Keskustelua välittäjistä

Joo. OP mobiilissa voi käsittääkseni ostaa vain Helsingin, Tukholman ja Köpiksen pörsseistä sekä vastaavat First North. Näyttää muualtakin ostetut omistukset, mutta niillä ei voi käydä kauppaa.

6 tykkäystä

Vastaan nopeasti tänne, pois veroketjusta, olen muistin mukaan käynyt keskustelun jonkun toisenkin kanssa. On joo kiinni siitä että jonkin ajan jälkeen eurooppaan tehdyt uudet IBKR-tilit ovat ns. IBKR-centralia joka operoi Unkarista (eikä Irlannista). Valuutalla suora kaupankäynti ei ole sallittua IBKR-central tileilllä.

EDIT: vielä että joo ihan sikana kyllä olen kokeillut eri kulmista missä valuuttakonversion pystyy IBKR:ssä tekemään, mutta yksinkertaisesti kieltää suoran konversion tekemistapahtuman, vaikka useista eri reiteistä olen puolentoistavuoden aikana kokeillut.

Olisko ehkä kuitenkin ollut kyse siitä että meikän base currency on euro, voi olla että johtui myös tästä!

1 tykkäys

Unkarissa on tuo oma henkilökohtainen IBKR-tilini. 2021 käytin sitä hyvin aktiivisesti ja muistelen vaihtaneeni valuutat enimmäkseen itse, mutta en aina. En väitä kuitenkaan vastaan, sillä saatan myös vain muistaa väärin

1 tykkäys

Heti piti testata. Oikeassa olet. Ennen kaikki oli paremmin.

1 tykkäys

Siis ei onnistu vaihtaa euroja dollareiksi?

Mulla ainakin onnistuu kuten aina ennenkin

Euroista voi vaihtaa mihin tahansa tarjolla olevaan valuuttaan ja takaisin parilla sormennapautuksella ja pyyhkäisyllä. Ainoastaan ulkomaanvaluutasta ulkomaanvaluuttaan ei pysty äpissä suoraan vaihtamaan.

1 tykkäys

Tarkoitan tätä vain hyvällä, mutta olen käynyt niin lukemattomat “toimii ainakin mulla” keskustelut englanniksi ja suomeksi tästä, että… ei, ei se toimi appissa eikä trader workstationissa eikä selaimessa vaikka sinulla toimiikin :heart:

Kävin tuosta kirjeenvaihdonkin IBKR:n kanssa. Olet luultavasti avannut tilisi ennen sitä kun IBKR alkoi avaamaan uudet euroopan sisäiset asiakkuudet eri maan säännöille.

Muistelen tuosta tutkimuksestani, että vanhat euroopan accountit oli irlantia ja luxembourgia ja toimivat eri säännöillä.

4 tykkäystä

Mietin tässä arvo-osuustilien keskittämistä vain yhteen pankkiin. Nyt amerikkalaiset osakkeet ovat yhdellä välittäjällä ja suomalaiset yhdellä. Jenkkiosakkeiden hankintaan käytetty välittäjä nosti hintoja ja nyt tämä välittäjä jossa teen kauppaa suomalaisilla osakkeilla (eli siis ostan suomalaisten firmojen osakkeita, en juuri myy) muuttui halvemmaksi kustannuksiltaan.

Taho jolle suunnittelen keskittäväni arvo-osuustilit on myös pääasiallinen pankkini, joten se toisi helpotusta rahojen siirrossa.

Kannattaako arvo-osuustilien siirtorumbaan lähteä vai pitääkö vaan niellä korkeammat välityspalkkiot? Mitä kannattaa huomoida, onko jotain erityisiä sudenkuoppia?

Periaatteesta haluaisin äänestää jaloillani, en siksi että palvelu on erityisen kallis, mutta koska on osakesäästäjien etu kilpailuttaa välittäjiä myös palkkioilla.

1 tykkäys

@MeanJoe, voisi olla hyvä mainita ne välittäjät joista puhut. Ei kai ne mitään salaisuuksia ole? Degiro ainakin nosti hintojaan, silläkö käyt kauppaa? Entä mikä on tuo välittäjä, jolla käytä Suomi-osakkeilla kauppaa?

Se, kannattaako homma, vaatii ihan vain että lasket kaiken auki:

  • Mitä maksaa jos et tee mitään ja jatkat ostoja tietyillä kuluilla.
  • Mitä maksaa jos myyt toisen tilin tyhjäksi, realisoit voitot ja tappiota ja ostat sitten osakkeet takaisin toiselle välittäjälle.
  • Mitä maksaa osakkeiden siirto ja onnistuuke se edes. Ulkom. välittäjän kohdalla ei ehkä maksa vaivaa. Ja siirrossa pitää aina pitää kirjanpidosta huoli. Tämä on ehkä työläämpi kuin edellinen vaihtoehto.

Jaloilla äänestäminen on aina hyvä asia, mitään ei tarvitse tietenkään niellä. Mutta pitää punnita kulut ja vaivannäkö.

9 tykkäystä

OP-kaupankäyntialusta on kyllä hämmentävä. Siitä ei nyt edes jaksa meuhkata enää että mobiili-sovelluksella ei voi ostaa esim jenkkilappuja ollenkaan. Mutta kun outoudet ei jää tuohon; REIT-osakkeista osa näyttää löytyvän ja osa ei. Esim office-reit Boston properties löytyy ostonappeineen, mutta sen “pikkuveli” Highwoods properties löytyy kahteen kertaan ja hitusen eri kursseilla JA mikä erikoisinta, OSTA-nappi puuttuu kokonaan. Miksi ihmeessä näin? Samoin m-REIT nimeltä “Ladder capital co.” löytyy kahteen kertaan kun hakee, ja viimeisin kurssi on eka hakutulokselle 9,20 ja toiselle hakutulokselle 9,1975 taalaa. Ei vaan jaksa ymmärtää ja ei tämä nyt luottamusta kyllä kaupankäyntiä ajatellen hirveästi luo.

1 tykkäys

Huomasitko tämän aiemman viestin:

Eli ei ole OP hyvä välittäjä REITien ostamiseen. Syytä tuolle typerälle päätökselle ei vissiin kerrottu.

1 tykkäys

Ei helvetti. Ja oon nimenomaan OP-salkkuun vajaan vuoden ajan kasvattanu REIT-salkkua.
Eilen viimeksi BXP:tä siivu. VMP.

6 tykkäystä

Hyvä vastaus. Tässä on minusta yksi sijoittamisen ihmeellinen asia. Moni poimii osakkeita, tutkii kuluja ja sitten edellä minusta varsin poikkeuksellinen ratkaisu, että ostetaan ulkomaalaiset osakkeet eri paikasta, kun halvempaa. Siitä tulee kaamea ongelma, että osa sijoituksista on eri paikassa. Monelle kuitenkaan AOT ja OST erikseen ei ole ongelma. Mutta osakkeet eri toimijoilla on ongelma. Kynnys vaihtaa pois kotipankista on valtaisa.

Edellä on maininta OP:sta ja itsellänni on samoin sijoituksia OP:ssa ja pankkitoiminta siellä. Olen jo jotain vuosia “siirtänyt sijoitusia” poissa OP:stä. Siellä on nyt jokatapauksessa sellasia ETF:ä joista en halua luopua ja samoin osakkeita joista en halua luopua verotuksellisista syistä. Op:ssa voi käydä nappikauppaa halvalla. En pidä mitään kotimaista kivijlaka pankkia kovin hyvänä osakesijoituksiin. Kaikissa hinnoittelu ja toiminta poukkoilevaa. Kaikki tarjoavat kotimaiset osakkeet ja omat rahastot, mutta muuta sitten vähän riippuen johdon halusta.

Itselleni sijoitukst on lähtökohtaisesti 10 v ja pidemmäksi ajaksi ja esimerkkinä nyt OP:lla oli 1% palkkio katto määräaikainen monta vuotta ja mitä se kattoi on vaihdellut useampaan otteeseen. Mm. Ruotsipositiot piti hävittää hinnoittelun muuttuessa. (Olivat muutenkin valuutta kulujen vuoksi huonoja). No olen kohdannut smanlaista myös S-Pankissa. Siellä AOT tili tuli FIM kautta ja sitten se yhdistettiin S-Pankkiin ja osakevälitys loppui kokonaan. LähiTapiolan rahastoista osa sulauteltiin S-Pankkiin ja osa jäi elämään. Minusta kaikissa kivijalkapankeissa paistaa, että he haluavat tarjota osakevälityksen pohjoismaista tai vain Suomesta ja sitten myydä rahastojaan. Hinnastot on hyvin samanlaisia ja voisi ajatella “sovittuja”. Ne voivat jossain vaiheessa nousta sovittuina tai oikeastaan mielestäni jo selkeästi sitä tekevät, 1% ostominimit on poistuvat pikku hiljaa. Itse sijoittelin joskus noin 20 vuotta sitten OP rahasotihin nimeltä OP Suomi Arvo ja OP Forte. Ne olivat hyviä sijoituksia ja olin tyytyväinen. Ne kuitenkaan olleet 20 vuoden sijoituksia. En tiedä onko mikään muukaan OP:n nykyinen sijoitukseni. Äänestelen kyllä jaloillani hinnasto muutoksiin. Samoin olen vähän odotellut milloin noita REIT “pakkomyyntejä” kalahtaa omaan salkkuun.

4 tykkäystä

Itse en näe ongelmaa pitää kahta välittäjää: Nordnetiä ja Interactive Brokersia. Pidän sitä jopa järkevänä, koska:

  • Säästän kuluissa. Pieni kauppa maksaa IB:llä vähintään $0.35 ja NN:llä vähintään 8e tai 15e. Valuutanvaihto halvempaa.
  • Hajautettu osakkeiden omistus. Okei, ei NN:kään niitä itse hallinnoi vaan käyttää alisäilyttäjiä. Mutta joka tauksessa IB toimii toisessa maassa ja eri lakien alaisuudessa.
  • Ei tarvetta epämääräisille alisäilyttäjille vaan IB on se taho, joka osakkeet ostaa ja säilyttää.
  • Pääsy paljon laajemmille markkinoille. Esim. ostin hetki sitten US Treasuryn t-billejä, joita ei tietääkseni voi NN:n kautta ostaa. Sama koskee paljon muitakin tuotteita.

Huonoina puolina:

  • Verotuksen hoitaminen. Pitää tehdä itse, on vaikeampaa, eikä välttämättä saa prikulleen oikeaa lukua ulos palvelusta.
  • Osakkeet on kahdessa paikassa. Pitää ostaa eri osakkeet eri käyttöliittymästä ja omistusten seuranta vähän kömpelömpää.
11 tykkäystä

Vastaukseni tuli sinun viestiin muttei ollut kohdistettu sinulle vaan yleisellä tasolla edellän mainittuun välittäjä keskusteluun. Olet astunut jo pitkän askeleen “kivijalkapankkimaailmasta haluan kaikkien rahasioideni olevan OP:ssa” on poissa. Olet siirtänyt sijoituksesi välittäjille joiden päätoimiala on sijoituspalvelut, ei peruspankkitoiminta (ja rahastoilla rahastaminen). Palveluissa yleensä näkyy tämä. Minusta asiat kannattaa hoitaa kuten olet tehnyt eli siellä missä saat tarvitsemaasi palvelua ja hinnoittelu on sopiva. Sinun ei tarvitse jättää Super Yield Profit REIT ostamatta, koska välittäjällä ei näy siinä nappia.

3 tykkäystä

Pääseekö näihin sijoittamaan jonkin nordnetin tai muun suomalaisen välittäjän tuotteen kautta.

https://www.treasurydirect.gov/marketable-securities/treasury-bills/

We sell Treasury Bills (Bills) for terms ranging from four weeks to 52 weeks.
Bills are sold at a discount or at par (face value). When the bill matures, you are paid its face value.

Tietääkös kukaan voiko jollain suomalaisella välittäjällä Short warranteja tai shortata jotain pienempiä osakkeita? Nordnetiltä löytyy turboja kyllä fortumille yms., mutta haluaisin esim. harviaa tai kempoweria betsata.

Tuli uusia USA:n osinkojen RECLASSIFICATION -ilmoituksia, vuodelle 2022. Tällä kertaa peräti kolmelta:

  • NYMT (jälleen)
  • Hercules Capital (HTGC)
  • FS KKR Capital (FSK)

Nuohan menee siis niin, että vero.fi ssä teet vuodelle 2022 oikaisuvaatimuksen, johon lisäät nuo ulkomaan kuponkiveron palautukset uusina “osinkoina”.

2 tykkäystä

Store capitalilta (STOR) tuli myös.

En kyllä ole törmännyt suomalaiseen välittäjään, jonka kautta tuo onnistuisi. Tänne kirjoittelin kokemuksista noiden ostosta Interactive Brokersin kautta. Siellä tyypillinen minimi on $1000 eli pääsee aika pienillä summilla kiinni noihin.

Mitähän kaikkea Nordnet on raportoinut verottajalle väärin?

Microsoft maksanut 11.3.2022 osinkoa $11,78 veroa mennyt $1,77
Vero-ilmoituksessa lukee että osinko tullut €12,04 ja vero mennyt €1,81.
Nordnetin vuosiyhteenveto lukee osinko €10,67 ja vero €1,60.

Epäilen että veroilmoitukseen mennyt USD/EUR kurssi joka oli kun ajo tehtiin ei se mikä oli kun osinko irtosi (1€ = 0.9163$).

1 tykkäys