Keskustelua välittäjistä

Tiedättekö, onko tuossa Mandatumin Traderissa jotain piilossa olevia varjopuolia esim. Nordnetiin verrattuna?

Näyttää olevan kilpailukykyinen hinnoittelultaan jo 50 000 €:n salkulla, jos Nordnetin Private Banking-hinnastoon vertaa. Eli siis olisi kannattavaa ottaa Trader hiljakseen kasvavaksi sivusalkuksi, kunhan on 50 000 € irrottaa siihen.

(Nordnetin salkkua en ehkä kokonaan raaski siirtää, kun valmiit automaattiset laskelmat verottajalle menisivät samalla…)

Hmm, ei tuo ihan tuore muutos ole, kun itse yritin ostaa LP-osaketta jo viime vuoden keväällä tjsp ja jo silloin tuli virheilmoitus ja sain samanlaisen vastauksen Nordnetiltä.

Ilmeisesti tuli voimaan jo 2018:

1 tykkäys

Itse olen tänä vuonna ostanut montaakin jenkkipörsseissä noteerattua LP-firmaa Nordnetistä, viimeksi viime viikolla sitä jota en nyt enää pystynyt ostamaan.

Tolle hintatasolla pääsee Mandatumissa myös Osakesäästäjien jäsenyydellä: https://www.osakeliitto.fi/jasenyys/pankki-ja-valittajaedut/mandatum/

1 tykkäys

Ongelmia mm. valuuttakursseissa, selaa tätä ketjua taaksepäin niin kuin minä ja pohdi hyödyt/haitat. Ei varmasti umpisurkea välittäjä, jos ottaa huomioon kaikki seikat. Lisäyksiä en tee traderin puolelle enää, kuin osinkojen uudelleen sijoitusten myötä, ennenkuin homma selkiintyy. Nordnet vaikuttaa korkeista hinnoistaan huolimatta hyvältä välittäjältä, kun omat ostot on n. 1kerta/vuosineljännes.

Huolta aiheuttaa itsellä myös että Mandatum on ainoastaan saxon välikäsi, mitä käy jos mandatum katsoo turhaksi olla mukana välityksessä? Saxon suuren kiinariskin, (omistaa saxosta 51%) ja sampo luopuu jollain aikavälillä omasta 20% omistuksestaan…

2 tykkäystä

Ainiin, tulipa muuten erääseen asiaan liittyen tälläinen viesti Nordnetista:

“Kirjautuminen on uudistumassa, jonka jälkeen se onnistuu oman älypuhelimen avulla pin-koodilla. Ilmoitamme muutoksesta tarkemmin lähiviikkoina.”
(En tosin omista älypuhelinta)

Onko kukaan muuten saanut pyydettäessä Nordnetin Private puolelta kommenttia oman salkun sisällöstä? Käsittääkseni ammoisina aikoina heillä oli tapaamisia asiakkaiden kanssa toimistossa tähän liittyen?

1 tykkäys

Ensimmäisenä vuonna Mandatum (eli Saxo) harrasti jäätävää sekoilua valuuttakonversioiden kanssa. Verotuksessa siis. Jouduin korjaamaan useampaan kertaan kauppoja verottajalle, ja Mandatum kävi, luonnollisesti mitään asiakkaalle ilmoittamatta, ylikirjoittamassa verottajalle tietoja. Vääriksi. Kysyttäessä kertoivat että korjaavat vain virheellisiä rivejä, tosiasiassa koko paketti meni aina uusiksi. Verottaja ohjeisti yhtä, Mandatum kiisti virheen ja kertoi tekevänsä verottajan ohjeen mukaan toista. Lopulta asia saatiin, julmetun työmäärän jälkeen, ojennukseen.

Toisena vuonna sain vajaa 100 euroa osinkoa Briteistä. Saxo ilmoitti osingon arvoksi hieman vajaa 30000…

Nyt on kolmas vuosi asiakkuutta menossa. Siirsin alkuvuodesta yli 90 % omistuksista ja 100 % kaupankäynnistä toiselle välittäjälle. Mandatumin tili jäi kuitenkin auki ja yksi pieni positio sekä muutama euro käteistä tilille. Paitsi että nyt syksyllä tili oli yhtäkkiä raakasti miinuksella, kun tililtä oli mennyt jotain ADR kuluja. Siirsin tilille rahaa ja laitoin ASPAn selvitystöihin. Noin kuukauden päästä tili oli taas miinuksella. Sama juttu, ADR kuluja. Soitin ASPAan, eivät ole vielä saaneet asiaa selvitettyä. AOT:llä makaa yksi ainoa rivi, eikö kyseessä ole ADR. Veloitukset vaikuttavat kohdistuvan ADR positioihin joita tilillä on, lyhytaikaisesti, ollut yli vuosi sitten. Mandatum on aivan äimän käkenä siitä, että mistä näitä laskuja nyt yhtäkkiä vuoden takaa paukkuu, ja minä taas hiilenä siitä, että kukaan koko lafkassa ei osaa kertoa onko niitä vielä tulossa, ja jos on niin koska ja minkä suuruisia. Koko ADR fee on ASPAlle täysin tuntematon käsite, eikä emofirma osaa/suostu antamaan asiasta selvitystä.

Yritin siis parhaani mukaan lopettaa asioinnin, mutta laskuja vaan paukkuu.

Mietin vain mitäköhän olisivat tehneet jos olisin sulkenut AOT:n alkuvuodesta. Olisi varmaan perintätoimisto perässä?

Mandatumin ASPA on ollut aina ystävällinen ja ripeä, yrityksen puutteesta ei voi syyttää. Valitettavasti emofirman toiminta onkin sitten mitä on…

Ei jatkoon.

14 tykkäystä

Kuulostaa ehkä vähän liian sekavalta. Meinasin Mandatumia alkuvaiheessa lähinnä suomalaisten osakkeiden välittäjäksi, mutta ehkä vanhassa vara parempi jopa sillä saralla. Pitää miettiä.

Mulla on mandatumilla ollut vaihteeksi positiivista ongelmaa. Dollaritili on ollut tyhjillään jo aika kauan mutta jostain ilmestynyt yhtäkkiä n. 30 taalaa tilille jonka siirsin eurotilille. Taas kuukauden-parin päästä vastaava summa ilmestynyt, jonka taas siirtelin eurotilille. Nyt on kulunut taas pari kk ja kun kävin katsomassa, niin taas olisi 30 dollaria :rofl::rofl:

Lähinnä puhelimella tulee tilillä käytyä, niin ei ole tullut latailtua tarkempaa raporttia pc:llä josta näkisi kenties jonkun syyn tälle jatkuvalle rahan satamiselle. Mutta eipä mulla mikään kiire ole tätä oikaistuakaan saada :grin:

3 tykkäystä

Kävin muuten taas tarkastamassa tilin saldon.

No eiköhän se ole miinuksella!

Vastausta selvityspyyntöön ei kuulu (puhutaan jo kuukausista eikä enää viikoista) mutta laskutus kyllä pelaa.

Jos kyseessä olisi normaali lasku niin sen sentään voisi jättää maksamatta ja reklamoida asiasta, jolloin perintä keskeytyisi selvityksen ajaksi, mutta nyt tili vain imaistaan miinukselle ja korko alkaa juosta samantien!

2 tykkäystä

Harvoin ne osakevälitysfirmat tuosta vain rahaa lahjoittavat. Olisiko kuitenkin jotain amerikkalaista osaketta unohtunut Trader-tilisi nurkkaan, ja kyseisestä firmasta on sitten tullut jossain vaiheessa osinkokone…

Jos nimittäin ei ole mitään selitystä, niin erittäin outoa toimintaa.

Siis minulla itsellä ei ole yhtäkään ongelmaa ollut traderin kanssa, melkein positiivista sanottavaa! Tätä keskustelua selanneena asennoituminen on muuttunut vain niin skeptiseksi traderia kohtaan.

Eiköhän nämä mystiset kulut ja tulot nyt selvinnyt.

11 tykkäystä

Ei ole osakkeen osaketta ollut koko traderissa kohta vuoteen. Vain ja ainoastaan hieman käteistä eurotilillä

E:

Niin miten muitten mystiset adr kulut selittävät mun tulot? Vai onko muilta otetut kulut ohjautuneet epähuomiossa mun tilille kun piti mennä jollekin paikallisjohtajan lomatilille :grin:

Mandatumin kanssa on vaikea toimia siksi kun siellä ei voida tunnustaa että on tehty virhe.

Ja sitten kun ne alkaa niitä virheitä peitellä ja vierittää muille tahoille yleensä sattuu ja tapahtuu niin että sen alkuperäisen mokan korjaamisella olisi päässyt 99% helpommalla mutta kun kättä ei voi nostaa ylös virheen merkiksi.

Yrityskulttuurissa jotain tosi outoa 70 luvun henkeä.

14 tykkäystä

Vahva puolto tälle kommentille. Mandatumista ei ole mitään muita mieleenpainuneita kokemuksia kuin huono palvelu ja järkyttävät laskut. On varmaan kannattava bisnes kyllä, jos saavat brändin varjolla itselleen uunoja laskutettaviksi.

Onnistuuko saxossa suomalaisten arvopaperien ostaminen/säilyttäminen, ettei paperit olisi hallintarekisterissä? Ilmoitukset suomen veroviranomaisille täytyy kyllä itse hoitaa yms.

Tarkoitan siis saxo bankia, ilman mandatumin välikäsiä.

Mobiilivarmennehan on ollut käytössä jo pitkään. Ja ilmeisesti mobiiliappiksessa (jota en käytä) on ollut muu kaksivaiheinen kirjautuminen tarjolla, jossa voi kirjautua sormenjäljellä tai appiin syötettävällä pinillä. Tämä jälkimmäinen on ehkä tulossa myös web-versioon.

Tuo saamasi vastaus on vähän epämääräinen, sillä mobiilivarmenne toimii nimenomaan luuri+pin-kombolla. Mutta mobiilivarmennetta tuskin tarkoittivat.

En ole moista koskaan tarvinnut, joten ei omakohtaista kokemusta, mutta PB:n sivujen mukaan henkilökohtaista opastusta on tarjolla, joskaan ei sijoitussuosituksia:

Private Banking -asiakkaana tarjoamme sinulle tarvitsemasi tuen. Saat suoran numeron ja palvelua kokeneilta Private Banking -asiantuntijoiltamme. Private Banking -asiakaspalvelun ja -meklarit tavoitat myös sähköisesti. Voimme sopia henkilökohtaisen tapaamisen toimistollamme tai verkossa sinulle sopivana aikana.

Ja lisäksi:

Saanko Private Banking -asiakkaana henkilökohtaista palvelua?

Kyllä. Autamme sinua kaikissa sijoituksiisi liittyvissä kysymyksissä niin puhelimitse kuin salkun viestikeskuksenkin kautta.

Emme anna varsinaisia sijoitussuosituksia yksittäisiin instrumentteihin liittyen, mutta tunnemme oman sijoitusvalikoimamme ja -palvelumme erittäin hyvin, joten jos sinua askarruttaa jokin käytännön kysymys palvelussamme tai oman salkkusi rakentamisessa, niin älä epäröi ottaa meihin yhteyttä!

1 tykkäys

Näyttääkö muillakin tänään Nordnetin salkun päivän arvonmuutos ihan mitä sattuu?

Kyllä. Oudosti vihertää.