Keskustelua välittäjistä

Jatkan vielä:

Kun menet tuon yllä olevan ohjeen mukaan, niin seuraavilla sivuilla täppä kohtaan “The specified country does not issue TINs to its residents.” ja edelleen Do you have a US taxpayer identification number? NO ja “Do you qualify for the benefits of a US income tax treaty?” YES ja “I certify that the beneficial owner is a resident of” Finland jne. En edennyt lähettämisvaiheeseen asti, mutta tuossa jossain on varmaan joku bitti poikittain.

Joo, näytti olevan huolto ja chatti on muutenkin kiinni viikonloppuna, joten arkena sitten tuonne yhteys. Toimii ihan kätevästi kun pari kertaa ollut tarvetta ottaa yhteyttä. Joskus kauan sitten laitoin tiketin ja vastaus tuli n. 2kk myöhemmin. Pahoittelivat toki asianmukaisesti viivästynyttä vastausta. Chatin kautta on saanut hyvät ohjeet välittömästi.

3 tykkäystä

No jukoliste! Tuo Do You qualify -kohtahan minulla oli väärässä asennossa, kun olin vain klikkaillut vissiin ilman ajatusta "ei"tä joka paikkaan kun sen tuossa kesällä kävin läpi. Tämähän on päivän selvää, että se pitää olla Kyllä asennossa. Hohhoijakkaa että jo melkein hävettää. Hehehe. Seuraavaa osinkoa odotellessa, että pääsee toteamaan homman korjaantuneen.

Kiitoksia Mestarille.

9 tykkäystä

Au10tix Identity Verification

Onko kellekään tullu tällaista pyyntöä IB:ssä?

1 tykkäys

Tulee jos teet muutoksia tietoihisi. Jos et ole käynyt henkilötietolomakkeella itse klikkailemassa mitään, niin kantsii varmaan olla aspaan yhteydessä, ettei sun tunnukset ole päässy vuotamaan mihinkään.

Mutta miksi sun ennakonpidätys muuttui? Kerroit että aiemmin meni oikein 15% ja sitten 30%. Mikä sen siis aiheutti? Oliko sulla aiemmin lomake kunnossa, sitten menit muuttamaan siinä jotain jolloin ennakonpidätys tuplaantui ja nyt muutit sitä toisen kerran ja homma toivottavasti palautuu normaaliksi?

Mulle ei siis selvinnyt syy 15%->30% pompulle.

Disclaimer, mulla mennyt 15 vuoden ajan ennakonpidätykset ihan oikein eli sinänsä kaikki kunnossa.

1 tykkäys

Ootteko IB:n käyttäjät valinneet toimeksiantojen kuluiksi joko fee per osake vai kokonaiskustannus vai vaihteletteko tuota milloin mitenkin?

Jos tarkoitat tiered vs. fixed, niin kummassakin on kulu per osake:

Fixedissä osa kolmannen osapuolen kuluista on ympätty mukaan siihen paljon korkeampaan minimiin ja per-osake-kuluun. Itselläni tiered tulee halvemmaksi. Eli pidän aina asennossa tiered.

1 tykkäys

Ihan mukavia osakkeita voi ostaa ilman välityspalkkioita.

8 tykkäystä

IBKR kulut 3.80% jos ostaa etf xetrasta 100€ oonko tehny jotain väärin vai meneekö näin ? Tein tilin kun paljon on ollut puhetta että halpa. Hinnasto pitäisi olla tiered

Comission entry&exit näyttää olevan 2.5€ eli 1.25 laaki+ Exchange and regulatory fees1.30.

Voihan niitä osakkeita myydäkkin :wink:
Itse ajattelin irtautua kaikista neljästä Nordean osakkeesta.

2 tykkäystä

Voiko osakkeita siirtää välittäjältä toiselle ilman veroseuraamuksia?

Kyllä voi. Siirrossa omistus pysyy sinulla, eikä kyse ole luovutuksesta. Siirroissa kannattaa ottaa talteen kaikkien ostoerien tarkat ostohinnat ja -ajankohdat. Vaikka osakkeet siirtyvät, data ei.

2 tykkäystä

Kiitokset tästä! Nordnetin hinnaston mukaan tämä olisi ilmaista puuhaa, mutta onko muilla pankeilla jotain maksuja mitä siirrtosta seuraa?

Siinä on tosiaan aina kaksi tahoa, lähettävä ja vastaanottava säilyttäjä. Eli selvitä kulut kummankin osalta. Ja kerro vaikka tässä suoraan ne pankit niin joku on saattanut tehdä homman ennenkin.

Ja koska data ei siirry, niin joskus voi olla verotuksellisesti järkevämpää myydä (osa) ja ostaa ne uuteen palveluun. Datan korjaaminen uuteen palveluun voi olla maksullista tai voi olla ettei lainkaan onnistu eikä siirrettyjen erien hankintatietoja koskaa saa palveluun vaan myynnit pitää sitten itse korjata verottajalle. Sekin kannattaa selvittää ensin.

1 tykkäys

Vaihdoin juuri Nordealta Danskeen enkä tajunnut ottaa mitään tietoja talteen, koska oletin että ne siirtyisivät mukana. Kyselin asiasta Nordean asiakaspalvelusta, ja he ilmoittivat kylmästi, ettei pankilla ole mitään velvollisuuksia säilyttää tietoja OST:n sulkemisen jälkeen. Olisi ehkä pitänyt hoitaa tämän vähän fiksummin, mutta ei eron ja asuntokauppojen yhteydessä riittänyt keskittymiskyky.

9 tykkäystä

Jos siirsit vain OST:n toiselle tarjoajalle, niin on varmasti helpompi tilanne, koska hankintahintoja ei pitäisi tarvita myöhemmin verrattuna esimerkiksi AOT:hen.

2 tykkäystä

Tervehdin ilolla sitä, että nykyään pankit tarjoavat netti/mobiilipankissa tietoja saaduista osingoista per vuosi ja per kk ja per yhtiö. Toki tämä tiedon tarjoaminen voi johtua myös siitä, että nämä tiedot on nykyään pakko tarjota asiakkaille, ei siitä, että pankit haluavat palvella meitä paremmin.

Käytän itse Nordnetin ja Nordean palveluja. Näistä kahdesta Nordnetin palveluun olen tyytyväinen, sillä numerot täsmäävät omaan kirjanpitooni kuukausi- ja vuositasolla. Nordnet raportoi saadut osingot maksupäivän mukaan.

Nordea on valinnut hieman toisen näkökannan, sillä heidän erittelyissään osingot eritellään orsinkojen irtoamismispäivän, ei maksupäivän perusteella. Tämä ratkaisu aiheuttaa sen, että omat kuukausitason laskelmat eivät täsmää omiin laskelmiini, sillä seuraan osinkoja sen mukaan kun ne maksetaan tililleni. Vuodenvaihteen lähistöllä irtautumispäivä voi olla eri vuonna kuin osinkojen varsinainen maksupäivä.

Verotuksessa seurataan myös kassaperiaatetta, joten on kovin harmillista, että Nordea on arponut irtautumispäivän ja maksupäivän välillä ja valinnut henkilöasiakkaiden kannalta väärin.

Olen laittanut Nordealle palautetta asiasta.

10 tykkäystä

Itsellä käynnissä vaihto-operaatio Nordea → Nordnet. Nordealla käytännössä kaikki toimii paljon kämäisemmin kuin Nordnetillä. Tosin halusin myös hieman suoraviivaistaa omaa sijoittamista, ettei tarvi kahden välittäjän kanssa asioida.

2 tykkäystä

Pidän kahta välittäjää, sillä Nordealla on auki sellaisia markkinoita, joita Nordnetilla ei ole (esim. useita Euroopan maita). Lisäksi sijoitusasuntolainani ovat Nordeasta, joten on hyvä pitää myös varallisuutta Nordeassa.

Jos tarvitsen lisää lainaa tms., niin hyvä asiakas saa kivijalkapankista paremmat marginaalit.

3 tykkäystä