Keskustelua välittäjistä

OP.lta löytyy tarjous tämän vuoden loppuun asti omistaja-asiakkailleen, joka on 1% välityspalkkio AOT:lla tehdyistä kaupoista (Suomi ja Ruotsi). Ilmeisesti kuitenkin tämä “tarjous” on ollut voimassa useammat vuodet? Onko tietoa, että sattuuko tuo jatkumaan jällein?

5 tykkäystä

Tuohan on ollut voimassa jo ainakin 2017 alkaen, mitä muistelen. Jatkunee varmaan niin kauan kuin myös Nordealla on vastaava.

Mitähän Nordnet muuten säätää? 27.10. NYMT-osinkojen jälkijunassa tuli tänään 33 % tuon 27.10. brutto-osinkoa vastaava määrä lisää rahaa tilillle, nimikkeellä “Ulkomaan kuponkivero”.

Nyt tuli vielä toinenkin vastaava, puolet edellisen summasta :exploding_head:

2 tykkäystä

Sain vastaavia kuponkiveroja

Nordnet laittoi viestiä:

Olet saanut tämän viestin, koska Nordnet on yhdessä alisäilyttäjäpankkinsa kanssa palauttanut tilillesi ulkomaista lähdeveroa, jota on peritty Yhdysvalloista saamistasi osingoista vuonna 2021.
Yhtiöt ovat myöhemmin luokitelleet nämä osingot uudelleen (“reclassification”) Yhdysvaltain verolainsäädännön mukaisesti osakepääoman takaisinmaksuksi, koronmaksuksi tai vastaavaksi. Tämä tarkoittaa, että lähdeverotus ei ole enää voimassa ja vero on nyt palautettu sinulle.
Kehoitamme tarkistamaan Verohallinnon kanssa, vaikuttaako osinkojen uudelleenluokittelu verotukseesi Suomessa. Osakesäästötilille palautetuilla lähdeveroilla ei ole välittömiä veroseuraamuksia. Jos nostat palautetut lähdeverot osakesäästötililtä, ne verotetaan normaalin osakesäästötilin tuottolaskentakaavan mukaisesti.
Jos sinulla on kysyttävää, asiakaspalvelumme auttaa.

4 tykkäystä

Jaa-a, no pistin viestin verohallintoon. Automaattiviesti sanoi, että vastaavat 5 pv sisällä.

Minäkin olen saanut REIT- ja BDC-yhtiöistä tuollaisia eriä. En ole ymmärtänyt mitä ne ovat, ottanut vain tyytyväisenä vastaan ylimääräiset osingot. Tämä selvensi asiaa, kiitos.

1 tykkäys

Onko tietoa, onko tätä kuponkiveronpalautusta tulossa Nordean kautta maksetuille NYMT- osingoille?

Näkeekö OP:lla jossain summan saaduista osingoista kuluvana vuonna tai tietyllä ajanjaksolla? Olen varma että oon törmännyt joskus tohon, mutta en mitenkään löydä muuta kun yhtiökohtaisen erittelyn…

OP mobiililla näkee ainakin kun avaa oman salkun kehitys välilehden. Sieltä näkyy osingot, myyntivoitot ja tappiot.

6 tykkäystä

Mennyt sekavaksi tuo Nordnet päivityksen jälkeen. Miten saisin näkyville valuuttatilini? Tai voiko vanhaa näkymää saada takaisin, joskus muinoin onnistui.

Näytön oikeassa reunassa, kohdassa “Oma salkkuni” alhaalla on linkki “Katso valuuttatilit”.

Tällainen tuli vastaan. Onko kenelläkään kokemuksia/tietoa Trade Republicista? Suuret kulut on ollut itselläni jarruna sijoittamisessa suoriin jenkkiosakkeisiin, mutta mikäli oikein ymmärsin niin tämä olisi jopa kuluton. Mitä riskejä tässä olisi? Onko toimija luotettava?

Tämä on maksumuurin takana.
Osakevälityksen saksalainen startup haistoi korkeat kulut Suomen markkinoilla – ”Korkea inflaatio pahentaa tilannetta” Osakevälityksen saksalainen startup haistoi korkeat kulut Suomen markkinoilla – ”Korkea inflaatio pahentaa tilannetta” | Kauppalehti

Jos skrollaat hieman ylöspäin, niin Trade Republicista on käyty paljon keskustelua. Minulla on käytössä Interactive Brokers ja jos englanninkielinen käyttöliittymä ei haittaa, suosittelen sitä myös sinulle. Jenkkiosakkeisiin kulut $0,35.

6 tykkäystä

Kauppalehden artikkeli tänään 10.11 infoaa että suomalaisia pörssiosakkeita ei sisälly palveluun. Mutta toki alkaa kiinnostaa esim etf-sijoitukset, joita siis hyvin pienillä kuluilla saisi hankittua.
trace

Ja todettakoon vielä että aika kuraa on ETF-palvelun laatu, kun tarjolla on pelkkää bugiturhaketta.

Trade Republic lupaa, että varat on oikeustruvattu 100 000 € asti, mutta onko tällä mitään legittiä arvoa vain pelkkää sanahelinää? Ajatus kumpuaa noista kyykkäävistä kryptohimmeleistä.

Mitä välittäjää ensisijaisesti käytät osakekaupankäyntiin?
  • Aktia
  • Danske Bank
  • Handelsbanken
  • Mandatum Trader
  • Nordea
  • Nordnet
  • OP - Osuuspankkiryhmä
  • SP - Säästöpankkiryhmä
  • Ålandsbanken
  • Jokin muu

0 äänestäjää

3 tykkäystä

Kiitos kysymästä, vastasin tähän (Nordnet). Mietin kokoajan, että mihin vaihtaisin mutta tuntuu, että hyviä ei ole tarjolla, missä hyvä tarkoittaisi niin hintaa (säilytys, transaktiot), kattavuutta (kuinka monta markkinaa) kuin käytön helppoutta (turvatoiminnot myös muillekin kuin tietyn operaattorin asiakkaille, raportit verottajalle luotettavasti).

Tähän liittyen: olen useamman kerran katsellut Nordeaa sillä silmällä. Joka kerran aikeet ovat kilpistyneet hinnoittelun sekavuuteen ja läpinäkymättömyyteen tai sitten olen vain yksinkertaisesti liian tyhmä Nordean asiakkaaksi, kun en saa selkoa heidän hinnoistansa. Lisäksi pitäisi olla jotain luottoa siitä, että hinnasto ei mene uusiksi heti puolen vuoden kuluttua (tämäkin on mutuilua).

2 tykkäystä

Itse olen kokeillut Lynx, Interactive Broker, Nordea, Aktia, Op ja Danske Bank, palveluita.
Olen todennut vuosien aikana, että itselle paras vaihtoehto on Nordnet.

Suurimmat syyt Nordnetin asiakkuudelle on:

  • selkeys (tiedot verottajalle)
  • valuuttatili
  • kattavuus niihin markkinoihin, joita itse seuraan (suomi, Ruotsi Usa, Kanada)
  • käyttöliittymän selkeys
  • Kuukausisäästäminen rahastot / etf:t
  • Sijoitusluotto on helppokäyttöinen

miinukset:

  • Isoin miinus on hintataso, mutta olen todennut, että teen vaan isompia kertaostoja, jolloin kulut on noin 0.5 % / toimeksianto ulkomaan ostoissa.
  • Sisäänkirjautuminen: Itse käytän mobiilivarmennetta kun yritysliittymässä se on ilmainen ainakin Elisalla.

Lynx / Interactive broker (IB):

  • Näistä suosisin IB jos noista pitää valita, koska Lynx käyttää IB:n alustaa, mutta kalliimman hinnat.
  • Ei tietoja verottajalle ja jos osinkoja tulee kiitettävä määrä vuodessa niin siinä on aika paljon raportoivaa.

Nordea: Käyttöliittymä aivan hirveä, ei valuuttatilejä, valuutan vaihtokustannukset ja muutenkin palvelu tehty vähän sinne päin ja ei anna hyvää kuvaa Nordea sijoituspuolesta :frowning:

Aktia: Kallis ja vanhoillinen, vähän niin kuin koko pankkikin ja ei oikein pysy hinnoittelultaan ja palvelun kattavuudelta ajantasalla.

OP: Tässä vähän puolueellinen kun en ole koskaan oikein tykännyt käyttää OP:n palveluja :smiley:

Danske Bank: Käytettävyys ainakin pari vuotta sitten oli todella huono, mutta raportointi oli kyllä hyvää. Toimittavat oikein kotia raportin tietyin väliajoin. Valuuttatilien avaaminen oli vähän sekavaa ja muutenkaan ei oikein palvelu ollut minulle sopiva.

7 tykkäystä

Isohko, tiedottamaton muutos Nordnetissä. Koitin eilen ostaa Nordnetissä salkkuuni lisää erästä jenkkilistattua firmaa joka on yhtiömuodoltaan LP. Tuli virhe, tätä instrumenttia ei pysty ostamaan. Kyselin aspasta mikä meno kun olin juuri ostanut pari päivää aikaisemmin firmaa, nyt tuli vastaus.

2 tykkäystä

LP/MLP-firmat ovat muutoinkin aika hankalia verotuksen kannalta. Kokonaisvero on paljon korkeampi kuin normiyhtiöiden kohfalla ja siksi olen itse jättänyt ostamatta. En tiedä, miten muutos vaikuttaa tilanteeseen.

2 tykkäystä