Keskustelua välittäjistä

Ja Nordean järjestelmässä on taas jokin häiriö. Investor ei toimi eikä sijoitukset näy tilillä. En löytänyt tietoa käyttökatkosta. Tietääkö joku jotain?

1 tykkäys

Liikaa tuulipukuja myymässä niin systeemit hajoavat.

Minulla näkyy sijoitukset niin Investorissa kuin mobiilissa. Kaupankäyntiä en testannut.

Revolutiin oli tullut ETF:iä tarjolle. Mulla on Revolutissa se maksuton perusasiakkuus, jolla on ainakin tähän asti saanut tehtyä yhden pörssitoimeksiannon maksutta per kuukausi. Toki tuo voi koska vaan muuttua, sillä aikanaan niitä sai tehdä kolme.

Tarjolla mm. iSharesia ja Vanguardia. Mahdollisuus ostaa myös murto-osia, kuten on ollut osakkeissakin mahdollista.

1 tykkäys

En osaa vastata Nordean puoleen, mutta mielenkiinnosta kysyn miksi haluat ostaa niitä n.50 centtiä korkeammalla hinnalla, kuin markkinahinta?

Nordnet:
Yleisen korkotason nousun seurauksena sopeutamme Superluotto-ominaisuuden sekä asiakaseturyhmien lainakorkoalennuksia. Korkoalennukset pienenevät 0,20–1,50 prosenttiyksiköllä. Muutokset tulevat voimaan 15.8.2023.

Superluoton Kulta-tason uusi korko on 3,49 % (efektiivinen lainakorko 3,55 %).

Superluoton Hopea-tason uusi korko on 4,39 % (efektiivinen lainakorko 4,48 %).

Private Banking- ja Active Trading -asiakkaiden uusi lainakorko on 4,55 % (efektiivinen lainakorko 4,65 %).

Luottosopimuksen mukainen kaupankäyntiluoton normaali lainakorko pysyy samana kuin nyt, eli 4,85 % (efektiivinen lainakorko 4,96 %).

4 tykkäystä

Välittäjävertailu Välittäjävertailu – Vertaile kaupankäynnin kuluja pörssissä

Muutama esimerkki 50 000 euron salkulla

Paljon pientä kauppaa:

Harvemmin, mutta isompaa kauppaa:

USA on oma lukunsa:

15 tykkäystä

Miksiköhän tuolla käytetään IB:n kohdalla kalliimpaa Fixed-hinnoittelua? Tiered pudottaa lähes aina kulut jopa kolmasosaan ja Fixediä selvästi halvempi. Joissain marginaalitapauksessa Fixed voi olla halvempi, mutta yleistäen vo sanoa, että Fixed on aina paljon halvempi.

Mutta, lisäpisteitä siitä, että IB edes on mukana! Yleensä se puuttuu ihan kaikista välittäjävertailuista, vaikka on järkevin ulkomaalainen valinta välittäjäksi sijoittajalle, jota kulut kiinnostavat.

6 tykkäystä

Lynx: Pörssit ja markkinat
Olen yrittänyt selvitellä mahdollisuuksia tehdä sijoituksia venäläisiin Moskovan pörssissä listattuihin yhtiöihin. Hollantilaistaustaisella suomenkielisenkin sivuston tarjoavalla Lynx-nimisellä välittäjällä näyttää olevan yhtenä kaupankäyntipaikkana myös Moskovan pörssi. Löytyisiköhän täältä tuoreita kokemuksia venäläisiin yhtiöihin sijoittamisen toimivuudesta esim. Lynxin kautta? Onko nykyinen epävakaa maailmantilanne tuonut esille mitään käytännön ongelmia esim. myyntitoimeksiantojen toteutumisessa? Yhtiö- ja markkinakohtaiset riskit olen luonnollisesti täysin valmis hyväksymään, ja pohdintani kohdistuu nimenomaan teknisiin seikkoihin.

Tältä foorumilta tuskin saat ohjeita terrorismia tukevan valtion ( EU-parlamentti toteaa, että Venäjä on terrorismia tukeva valtio | Ajankohtaista | Euroopan parlamentti (europa.eu)) pörssin osakkeisiin sijoittamisesta. Käsittääkseni kaupankäynti on kielletty sekä Venäjän että EU:n puolelta. Toivottavasti Lynxillä ei ole tähän porsaanreikää.

Kauppalehti kirjoitti aiheesta näin 27.6.2023 (maksumuuri) Venäjä-rahastoihin sijoittaneet suomalaiset saivat pienen osan rahoistaan – Moskovan pörssi auki vain ”Venäjälle ystävällisille valtioille” | Kauppalehti:

Moskovan pörssi on tällä hetkellä auki vain ”Venäjälle ystävällisille valtioille”, joihin Suomi ei EU-maana kuulu.

Kaupankäynti ei ole suljettu pelkästään Venäjän puolelta markkinaa.

”Se, mitä seuraamme säännöllisesti, on markkinoiden toimivuutta ja länsimaiden asettamia sanktioita. Vaikka markkina olisi meille Venäjän suunnalta auki, niin Venäjälle asetetut sanktiot voivat silti estää kaupankäynnin”, kertoo Nordea Fundsin varatoimitusjohtaja Josefin Degerholm.

Rahastoyhtiöt kertovat seuraavansa tilannetta Venäjällä aktiivisesti ja säännöllisesti.

”Olemme jatkuvassa yhteydessä, mutta fakta on, että tilanne Venäjällä on hyvin epävarma. Tämän vuoksi ennustetta siitä, milloin kaupankäynti voisi jatkua, on lähes mahdotonta tehdä”, kertoo Takala.

26 tykkäystä

Kannattaa myös pysähtyä miettimään Venäjälle sijoittamisen eettistä puolta. Venäjä käy anteeksiantamatonta sotaa Ukrainaa vastaan ja haluat olla rahoittamassa venäläisiä yrityksiä?

Eettistä keskustelua ei toki tässä ketjussa kannata jatkaa, mutta toisessa voi. Lisään linkin myöhemmin.

21 tykkäystä

Rva Ampion puolesta kyselen:

1. Onko Nordnet ainoa Verottajalle suoraan raportoiva toimija jonka kautta voi tehdä vakiomääräistä ETF-kuukausisijoittamista?

2. Hoituuko siellä/niissä myös “fractional parts”-käsittely? Eli jos sijoitan vaikkapa 500€/kk, ja olen allokoinut sen 50/50 kahteen ETF-kohteeseen joista toisen päivän hinta on esim. 160€ ja toisen 700€/kpl - niin miten asia siellä käsitellään?

1. Käsitykseni mukaan ei ole Nordnetin kaltaista palvelua vaan ostot on tehtävä kuukusittain itse.
  2. Ei ole fractional parts vaan ostetaan täysiä osuuksia.SIjoitettavassa summassa on ilmoitettua vaihteluväli jolla ostot toteutetaan ja tasataan kohtuullisen lähelle haluttua koostumusta. Oletettu ostojakauma näkyy etukäteen. Esimerkkisi tapauksessa siis 700€ osto jää toteutumatta ja en osaa varmuudella sanoa miten osto toteutuu. Ostossa ei suurta “älyä” vaan ostojan on suunniteltava oma ostojakauma niin, että siitä tulee mitä haluaa. Suunitelma on muokattavissa.
2 tykkäystä

Harkitsen pohjoismaiden osakekaupankäynnin siirtoa Nordnetista Mandatumiin.
Syinä:

• (Välittäjäpalkkiot)
  • Optiokaupan mahdollisuus

Rahastot pitäisin Nordnetissa, kun kuluja ei ole.
Osakesäästötilikin vaihtaa kotia näköjään 50€:llä

Hetken tarkasteltuna tuntuu oikeastaan nobrainerilta siirtyä Mandatumiin, mutta ainakin ylempänä on haukuttu paljon Mandatumin asiakaspalvelua, osingonmaksuissa häikkää ja sitten myös mahd. verotiedoissa voi olla jotain korjattavaa verottajalle. Onko muita fiiliksiä?

Kun jenkkikaupoissa on tottunut IBKR:n provisioihin, niin tämä NN:n 7-9€ kauppa tuntuu ryöstöltä.

EDIT:

Aivan, aivan… katsoin pikaisesti, että optiokaupan provisio oli ~3€ (minulla on joskus avattu tili jota en ole käyttänyt yhtään) ja päättelin nopeasti tämän olevan myös osakekauppojen provikka, jota se ei näköjään ole.
No sehän kääntää tilanteen taas toiseen suuntaan ja eduksi jää vain optiokaupan mahdollisuus.
Kiitos näkemyksestä!

5 tykkäystä

Tuolla voi kokeilla. Mulle tuli pienenä yllätyksenä näin pitkästä aikaa asiaa tutkiessa, että mikäli 50/50 jaolla toista ei saa ollenkaan niin toista ostetaan koko 500e:lla. Näin ollen 700e maksavaa ei osteta koskaan ja 160e maksavaa ostetaan 3kpl/kk tuon kuvan mukaan.

Tuollainen ei siis ole järkevää. Tarvitaan toinen säästösopimus (tuplakulut), jolloin kalliin ETF:n ostaminen toteutuu aina kun tilillä on katetta. Eli jos siirrät AOT:lle 500e/kk niin toiseen säästösoppariin 250e ja toiseen vaikkapa 750e. Kalliimpi toteutuu sitten harvemmin ja vieläkin vähän oudolla mallilla.

Helpointa lienee valita yksikköhinnaltaan halvemmat ETF:t jos rahastot ei jostain syystä käy.

2 tykkäystä

…tai sitten muokkaa sopimusta kuukauden tai muutaman kuukauden välein säästämällä molempiin erikseen kuukauden tai parin jaksoissa. Sopimustahan voi muokata vaikka joka kuukausi.

Ja tosiaan jos ETF maksaa 700€/kpl, osto ei toteudu ollenkaan, sillä se ylittää säästösumman (500€) + 10 % ”marginaali”, mikä on sallittu ylitys, koska summa ei käytännössä koskaan mene eurolleen tasan.

3 tykkäystä

Kas ja kas - että eivät osaa (tai voi?) pilkkoa ETF:iä.

Esim. Mandatum kyllä viipaloi rahasto-osuudet vallan sadastuhannesosiin asti.

Ok… ehkä minun täytyy tehdä kaupanteot Rva Ampion puolesta manuaalisesti. Hän on kyllä hyvin halukas sijoittamaan… mutta vallan varttitunnin ajankäyttö/kk on liikaa, huoh.

=====

Kiitos laadukkaista vastauksista, ne ovat tämän foorumin parasta ydinluuta.

ETF ja tavallinen rahasto ovat eri asioita. Kyllä Nordnetissäkin tavalliset rahasto-osuudet pilkkouvat, mutta ETF:t ei. Aika harvassa paikassa ETF:n murto-osia saa ja jos saa, niin pitää varoa että ne eivät ole mitään CFD:iä tms., missä on verotuksellisia hankaluuksia.

Tuo Nordnetin sopimuksen muuttaminen kestää ehkä 30-60s, niin ei ole iso homma sekään.

4 tykkäystä

Harkitsisin vielä rahastojen ostamista ja ETF:ien unohtamista. Aiheuttavat vaan ihan turhaa säätämistä tässäkin tapauksessa. Esim lapselle ja siskolle rullaa kk-säästöt rahastoihin eikä tulisi mieleenkään säätää manuaalisesti jotain muutoksia joka kuukausi.

6 tykkäystä

On tuossa toki pointtinsa.

Oma kuvioni on viimeisimmät vuodet ollut sellainen että kaikki uudet pelimerkit menevät kerran kuukaudessa pariin indexi-ETF:ään. Ihan manuaalisesti, rahansiirrot ja ostokset. Varttitunnin juttu per kk. Toimii sijoitusmielessä niin hyvin että en ole muuttamassa.

Mutta on fiilistasolla… säätäjäluonteelleni järkyttävän tylsää ja aivan liian vähätöistä.

Aina kun joskus olen ylikyllästynyt tylsyyteen ja päättänyt laittaa hetkeksi erinomaisen innovointipotentiaalini ja energiani hyötykäyttöön ja trimmata salkkuni supertimmiksi… no, muutaman kuukauden jälkeen tarkasteltuna… touhupuuskani tulos on yleensä ollut aivan vantaalta. Itsekurin ja rauhallisuuden oppiminen on ollut minulle vaikeaa, mutta €€€ tuottavaa.

Eli, tekemisen puutteessa minulle sopisi ihan ok hoidella passiivisen mekaanisesti joku alle tunnin lisäduuni per kk.

(avasin pelin abt vuonna -96 ja tuottoprosenttini on pitkänä ajanjaksona luokkaa 300)

1 tykkäys