Keskustelua välittäjistä

OP on näköjään muuttanut omistaja-asiakkaiden kotimaisen osakekaupan 1% välityspalkkiokaton pysyväksi eduksi. Enää ei tarvitse miettiä onko etu vielä ensi vuonna voimassa.

27 tykkäystä

Tämä , jos mikä on hyvä juttu taas.

1 tykkäys

Hyvä juttu, vaikka toki nykyinenkin on ollut jo vakioetu. Sehän on ollut voimassa jo vissiin 2015 alkaen :smiley: Mutta edelleen harmittaa se, että Ruotsin 1 % sen myötä loppui. Ruotsissa on paljon osakkeita, joita voisi ostaa silloin tällöin “taskurahoilla”, mutta joita ei nyt mitenkään hirveitä pinoja viitsi ostaa.

12 tykkäystä

IBKR ja veroilmoitus for dummies:

Marginaalitilillä miinuksen puolella (eli pysyvästi vaihtelevan summan IB:lle velkaa olevana asiakkaana) kauppaa tehneenä tarvitsen varmaankin verotusta varten sekä

  • raportin josta selviävät sekä osake- että optiokaupat kuluineen että

  • raportin josta selviävät (korko) kulut IB:ltä oletusta lainasta.

Osinkoja ei ole, joten nuo kaksi mainittua varmaan riittävät?

Tilit ja kaupat dollareissa, joten yksinkertaisinta lienee käyttää vuoden EUR/USD keskikurssia kaikkien lukujen osalta.

Mutta osaisiko joku heittää lonkalta mitkä noiden rapsojen / listausten nimet ovat, noin amerikanserkut murteella. Käytössä on web-portaali ja mobiiliappi, ei TWSsää.

Kiitän!

1 tykkäys

Tsiisus.

IBKR:n Activity Statement ei “aivan” ole sen muotoinen, jossa tiedot pitäisi verottajalle raportoida.

Ostat 1.1.22 1000 kpl osakkeita X hintaan 5.
Ostat 1.2.22 1000 kpl osakkeita X hintaan 10.
Myyt 1.3.22 1500 kpl osakkeita X hintaan 8.

Verottajallehan tästä pitäisi raportoida kaksi riviä:

Myyty 1.3.22 1000 kpl osakkeita X, Hankintapäivä 1.1.22 hankintahinta 5 yht 5000. Luovutushinta 8 yht 8000. Voitto 3000.
Myyty 1.3.22 500 kpl osakkeita X, Hankintapäivä 1.2.22 hankintahinta 10 yht 5000. Luovutushinta 8 yht 4000. Tappio 1000.

Mutta IBKR:n raportissa on vain yksi rivi, johon on laskettu myytyjen osakkeiden keskimääräinen hankintahinta, eikä hankintapäiviä näy lainkaan.

Myyty 1.3.22 1500 kpl osakkeita X hintaan 8. Hankintahinta 6.67. Voitto 2000.

Kyllähän tämän vielä tässä esimerkissä laskee, mutta kun rivejä per osake on satoja, eikä positiota todellakaan myydä tyhjäksi joka välissä… Kirjanpito siitä mikä osa mistäkin hankintaerästä milloinkin myydään… huhhuh!

Miten olette ratkaisseet IBKR kauppojen raportoinnin verottajalle?

P.S. Jätin tuosta tarkoituksella pois välityspalkkiot jne… puhumattakaan siitä miten valuuttojen muutoksia pitäisi käsitellä. Siitähän on ennakkopäätös, että kun käytetään hankinnan osalta hankintapäivän kurssia ja luovutuksen osalta luovutuspäivän kurssia, ei synny erillistä tappiota/voittoa valuuttakurssin muutoksen osalta. Mutta jos työnnät valuuttatilille euroja vähän kerrallaan vuosien ajan, valuuttakurssi elää ylös-alas ja vuosien päästä vaihdat osan euroiksi ja nostat pois, niin… :exploding_head:

2 tykkäystä

Mä oon raportoinut niin että olen muuttanut dollarin kurssin vuoden keskikurssilla

Sitten ottanut viimeiseltä riviltä ostot, myynnit ja kulut ja laittanut koko vuoden yhtenä kauppana. Liitteeksi sitten se activity report.

En mitenkään, sillä en myy. Mutta, tuohon on kehitelty myös työkaluja, esim:

Pyörii täällä: https://ibkr-report-parser.appspot.com/

Toki käyttäjä ottaa kaikesta vastuun jos tuollaista käyttää. Lähdekoodi on tarjolla. Ajatuksena, että nuo laskisivat tuotot/tappiot kuten suomen verottaja ohjeistaa eli käyttäen erikseen osto- ja myyntipäivien kursseja.

2 tykkäystä

Verottajan sivuilta löytyvät viralliset kurssit koko vuoden keskiarvosta, mitä ilmeisesti pitäisi käyttää, jos tarkkoja kursseja ei ole saatavilla.

Tuo on digivammaiselle vähän hankalaa… vaikka kuinka tuijotan koodia niin se ei tee mitään :joy:

Vaan vakavampi kysymys… tuo eri päivien valuuttakurssien nouto ja laskeminen tietenkin auttaa, mutta suuremmalta probleemalta tuntuu se, että IBKR:n raportti, ainakin tuo activity statement, näyttää luovutuksen yhdessä köntässä / yhdellä rivillä, vaikka myyty erä olisi hankittu eri ajankohtina ja eri hintaan. Hankintapäivää raportissa ei siis ole lainkaan, ja hankintahintana on myydyn erän keskihankintahinta.

Osaako tuo kaivella ja käyttää verottajan vaatimia tietoja, eli luoda oman rivin kaikkien eri hankintaerien luovutuksesta, jos itse koodin käyttö alkaa luonnistus?

Oho! Jos verottaja hyväksyy tämän niin avot!

Oletko siis ilmoittanut yhtenä kauppaan kaikki osakekaupat, vai yksi kauppa per ISIN/firma? Ja mitä olet merkinnyt hankinta- / luovutuspäiviksi?

Entä oletko kirjoittanut mihinkään auki sitä, että olet käyttänyt vuoden keskikurssia, etkä hankintapäivän / luovutuspäivän kursseja erikseen… Mietin siis sitä, että jos hankinta on tehty aiemmin, eikä sinä vuonna kun luovutus tapahtuu… :thinking:

Tein mä exelin. Mulla oli monelta välittäjältä kauppoja niin laitoin kaikki samaan.

Siinä erittelyssä jonka tein oli kuinka olin muuntanut ja linkki suomen pankin sivuille mistä otin sen keskikurssin.

Läpi se meni ja olin manuaali tarkastettavissa. Verotus valmistui syyskuussa. Olin toki kysynyt että voiko noin tehdä.

Olisin laittanut sen exelin tähän mutta se meni vanhan koneen kovalevyn mukana eikä sitä näy enää omaverossa.

2 tykkäystä

Vastaanpa julkisesti itselleni, kun tämä ongelma ratkesi:

IBKR:n oletusraporteissa (ja custom raporteissa oletusasetuksena) on valittuna "Hide Details for Positions, Trades and Client Fees Sections?”. Kun luo custom raportin, niin viimeisen sivun alalaidan asetuksista kun napsauttaa tuon pois, niin raportille tulostuu ensin “yhteenvetorivi” ja sen alle tiedot hankintaerittäin. Tarkemmin sanottuna hankinta-ajankohta, määrä, kappalehinta, kokonaishinta ja voitto/tappio.

Ihan täydellinen tuo ei ole, sillä se ei osaa näyttää hankintaerien kohdalla niistä maksettuja välityskuluja.

Kokeilin tuota Github-avustajaa, mutta lopputulos ei ollut mieleni mukainen. Hukkasi n. 1/4 tappioista jonnekin. Minussa on niin vähän koodaria, etten osaa selvitellä mitä tapahtui ja miksi, mutta loppusumma on eri kuin välittäjän raportissa. Voipi olla että menee sekaisin, kun IBKR tulostaa väkisin samaan raporttiin optiokaupat, ja rivejä on yhteensä nelinumeroinen luku.

8 tykkäystä

Onko kukaan täällä onnistunut asettamaan Nordean trigger toimeksiantoa yhden osakkeen osalta 10% tämänhetkisen kurssin molemmin puolin? Eli kaksi triggeriä.

Esimerkki:
Osakkeen kurssi on nyt 100€ ja omistan niitä 100kpl. Asetan yhden triggerin koko positiosta stop lossiin kurssihintaan 90€. Toisen koko positiosta asetan hintaan 110€. Ideana se, että jos työpäivän aikana rommaa, pamahtaa stop loss ja jos taas saavutetaan pieni kurssinousu, osakkeet lähetetään myyntiin markkinalle.

Yritin tätä tänään ja järjestelmä ei antanut tehdä. Soitto aspaan ei auttanut, jonotin vartin.

1 tykkäys

Saan itse yhä PTSD-oireita kun muistelen viime vuotta miten viime metreillä koodasin / konvertoin IBKR:n raporteista verottajalle ehkä kelpaavaa materiaalia. Itsellänikin Githubista kaivettu skripti tuotti virheellisen tuloksen ja luotin lopulta omaan tuotokseen enemmän.

Sanotaan näin, että suht.helppoahan tuo verottajan raportin luonti itse on, jos kauppoja on maltillisesti ja ostaa osaketta 100x myy 100x.
Ei kuten minä eli: ostaa 32x, myy 10x, ostaa 43x, myy 20x jne… ja pelaa optioilla :cold_face:

Nihkeää oli myös, että IBKR-manuaalisen rapsan vuoksi Nordnetin rapsakin piti tehdä itse.

2021 vuodesta oppineena tein googlesheetin johon olen kirjannut kaikki kaupat mitä teen - ja tuo generoi verottajalle tarvittavaa matskua automaattisesti… LÄHES.

:question: Konversiopäiviin liittyen, eiköhän tässä jotain lakia ole tullut rikottua, kun mietityttää tämä:

  • PVM X - Varojen siirto (IBKR tilille EUR)
  • PVM Y - USD-osakkeen osto (IBKR konversio EUR->USD)
  • PVM Z - USD-osakkeen myynti (IBKR tilille USD)
  • PVM W - Varojen siirto pankkitilille (USD → EUR konversio
    … varsinainen konversio tapahtuu eri päivänä kuin myynti.

MUTTA tästä ramblaamisesta yhteenvetona, palaan taas tunaamaan verottajalle tarvittavan raportin loppumuotoon lukiotapaan – kunhan deadline on päivän päässä.
Olisiko tälle keskustelulle lopulta oma ketjunsa sitten jokin muu?

2 tykkäystä

En ole verottajalle rapsoja joutunut rustaan, mutta eikö se riittäisi, että teet listan?

  • Pvm, Ostin osakkeen X hintaan 123 USD, välityskulut 2 USD
  • Pvm, Avasin shortin Y hintaan 543 CAD, välityskulut 5 CAD
  • Pvm, Myin osakkeen X hintaan 138 USD, välityskulut 1 USD
  • Pvm, Suljin shortin Y hintaan 450 CAD, välityskulut 4 CAD
  • Pvm, Myin 2019 hintaan 987 EUR ja välityskulut 9 EUR ostetun osakkeen Z hintaan 1200 EUR ja välityskulut 12 EUR

Ja vastaava erikoisempien tapahtumien osalta. Siis vain yksinkertainen kirjanpito mitä teit minä päivänä mihin hintaan.

3 tykkäystä

Tällaista kirjanpitoa minä teen, lisäksi kirjaan valuuttakurssin.

Kai ne hinnat pitäisi varautua ilmoittamaan osto- tai myyntipäivän vaihtokurssin mukaan euroina, joten hyvä olisi olla alusta asti eurohinnat mukana kirjanpidossa. Itse olen ainakin ilmoittanut verottajalle kaiken euromääräisenä, ellen väärin muista. Ja ellen väärin muista, Nordnet on ilmoittanut dollarikaupat noin sentilleen samalla tavalla euroina.

Mutta olisi hyvä olla joku apusysteemi, jolla pitää kirjaa siitä, mitä ostoeriä vanhimmasta eteenpäin on jo myynyt, jotta tietää, mitä osake-eriä on kulloinkin myymässä. Sehän siinä verotusilmoituksessa on vähän niin kuin päätarkoitus, saada myyntivoitto ja -tappio selville.

Siis varsinkin siinä tapauksessa, että välittäjän verottajalle tuoma informaatio ei ole aivan yhtä täydellistä kuin Nordnetilla on silloin kun osakkeita ei ole siirrelty oston ja myynnin välissä.

Mä käytän Google Sheetsiä ja kirjaan sinne IB:n kaupat ostoerittäin. Jos ostan ja myyn samaa paperia, niin pienellä näppäilyllä saa FiFonkin laskettua kun jokainen tapahtuma on eri rivillä.

Verottajalle olen ilmoittanut vain lopputulokset maittain ja se on kelvannut, vaikka viimeisenä kahtena vuotena on manuaalinen tarkistus osunut kohdalle. Eivät ole koskaan kyselleet näistä, mutta muista pääomatuloista ja vähennyksistä kyllä.

Jossain on ollut mainitaa, että voisi käyttää vaihtokurssina myös vuoden/ kuukauden keskikurssia. Tämä jonkin verran yksinkertaistaisi kirjanpitoa.

Verottaja:
“Jos omaisuuden hankintahinta on suoritettu muussa valuutassa kuin euroina, hankintahinta muunnetaan euroiksi muun selvityksen puuttuessa hankintahinnan suorituspäivän Euroopan keskuspankin virallisella vaihtokurssilla. Vastaavasti jos luovutushinta on saatu muussa valuutassa kuin euroina, luovutushinta muunnetaan euroiksi muun selvityksen puuttuessa luovutushinnan saantipäivän Euroopan keskuspankin virallisella vaihtokurssilla.”

Voiko “muu selvitys” olla esim. vuoden keskikurssi :thinking:

Varsinkin tällaisena vuonna :smiley:

image

2 tykkäystä