Keskustelua välittäjistä

Onko joku käynyt läpi Nordean välittämien ulkomaisten rahastojen hallinnointipalkkioita?
Haluaisin hajauttaa sijoituksia maatieteemlisesti vähän sokkonakin tyyliin 20€ kuussa moneen rahastoon.
Palkkiot 0,5-1% kiinnostaa, kahta prosenttia ei ole järkeä maksaa ellei tuottoa tule kymmeniä prosentteja per vuosi

Alla lista Nordean välittämistä osakerahastoista, joissa hallinnointipalkkio on korkeintaan 1,00 %. :point_down:


Hallinnointipalkkion suuruus näkyy taulukon viimeisessä sarakkeessa.

4 tykkäystä

OP:n salkkuun ilmestynyt viime aikoina mystistä viivettä. Kurssit päivittyy normaalisti 15min viiveellä, mutta salkku ei. Moni osake päivittyy tunteja myöhässä ja ETF laahaa noin vuorokauden verran myöhässä.

Juuri nyt klo 20:44 esim Faron 3.52 vaikka pitäisi olla 3.6 tai 21shares bitcoin 13.49 kun pitäisi olla 13.93

Tänään päivällä (kun oli tylsää ja kurkkailin kursseja) oli salkussa useamman tunnin viive.

Voihan mä tätä kysyä asiakaspalvelustakin, mutta tiedustelen täällä onko muilla pankeilla sama juttu?

(Ja kaiken mussuttamisen siitä, että pitääkö niitä kursseja ja salkkua kytätä, voi jättää pois :neutral_face: )

1 tykkäys

OP:lla kurssit näkyy ihan miten sattuu. Omistaja-asiakkaana saa reaaliaikaiset kurssit ilmaiseksi ja ne tuntuu pelaavan, mutta siis vain markkinapaikalla.

Muistaakseni jossain luki, että säilytyksen (salkun) arvot päivittyvät 20min viivellä, mutta tämä ei kyllä pidä paikkaa. Joskus saattaa mennä useita tunteja, että päivittyy.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksestasi. Muistelen myös nähneeni tuon 20min jutun. Mutta tämä tuntien tai jopa vuorokauden viive on kyllä mielestäni tullut ihan lähiaikoina. Sen kanssa pärjää kyllä vallan hyvin, mutta saahan sitä aina ihmetellä.

Jotain hyvääkin. Tänään tuli uusi päivitys mobiiliin. Saa asetuksista tumman tilan päälle sekä osakekohtaisesti tuli enemmän tietoja ja mm. Yhden päivän kurssigraafi ym.

1 tykkäys

Huomannut saman “ärsyttävän” piirteen. Kurssit kyllä laahaa perässä x ajan. Tämän vuoksi käytän reaalikurssien seurantaan nordnet. OP:n sijoittajan palvelussa ei ole muuta hyvää kuin kohtuulliset palkkiotasot.

1 tykkäys

OP:lla tuntuu ulkomaalaiset osakkeet päivittyvän (ainakin itsellä) salkkuihin ainoastaan kerran päivässä.

Lisäksi tänään aamulla sain hyvän säikähdyksen, kun OST näytti Sijoitukset -osion pääsivulla yht’äkkiä salkunkehityksen arvoksi liki -11%, vaikka salkku on oikeasti plussalla.

Tuo OP:n tekeminen tuntuu yleisestikin jokseenkin haparoivalta, ja olen antanut siitä heille lukuisia kertoja palautetta. Todennäköisesti pitävät minua hankalana asiakkaana :sweat_smile:

3 tykkäystä

Danske Bank on alkanut markkinoimaan myös kuukausisäästämistä rahastoihin. Olen ollut pitkään asiakkaan, mutta tällainen ominaisuus on ihan uusi. Nordnet on varmasti edelleen ylivoimaisin pelkästään jo rahastovalikoimansa takia kuukausisäästämiseen (ja tätä kautta luonnollisesti myös hinnoittelun). Pitääköhän tästä nyt kuitenkin vetää johtopäätöksiä siihen suuntaan, että se hitainkin dinosaurus havahtuu tähän helppoon ja melko halpaan kuukausi säästämiseen? Tämän framille nostaminen kyllä minusta tapahtuu todella myöhään, vaikka palvelu olisi ollutkin jo aiemmin olemassa.

1 tykkäys

snappanen älä välitä, kaikki tuntevat itsensä hankaliksi asiakkaiksi OP:ssa.

5 tykkäystä

Itsellä reaaliaikaiset kurssit tuntuvat toisinaan lakkaavan olemasta reaaliaikaisia, jolloin F5 tai päivitysnappi auttaa asiaan. Paljon sellaista kummallista takkuamista OP:lla on ollut erityisesti mobiilin kautta käytettäessä, mutta koko ajan korjaavat, päivittävät ja ehostavat, enempi tai vähempi parempaan ja kummallisen hitaasti, osakesäästötili hyvä esimerkki.

Olen myös laittanut OP:lle usein palautetta, vastaus on ollut se perinteinen “kiitos palautteestasi, välitämme sen eteenpäin” ilman, että saisin oikeastaan edes vastauksia kysymyksiini. :smiley:

Mutta OP:lla olen ja siellä pysyn keskittäjänä, olen oppinut sietämään näitä pieniä valuvikoja vuosien varrella, kun kokonaisuus on kattava ja toimiva.

5 tykkäystä

Onko jollain Nordeassa Mandatum, sekä Sampo-tiedot päivittyneet ?

Nordea ei päivitä näitä automaattisesti. Pitää valitettavasti itse päivittää.

2 tykkäystä

Nordeaan tullut paljon palautetta tästä ja henkilökunta välittänyt viestiä eteenpäin ja vie kuulemma kauheasti heiltä aikaa vastailla viesteihin. Voisi kuvitella että mitä enemmän tästä palautetta tulee sijoittajilta niin eiköhän jotain ala joskus tapahtumaan. Eli palautetta ja painetta Nordeaan

8 tykkäystä

En saa Nordnetistä vastausta, niin kysäistään täältä. Onko kellään tietoa, että jos haluaisi Nordnetissa ETF ja rahastoihin kk-säästösopimuksella, niin täytyykö molempiin tehdä erilliset sopimukset? Koituuko näistä siis tuplakulut vs. valitsisi säästön vain ETF tai rahastot?

Eikös tämä vastaa kysymykseesi kuluista:

Aivan, rahastoihin merkitseminen säästösopimuksella on myös ilmaista - näköjään. Hölmönä oletin, että ETF-sopimuksen maksaessa sen 2,5€/kk maksaisi rahastosopimus saman. Kiitos vastauksesta ja pahoittelut turhasta viestistä.

Miten IBKR:ssä onnistuu kuukausisäästäminen ETF:iin? Ajatuksena olisi ostaa vain yhtä koko maailman kattavaa ETF:ää kuukausittain. Tällä hetkellä teen sen Nordnetissa, mutta IBKR taitaisi olla vähän edullisempi tähän ja pystyisi valikoida parempia ETF:iä kuukausisäästöön? Olisikohan muutenkaan järkevää vaihtaa tästä eteenpäin kuukausisäästö IBKR:n kautta?

Onnistuuko siis kuukausisäästäminen esim. VWCE tai SPYI? Pystyisikö joku tarkistamaan, kun ilmeisesti kaikkin ETF:iin ei pysty kuukausisäästämään. Näin olin lukevinani jostain.

Kiitos jos joku kerkeää vaivautua!

Lataa tietokoneelle IBKR Trader Workstation, sieltä varmaan onnistuu kun siellä on vaikka ja mitä toimintoja. Itse en ole paremmin tähän tutustunut, kun siellä on minulle liikaa kaikkea. Luulisi koneelta suoraan IBKR:ään kirjautumalla tämän myös löytyvän, sielläkin on kattava valikoima toimintoja. Mobilella ei taida onnistua.

Sanon, että onnistuu siis ihan hemmetin hyvin ja helposti.
Verokaavakkeetkaan ei ole ongelma, jos ei ajatuksena ole kokoajan veivata.

Tämä Nordnetin “kuukausisäästäminen” on niin vitsi, kun IBKR:sä voi ostaa silloin, kun lystää samoja tickereitä esim. SXR8 (S&P500) keskimääräinen provikka per laaki 1€… Eli “kuukausisäästä” halutessasi tai ihan milloin koet hyvän ostopaikan.

Tai Martin Paasin paasaama SEAC esim.
Mielestäni VWCE ainakin ihan normisti löytyi, en vain päätynyt itse sijoittamaan siihen.

Onnistuu mobiiliapplikaatiolla, selaimessa tai tuolla trader workstationilla.
Trader workstation noista se “pelottavin”.

7 tykkäystä

Kauanko kestää saada luottopäätös Nordnetilta?
Oletteko te onnistuneet saamaan luottoa opiskelijan tuloilla, kunhan varallisuutta löytyy?
Itselläni nuo osakkeet ovat vielä muissa välittäjissä joten mietin siksi kuinka käy.