Keskustelua välittäjistä

Aa, se ei ollutkaan omaa tekstiäsi. Se kun ei ollut mitenkään merkattu lainaukseksi. Tämä selvä. Protip, käytä jatkossa foorumin lainausominaisuutta, niin näkee mikä on omaa tekstiäsi ja mikä ei ole. Joko "-ikonilla tuosta yläpalkista tai laittamalla > merkin rivin alkuun. Esim.

Pankin mukaan verottajalle tieto kuitenkin menee.

VS

Pankin mukaan verottajalle tieto kuitenkin menee.

Minäkin tajuan, milloin lainataan ja milloin ei :+1:

2 tykkäystä

Degiron ‘Vuositiliote 202x’ kelpaa, testattu. Pitää siis itse ladata - ja lähettää.

2 tykkäystä

Saksaan listatuissa osakkeissa lakkasi piirtymästä käyrät kesken päivän 14-15 välillä. Ilmenikö ongelmaa muilla välittäjillä vai onko vika Nordnetissä?

Osaatko kommentoida saako Trading 212 ja Trade Republic pihalle raportin, jossa näkyy selkeästi luovutusvoitot ja tappiot sekä niiden summat, niin että kelpaisi veroilmoituksen liitteeksi?

Nämä vaikuttaisi ETF sijoittajalle, varsin päteviltä välittäjiltä. Kiitos kun toit nämä esille sivustollasi.

1 tykkäys

Mun mielestä ETF-sijoittajalle olennaista on myös se, että tulevaisuudessa haluaa todennäköisesti käyttää hankintameno-olettamaa kun myy ETF-osuuksia. Silloin verojen ilmottaminen ei olekaan ihan niin helppoa että laittaa vaan välittäjän antaman raportin könttäsummana.

Kun käyttää hankintameno-olettamaa niin pitäisi laittaa manuaalisesti rivi kerrallaan myyntierät veroilmoitukseen, minkä takia itse vielä ainakin lähtökohtaisesti etsin sellaisen väittäjän joka tekee tämän automaattisesti.

3 tykkäystä

Nordnetillä näyttää kadonneen lainoitusasteet ETF:stä. Lainoitusasteet ovat edelleen näkyvillä salkun Luotot ja lainat-osiossa, mutta lisätiedoista nuo ovat kadonneet.

Laitoin heille kyselyä, mutta toivotaan, että tämä on vain virhe lisätietoja-näkymässä.

EDIT. Vastausta en saanut, mutta ongelma näyttää korjaantuneen, enkä huomannut että lainoitusasteet olisivat muuttuneet.

2 tykkäystä

Werther, mitä välittäjiä käytät? Sovellan “Hallitse itse dataa”-periaatetta, ja valitettavasti tietojen sujuva saaminen (muulla tavalla kuin itse naputtelemalla) useimmilta välittäjiltä on tarpeettoman hankalaa.

Omista välittäjistäni paras on IBKR, joka sallii käyttäjän määrittelemien raporttien lataamisen API:lla. Periaatteessa kaiken IBKR:n tietokannassa olevan tiedon saa JSON- tai CSV-tietueina nappia painamalla.

Mandatum Trader toimii rimaa hipoen. Tarpeelliset tiedot saa kikkailemalla yhdisteltyä excel-tiedostoista, joiden tietueet eivät sisällä järkeviä avaimia. Traderin EOD-tiedostot ovat saatavilla vain FTP:llä, jota en halua käyttää, minkä lisäksi EOD:t olisivat tarpeettoman raskas järjestely.

Nordnetin tilitapahtumat on helppo ladata (copy/paste) omaan tietokantaan, mutta muutamat puutteet vähentävät käyttökelpoisuutta.

Degiroa olen testannut sen verran, että en keksinyt mitään järkevää tapaa kopioida tietoja omaan tietokantaan.

Tarvitsen siis tiedot päivittäin, joten hitaammalla syklillä toimitettava yhteenveto ei riitä.

Totta. Verottaja saattaa hyväksyä jonkin vuosiyhteenvedon, mutta mikä takaa, että tulos on verotettavalle optimaalinen?

Samaa mieltä. Ja lisäksi, verovuotta koskevat tiedot saa CSV:nä, mutta vanhemmat tiedot vain paperinippuna.

2 tykkäystä

Yksi vaihtoehto välittäjäksi: Saxo Bank

Hinnasto: Stocks Commissions | Saxo

Palvelun / kaupankäyntijärjestelmän saa suomeksi.

Saxolla on integraatio Tradingview:n kanssa, mutta kaupankäyntikohteiden saatavuus on sitä kautta aika rajallinen enkä tiedä, mitkä tekijät sitä tarkalleen rajoittaa. Lisätietoja integraatiosta: TradingView + Saxo: The complete guide – Saxo A/S Support.

Asiakaspalvelu tuntuu olevan saatavilla nopeasti live chatissa, mistä iso plussa.

Ps. Avasin myös Interactive Brokers -tilin, ja se on kyllä ollut ihan hirveä savotta, ei ole paljon positiivista sanottavaa.

3 tykkäystä

Miksi noin? Itse käyttänyt toistakymmentä vuotta ilman mainittavia ongelmia. Toki olen holdari. Vai meinasitko nimenomaan tilin avaamisprosessia?

1 tykkäys

Joo avaamisprosessia. Tein ensin advisory accountin (F-alkuinen) ajatuksella, että sillä vois hallita perheenjäsenten tilejä, mutta eihän sillä voinut sitten itse käydä kauppaa. Ehdin siirtää sille tilille pienen summan, koska IB kertoo käsittelevänsä funded-tilien hakemukset nopeammin. Tuon voi tietenkin laittaa käyttäjän (minun) virheeksi, mut eipä se oikein mistään etukäteen käynyt ilmi. Sitten piti avata individual account (U-alkuinen). No en saanut sitten siirrettyä aiemmin advisor-tilille siirrettyä summaa individual-tilille; tässä nähtävästi kyse muutaman päivän viiveestä ennen kuin niitä voi siirtää mihinkään, mutta vaikea oli löytää vastausta eikä asiakaspalvelua tietenkään saa kiinni (lisäksi live chat pätki teknisesti ja oli erittäin epäluotettavan oloinen). Kulut tuntui sitten lopulta kaupankäyntiä kokeillessa vähän odottamaani korkeammalta, minkä jälkeen sitten tutkin ja venkslasin Tiered vs. Fixed -asetuksia, mutta en saanut niillä mitään eroa aikaiseksi. Kaiken kaikkiaan sekavaa, ja kun on sekavaa, niin ei tuntunu kivalta, että aspa taitaa olla käytännössä tavoittamattomissa.

5 tykkäystä

Voi treidata vaan valuuttoja TVn kautta.

Siinä kun olet IBKRn asiakaspalveluun yhteydessä niin kannattaa huomioida suomen ja usan aikaero.

Kyllä se toimeksiantoikkuna avautuu TV:ssä monen osakkeenkin osalta, esim Netflix / NASDAQ, Vestas Wind Systems / OMXCOP, mutta sitten taas ei minkään OMXHEX, OMXSTO, yms osakkeen kohdalla ja vaikkapa NOVO_B / OMXCOP ei kans onnistu:

En tiedä, mikä logiikka noissa on.

Niin ja eikös niillä ole Irlannissakin porukkaa?

(50 merkkiä täyteen)

Näköjään on laajentunut tarjonta. En ole mandatumia käyttänyt kun ne sössi veroilmoituksen niin pahasti ja sitten vielä valehtelivat verottajan lausunnosta.

Tuolta löytyy ohje tradindviewiin

Mulle on IBKRn aspa aina vastannut nopeasti kun olen ollut new yorkin virka-aikaan yhteydessä

2 tykkäystä

Tuosta Advisory Accountista ei ole itsellä kokemusta, vain normitilistä. Mutta millä instrumenteilla ja markkinoilla kävit kauppaa?

Espanjalaisilla osakkeilla.

(50 merkkiä täyteen…)

12 tykkäystä

Vakava ongelma toki ja sai kyllä osansa mediassa. Tosin monelta unohtuu vastaavasti, että S-Pankilla oli aika pitkään myös ongelmia Virhe S-Pankin tunnistautumisessa avasi ovet satojen asiakkaiden tileille, terveystietoihin, mahdollisti pikavipit... – pankki kertoo, mistä on kyse - Ilta-Sanomat

Nordealla on ollut toistuvasti pienempiä ongelmia, mm omistukset eivät näy päiviin tai vastaavaa.

Ehkä itse kelaan kuitenkin, että välittäjän pääasiallinen tarkoitus on nimenomaan varma toimivuus välittäjänä. Joo, nordnetillä toimii raportointi sun muut hyvin, mutta nimenomaan kaupankäynnin toimivuus on itselle se tärkein. Katoin tossa, että viimeisen 4v aikana tehty vajaa 15 000 kauppaa nonneron kautta. Meklarille olen soittanut ongelmien vuoksi tänä aikana kahdesti. Ongelmat toki harmittaa, mutta kun toimivuus on näin hyvällä tasolla keskimäärin niin en näe syytä valittaa.

1 tykkäys

Ok, siellähän ei hinnaston mukaan nähdäkseni edes ole Tiered-hinnoittelua, vain Fixed joten ei ihme ettei tullut eroa hinnoissa:

1 tykkäys

Jahas, tältä osin oma moka siis :raising_hand_man: En tosin ole yllättynyt, että virheitäkin tulee, kun on tuo IBRK melko sekava, ainakin näin aluksi.

Saxon osalta pisti vielä silmään ainakin yhden USA:n osakkeen kohdalla:

Lisämaksut
Sailytysmaksu 0.15% Vuodessa
Säilytysmaksun arvonlisävero 25%

Maksu, joka peritään arvopapereiden säilytyksestä. Lasketaan päivittäin käyttämällä päivän lopun arvoja ja veloitetaan kuukausittain

Eli halpoihin välityspalkkioihin pitää lisätä säilytyspalkkio.