Keskustelua välittäjistä

Avasin tilin lokakuun lopussa. Eli ei todellakaan pitäisi mennä maksua.

Eli et tehnyt kauppaa edellisessä kvartaalissa. Näin ollen Nordea peri sinulta säilytysmaksun. Onko tässä mitään järkeä? No ei ole, mutta näin se vaan Nordealla menee.

1 tykkäys

13.12 hain Nordnetin luottoa ja nyt 15.12 oli tullut viesti jossa pyydettiin antamaan lisätietoja varallisuudesta. Pelkäsin jo etteivät he kysy vaan hylkäävät suoraan Ruotsin päässä.

Järjestelmän kankeus koskee myös lahjaksi tai perinnöksi saatuja osakkeita ja rahastoja. Lahjaksi saatujen rahastojen ostohinnat asetetaan automaattisesti nollaan. Asiakas ei voi itse syöttää rahastoille oikeaa hankintahintaa. Myöskään Nordea ei pysty tai suostu asettamaan oikeaa hankintahintaa rahastolle. Ainoa keino on, että asiakas säilyttää oikean hankintahinnan paperilla ja ilmoittaa sen sitten myynnin yhteydessä (ehkä vuosien päästä) verottajalle. Aivan kivikautinen systeemi.

6 tykkäystä

Itse pyysin Nordealta OST-lain (10 §) nojalla Sammon ja Mandatumin hankintahintoja sekä päivittämään nämä tiedot Investoriin. Tietoja minulle ei annettu, mutta hankintahinnat päivitettiin (poikkeuksellisesti).

Asiakaspalvelun viestissä lisäksi todettiin, että “pankki pitää velvoitteidensa mukaisesti kirjaa OST sijoituskohteiden hankinta- ja myyntihinnoista, siltä osin kuin kyseessä on pankin säästövaroilla hankitut osakkeet. Sijoittajan vastuulla on pitää kirjaa hankkimiensa osakkeiden hankintahinnoista. Sijoitusten arvonkehitystä varten puuttuvia hankintahintoja voi sijoittaja itse aina täydentää Investorissa sekä uudessa mobiili- ja verkkopankissa.”

Tässä viestissä jätti mainitsematta siitä, että omat päivitykset eivät välity verottajalle asti, joka voi tulla yllätyksenä myöhemmin.

5 tykkäystä

Onko OST sisällä olevien osakkeiden hankintahinnoilla mitään väliä verotuksen kannalta?

1 tykkäys

Ei ole. Mutta jos itse haluaa katsella

3 tykkäystä

Yritin olla ovela ja tehdä nordnetin rahastolle verotusmyynnin, kerta ei tullut myytyä vuoden aikana mitään. Laitoin 999€ euromääräinen myy-toimeksianto eetteriin ja unohdin asian. Äsken kävin merkitsemässä rahoja takaisin rahastoon ja kattelin että kauppaa oli syntynyt n. 1100€ edestä eli verotusmyynnistä tulikin verotettu myynti. Joo lukeehan siinä toimeksiantolomakkeella arvioitu kokonaishinta nyt kun tarkemmin kattelee. Mitä teidän välittäjät tarjoaa tai pitää itse tajuta että verotusmyynnit eivät mene tämmöisen takia pipariksi?

1 tykkäys

Millä tavalla olette tehneet merkintäannista hankittujen uusien osakkeiden henkintahinna suhteen, jos se on palvelussanne “väärin”?
Mulla oli Duellin osakkeita 1500kpl keskihinnalla jotain 2,3€. Osake oli laskenut 0,3€:n eli noin -87%.
Sitten osakkeesta irtosi MO:t, jotka käytin kaikki ja myin vanhat osakkeet koska ne treidasi 100% kovemmalla kurssilla kuin uudet ostetut.
Nyt mulla on sitten 49500kpl uusia osakkeita joiden ostohinnaksi Investor näyttää 0,02€. Tällä hetkellä osake on siis 36% “voitolla”.

Oikesti olen käyttänyt Duelliin 1500*2,3 € + 990€ merkkaus. Keskihintani lienee luokkaa 4490/49500 = 0,0907€

Muuttuuko tämä joskus kun sarjat yhdistyvät vai muutatteko käsin tällaisissa tapauksissa?

Edit: Poistin virheellisen vastauksen.

Palaan vielä tähän aiheeseen, vaikka tätä onkin jo käyty läpi urakalla tässä ketjussa. Lähestyin Nordean asiakaspalvelua samansisältöisellä viestillä ja sain vastaukseksi .pdf-tiedoston, jossa on ohjeet hankintahintojen päivittämiseen Nordea Investorin kautta. En myöskään saanut mitään vastausta siihen, että miksi hankintahintojen päivitys EI onnistu pankin puolelta. En saanut myöskään asiakaspalvelulta mitään kannanottoa OST-lain tulkintaan.

edit: vaivahan siis ei ole sinällään iso näiden hankintahintojen itsenäisessä naputtelussa, lähinnä periaatteesta tätä selvittelen, kun asiakkaita tässä kuitenkin ollaan.

2 tykkäystä

IBKR:stä löysin uuden edun, joka voisi olla hyödyksi monellekin. Eli siellä pystyy kuukausisäästämään esim tasan 1000€/kk tai ihan mikä summa haluaa. Tämän summan voi laittaa haluamaansa ETF:ään ja IBKR ostaa juuri sen verran kyseistä ETF:ää. Eli ei tarvitse ostaa kokonaista ETF:ää, vaan ostaa juuri sen verran sitä tuotetta sillä määrällä jonka on määrittänyt.

Toinen etu jonka huomasin, on kulut. Vaikka ostaessa ETF:iä on tuo 2,5€ kulu Nordnetissä ja IBKR:llä se on luokkaa 1€, niin kun myy suuren määrän ETF:iä, tulee kuluero näkyviin. Jos esim. Nordnetissä myy lähemmäs 50k€ arvosta ETF:iä niin voi maksaa kuluissa 100€ luokkaa, kun taas IBKR veloittaa näin suurista myynneistä 0,05% summasta eli jonkun kympin.

Yksi kysymys vielä niille, jotka enemmän IBKR:ää käyttänyt: Eikö verottajalle riitä, että lähettää vain verotusvuonna IBKR:n tekemän raportin ja ilmoittaa summat? Jos tavoitteena nimenomaan vain sijoittaa ETF:iin IBKR:n kautta, niin luulisi että raportti helppo käydä läpi kun myyntejä ei ole kauheasti… :thinking: Mutta onko siis tarpeen merkitä ylös aina milloin on ostanut ja mitä on ostanut? Eikö nekin tiedot löydä kuitenkin jälkikäteen myös transaktiohistoriasta? Mietin vain jos meinaa monia vuosia ostaa säännöllisesti ETF:iä niin onko oikeasti tarpeen merkata ylös joka kuukausi ostamansa tuotteet?

Väittäisin, että jos vanhan osakkeen omistamalla on saanut merkintäoikeuden, merkintäoikeudella ostettu osake nimenomaan on laskettava ostetuksi samassa erässä samana aikana kuin vanha osake, jonka perusteella merkintäoikeuden on saanut.

Verottaja ilmaisee asian näin selittäessään Componentan merkintäoikeusantia:

"Yksityishenkilön merkitessä uusia osakkeita osakeannissa aikaisemman osakeomistuksen perusteella saaduilla merkintäoikeuksilla, uusien osakkeiden ja merkintäoikeuksien perusteena olleiden nykyisten osakkeiden hankintameno on merkintäoikeuksien perusteena olleiden osakkeiden hankintamenon ja merkintäoikeuksien perusteella merkittyjen uusien osakkeiden merkintähinnan yhteissumma, joka jaetaan merkintäoikeuksien perusteena olleiden nykyisten osakkeiden ja merkittyjen uusien osakkeiden yhteismäärällä (tuloverolaki 47 §:n 3 momentti).

Uusien osakkeiden hankinta-ajankohdaksi katsotaan niiden nykyisten osakkeiden hankinta-ajankohta, joiden perusteella yksityishenkilö on saanut merkintäoikeudet."

Eli et voi laskea vanhoja osakkeita niiden alkuperäisellä hankintamenolla tai uusia osakkeita niiden omalla merkintähinnalla ostetuiksi, kun uuden on saanut merkitä vanhan osakkeen omistamisen perusteella.

2 tykkäystä

Olin selvästikin väärässä (tiedoksi @palse jos ehdit vastaukseni aiemmin lukea). Näköjään tuossa tapauksessa kokonaisuus vaikuttaa niin myytyjen osakkeiden kuin uusien osakkeiden hankintahintaan.

Esimerkki 18 Verottajan sivulla näytti aika osuvalta tähän.

En löytänyt ketjusta mainintaa Mandatumin tarjouksesta ja kai täällä saa näistä kertoa?

Toukokuun loppuun saakka 0.03% tai min. 3eur per kauppa on aika hyvä diili ja jos yli 50teur pitää possassa niin jatkossakin se pelkästään riittää 0.04% min 6eur tasolle. Parhalla tasolla pysymiseen tarvitaan 100kauppaa/kk kun nordnetissä riittää 50.

Huonoa tuolla on livetasojen maksullisuus vrt. nordnet ja limiitistä en löytänyt hinnastoa jos sitä edes on? Nordnetin paras puoli itselle on just erittäin helppo limiitti 100 kiloon saakka.

Itse avasin juuri tilin ja ajatuksena pitää siellä riskisimpiä osakkeita/bitcoin ETC, joilla huono/nolla vakuusarvo nordnetissä

Plus-tasolle pääsee myös Osakesäästäjien jäsenenä, eikä vaadi 50k€

4 tykkäystä

Luin joo.

Idea minulla oli se, että olisin rukannut omassa Investorin riville sellaisen osakkeen hinnan, että se kuvastaisi todellisuutta paljonko olen laittanut rahaa kiinni kokonaisuudessaan. Investorissa kun pystyy osakeoston hinnan päivittämään itse mikäli se ei investorista kerkeä tulemaan.
Olen tämän käsittänyt kuitenkin niin, että todellinen verotus ei noiden rivien kautta muodostu vaan jostain arkistosta.
Investorin lukinnut Duellin rivin ostohinnaksi 0,02€ ja sillä mennään. :sunglasses:

Investorissa jos teet itse mitään muutoksia hankintahintoihin, ne tiedot eivät mene verottajalle eivätkä Nordean raportteihin. Mistään arkistosta ei lähde mitään tietoja verottajalle.

1 tykkäys

Onko muilla OP:n mobiilisovellus näyttänyt Sijoitukset -kohdan päänäkymässä OST:n tuottoprosentin miten sattuu? Itsellä tuo näytti eri lukemia päänäkymässä ja tilin sisältä katsoessa. Joitakin OP:lta tulleita ”joko nyt näkyy oikein?” -viestejä (ja toki vastauksiani) myöhemmin poistivat koko tuottoprosentin pääsivulta, eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään. Korjautuuhan ne viat tietysti näinkin.

Juu. Se päänäkymä näyttää mitä sattuu. Meinasin saada slaagin kun siinä oli prosentit punaisella ja pahasti ja sitten kun menee tilin sisälle niin näkyy oikein. Rahastojen kohdalla prosentit kuitenkin näkyy oikein niin en ymmärrä missä voi olla vika.

1 tykkäys