Keskustelua välittäjistä

Näin sai tosiaan, mutta tuossakaan ei näy kaikkia tulevia, edes arvauksena aikaisemman maksun perusteella.

Miten eri välittäjillä menee vajaiden toimeksiantojen toimeksiantokulujen veloitus? Eli toimeksiannon määrä ei toteudu kokonaan vaan esim. 30% siitä.

Onko täällä paljon Trade republicin käyttäjiä? :eyes:

Taitaa lähes kaikkialla olla niin, että toimeksiantokulu velotetaan täysimääräisesti riippumatta siitä, kuinka suuri osa toimeksiannosta toteutuu. Yleensä osittain toteutuneesta toimeksiannosta voi muuttaa ostokurssia itse, jotta loppuosakin toteutuisi. Lainaus Nordnetistä (Miksi toimeksiannostani toteutui vain pieni osa? | Nordnet | Nordnet):

Pörssi on avoin markkinapaikka ja pörssierä on 1 osake. On siis mahdollista, että toimeksiannosta toteutuu vain 1 kappale. Kaupat toteutuvat ostajien ja myyjien tarjouksien täsmätessä. Jokaisesta toteutuneesta toimeksiannosta veloitetaan Nordnetin hinnaston mukainen välityspalkkio.

Ei kokemusta, mutta suosittelen tutustumaan Interactive Brokersiin.

4 tykkäystä

Heippa! Miten etenisitte seuraavan asian kanssa:
Olen omistanut jo parisen vuotta tanskalaista lääkefirmaa (lundbeck) ja kesällä 2022 yhtiön osakkeelle tehtii splitti → 4 b-osakkeeseen ja 1 a-osakkeeseen.
Valitettavasti hankintahinnat meni tästä sekaisin ja nyt näyttää siltä, että olen maksanut 0€ a-osakkeesta ja b-osakkeista vastaavasti hiukan liikaa.

Käytän OP:n palveluita ja sain heiltä seuraavanlaisen vastauksen, kun jälleen kerran kyselin asiasta:
"Hei,

ulkomaiset osakkeet ovat alisäilytyksessä ja alisäilyttäjä ei ole informoinut H LUNDBECK AS A
hankinta-arvon tietoa tälle lajille, joten emme voi sitä päivittää.

Voit mahdollisesti keskustella verottajan kanssa, miten osakkeelle hankintahinta määräytyy vai täytyykö tässä käyttää osakkeita myytäessä hankintameno-olettamaa.

Ystävällisin terveisin
OP Asiakaspalvelu"

Sinänsä asia on pieni, koska en ole heti myymässä osakkeita ja minulla on ylhäällä paljollako olen aikanaan ostanut osaketta ennen splittiä, mutta kyllä vähän ärsyttää kun salkun tuottoluvut vääristyneet ja muutenkin onko tosiaan niin että asia on ylivoimaisen mahdoton korjata, nyt siis mennyt jo noin 9 kuukautta splitistä :thinking:

1 tykkäys

Etsin välittäjää säännöllisiin ETF ostoihin melko pienillä summilla.

Aiemmin olen OP:ta käyttänyt ostamaan säännöllisesti pienillä summilla ETF:iä (0-150€/kk) koska välityspalkkio oli max 1% → nyt kuitenkin tää poistunut ja summa on minimi 8€… ei oikeen innostaa ostaa vaikka kuudellakympillä etf:ää ja maksaa 8e päälle :grimacing:
Danske on toinen käytössä oleva pankki ja siellä yhtä suolaiset välityspalkkiot ETF:lle.

Nordnet tarjoaisi säännölliseen kuukausisäästämiseen sen 2,5€/kk, mutta vaikka satasen kuukausiostolla tuokin ois 2,5%. Lisäksi jos ymmärsin oikein, niin en voi itse määrittää koska nuo ostetaan vaan menee tiettynä päivänä kuukausittain.

Nordeassa näyttäis olevan tuo 1% katto edelleen ETF:lle, mutta jos ymmärsin oikein, niin verkkopankkitunnukset maksaa 3€/kk, joten tääkään ei toimi.

Mitä muita hyviä ehdokkaita on tarjolla tai olenko ylläolevista ymmärtänyt jotain väärin?

2 tykkäystä

Mites rahastoihin sijoittaminen? Ei tarvitse maksaa ostosta mitään ja yleensä kulut noissa on muutenkin aika pienet (0.2 - 0.5 %). Noilla pystyy hyvin kattamaan yleisimmät sijoitustarpeet. Suomi, Usa, Teknologia, Kehittyvät, pohjoismaat, eurooppa jne… Yleensä minimisijoitus on 10-15 euroa kuussa. Plussana yleensä, että myöskään lunastaminen ei maksa mitään, toisin kuin ETF:ssä. Myös kuukaisisäästämisen voi yleensä tehdä hajautetusti jos haluaa ostaa useamman kerran kuussa, niin tekee useamman eri kuukausisäästösopimuksen vaikka kuukauden loppuun ja keskelle kuukautta. Toki voi myös tehdä kertaostoksia milloin tahansa.

1 tykkäys

Muutamiin rahastoihin (indeksi ja ei-indeksi) meneekin jo rahaa ja ne monilta osin ajaakin asiansa, mutta niissä tarjonta pienempää. Esim OP:n kautta oon tätä ostanut “VanEck Video Gaming and eSports UCITS ETF”… vastaava tai muita teema-rahastoja ei löydy niin hyvin

Miksi arvonmuutokset näkyvät pidemmillä aikaväleillä eri välittäjillä eriarvoisina? Päivämuutos on aina oikein, mutta esim. 3kk ja 12kk muutos on jo huomattavasti eri vaikka nordnetin ja mandatum traderin tilastoissa? Ja nämä ihan puhtaasti seurantalistalta huomattuja, ei vaikuta kaupankäyntikulut yms. tähän.

Laitapa vaikka esimerkki tuollaisesta osakkeesta, niin joku voi yrittää pähkäillä syyn. Voisiko noissa olla eri määritelmä “3 kk”:lle, joka voi tarkoittaa 90 päivää tai jotain muuta. Tosin 12kk pitäisi olla aika yksikäsitteinen - paitsi jos karkauspäivä sotkee. Ja voisiko olla, että laskevat tämän hetkisen kurssin eri tavalla, eli toinen käyttää verrokkina jotain päätöskurssia ja toinen jotain muuta? Ja ehkä dataa ei päivitetä samassa tahdissa tai päivittäin.

Esim. Ihan vaikka S&P 500 ETF:än kehitys (SXR8)

Nordnet YTD = +3,28% / 1v = -3,17% / 3v = +45,51%
Mandatum YTD = +4,30% / 1v = -2,53% / 3v = +44,83%

Sitten vaikka sammon osake helsingin pörssistä

Nordnet YTD = -6,98% / 1v = +10,95% / 3v = +23,13%
Mandatum YTD = -7,13% / 1v= +11,54% / 3v = +22,47%

Nämä tänään klo. 15:41

1 tykkäys

Onko tiedossa syytä miksi Webull ei enää 28.2.2023 jälkeen ole päivittänyt Kanadan pörssiä. Mm OCO ei päivity. Minulla on täysi tilaus sieltä. Asiakaspalvelu ei ole vastannut. Muilla sama vika?

Ahtaajien lakko näyttää koskevan myös OP:n osakekaupankäyntiä.

9 tykkäystä

… Ja vastaus tulikin…

"Hi,

Webull will no longer provide market data for some securities in India, Germany and Canada beginning on February 28, 2023. These include Frankfurt Stock Exchange Level 1 and Toronto Stock Exchange Level 1. These services will be removed from the mobile, tablet, and desktop app. We apologize for any inconvenience this may cause.

Sincerely,
Webull CS"

Huono juttu, kun pitää seurata nyt useammalta alustalta😪

1 tykkäys

Auts tuo WeBull surkastuminen sattuu kipeasti, itselle se on ainoa paikka jotan kaytan avoimien markkinoiden tilanteen vilkaisuun kiinnostavien osakkeiden osalta, seka history kuvaajien katsomiseen, kuten myos alle/yli halyytysten tekemiseen. Ihan vain free tililla siella, mutta vuosia kayttanyt. Suomalaisen osakkeet niilta menikin rikki jo aiemmin, mutta tuo Canadalaisten osakkeiden poistuminen sattuu pahemmin. Hyva sivusto, eli samanlaista etsimassa…

Onkos vastaavaa alustaa suositella Suomen ja erityisesti Canadan osakkeiden seurantaan WeBullin tilalle?

1 tykkäys

Live markkinadata tahtoo olla järjestään maksullista, varsinkin jos se on yhdistetty työkaluihin. Itse jos pitää katsoa jonkun lapun reaaliaikainen sen hetken kurssi niin finance.yahoo.com tarjoilee reaaliaikaista dataa. Kovin hienoja käppyröitä sieltä ei saa. Jos tarvitsee enemmän niin TradingView, mutta siellä pääsee datasta sitten maksamaan.

3 tykkäystä

Nordean kanssa reilu 20 vuotta asiakkuutta lainoissa ja sijoituksissa, joka ollut molemmin puolin ilmeisesti kannattavaa. Ei ole ollut halvin vaihtoehto, mutta homma on toiminut niin ei ole ollut tarvetta vaihtaa. Nyt on tarve ja kaipaisinkin apua, jos joku palstalainen on viime aikoina tehnyt vertailua välitystoimintojen hinnoittelusta, lähinnä Suomeen ja Pohjoismaihin.

Nordnetissa itsellä ns. kakkossalkku ja siellä nyt homma pelittää myöskin. Miksi olen keskittänyt asiakkuudet Nordeaan on ollut toimiva kokonaispalvelu.

2 tykkäystä

Kysymys valuutanvaihdosta ja ulkomaisten osakkeiden kaupoista Nordnetissä:
Jos esimerkiksi ostan jenkkilän osakkeita tänään ja tililläni on kauppaan käytettävä rahasumma euroina, niin kannattaako vaihtaa summa dollareiksi jo ennen kaupantekoa vai vasta sen jälkeen, ja kuinka paljon sen jälkeen on optimi, ettei tule korkokuluja?

Kun vaihtaa itse ennen ostoa, niin valuutanvaihtokulu on aika paljon pienempi, eikä mene korkokuluja: Miten itse tehty valuutanvaihto eroaa automaattisesta? | Nordnet

Valuuttatilin ollessa voimassa kaupankäyntivaluutalle, voit vaihtaa kauppojen jälkeenki. Korko ei lähde juoksemaan ennen selvityspäivää.

4 tykkäystä

Juu, tietenkin se menee sitten automaattisesti, jos ei ennakkoon vaihda. :see_no_evil:

Miten myynneissä, voinko vaihtaa heti dollarit euroiksi kaupan toteutumisen jälkeen vai pitääkö odotella T+2 tms.?