Keskustelua välittäjistä

No näinpä! Muutenkin kummallista touhua, että osakesäästötiliä pystyy hallinnoimaan pelkästään OP-mobiilin kautta. En ainakaan itse löytänyt keinoa ostaa OST:lle osakkeita perus nettipankista.

Seuraava kysymykseni ei ehkä suoriltaan kuulu tänne, mutta en kuitenkaan osuvampaakaan paikkaa tälle keksi, joten heitetään nyt sitten tähän.

Onko jossain jotain osinkokalenterin tyylistä palvelua, johon voi poimia listalle omia osakkeita ja siitä näkisi, että milloin osingonmaksupäivä on? Minulla on siis niin ulkomaisia kuin kotimaisiakin osakkeita ja tuo Nordnetin “tulevat tapahtumat” näkymä on ihan kiva, mutta se näyttää vain lähiajalle ja kun minulla ei Nordnetissäkään ole kaikkia omistamiani osakkeita, niin eihän se toki myöskään kaikkea näytä.

Monissa palveluissa (joita itse olen tähän asti nopeasti kokeillut) sitten rykäistään kaikki mahdolliset yhtiöt esiin joista pitäisi yksitellen vaan katsella tulevat osingonmaksupäivät yms.

2 tykkäystä

Olen jo muutamia kertoja kysellyt täällä Mandatumin valuutanvaihtokuluista, mutten ole saanut vastausta. Eli mistä näkee toteutuneet valuutanvaihtokustannukset mandatumtraderissä ja milloin ne menevät maksuun? Omia transaktioita seuranneena en ole koskaa maksanut mitään valuutanvaihdosta, olen myös tehnyt ”turhia” siirtoja ihan vain testatakseni. Esim. Edellinen siirto 200€ → dollareiksi, kurssilla 0,97158… sain 194,32$. Missä vaiheessa tästä menee 0.25% valuutanvaihtokulu?

Se 0,25 menee siinä kun ostat euroilla toisen valuutan osakkeita ja samaten kuin myyt.

Kaupanköynninkuluissa sen pitäisi näkyä

Eli siis olen kokonaan vapautettu valuutanvaihdon kuluista koska minulla on jokaiselle valuutalle oma tili? En osta koskaan euroilla muussa valuutassa noteerattuja tuotteita, vaan vaihdan eurot ko. valuuttaan ennen kaupankäyntiä. Empä usko että menee näin?

Jos vaihdat rahat etukäteen eri valuuttaan etkä kaupankäynnin yhteydessä niin saat valuutanvaihdossa heti sen 0.25% huonomman valuuttakurssin

Okei, eli siis tuo valuutanvaihtokulu jyvitetään valuuttakurssiin millä valuutta vaihdetaan? Löysin tuolta kyllä tuon valuutanvaihtokulu kohdan, mutta omien laskelmien mukaan noista vaihdoista ei ole mennyt mitään kuluja erikseen.

Joo ei sulla mene valuutanvaihtokuluja muuta kuin vaihtaessa.

Muista että Mandatum ilmoittaa ne kaupat kuitenkin verottajalle niin kuin tekisit kauppoja euroilla etkä valuuttatilillä eli muuntaa joka kaupan euroiksi suomen pankin keskikurssilla eikä omalla vaihtokurssillaan joka on huonompi.

Tämä on väärin. Mulle tästä tuli tuhansien eurojen verot ja lopetin mandatumilla veivaamisen.

Eroaako miten esim. Nordnetin ilmoitustavasta? Voiko tuota verotusta korjata oikein muuten, kuin välittäjää vaihtamalla?

Eiköhän ne muut ilmoita ne oikeasti toteutuneella kustannuksella kuten kuuluukin.

Onkohan tuosta nyt suurta vaikutusta tuottoihin, kauppoja muutamia vuodessa vain? Suosituksia hinta/laatusuhteeltaan hyvästä välittäjästä usd marrkinoille saa antaa! Veroraportoinnin PITÄÄ mennä suoraan verottajalle, oma aika ei riitä, sekin tulee maksamaan jos joudun sitä varten palkkaamaan jonkuun käymää noita läpi.

Voi suodattaa maittain. Toimii aika hyvin. Ilmaisessa versiossa joutuu katsomaan mainoksia.

Saitkohan tähän pörssimaksuun vastausta koskaan? Mitä selasin tätä keskustelua läpi, et ole vielä palannut asiaan? Asia kiinnostaa, kun omituinen maksu…

Osaako joku sanoa miten Mandatum Traderissä voi tehdä pre-market toimeksiannon jenkkipörssiin? Ymmärtääkseni siellä oli tällainen mahdollisuus ja Nordnetissä ei.

Edit: tämä löytyikin algoritmien alta.

Ei ole kuulunut mitään. Ja olen siirtänyt kaupankäynnin pois Mandatumilta, joten en ole jaksellut enää huudella perään.

Mutta jos aiot kysyä asiaa niin kerro toki tännekin mikä kummajainen se maksu oikein on. Olettaen että saat vastauksen

Tämä on vähän myöhässä mutta huomasin itse, että nuo Mandatumin appien ilmoitukset koskevat ainakin omia omistuksia koskevia splittejä ja irronneita osinkoja. Ilmoitus tosin aina sanoo oston toteutuneen tai jotain tälläistä eli notifikaation viestissä saattaa lukea jotain ihan muuta kuin mistä se yrittää ilmoittaa.

Mites muuten nuo Ruotsissa pääkonttoriaan pitävien yhtiöiden osingot Mandatumilla? Aspa sanoo niiden toimivan mutta onko täällä joku saanut 2022 osinkoja Ruotsista ja pidätettiinkö 15 % lähdevero oikein? Jollain oli täällä vielä 2021 ongelmia, vaikka ongelman piti olla korjattu.

En ole vielä laittanut kyselyä, mutta laitan! Ilmeisesti maksu on mikä näkyy myös kaupankäyntihinnat sivulla, myynnistä menee 0,00229% maksu. Sille on annettu tällainen nimi : Vero - US SEC clearing fee (myynti) 0,00229%. Mikä ihme tämä on?

Edit: Ei olekkaan sama, kyse on tuossa tästä https://www.sec.gov/news/press-release/2022-60

Ok, kiitoksia vinkistä, täytyypä seuraavalla kerralla (ilmoituksia on tullut edelleenkin) katsoa osuuko ilmoitus yksiin ex-dividendin kanssa.

Länsinaapurin firmojen osinkojen lähdeverosta en osaa sanoa, itselläni Mandatumissa on vain jenkkifirmoja.

Tässä IB:n hinnastosta noi kolmannen osapuolen kustannukset joka tuo myös Saxolla/Mandatumilla on:

Commissions Stocks | Interactive Brokers LLC

Kaikki välittäjät maksaa noi maksut kaupoista, mutta joillakin se saattaa olla leivottu valmiiksi sisään korkeampiin kaupankäyntikustannuksiin eikä erikseen asiakkaalle näytetty/ilmoitettu, koska “välittäjä kuittaa sen”, vaikka näin ei todellisuudessa ole.

1 tykkäys

Kysyin tässä ketjussa aiemmin, että onko jollain kokemusta tilin siirtämisestä Lynx Brokerilta IBRK:lle. Ei tainnut kukaan vastata tehneestä tällaista siirtoa.
No, ajattelin sitten, että voisin avata IBRK:lle uuden tilin, ja jättää Lynxin uinumaan, kun siellä ei minulla ole kovin paljoa omistuksia.

Lähdin avaamaan tiliä, vastailin kaikkiin kysymyksiin, lähetin kuvan passista ja kirjeen verottajalta, tein jopa tonnin talletuksen, kun luvattiin tilin avautuvan nopeammin jos on talletus tehty.

Mutta, sieltä tulikin alla oleva viesti:

Please note that you currently hold an account with LYNX B.V. and have applied for a standalone account UXXXXX123. Your standalone account application is currently on hold. Please contact your IBroker and ask them to send us a web ticket confirming their acceptance for IBKR to proceed with the approval of your standalone account.

Ymmärränkö oikein, että minun pitää saada Lynxiltä lupa avata tili IBRK:lle?
Vai mihn tuolla “IBrokerilla” viitataan?

Aika outoa, etten saa avata tiliä ilman Lynxin lupaa, liittyykö siihen, että Lynx myy IBRK:n palvelua omissa nimissään, ja he ovat keskenään sopineet näin?

2 tykkäystä