Keskustelua välittäjistä

Nokkelaa markkinointia Nordnetiltä taas uudella tavalla raapia kolikoita Suomi-asiakkaan taskunpohjan villanöyhdistä. Voivat taas paikalliset nauttia ilolla suuremmista salkuista ja vähäisistä kuluistaan ja puljun kassakone kilisee.

Joo mehän tarvitaan kaikki valuutoille luottotilit ettei vaan missään tapauksessa menisi tili miinukselle. No samahan sitä on vähän käyttää kun sellainen kerran on olemassa. Eihän ne kulut nyt kovin suuriksi muodostu, kun ovat vain pähkinöitä velalla generoituihin tuottoihin verrattuna. Voi kilin villapaita!

Nordnet aiheuttaa jo melkein yhtä suuria näppylöitä asiakkaassa kuin ennenmuinoin osuuspankin asiakkaana sai kokea. Onneksi ei sentään niin pahoja.

Ja nyt kiristän villapipon nyörejä ja kaivaudun syvemmälle poterooni, koska kuulen Nordnetin puolustajien ja rahastusmallin hattaraksi selittävien sivakoivan jo tännepäin. Leppoisaa sunnuntaita!

8 tykkäystä

Valuuttatilien saldo ei saa olla miinuksella enemmän, kun selvityspäivä. Muuten alkaa 4.95%(?) korko juoksemaan. Eurotili saa olla miinuksella ja siitä otetaan luottosopimuksen mukainen korko.

Näin ainakin olen itse ymmärtänyt.

Eli jos maanantaina ostan jenkkiosaketta niin tiistaina pitää käydä tekemässä valuutanvaihto.

Oletan että et voi vetää valuuttatilejä enemmän miinukselle, kun luottosopimuksen euroraja sallii.

1 tykkäys

Taavetti harkitsee vakavissaan Nordeaa taas kerran. Salkkua en pysty siirtämään kokonaisena sinne, koska sieltä löytyy ulkomaisia osakkeita. Kotimainen salkku siirtyisi ilmaiseksi.

Ehkä voisin kuitenkin alkaa pikkuhiljaa kerryttämään Nordeassa osakkeita sellaisissa euromaissa, joihin Nordnet ei ylety suoraan (vaan vain puhelimen välityksellä).

Koska ostan harvoin, tulee kuluiksi ilmeisesti 65 €/v pankkitoiminnoista, ja 30 €/v säilytyksestä, jos vuoden aikana ei tule ostettua mitään.

Luultavasti kuitenkin tulisin hyödyntäneeksi Nordean 1€ kauppatarjouksia, joita ilmeisesti on kerran kuukaudessa, joten voi olla, että säilytyksen kulut olisivat em. arviota pienemmät.

Kysymyksiä Nordean välityspalvelujen käyttäjille:

• Tuleeko muita säännöllisiä ja pakollisia kuluja?
  • Toimiiko raportointi verottajalle?
  • Ilmeisesti osakkeiden perusinfot pitäisi etsiä jostain muulta ja käytännössä investori (menikö nimi oikein?) antaa vain mahdollisuuden ostaa ja myydä, ei mitään muuta?
  • Mitä infopalveluja muuten käytätte Eurooppalaisten osakkeiden ostamiseen? (Tämä on kysymys harrastelijoille, joilla ei ole ammattilaistyökaluihin pääsyä.)

Päivittäispalvelut on 4,65€/kk ja arvo-osuustili 2,45€/kk jos ei ole tehnyt kauppaa.

Prosentin kulukatolla kannattaa siis ostaa kerran kvartaaliin jotain halpaa osaketta yksi kappale ja maksaa siitä pari senttiä kuluja jolloin seuraava kvartaali kuluton.

Asuntolaina ja varallisuus taitavat olla ainoat tavat päästä eroon tuosta 4,65€ kulusta.

Itsellä ei ole ollut ongelmia tietojen välittämisessä Verottajalle.

Mobiilipankissa näkyy ainakin Nesteestä peruskuvaus, avainlukuja, yhtiötietoja ja yleisiä tietoja. Esim. betaa, volaa tai maksettuja aikaisempia osinkoja ei löydy. Itse melkeinpä hoidan kurssien seurailun ja muut Nordnetissä koska pelkkä asiakkuus kuluton ja sitten omistukset muualla.

4 tykkäystä

Sen verran tähän, että Nordealta on tullut Stremer-palvelu, jossa dataa saatavilla. Kumma kyllä tätä ei ole mainostettu missään ja avausta varten pitää ottaa yhteys aspaan. Pitänee silti ottaa testiin jossain vaiheessa. Streamer-palvelu aktiivisille sijoittajille | Nordea

3 tykkäystä

N26 on näköjään ryhtynyt arvopaperivälittäjäksi ja mainostaa osake/ETF-kaupan olevan ilmaista. Onko joku jo kokeillut? Kyseisen pankin maine on kyllä sellainen, etten tiedä uskaltaisinko itse säilyttää siellä mitään isompia omaisuuseriä.

4 tykkäystä

Mulle jäänyt epäselväksi, mitä maksaa eurooppalaiset osakkeet, näkeekö sitä jostain? Kiitos

Tuolta löytyy:

Eli alkaen 1,25€/kauppa

2 tykkäystä

Täällä oli aiemmin puhetta Nordnetin valuuttatilien avaamisen hitaudesta. Ainakin omalla kohdalla tuntuu olevan muutenkin ko. lafkan asiakaspalvelu tukossa ja yksinkertaisissa asioissa kestää viikkotolkulla. Onko muilla samaa kokemusta? (Olen Private Banking -asiakas, minkä piti mainospuheissa tarjota nopeaa palvelua)

2 tykkäystä

Mikähän OP:lla ongelmana kun mobiilissa ei näy osake omistusten tiedot? Muilla samaa?

Äsken näkyi kyllä. Oli mennyt yksi hankinta läpi, kun tarkistelin tilannetta. Liekkö joku tilapäinen häikkä…

Itsellä Superluottohakemuksen käsittely kesti vain n. viikon joulun aikoihin, joten varmaan aika tapauskohtaista

1 tykkäys

Nordnetillä ei ainakaan tunnu olevan luottoasiakkaista pulaa, sillä hakemukseen ei edes vastata - se jätetään (asiakkaan näkökulmasta) täysin huomiotta. Ainoa viesti jonka ainakin itse sain oli “kiitos hakemuksestasi, palaamme asiaan kun se on käsitelty”. No eivätpä palaa.

2 tykkäystä

Oma haettu luotto oli tosi pieni, mikä varmasti vaikutti asiaan. :thinking:

Olen myös Nordnetin PB-asiakas, ja vastauksien saaminen kestää todella pitkään tai jää kokonaan saamatta. Mandatum ja Interactive Brokers vastaavat nopeasti.

Mandatumilla on meneillään tällainen kampanja: “Avaa asiakkuus nyt ja käyt kauppaa alk. 0,03 % tai min. 3 € aina 31.5.2025 saakka.” Kampanjan jälkeenkin palkkiot ovat kilpailukykyiset Nordnetin PB-hintoihin nähden.

4 tykkäystä

“Helsinki 0,05 %, minimi 10 euroa” ei kuulosta kovin kilpailukykyiseltä kun nykyään sama maksaa minulle vitosen. Toki jos on puoli miljoonaa paalua niin sitten hinta on jotain ihan muuta. Mutta sitten ei enää kympillä niin väliä olisikaan.

Edit: Ja kun lueskelee kokemuksia Mandasta niin aika paljon on porukka saanut odotella osinkoja, korjata puuttuvia ostohintoja, selitellä verottajalle puuttuvia raportteja eikä sovelluksen käyttökokemuksetkaan kovin mairittelevia ole.

Suomen osakesäästäjien jäsenenä Aina vähintään toiseksi edullisin hintaluokka (alk. 0,04 % tai min. 6 €)

5 tykkäystä

Totta tosiaan, että Mandatumin kalleimmassa luokassa minimimaksu on korkea pienehköille kaupoille.

Aloitin Mandatumin käytön 2024, joten aika pian näen, mitä sieltä on lähetetty verottajalle. Osingot olen Mandatumista saanut ajallaan. Nordnetin kautta sain tänään tililleni maksupäivän 31.01 osingot; joskus olen joutunut odottamaan pitempäänkin.

Mandatumin raporteissa olisi parantamisen varaa. Samoin Nordnetilläkin. Parhaat raportit on Interactive Brokersilla, ja niiden tiedot pystyy lataamaan omaan tietokantaan API:lla.

Raporttien käyttökelpoisuus riippuu siitäkin, katseleeko niitä vai tarvitseeko tiedot ladata omaan järjestelmään. Itselläni on tarvetta jälkimmäiseenkin, koska hallinnoin isohkoa salkkumäärää usean välittäjän voimin. Ilman omaa järjestelmää en mitenkään saisi kokonaiskuvaa siitä, mitä, miten paljon ja missä omistukset ovat. Ja tähän tarkoitukseen IB on selkeä ykkönen. Ja edullisimmasta päästä se on myös USA:n ja Kanadan osakkeissa, senttiosakkeita lukuun ottamatta.

IB:n huono puolena on se, että suomalaisilla osakkeilla ei voi käydä kauppaa. Vai voiko? Olen testannut, että ostomääräyksiä voi asettaa. En kuitenkaan ole antanut niiden toteutua. Onko jollakin kokemusta, mitä tapahtuu, jos tulee ostaneeksi suomalaisia osakkeita IB:n kautta? Missä osakkeita säilytetään ja miten osinkoja verotetaan?

1 tykkäys

IB ei tarjoa Hesulia lainkaan markkinapaikkana:

Joten en tiedä, mistä niitä suomalaisia firmoja sieltä voi ostaa. (En ole nyt kirjautuneena niin en pääse testaamaan.) Onko ne jotain CFD-juttuja vai mitä? Onko esimerkkiä mitä myydään ja missä pörssissä?

IB:n iBotti sanoo näin:

While IBKR does not offer direct access to the Helsinki Stock Exchange (HEX/OMXH), there are two ways to trade Finnish stocks:

Eligible clients can trade CFDs on shares listed on the Helsinki Stock Exchange.

Some stocks listed on the Helsinki Stock Exchange are tradable on other European exchanges available at IBKR. These can be found using either the Contract Search tool or the Stocks Product Listings page on the IBKR website.

Esimerkiksi Tokmannin ostotarjouksen voi jättää, ja TOKMAN HEX lukee order-rivillä. mutta ei ehkä ole vaivan arvoista kokeilla ostoa.

Harmillista, että Suomi ei ole täydellä painolla IB:n listalla. Ei tästä ainakaan mitään etua ole suomalaisten osakkeiden vaihdolle.