Keskustelua välittäjistä

Kyllä se juuri näin menee. Valuutanvaihdon voi hyvin tehdä itse kaupanteon jälkeenkin. Heti kaupanteon jälkeen päivittyy saldoihin vaadittava summa vieraassa valuutassa miinuksena (jos siellä ei tarpeeksi katetta), ILMAN kaupankäynnin provikkaa. Tämä päivittyy tilitietoihin seuraavan yön aikana.

3 tykkäystä

Oikea systeemi on tämä:

  1. Katso että on valuuttatili avattu, muuten kaikki menee välittömästi ja korkeammilla kuluilla.

  2. Tee osakekauppa. Koska T+2 selvitysaika, todellisuudessa tämä on vasta sopimus tehdä kauppa kahden päivän päästä tietyin ehdoin. Valuuttatilille ilmestyy miinusta. Jos ei ole luottolimittiä, Euroja pitää olla tuon verran käytettävissä.

  3. Odota seuraavaan päivään jotta tuo miinusmäärä päivittyy niin että mukana on myös kaupankäyntikulut. Tämän jälkeen tee valuutanvaihto jotta summa on tarkasti oikein. Tämä on pari klikkiä ja siis edullisempaa kuin automaattivaihdon käyttö. Nordnet prosessoi näitä muutaman kerran päivässä joten älä panikoi, kun tilaus vaihdosta on tehty, homma kyllä tapahtuu aikanaan.

  4. Selvityspäivänä valuutat lähtevät tililtä ja nyt olet Oikeasti ko. osakkeiden omistaja. Tai no siis oikeastihan Nordnet varaa ne kauppaan (ja näyttää miinusta kunnes valuutat ovat valmiina) mutta tällöin oikeasti itse tapahtuma prosessoidaan, joten riittää että valuutat on vaihdettu tähän mennessä.

Myydessä toiseen suuntaan, jälleen pitää odottaa selvityspäivään ennnekuin rahat voi muuttaa Euroiksi jos näin haluaa. Tai sitten ne voi pitää valuuttatilillä valuuttana ja käyttää uusiin seikkailuihin ja näin ei vaihtokuluja mene. Valuuttariski tietenkin pyörii, tämä selittää joka-aamuisen pienen plussan tai miinuksen koko tilin arvossa kun valuuttojen arvot heiluvat.

14 tykkäystä

Yritin OP:stä ostaa mReit:tiä jonka ticker AFCG. Osake löytyi kyllä mutta OSTA- ja MYY-napit uupuvat kokonaan. Onko kellään hajua että mikähän homman nimi…? Onko joku tietämystesti tms tekemättä?

Ei ole kokemusta tästä OP:n ongelmasta, joistain muista kyllä. Mutta minulla on hieman vastaava tilanne Nordeassa iShares Emerging Markets ETF:n kanssa. Maailmalla sitä noteerataan, mutta omistusteni määrä näkyy Nordeassa ihan ok lukumäärän suhteen, mutta sekä ostohinta että päivän arvo ovat 0 eur ja osto- ja myyntinapit eivät toimi. Kuitenkin tuotto maksetaan normaalisti.

Tuossa nimenomaisessa tapauksessa ehkä on kyse siitä, että kun venäläisiä osakkeita ei voi ostaa eikä myydä, niin Nordea on sitten jotenkin jäädyttänyt tilanteen. Mikä on minusta kyllä ihan järjetöntä. Jos ne ETF:t haluaisi myydä, niin sittenpähän jäisi omaksi tappioksi, jos joskus Venäjältä jotain rahaa tulisi jaettavaksi.

Kokeilithan webbisivun kautta? Mobiilisovelluksella ei voi ostaa USA/Kanada-osakkeita - vaikka niitä olisi jo ennestään salkussa :bug: Itse olen aina silloin tällöin pyytänyt tuota toimintoa omistaja-asiakaspalvelusta, mutta vielä ei ole lisätty.

Mitään testejä ei tarvi. Tarvii vain sen erillisen sopimuksen Pohjois-Amerikan osakkeiden palveluun.

E:
Kokeilin itse, eikä minullekaan näy Osta/Myy tuolle. Parille muulle REITille kyllä näkyy. Ehkä asiakaspalvelun kautta saa avattua?

1 tykkäys

Kyselin OP:n private yhteyshenkilöltäni muutaman REIT osakkeen ostamisen mahdollisuudesta USA markkinalla kun osta- ja myyntipainikkeet puuttuivat, niin hän vastasi vain että eivät lisää enää yhtään USA REITiä valikoimaansa vaan päätös on tehty että lopettavat kaikkien USA REITien välittämisen jollain aikavälillä. Eivät suostuneet kertomaan perusteita päätökselle vaan vetosivat siihen että heillä on oikeus päättää mitä osakkeita heidän palvelun kautta voi ostaa ja myydä… aikamoinen pettymys kun olen ollut OP:n palveluun muuten aika tyytyväinen tässä vuosien varrella.

10 tykkäystä

Todella huono päätös. Itse sain tiedon, että uusia ei tulisi markkinoille.

2 tykkäystä

Helppo arvata, että heidän käyttämä välittäjä on nostanut hintoja “liikaa”. Itsellä on onneksi vain yksi REIT OP:n puolella, mutta pelkona on, että sama REIT-banni laajenee myöhemmin myös BDC:ihin. Ja sitten joskus vain SP500 tuetaan…

Ruotsin pörssin välityshinnatkin nostettiin 1 %:sta 8 euroon. Jotenkin fiilis, että OP on ajamassa alas kaikkia osaketoimintojaan?

11 tykkäystä

Osaako joku suositella paikkaa, josta saisi Reit osakkeita ostaa, jos tosiaan OP on luopumassa niistä?

Nordnet ainakin, mutta välityshinta on lähes tuplat OP:hen verrattuna eli 15 €. Pitää ostaa kerralla enemmän.

4 tykkäystä

Tuleeko mieleen kivijalka pankkeja vai onko tosiaan niin kuin ajattelen, että OP:lla yksinvalta tässä?
Etsinnässä siis yhtä helppo vaihtoehto kuin OP ja Nordnet ei sitä oikein ole, kun pitää siirrellä rahaa, kaivella verotukseen papereita yms.
Lisäksi, jos haluaakin siirtää muunkin asioinnin asuntolainoineen niin Nordnet tippuu pois. Olisi pitänyt tuo mainita tosin. ÅB ja S-Pankki löytyy myös, mutta niissä ei onnistu.

Omaa kokemusta ei ole, mutta käsittääkseni Nordeassa ja Danskessa voi myös ostaa REITejä.

1 tykkäys

Kannattaa ehkä tutustua palveluun ensin. Nordnet ilmoittaa verottajalla tiedot automaattisesti, eli mitään papereita ei tarvitse kaivella. Rahojen siirtely tapahtuu reaaliajassa, kokonaisuudessaan menee n. 30 sekuntia kun siirrät Nordnettiin rahaa. Tai sitten laitat omasta pankistasi automaattisesti vaikka joka kuukausi siirtymään rahaa Nordnettiin. Oman pankin suuntaan rahan siirrossa saattaa mennä päivä tai pari.

2 tykkäystä

Jäi tuosta viestistä myös nuo muut seikat, jotka laitoin erikseen. Nordnet ei siis kait tarjoa asuntolainaa ja sen tyyppistä tai sitten olen ihan kujalla sen suhteen. Pitää välillä luopua jostain pankista, kun jo kolmessa paikkaa on. Haluan pääpankkini tarjoavan laajasti palvelut. Pelkille sijoituksille ei ole hakusessa palvelua. Olin vain äimistynyt tuosta OP jutusta niin iskin heti viestiä.

Tuossa paperi jutussa olet oikeassa. Ei enää tosiaan tarvitse. Osingot ei tosin heti käytössä vrt. Peruspankki, kun pitää siirtää ne tililtä toiselle, jos niitä ei käyttäisikään.
Tosin jään vielä maltilla seuramaan tuota op reit keskustelua. Omega kun sattuu kuulumaan omaan top-4 sijoituksiin ja siitä haluan pitää kiinni.

Minulla on aina Nordnetissä toiminut rahan nosto pankkipäivinä, niin että aamupäivästä nostopyyntö ja iltapäivällä on raha tilillä.
Koskaan ei ole mennyt seuraavalle päivälle.

Noiden osinkojen osalta.
Minulla on sekä Op että Nordnet.
Osingot saanut aina nostettua samana päivänä tilille ja jostain syystä osingot näkyvät salkussa nopeammin kuin Op.
Nordnetissä näkyy jo puolen yön jälkeen kun Op joskus päivällä tai seuraavana/seuraavina päivänä.
Tilastoinnit, mobiiliappi, sivut, ilmainen privatebanking, ost-tili huomattavasti Op edellä.

Joo Nordnet tosiaan on vain sijoituksia varten, eli asuntolainaa eivät tarjoa. Minä olen tällä hetkellä viiden pankin tai vastaavan asiakas, tietysti olisi paljon helpompaa jos kaikki saisi yhden katon alta. Torniojawsin mainitsemat Danske ja Nordea taitavat olla ainoita, jotka tarjoavat kaiken.

Minulla myös, mutta Nordnet itse kertoo näin:

Itse tehdyt nostot siirtyvät pankkipäivisin klo 10.45 ja 14.15 eteenpäin ja kirjautuvat vastatilillesi toiseen pankkiin noin 1–2 pankkipäivän kuluessa. Kuinka paljon voin nostaa rahaa päivässä ja miten nosto onnistuu nopeimmin? (pikanostopyyntö) | Nordnet | Nordnet | Nordnet

Tuo 1-2 päivää taitaa olla edelleen pankkien yleinen palvelulupaus, mutta käytännössä kotimaan siirrot tapahtuvat samana pankkipäivänä, jos ne on käynnistetty ajoissa, ja muuten seuraavana pankkipäivänä. Lähettäjäpankin aikataulu on tässä määräävä, sillä vastaanottajalla on velvollisuus kirjata saapunut maksu vastaanottajan tilille heti sitä koskevat tiedot saatuaan lähettäjäpankilta.

Nordnetin nostoista ei ole kokemusta, tämä yleisenä kommenttina.

Onkohan täällä muuten ihmisiä, jotka pystyvät laajemmin vertailemaan Nordeaa ja Danskea?
Itsellä on Danskessa PS-tili, jonne käyn pari kertaa vuodessa ostamassa jotain osaketta/ETF:ää tai rahastoa heidän verkkopankissaan. Käyttöliittymä on sanalla sanoen järkyttävä verrattuna Nordeaan, eikä Nordeakaan taida olla mikään palvelumuotoilun edelläkävijä Investorinsa kanssa. Ainakaan mitä tulee tuottoraportointiin jne.

Toisaalta Danskella on houkuttelevat edut Akavan jäsenille ja osakesäästäjille. Olen ymmärtänyt, että PS-tili on Danskessa “vanhan järjestelmän” piirissä oleva palvelu, ja olenkin miettinyt, että onko sitten normaali/uudempi kaupankäyntialusta verkkopankissa selkeästi parempi? Siis se, joka on liitettävissä näihin heidän sivuillaan mainostettaviin kaupankäynti- ja varainhoitopalveluihin (PS-tiliin noita ei pysty linkittämään).

Palvelutaso muutoin on varmaan molemmissa varsin tusinamaista ja peruspavelut identtiset. Mutta olisi kiva kuulla, ovatko kokemukseni Dansken kaupankäynnin olemuksesta oikeat.

Voi olla, että tämä menee väärään ketjuun. Kuitenkin sivuuttaa tätä aihetta. Pohdin TradingView:n vaihtamista tc2000:een. Tähän liittyen kysymys, jos joku tietää. Kuuluuko tc2000 “gold” pakettiin reaaliaikainen markkinadata vai pitääkö ne tilata vielä erillisinä. Hiukan epäselvästi kerrottu heidän kotisivuillaan.