-pörssiosakkeille edullisin, kun osakkeen hinta on yli $11,67. IB:llä välityspalkkio on siis per osake eikä % kauppasummasta. Tästä pieni vertailu aiheesta.
Itselläni on kolme välittäjää:
IB jenkkiosakeiden lyhyeen kauppaan. Vuoden päätyessä salkku aina tyhjä.
Mandatum Trader, pitkät jenkkikaupat ja kaikki Eurooppalaiset osakkeet.
Nordnet, vanhat sijoitukset ennen vuotta 2019 ja lasten OST:t.
Nordnet on ihan kiva, mutta palkkiot ovat karkeasti tuplat Mandatumiin nähden. Nordnetilla voi avata OST:n myös lapselle. Mandatumilla tämä ei onnistu.
Mandatumin (Saxon) kaupankäyntijärjestelmä on aina toiminut moitteetta. Nordnetin systeemissä on ollut silloin tällöin ongelmia. Jos käy päivittäin kauppaa, tällä on merkitystä.
Saanko udella, näin julkisesti, miksi pidät pitkät jenkkikaupat Mandatumissa IBKR:n sijaan / tyhjennät IBKR:n vuodenvaihteeksi?
Aloitin kaupankäynnin IBKR:lla vasta vuoden vaihduttua, joten en ole vielä raportoinut mitään verottajalle, mutta en ole osannut pelätä homman olevan ylitsepääsemätön, kauppoja kun on kuitenkin vain kolminumeroinen määrä vuodessa. Data exceliin, nopea tsekkaus tuleeko edullisemmaksi käyttää päivä- vai vuosikohtaista USD kurssia, dollarit euroiksi ja that’s it?
Itse siirsin kaiken, paitsi penniosakekaupan, IBKR:lle, pääsyynä hinnoittelu sekä pääsy niin pre- kuin aftermarkettiinkin alusta loppuun saakka ja ilman mitään lisäkuluja. Mandatumilla kaupankäynti premarketissa on kalliimpaa kuin varsinaisen aukioloajan aikana, premarkettiin pääsee vasta 2,5h ennen pörssin aukeamista ja aftermarket puuttuu kokonaan.
Raportoin IB:kaupat myynnit yhteensä miinus ostot yhteensä ja erotus verottajan hyväksymällä vuosikurssilla euroiksi. Tämä onnistuu vain, jos salkku on tyhjä vuoden vaihtuessa.
Kun tarkkoja ollaan tulee joka vuosi käyttää samaa periaatetta eli minulla se on nyt vuosikurssi.
En jaksa siis laskea IB:n myyntivoittoja ja -tappiota ostoerittäin.
En tunne tai ota kantaa IB:n ja Saxon eroihin. Mutta käytän itse kansainvälisiä (EU:ssa toimivia) välittäjiä ja olen luonut asiakkuuden suoraan niihin. Tunnistautumiset etc toimivat netin kautta hyvin ja hintataso on ihan toista kuin mihin Suomessa on totuttu. Lähinnä tosin kokemuksia Nordnetista ja yhdestä isommasta pankista täällä. Mutta varsinkin vähänkään isommilla volyymeillä tippuivat kaupankäyntipalkkiot helposti murto-osaan siitä mitä suomalaiselle putkalle joutuu maksamaan.
Tästä lähtökohdasta ei tunnu ihan fiksulta mennä Saxon asiakkaaksi ahneen välikäden kautta.
Lisäarvoa Saxo vs Mandatum asettelussa monelle tuo esimerkiksi nämä tai jokin näistä; menee tiedot kaupoista suoraan verottajalle, mahdollisuus osakesäästötiliin, toimiva ja nopea suomenkielinen asiakaspalvelu (monelle yllättävän tärkeä) ja mahdollisuus sijoittaa kotimaisiin arvopapereihin.
Ei nämä varmaan mitään isoja salaisuuksia ole. Eli mitä “kansainvälisiä välittäjiä” tarkoitat?
Interactive Brokersiin kannattaa tutustua, sillä sen kautta esim. jenkkiosakkeiden kaupat alkaen $0.35/kauppa. Sekin on hinta, johon ei Suomessa ole totuttu. IB:llä on myös erittäin suuri markkinatarjonta palvelussaan.
Kysymys IBKR veroraportointia varten: Moni on jo kirjoittanut että tilin ollessa vain treidausta varten avattu, on helpompi hoitaa raportointi jos myy positiot vuoden vaihtuessa pois. Olen näin suunnitellut toimivani myös itse ja se on ollut jo muillakin välittäjillä tapana (treidaustilin osalta). Te jotka toimitte näin, ja tilin perusvaluutta on USD: Näettekö järkeä vaihtaa myös rahoja euroiksi vuodenvaihteessa, vai pidättekö dollareina?
Ok, ajattelin että siinä jää tavallaan yksi positio avoimeksi vuodenvaihteen yli jos pitää dollareina. Ei se sitten ilmeisesti haittaa raportoinnissa tai ei tarvitse mitenkään erikseen osata huomioida?
Jos vaihtaisi rahat euroiksi, niin valuuttavoitto/-tappio tietty pitäisi huomioida. (Ja tietenkään yksityishenkilö ei voi vähentää tappioita.)
Hyvä pointti. En ole ajatellut, että tilillä makaavat dollarit olisivat positio sen enempää kuin eurotkaan. Toisaalta esimerkiksi Nordnet tai Mandatum eivät ole raportoineet euro-tilin ja valuuttatielien välisiä siirtoja verottajalle. Olen siinä käsityksessä, että tuon tyyppistä satunnaista valuutanvaihtoa ei verottaja pidä valuttaakauppana. Toivottavasti en ole aivan väärässä.
Olen siinä käsityksessä että yhtälailla kaikki valuuttavoitot on verotettavia, riippumatta onko ollut satunnainen vai aktiivinen valuuttakauppias. Ja menee niin, että jos teet tappiota niin ei tarvitse ilmoittaa koska ei ole yksityishenkilönä vähennyskelpoinen. Jos teet voittoa, niin muistaakseni 500€ /vuosi ylittävä osuus on verotettavaa voittoa.
Se että verottaja ei ole tarttunut yksityishenkilöiden harvoihin valuuttakauppoihin on onni, sillä mikään Suomalainen välittäjä ei tarjoa tietääkseni työkaluja näiden voittojen/tappioiden seuraamiseen. Se on jokaisen omalle vastuulle ilmoittaa verottajalle jos on jotain verotettavaa.
Joskus kyselinkin tätä Mandatumilta että mistä saisi kaivettua tiedot valuuttasiirtojen voitoista ja tappioista mutta sieltä todettiin että on aikalailla mahdoton homma. Se olisi helppoa jos tekisi vain valuuttakauppaa mutta kun ensin siirrät USD tilille tonnin ja teet läjän osakekauppoja, niin lopulta on vaikea erotella mikä osuus voitoista on valuuttavoittoa ja mikä osakekaupoista. Mandatumilla on toki rivi “käteisvarojen valuuttamuutokset”, mikä näyttää melko hyvin onko valuuttapuolelta tullut voittoa vai tappiota mutta siinä luvussa kuulemma on mukana myös jotain muuta pikkutilkettä kuin pelkät valuuttavoitot/tappiot. Siitä olen saanut kuitenkin suuntaa antavan summan, ja tiedon että olen valuuttapuolella ollut riittävästi tappiolla joten en ole vaivannut päätäni asialla aiemmin.
Nyt IBKR asiakkaana tulee senverran tarkat raportit, että valuuttakauppa-asia alkoi kiinnostamaan. Nyt olen vasta siirtänyt euroja USD tilille, ja se näkyy kyllä raportilla. En sitten tiedä miltä raportti näyttää kun ensin on tehnyt tuhansia kauppoja osakkeilla ja siirtää lopulta enemmän euroina takaisin kuin alunperin on laittanut dollareiksi.
Näin silti kuvittelisin sen menevän:
→ kuvitellaan että siirrän aluksi 1000 € dollareiksi, saaden 1020 USD dollaritililleni. Jos myöhemmin olen tehnyt osakekaupoilla voittoa ja muunnankin 1500 USD euroiksi (Aivan sama nostanko sitten rahaa tililtä vai annanko olla siellä. Ja oletetaan nyt että ei ole valuuttavoittoa tai tappiota), näkynee forex puolella raportissa alkuperäisen 1020 USD myynti ja 480 USD arvoinen uusi positio euroon. Hauskuus veroraportin kanssa alkanee siitä jos esim. vasta vuoden päästä siirrän/muunnan 480 $ takaisin USD tilille, niin forex raportissa näkyy varmasti että olen tehnyt voittoa tai tappiota EUR/USD valuuttakurssimuutoksen mukaisesti, (on ollut tavallaan tuo 480 dollarin treidi kokoajan vetämässä USD tilin näkökulmasta) vaikka todellisuudessa en ole omasta näkökulmasta tehnyt valuuttakauppaa ollenkaan, vaan vain kotiuttanut voittoja hetkellisesti, ja nyt tehnyt vain uuden talletuksen/muunnoksen.
→ tämän takia olen ainakin toistaiseksi päätynyt ratkaisuun, että en muuttaisi dollareita takaisin euroiksi (toivottavasti) koskaan muuten kuin jos aion sulkea ko. IBKR tilin. Tai oikeastaan jos vielä miettii, niin voittoja voi kotiuttaa euroiksi mutta sen jälkeen ei kannattaisi enää tehdä uusia USD talletuksia.
Lisäys: Alkuperäiseen kysymykseeni palaten siirtääkö joku pariksi päiväksi dollaritililtä dollareita euroiksi: Silloin olisi dollaritilin näkökulmasta katsoen treidi euroon päällä sen pari päivää ja tulee näkymään sitten forex raportissa. Jos näin tekee niin kannattanee siirtää myös sama summa takaisin jotta raportointi ei vaikeudu. Jos palauttaa rahat dollaritilille vasta huomattavan paljon myöhemmin, niin sama homma pätee eli siinä on näennäisesti treidi päällä kokoajan. Näin ainakin oletan tilanteen menevän - saa korjata jos joku näkee aukkoja päättelyssä…
Mulla oli näköjään jäänyt hiluja mandatumiin, jossa lopetin kaupankäynnin niiden verosekoilujen jälkeen ja näyttää siltä että valuuttamuutokset näkyy trader go sovelluksessa
Koska kyseessä on mandatum ja valuuttamuunnos niin 99,99% varmuudella tuo on laskettu väärin.
Luepas pari viestiä ylöspäin niin pääset kärryille mitä tässä keskusteltiin. Kyse ei ollut siitä että dollarikauppojen muuttamisessa euroiksi olisi ongelmia, vaan ongelmasta jos siirtelee dollareita euroiksi edestakaisin.