Keskustelua välittäjistä

Omalla kohdalla ei montaa päivää kestänyt. Luottopäätös tuli hylkynä takaisin, yhdestä kahteen työvuoroa viikossa opiskelijana + about 125% sijoitusaste melkein kokonaan osakkeissa ei vissiin kovasti innostanut Nordnetin päässä. Toki osakkeenomistajana olin ihan tyytyväinen että ei ihan kaikille vipua anneta :grin:

4 tykkäystä

Itse haen maltillista 33% luottoastetta. Pahoin pelkään kanssa hylkyä, mutta jos tilanne muuttuisi kun alan ostaa osakkeita Nordnettiin.
Ruotsin Fivan pitäisi pyytää näyttöä noista osakkeista joita omistan ja homma olisi sillä selvä, mutta tuleekohan niin käymään?

Siinä pitää olla ihan kohtalaisen iso salkku muistaakseni, sillä se 25 000€ on minimilainoitus. Käytännössä siis rahastoihin hajauttamalla saisi maksimi 90% lainoitusasteen, joka tekisi minimiksi about 27 700.

Mikäli on heikompia lappuja tai keskitetty salkku, niin tuo raja nousee entistä korkeammalle. Lisäksi tuo lainoitus on jokaiselle salkulle omansa, joten ei auta, jos yhdessä salkussa on 15 000 ETF:iä, toisessa 12 000 suoria osakkeita ja kolmannessa 22 000 rahastoja vaikka ne olisivat samalla tilillä.

1 tykkäys

Kiitos! Taidankin laittaa tästä eteenpäin kk-säästöt menemään IBKR:n kautta :ok_hand:

3 tykkäystä

Itselläni käytössä Nordean kaupankäyntipalvelu. Huomasin ihmeekseni, että Nordean palvelun mukaan osinkotuottoni ovat joitakin euroja suuremmat kuin oman excell-kirjanpitoni mukaan. Kävin tilitiedot uudelleen läpi ja kyllä se on oma kirjanpito, minkä mukaan tilille saadut osinkotulot täsmäävät. Mikähän tuossa on takana, että verkkopankin sijoitussivujen tilastojen mukaan olisin saanut tuottoa hiukan enemmän? En ihmettelisi jos minä en osaa aina laskea, mutta että pankki ei osaa… :smiley:

1 tykkäys

:+1: En siis tiedä onko välittäjä ja verolappuset sinulle vielä tuttuja, jos IBKR käytössä niin ehkä olikin? Suosittelen pitämään omaa kirjanpitoa ostoksista, helpottaa sitten jos jonain päivänä lunastat voittoja.

Itselläni tapaan:
Ticker, pvm, osakkeen hinta, kpl, välityspalkkio, oston arvo, tapahtuman arvo (osto+välityspalkkio)

2 tykkäystä

Ei ole ollut itsellä vielä käytössä, mutta olen kuullut tästä kyllä.

Eikö nämä tiedot siis saa raportin kautta tulemaan automaattisesti IBKR:stä? Ja en tosiaan ajatellut kun tekevän sen muutaman kaupan kuukaudessa maksimissaan, joten ei hirveästi varmaan naputtelua tarvitse veroilmoituksen osalta tehdä?

Onko osinkoja tullut eri valuutoissa mun kokemus nordnetissä on että ne siellä päivittyy takautuvasti valuutta kurssien mukaan vaikka osingot olisi muutettu euroiksi aikoja sitten. Toki itsellä on valuutta tilejä mintkä voivat vaikuttaa asiaan.

2 tykkäystä

Joo, dollareissa on tullut osinkoja myös. Tämä kuulostaa loogiselta syyltä nyt kun sen sanoit. En osannut tuota ottaa tuota mahdollisuutta huomioon, kiitos. :+1:

4 tykkäystä

Kannattaa miettiä, onko vaivan arvoista. Eli jos tosiaan NN:stä ei sitä yhtä oikeaa löydy, niin sitten voi harkita. Mutta jos vain yhtä kahta meinaa ostaa, niin NN:ssä on kyllä hyviä maailmarahastoja tarjolla ETF-ohjelmassa ja 2,5e/kk on kyllä aika pieni kulu ellei ihan pikkusummilla sijoita.

IBKR:n avulla säästä ehkä pari euroa kuukaudessa, mutta vastapainoksi verotus pitää hoitaa itse, ei ole suomalaista aspaa ja raporteissa on periaatteessa väärin lasketut luovutusvoitot/tappiot. (Onko tällä väliä, tuskin, mutta kuitenkin).

IBKR on loistava jos ostaa jenkkiosakkeita. Mutta pelkkästään parin ETF:n takia en kyllä Nordnetiä vaihtaisi.

2 tykkäystä

IBKR tarjoaa edullisesti paljon muutakin herkkua, jos ajattelee sijoittajan kansainvälistä evoluutiota.

Suomalaiset ja Pohjoismaiset Nordnetistä, muut etupäässä IBKR:stä.

Tämähän on hyvä juttu, paljon parempi on ilmoittaa kerralla oikeat tiedot, kuin tarkistaa muiden täyttelemiä.

Nordea ei osaa päivittää Mandatumin ja Sammon hankintahintoja. Uudet arvot voi itse laskea ja syöttää verkkopankkiin, mutta ne eivät välity sieltä verottajalle. Valitettavasti Nordean kaupankäyntijärjestelmät ovat jääneet pahasti jälkeen muista.

8 tykkäystä

Hiisi, omistan nordeaa. Jos noilla on näin surkeaa toimintaa, pistää todella miettimään, että kuinka kauan heillä nykyiset asiakkaat säilyvät. Ilmeisesti ei ole ollut tarvetta asiakkaista kilpailla vai mistä ihmeessä tässä on kyse?

Nordnet ilmoittaa, että toimeksiannot, jotka päättyvät ensi vuoden puolella pyhäpäivään (esim. pitkäperjantai) poistetaan tänään. Onko kenelläkään tietoa, mistä näkisi toimeksiannon päättymispäivän suoraan ilman jokaisen toimarin läpikäyntiä?

Nordean verkkopankissa ei taida voida tehdä näitä ostoeräkohtaisia korjauksia, vaan sitä varten pitää mennä sinne kamalaan Nordea Investoriin…

Miksi Nordnet poistaa jatkossa ESG-termin indeksirahastoistaan, vaikka muuten ei muutoksia pitäisi tulla? Selkeydyn vuoksi vain?

Osalle sijoittajista luo negatiivisia assosisaatioita, mitkä on voineet vaikuttaa houkuttelevuuteen.

1 tykkäys

Ihan oma veikkaus näin asiakkaana, että lainan vakuutena ovat siellä jumissa. Menee 2,5€/kk hoitomaksua per salkku ellei käy kauppaa kerran kvartaalissa. En haluaisi käyttää tai käydä kauppaa, mutta minkäs teet kun laina asiat onnistuu pankissa

Minulta meni 2.5€ vaikka tein kauppaa Marraskuussa. Eivät ole vielä vastanneet viestiini.

Säilytysmaksu peritään takautuvasti kvartaaleittain. Eli ilmeisesti et tehnyt kauppaa heinä-syyskuussa?