Keskustelua välittäjistä

50 000€*

Mikäli on +500 000€ on 0,03% / 3e.

1 tykkäys

Kysymys IBKR veroraportointia varten: Moni on jo kirjoittanut että tilin ollessa vain treidausta varten avattu, on helpompi hoitaa raportointi jos myy positiot vuoden vaihtuessa pois. Olen näin suunnitellut toimivani myös itse ja se on ollut jo muillakin välittäjillä tapana (treidaustilin osalta). Te jotka toimitte näin, ja tilin perusvaluutta on USD: Näettekö järkeä vaihtaa myös rahoja euroiksi vuodenvaihteessa, vai pidättekö dollareina?

Pidän dollareina, kun en ole nähnyt syytä vaihtaa lyhytaikaisesti euroiksi.

1 tykkäys

Ok, ajattelin että siinä jää tavallaan yksi positio avoimeksi vuodenvaihteen yli jos pitää dollareina. Ei se sitten ilmeisesti haittaa raportoinnissa tai ei tarvitse mitenkään erikseen osata huomioida?

Jos vaihtaisi rahat euroiksi, niin valuuttavoitto/-tappio tietty pitäisi huomioida. (Ja tietenkään yksityishenkilö ei voi vähentää tappioita.)

1 tykkäys

Hyvä pointti. En ole ajatellut, että tilillä makaavat dollarit olisivat positio sen enempää kuin eurotkaan. Toisaalta esimerkiksi Nordnet tai Mandatum eivät ole raportoineet euro-tilin ja valuuttatielien välisiä siirtoja verottajalle. Olen siinä käsityksessä, että tuon tyyppistä satunnaista valuutanvaihtoa ei verottaja pidä valuttaakauppana. Toivottavasti en ole aivan väärässä.

Olen siinä käsityksessä että yhtälailla kaikki valuuttavoitot on verotettavia, riippumatta onko ollut satunnainen vai aktiivinen valuuttakauppias. Ja menee niin, että jos teet tappiota niin ei tarvitse ilmoittaa koska ei ole yksityishenkilönä vähennyskelpoinen. Jos teet voittoa, niin muistaakseni 500€ /vuosi ylittävä osuus on verotettavaa voittoa.

Se että verottaja ei ole tarttunut yksityishenkilöiden harvoihin valuuttakauppoihin on onni, sillä mikään Suomalainen välittäjä ei tarjoa tietääkseni työkaluja näiden voittojen/tappioiden seuraamiseen. Se on jokaisen omalle vastuulle ilmoittaa verottajalle jos on jotain verotettavaa.

Joskus kyselinkin tätä Mandatumilta että mistä saisi kaivettua tiedot valuuttasiirtojen voitoista ja tappioista mutta sieltä todettiin että on aikalailla mahdoton homma. Se olisi helppoa jos tekisi vain valuuttakauppaa mutta kun ensin siirrät USD tilille tonnin ja teet läjän osakekauppoja, niin lopulta on vaikea erotella mikä osuus voitoista on valuuttavoittoa ja mikä osakekaupoista. Mandatumilla on toki rivi “käteisvarojen valuuttamuutokset”, mikä näyttää melko hyvin onko valuuttapuolelta tullut voittoa vai tappiota mutta siinä luvussa kuulemma on mukana myös jotain muuta pikkutilkettä kuin pelkät valuuttavoitot/tappiot. Siitä olen saanut kuitenkin suuntaa antavan summan, ja tiedon että olen valuuttapuolella ollut riittävästi tappiolla joten en ole vaivannut päätäni asialla aiemmin.

Nyt IBKR asiakkaana tulee senverran tarkat raportit, että valuuttakauppa-asia alkoi kiinnostamaan. Nyt olen vasta siirtänyt euroja USD tilille, ja se näkyy kyllä raportilla. En sitten tiedä miltä raportti näyttää kun ensin on tehnyt tuhansia kauppoja osakkeilla ja siirtää lopulta enemmän euroina takaisin kuin alunperin on laittanut dollareiksi.
Näin silti kuvittelisin sen menevän:
→ kuvitellaan että siirrän aluksi 1000 € dollareiksi, saaden 1020 USD dollaritililleni. Jos myöhemmin olen tehnyt osakekaupoilla voittoa ja muunnankin 1500 USD euroiksi (Aivan sama nostanko sitten rahaa tililtä vai annanko olla siellä. Ja oletetaan nyt että ei ole valuuttavoittoa tai tappiota), näkynee forex puolella raportissa alkuperäisen 1020 USD myynti ja 480 USD arvoinen uusi positio euroon. Hauskuus veroraportin kanssa alkanee siitä jos esim. vasta vuoden päästä siirrän/muunnan 480 $ takaisin USD tilille, niin forex raportissa näkyy varmasti että olen tehnyt voittoa tai tappiota EUR/USD valuuttakurssimuutoksen mukaisesti, (on ollut tavallaan tuo 480 dollarin treidi kokoajan vetämässä USD tilin näkökulmasta) vaikka todellisuudessa en ole omasta näkökulmasta tehnyt valuuttakauppaa ollenkaan, vaan vain kotiuttanut voittoja hetkellisesti, ja nyt tehnyt vain uuden talletuksen/muunnoksen.
→ tämän takia olen ainakin toistaiseksi päätynyt ratkaisuun, että en muuttaisi dollareita takaisin euroiksi (toivottavasti) koskaan muuten kuin jos aion sulkea ko. IBKR tilin. Tai oikeastaan jos vielä miettii, niin voittoja voi kotiuttaa euroiksi mutta sen jälkeen ei kannattaisi enää tehdä uusia USD talletuksia.


Lisäys: Alkuperäiseen kysymykseeni palaten siirtääkö joku pariksi päiväksi dollaritililtä dollareita euroiksi: Silloin olisi dollaritilin näkökulmasta katsoen treidi euroon päällä sen pari päivää ja tulee näkymään sitten forex raportissa. Jos näin tekee niin kannattanee siirtää myös sama summa takaisin jotta raportointi ei vaikeudu. Jos palauttaa rahat dollaritilille vasta huomattavan paljon myöhemmin, niin sama homma pätee eli siinä on näennäisesti treidi päällä kokoajan. Näin ainakin oletan tilanteen menevän - saa korjata jos joku näkee aukkoja päättelyssä…

1 tykkäys

Mulla oli näköjään jäänyt hiluja mandatumiin, jossa lopetin kaupankäynnin niiden verosekoilujen jälkeen ja näyttää siltä että valuuttamuutokset näkyy trader go sovelluksessa

Koska kyseessä on mandatum ja valuuttamuunnos niin 99,99% varmuudella tuo on laskettu väärin.

@T3r00 Mandatumin itsensä mukaan siihen lukuun ei voi luottaa

Olisi fiksua ottaa raporteista pois virheelliset tiedot jos niitä ei pysty oikein tuottamaan.

Mutta eikä tuo valuuttakurssien muutos tule huomioitua riittävästi siinä kun muuttaa dollarikaupat euroiksi veroilmoituksessa?

Luepas pari viestiä ylöspäin niin pääset kärryille mitä tässä keskusteltiin. Kyse ei ollut siitä että dollarikauppojen muuttamisessa euroiksi olisi ongelmia, vaan ongelmasta jos siirtelee dollareita euroiksi edestakaisin.

Yritin Googletella, mutta en löytänyt joten kysytään täällä.

Kuinka monta prosenttia alemman ostohinnan voi asettaa toimeksiantoon, kuin mitä nykyinen käypä hinta on?

1 tykkäys

Tämä riippuu siitä, missä teet kauppoja. Joillakin rajat ovat kaukana nykykurssista, joillakin lähellä sitä.

Äsh!!! Unohtui kertoa: Nordnet

Nordnetissä näyttäisi olevan +30%, mikä on aivan liian tiukka marginaali Nordnetin markkinoimien minifutuurien kannalta. Ainakin siis First Northissa kokemukseni mukaan.

Testiksi tein myyntitoimeksiannon IBKRssä Deep South Resourcesta hintaan 100cad. Hyvin meni markkinalle. Nyt vain odottamaan 300000% voittoja.

Onko noi rajat välittäjäkohtaisia vai markkinapaikkakohtaisia? Mä jotenkin kuvittelin, että olisi markkinasta kiinni. Että markkina määrittelisi, kuinka paljon tarjous saa poiketa edellisestä.

1 tykkäys

Tämähän innosti testaamaan. Laitoin myyntitoimeksiantoja 100x-hinnoilla. Nasdaq valitti, mutta meni läpi. Pariisi, Amsterdam ja Xetra ottivat toimeksiannot vastaan ja ne näkyvät nyt aktiivisina. (Jos nuo kaikki toteutuvat, joudunkin seuraavaksi stressaamaan mahdollisista miljonääriveroista)

2 tykkäystä

Minulle kerrottiin OP:sta ettei valuuttatiliä kannata avata kun kysyin asiasta. Olisihan se kätevää kun valuutan voisi vaihtaa silloin kun valuuttakurssi on suotuisa ja osakkeita ostaa silloin kun osakekurssi on suotuisa. Tällä hetkellä aika nihkeää sijoittaa Yhdysvaltoihin dollarin ja euron lähestyessä pariteettia. On mahdollista että euron vahvistuminen jo veisi sijoituksen tappiolle.

Nämä osakkeet ostettu vahvalla eurolla 2020-2021 joten hyötyä melkoisesti nyt kun euroiksi vaihtaa ja kulutukseen rempparahoiksi ottaa… Vuotuiset osinkoprosentit euroissa päälle 10% reilusti.

Hei,

Jos tarkoituksena on tehdä 10-20 kauppaa vuodessa Usan ja Kanadan osakkeilla. Minkä toimijan valitsisitte tähän tarkoitukseen? Kaupat ovat pieniä noin 1500 - 3000 dollaria kerralla. Mikä olisi kaikista kustannustehokkain ratkaisu tähän?

Mun valinta noilla reunaehdoilla olisi Interactive Brokers Tiered-hinnoittelumallilla.