Keskustelua välittäjistä

Eikö maksupäivä ollut 9.3? Ainakin mandatum maksanu tuolloin.

Jaahas Interactive brokers seuraavana.

Mitä dokumenttia olette tuputtaneet verottajalle. Onko se toi Realized Summary? Tax osasta löytyi vain FX.

@Iippa1 voi olla, mutta ei se valuttaa kurssi noin paljoa kahden päivän aikana heilu.

Nordnetin tapahtumat välilehdeltä pystyy yksittäisen osinkomaksulaskelman avaamaan, jossa näkyy alimmalla rivillä valuuttakurssi.

Itse en huomannut eroja verottajalle raportoidussa ja salkun tapahtumissa. Ehkä pitää katsoa vielä toisen kerran kun muutenkin joutuu vielä säätään.

Edit: kyllä niissä eroja on. Ite saanut 16,8d osinkoa ja nn laskelmassa kurssi on 0,90621 eli euroissa 15,22. Verottajalle nn raportoinut 15,28e, jossa on kurssi ollut 0,90952. Tuon päivän valuuttakurssi ollut netistä katsomalla 1 USD = 0.90730 EUR. Joka tapauksessa tämä on hyvin pieni ero, jolla ei mitään merkitystä. Tuo sun keissi on kyllä jo yli 10% pielessä, et jossain mättää.

Edit2: osinkotulot yhteensä vuodelta 2022 välittäjän tietojen mukaan on yhteensä 2952,32e ja nyt veroilmoituksessa lukee 2946,8e eli eroa on vain 0,19%.

3 tykkäystä

Kysyin Nordnetilta vuonna 2021, miksi heidän osinkoraportissa, vuositiliotteessa ja esitäytetyssä veroehdotuksessani (Nordnetin ilmoittamana) oli Intrumin osingolle kaikissa eri euromääräiset summat, ja miksi kaikki näistä vieläpä eroavat siitä, jos olisin syöttänyt osingon verottajan ohjeiden mukaan itse. Sain vastaukseksi:

Kun osingot maksetaan valuutassa valuuttatilille, niin verottajalle ilmoitettava euromääräinen arvo on tavallaan viitteellinen. Sijoittaja voi itse päättää valuuttakurssipolitiikasta kunhan se on johdonmukainen. Valitettavasti raporttimme eivät täysin ole yksi yhteen tiedoiltaan. Verottajalle raportoimme Ruotsin liikepankkien noteeraamalla keskikurssilla, joka on siis vastaava kuin Suomen Pankin julkaisema keskikurssi, mutta ei tietysti ihan täysin sama.

Itse tulkitsin vastausta siten, että Nordnetin rapsat elää ihan omaa elämäänsä ja niissä ulkomaisten osinkojen euromääräiset arvot on nyt vaan jollain ns. epävirallisemmilla valuuttakursseilla muodostettuja. Verottajalle menisi sitten Ruotsin liikepankkien noteeraamalla keskikurssilla laskettu euromääräinen arvo.

6 tykkäystä

Omalla kokemuksella olet hankaluuksissa, jos on paljon treidejä etkä ole vielä alustanut raportintekoduunia :dotted_line_face:
Yksi hyvä on Custom statements → Trades. Realized P/L only kaventaa hieman turhia rivejä.

Itse olen laittanut verottajalle tuollaisen, activity statementin ja itse tekemäni yhteenvedon joka sisältää kaikki välittäjät + IBKR:n activity statementin parsimisen.
Omaan kaavaani importoin siis activity statementin sisään joka laskee yhteenvedon. Tuohon manuaalisesti Nordnetti päälle (heidän 9A rapsasta).

Jos sinulla on vähän tradeja ja merkkaat ne mieluummin rivi kerrallaan kuin liität tiedostoja niin tämä parseri voi olla parempi: https://ibkr-report-parser.appspot.com/

Mutta se laskee eri tuloksia kuin IBKR:n rapsat johtuen eri konversiokursseista.

Pahoittelut sekavuudestqa, ei ole aikaa vastata perusteellisemmin. Lykkyä pyttyyn!

2 tykkäystä

Eivätkö osakkeiden välityspalkkiokulut olekaan verovähennettäviä? Esitäytetyssä veroilmoituksessa näkyy Nordnetin osalta ainoasaan tuo kuukausittaisen ETF säästön kulu :thinking: Vai huomioidaanko välityspalkkio vasta osakkeen mahdollisessa myyntitilanteessa?

Ne huomioidaan kauppahinnoissa. Eli jos vaikka ostat osakkeita 1000€ ja kulu on 10€. Menee 5 vuotta ja myyt ne hintaan 2000€ ja kulu on taas 10€. Verottajalle välittäjä ilmoittaa voitoksi (2000-10) - (1000+10) = 980. Näin sinun ei tarvitse muistaa/säilyttää niitä, kun ne leivotaan ostoihin mukaan

4 tykkäystä

Tietojen säilyttämisen ja muistamisen vaiva astuu kuvaan siinä vaiheessa, kun omistaja päättää siirtää arvo-osuustilinsä jollekin toiselle välittäjälle. Siinä tilanteessa tilin osakkeiden hankintahinnat ja kulutiedot katoavat osakkeista, ja siityvät yksinomaan omistajan vastuulle.

2 tykkäystä

Itsellä on vielä OST Mandatumilla/Saxolla, vaikka joka vuosi senkin tiedot saa korjata verottajalle.

Tänään 19.5. irtosi Sammon osinko, maksupäivä on 31.5. OST:n käteissaldo kuitenkin pompsahti tänään Sammon osingon verran ylös. En ole ennen tajunnut tai huomannut tuota tapahtuvan. Oletan, että jos nyt käytän käteiset johonkin ostoon, niin se on luotollinen tapahtuma. Eikö OST:llä pitäisi estää luotolla ostaminen?

2 tykkäystä

En haulla löytänyt niin kysytäänpä täältä:
Hoidetaanko IBKR talletukset itse pankista tilisiirto tekemällä?
Sivujen mukaan kuukaudessa 1. deposit on maksuton, periikö Suomen pankit noista mitään?
Millaisia kuluja kaikenkaikkiaan tilillä joutuu maksamaan valuutan vaihdoista?

Tattis etukäteen :pray:

2 tykkäystä
  • Tavallinen Sepa-maksu, eli ei eroa muista tilisiirroista. Rahat perillä yleensä puolessa päivässä.
  • Valuutanvaihto maksaa 2usd/vaihto 100 000 dollariin asti, jos vaihtoja on kuukaudessa alle miljardilla. (Miljardin jälkeen maksu pienenee.) Kurssi on vaihtohetken kurssi markkinoilla.
3 tykkäystä

Kuukaudessa voi tehdä niin monta deposittia (talletus) kun haluaa ilman kuluja. Withdrawal eli nostoja voi tehdä 1kpl/kk ilmaiseksi ja loput nostot kuukauden aikana 8€.

4 tykkäystä

Heipparallaa!

Olen itse pähkäillyt tällaista välittäjiin liittyvää juttua, ja olen kiitollinen jos jollakulla tämän ketjun lukijalla on tarjota jotain järkevää näkökulmaa asiaan:

Omistan tällä hetkellä Alibaban osakkeita (tai siis NYSE:en listattuja ADR:iä kai teknisesti ottaen) osakesäästötilin kautta. Nyt kun yhtiö ilmoitti suunnittelevansa pilkkoutumista kuuteen osaan, niin aloin harkita, olisiko järkevä myydä ne OST:ltä pois ja ostaa jonkun (halvemman välittäjän) arvo-osuustilin kautta uudelleen – näin myyntikuluista ei tulisi ihan mahdottomia jos haluan jossain vaiheessa luopua jostain näistä firmoista joiksi BABA on jakautumassa.

Minulla on tili sekä Degirossa että TradeRepublicissa. Onko näiden halpisvälittäjien välillä mitään eroa siitä että aiheuttavatko tällaiset osakesplitit jotain turhaa päänvaivaa?

1 tykkäys

Ei kai splitti mitään ongelmaa aiheuta. Sehän on vain tekninen tapahtuma:

  1. Sinulla on 100 kpl osaketta, jonka arvo on 20 euroa, eli 100 x 20 = 2000 €
  2. Se splittaa 1:4
  3. Splitin jälkeen sinulla on 400 kpl samaa osaketta, ja jokaisen arvo on 5 euroa, eli 400 x 5 = 2000 €

Tai jos reverse split, niin periaate sama, mutta suunta toisin päin:

  1. Sinulla on 1000 kpl osaketta, jonka arvo on 2 euroa, eli 1000 x 2 = 2000 €
  2. Se reverse splittaa 5:1
  3. Splitin jälkeen sinulla on 200 kpl samaa osaketta, ja jokaisen arvo on 10 euroa, eli 200 x 10 = 2000 €

Välityskustannuksiahan tuossa ei ole.

Ylempi kaveri taisi splitin sijaan puhua siitä, että yritys muuntuu useaksi yritykseksi (spin-off) jossa entiselle BABA:n osakkeenomistajalle annetaan tietyllä prosentilla spin-off yrityksen osakkeita. Ja hän holdaisi nyt kahta firmaa ja haluaisi myydä toisen tai molempien firmojen osakkeet. Näin hän maksaisi kahdesti välityspalkkiot missä ennen olisi joutunut maksamaan vain yhden.

Vastaukseni hänelle välittäjän vaihtoon liittyen olisi “antaa palaa jos siltä tuntuu”.

Itselläni ei ole hajua onko Alibaban spinoffit kuinka ajankohtaisia, milloin tulossa, annettaisiinko entisille osakkeenomistajille myös uuden firman lappuja.
En myöskään tiedä Degirosta tai Traderepublicista mitn, mutta eiköhän ne hanskaa tämänkaltaiset tilanteet ihan pätevästi. Sanoisin, että pakko heidän on, jos haluavat jatkaa toimintaansa :smiley:

Nopeana päätelmänä halvemmat välityskulut merkkaavat jos on pikkurahasta kiinni ja teet enemmän treidejä. Ehdit vielä vaihtaa välittäjää monta kertaa ennenkuin miettimäsi spin-off-skenaario tulee yllärinä, etenkin jos seuraat firmaa.
Itse käytän IBKR:ää pohjoismaiden ulkopuolisiin osakkeisiin, ja säästäähän siinä välitysmaksuissa penniä ja jeniä.

2 tykkäystä

No juu, näin se on, tai siis Alibaba aikoo jakautua kuudeksi yhtiöksi, ja kuudet kappaleet välityspalkkioita Nordnetillä kv. firman osakkeista on jo aika paljon. Vaikka osakkeiden arvo on useampi tuhat rahaa, niin tosi pieniä eriä saattaa tulla pienimmistä omistuksista.

Mutta varmaankin siitä on turha ressata, että halpisvälittäjillä ei tämä homma toimisi niin kuin pitääkin. Kiitos!

2 tykkäystä

Kyllä varmasti toimii, muutenhan sinulta siis katoaisi omaisuutta, jos spinoffin yhteydessä sinun KUULUISI saada uutta firmaa käteesi, mutta et saisikaan.

Voisitko neuvoa mistä löydän välityspalkkioiden osuuden kaupoista raportissa? Löydän vain totaalin ostoista ja myynneistä “PortfolioAnalyst” raportista.

Performance & Reports → Statements → Activity. Valitse haluttu aikajakso ja run. Trades kohdasta näkee välityspalkkioiden osuuden. Loppujen lopuksi nuo näkee aika monesta paikkaa, mutta itse katson aina tuolta.

1 tykkäys

Isot kiitokset avusta, pitää heti tarkistaa :face_with_monocle:
Tilini on dollareissa. Mahtaako verottajalle kelvata valuuttakurssi joka oli tilinsiirtopäivänä. Jos kurssi pitää olla kaupantekopäivänä niin en saa valmiiksi ajoissa kun kauppoja on satoja.