Keskustelua välittäjistä

Niinkin voisi sanoa. Aikaisemmin on ollut kaupankäynnin kohteena vain CFD:tä. Niitä ostamalla hyötyy osakkeen kurssimuutoksista, mutta ei oikeasti omista yritystä :man_shrugging:

1 tykkäys

Itse olen pystynyt ostamaan otc lappua ibkr:stä kun en tuota cn lappua saanut samasta syystä. Tickerillä: HDSLF

Kun IBKR käyttäjiä tuntuu olevan useampikin, niin voi jutella näin “hyvissä ajoin” veroilmoituksista. Tein viime vuodelta ensimmäistä kertaa veroilmoituksen IBKR-tapahtumista.

Millä metodilla olette toimittaneet verottajalle tiedot tapahtumista? Itse päädyin tekemään kokonaan oman konvertterin joka luo googlesheetin, jossa laskettuna luovutushinnat -voitot/tappiot ja konversiot euroihin tapahtumien päivän kurssien mukaan.

Oli muuten niin mustaa aikaa tuo viikko kun koodasin tätä konvertteria jostain IBKR-statementista etten tajua tästä nyt katsomalla mitään. Mutta jospa varautuisin ensi vuoteen nyt hieman aikaisemmin…

IBKR on muuten loistava, mutta verottaja pilaa tämänkin huvin.

2 tykkäystä

Käyköhän tuossa samalla tavalla kuin DeGiron suomalaisten osakkeiden kohdalla? Epäilen vahvasti, että nuo Etoron tarjoamat suomalaiset osakkeet rekisteröitäisiin suomalaiselle arvo-osuustilille.

Jos osakkeet ovat hallintarekisterissä, niin se aiheuttaa monenlaisia ongelmia esim. osinkoverotuksen kanssa.

@Letkajenkka Mulla on Google Sheetissä itse rakennettu 9A lomaketta vastaava viritelmä, johon syötän kaupan ja päivän valuuttakurssin tiedot. Verottajalle raportoin sitten kaupat könttänä tyyliin ”IB:n voitolliset kaupat” ja ”IB:n tappiolliset kaupat”. Tähän asti on aina kelvannut. Jos verottaja alkaa kyselemään, niin sitten voin lähettää omatekoisen 9A lomakkeen ja IB:n raportit/kauppalaskelmat.

1 tykkäys

Myyntivoittojen kannalta IBKR raportit sisältää (ainakin) 2 ongelmaa.

Valuuttakurssiongelma eli se laskee ensin voiton vieraassa valuuttassa ja muuntaa sen euroiksi sulkemiskurssilla, kun pitäisi muuntaa avaushinta avauspäivän kurssilla ja sulkuhinta sulkupäivän kurssilla.

Pääomanpalautusongelma eli IBKR käsittelee pääomapalautuksia kuin Suomessa ennen vanhaan, eli ne laskevat ostohintaa, vaikka nykyään ne pitäisi käsitellä osinkoina.

Itse en yleensä myy mitään ja ainoat sulkeutuneet positiot ovat tulleet yritystapahtumista, joten olen laskenut ne käsin. Joskus tutkin asiaa ja löysin githubista python-ohjelman, joka ratkaisee yllämainitun valuuttakurssiongelman, mutta ei pääomanpalautusongelmaa.

Lisäksi tämä pääomanpalautusongelma vaikuttaa myös osinkojen verotukseen ja ainakaan sen valmiin osinkoraportin summaluvut ei sisällä pääomanpalautuksia, joten olen ottanut osinkotiedot muistaakseni perus vuosiraportilta ja summannut excelissä.

Tämä itsellekin tuli heti mieleen. Eli onko tuo laillista lainkaan? Enkä edes tiedä, kieltääkö laki omistamasta suomalaisia hallintarekisterin kautta, vai kieltääkö välittäjiä tarjoamasta sellaista. Anyway, suhtaudun aika skeptisesti eToroon.

En tarkemmin tiedä, miten eToro hoitaa asiaa. Mutta tässä on aika hyvä kooste suomalaisten yksityishenkilöiden omistusten hallintarekisteröinnistä: Keskustelua välittäjistä - #3116 käyttäjältä MoneyWalker

Edellä mainittujen säännösten perusteella on Suomen lainsäädännön vastaista hallintarekisteröidä suomalaisten henkilöiden ja suomalaisten yhteisöjen ja säätiöiden osakeomistuksia suomalaisissa yhtiöissä. Tilinhoitajien ja arvopaperikeskuksen velvollisuutena on huolehtia siitä, että tällaisia suomalaisia omistuksia ei hallintarekisteröidä, vaan ne kirjataan suoraan hallintaan omistajansa nimiin arvo-osuustilille ja osakasluetteloon.

Eli käsittääkseni jos osakkeita ei kirjata arvo-osuustilille, on niitä suomalaisena yksityishenkilönä laitonta ostaa/omistaa. Linkkasin tuon artikkelin siksi, että sijoittaja.fi on kuitenkin ihan luotettava lähde ja he olivat vielä neuvotelleet asiakkailleen paremmat ehdot.

Tuon siteeraamasi kohdan perusteella ei mielestäni ole laitonta omistaa. Vaan on laitonta hallintarekisteröidä, eli se olisi laitonta mitä se välittäjä tekee, muttei se mitä sijoittaja. Mutta mene ja tiedä.

En silti sijoittaisi, sillä kuten todettiin, niin varmaan sama kohtalo kuin Degirolla.

Tästä kaikesta toki saamme kiittää suomalaista lainsäätäjää, sekä erityismainnalla Osakeliittoa ja asian suhteen äänessä ollutta Kim Linströmiä, jotka sahasivat piensijoittajien oksaa vastustamalla hallintarekisteröinnin sallivaa lakiehdotusta. Sijoittajat kiittävät korkeista kuluista tälläkin kertaa. Taas kerran suomalainen ja ulkolainen sijoittaja ovat eri asemassa omistamisen suhteen, vaikka olisimme voineet tasoittaa pelikenttää.

6 tykkäystä

Toisaalta:

Ulkomaisen arvopaperikeskuksen hallinnoimalle tilille saadaan asiaa koskeva kotimainen lainsäädäntö huomioon ottaen kirjata myös suomalaisen luonnollisen henkilön, yhteisön tai säätiön lukuun hallittavat arvo-osuudet. Siten suomalaisen luonnollisen henkilön, yhteisön tai säätiön lukuun hallitut arvopaperit voivat olla hallintarekisteröityjä, jos arvopaperit ovat liikkeeseen laskettu ulkomaisessa arvopaperikeskuksessa ja ulkomaista arvopaperikeskusta sääntelevä lainsäädäntö sallii suomalaisten osakkeiden hallintarekisteröinnin. Siitä huolimatta, että suomalaisen yhtiön osakkeet on laskettu liikkeeseen ulkomaisessa arvopaperikeskuksessa, yhtiön on noudatettava Suomen verolainsäädännössä osingon maksajalle säädettyjä velvoitteita.

Lähde:

Mutta:

Ennakkoperintälain 4 a §:n mukaan hallintarekisteröidylle osakkeelle 1.1.2020 tai sen jälkeen maksettavasta osingosta toimitetaan 50 prosentin ennakonpidätys, mikäli osingon maksaja ei saa osingonsaajan yksilöintitietoja ja maksaja tietää, että osingonsaaja on Suomessa yleisesti verovelvollinen.

Onkohan yhtäkään tällaista osaketta?

Nooo, sivustolla on siis affiliate kamppis tuon kanssa (huomaa teksti “saat edut kun rekisteröidyt meidän linkkien kautta”), eli jokaisesta uudesta eToron asiakkaasta kilahtanee sijoittaja.fi:n taskuun roponen. Ei tuo siis mikään riippumaton media / artikkeli sen osalta ole.

eToron omilta sivuilta en kyllä löytänyt mitään selitystä siitä, miten tuo tapahtuu (eli kirjataanko oikein arvo-osuustilille). Eikä sen puoleen tuosta sijoittaja.fi:n artikkelistakaan.

4 tykkäystä

Onko kukaan Nordean asiakas kurkannut naapurin hintoja? Nordea Ruotsissa on aika kilpailukykyinen jos vertaan Suomen hintoihin.

SVENSKA OCH NORDISKA VÄRDEPAPPER 0,09 %
Nasdaq OMX Nordic, Oslo Börs och First North 0,09 %, min 1 kr, max 199 kr
NGM, NGM MTF och Spotlight Stock Market
0,09 %, min 19 kr, inget maxbelopp

UTLÄNDSKT NOTERADE VÄRDEPAPPER 0,09 %
Storbritannien, Frankrike, Portugal, Holland, Belgien, Tyskland, Spanien, Italien, Schweiz, USA och Kanada
0,09%, min 29 kr, inget maxbelopp

Lisäksi tarjoavat luottoa arvopapeita vastaan (vrt. Nordnet) Värdepappersbelåning – belåna din portfölj | Nordea

Jotenkin tuntuu, että kilpailu ei oikein toimi toimi Suomessa. Johtuuko kuluttajista, jotka eivät osaa vaatia vai markkinan koosta? Soisin Avanzan tms. laajentavan. Toki IB:t ym. tarjolla, mutta kuitenkin.

2 tykkäystä

Samahan se taitaa olla kaikilla välittäjillä. Nordnetin osakekauppa kulutkin taitaa olla paljon pienemmät Ruotsissa kuin Suomessa.

1 tykkäys

Suomessakin saa luottoa arvopapereita vastaan, mutta ehdoista ei saa lisätietoja edes kysyttäessä. 40-60% antavat vakuusarvoksi ja jotkut muut väittävät että pitäisi lukita AOT ja vastatili.

Nordea olisi kyllä kätevä vaihtoehto asuntolainalle kun arvopapereita voi käyttää lainan lisävakuutena. Ei vaan tuu kauppoja, kun eivät suostu kertomaan miten se homma toimisi.

1 tykkäys

Jos viittaat siihen normaaliin käytäntöön, että arvopaperit olisi asuntolainan vakuutena, niin ne huomioidaan Nordeassa 50% arvolla (jonkin verran voidaan pyöristää asiakkaan eduksi) ja pantataan, jolloin niillä ei voi käydä kauppaa. Ja lupailivat sitten, että niitä voidaan muutamassa erässä vapauttaa panttauksesta, kun vakuutta tarvitaan vähemmän…

Eli koko AOT:ta ei laiteta lukkoon, vaan vain pantattujen papereiden osalta estetään kaupankäynti?

1 tykkäys

Siirsin vuodenvaihteessa kaupankäynnin IBKR:lle joten raportointi on edessä ensi talvena… Kauppaa on käyty niin osakkeilla kuin optioillakin, mutta onneksi vain dollareissa.

(Verottajan) Asiakas saa käsittääkseni valita käyttääkö Euroopan keskuspankin päivän kurssia vai verottajalta kysyttyä vuoden keskikurssia muuttaessaan kauppoja dollareista euroiksi. Itse olen ajatellut napata raportit dollareissa, ja muunnella ne itse euroiksi excelissä. Tässä ei liene mitään ongelmaa?

Pääomanpalautukset taas eivät kohdallani realisoidu ongelmaksi, teknobumtsibumit kun eivät rahaa palauttele :joy:

Otan kiitollisena vastaan Google sheetit / excelit joita on menestyksekkäästi käytetty IBKR kauppojen raportointiin. Oma IT-sormi ei noita sheettejä juuri osaa koodailla, saati että ymmärtäisin githubeista yhtikäs mittään :confused:

1 tykkäys

Saa toki, mutta hain ennemminkin Superluotto-tyyppistä ratkaisua, jolla saisi vivutettua.

Kiva kuulla että kirjoittelette ibkr jutuista ,itse olen jo katsellut ja tehnyt indiv… tilin keväällä mutten saanut varoja siirrettyä , soittelin useasti ja tuli jkn kämmi kun en päässyt kirjautumaankaan no nyt tili auki verottajan lomake ei kelvannut , kokeilen talon sähkösopimusta .
Lynx minulla on mutta jotenkin parempi ja edullisempi on ibkr.

Tuorein sähkölasku kelpasi vuosi sitten.

1 tykkäys