Eipä taida Nordnet enää toimia salasana + käyttäjätunnus yhdistelmällä. Ei pitänyt olla mulla kaksivaiheista tunnistautumista käytössä mutta nyt ei pääse enää sisälle kirjautumaan.
Ilmeisesti nyt pakotetaan kaikki myös apin käyttäjäksi.
Eipä taida Nordnet enää toimia salasana + käyttäjätunnus yhdistelmällä. Ei pitänyt olla mulla kaksivaiheista tunnistautumista käytössä mutta nyt ei pääse enää sisälle kirjautumaan.
Ilmeisesti nyt pakotetaan kaikki myös apin käyttäjäksi.
Eikös tuo toimi myös mobiili varmenteella vai olenko nähnyt unta??
Onhan toi nonneron touhu älytöntä, ei minulla ainakaan ole koko ajan puhelin kourassa.
Niillä on ollut ymmärtääkseni pitkään suunnitelmana poistaa käyttäjätunnuksella kirjautuminen, ihan hyvä vaan jos viimeistään nyt tapahtui, selvästi kertoo että on tullut lähiaikoina potkua persuksiin kiristää tietoturvaa
15.4.2025 poistuu Nordnetilta kirjautuminen käyttäjätunnuksilla ja salasanalla. Lukee kun yrittää selaimen kautta kirjautua.
Eli ei vielä.
Edit… alta löytyykin parempaa tietoa asiasta.
Poistavat jo nyt vähän kerrallaan kirjautumismahdollisuuden niiltä, jotka ovat aktivoineet kaksivaiheisen. Minulta poistui tänään mahdollisuus kirjautua käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
Olemme tiedottaneet aiemmin, että Nordnetin kirjautumiskäytännöt uudistuvat osana turvallisuuden ja käyttömukavuuden parantamista. Olemme alkaneet poistaa käyttäjätunnuksia ja salasanoja käytöstä kirjautumismenetelminä niiltä asiakkailta, joilla on kaksivaiheinen tunnistautuminen jo käytössä.
Mahdollisuus kirjautua käyttäjätunnuksella ja salasanalla päättyy kaikilta asiakkailta viimeistään 15.4.2025, jonka jälkeen käytössä on kaksivaiheinen tunnistautuminen.
Tämmöisen viestin minä sain 14.2.
Kun hinnastoa selaa, niin on ihan selvää että se ei ole ensisijaisesti suunnattu tuulipuvuille, vaan isommille ammattisijoittajille tai instituutioille. Hinnastoissa on tasoja miljardiluokkaan asti. Selvästi helppokäyttöisyys ei ole IB:llä ollut se tärkein prioriteetti, vaan muut asiat, joita ammattisijoittajat arvostavat. Hinnasto on todellakin kaikkea muuta kuin selkeä ja helppo omaksua. Onneksi kaikkea ei tarvitse ymmärtää ja ennen kaikkea jenkkikauppoihin tuo on naurettavan halpa ja tarjoaa kaiken mitä itse osaan kaivata.
Sama täällä, ei onnistunut päivällä enää kirjautuminen noilla. Vaikka olenkin käyttänyt selaimessa aina käyttäjätunnusta ja salasanaa.
Aivan surkeasti Nordnet on tämänkin homman hoitanut kun ei osaa viestiä tarkasti kuten asiaan kuuluisi. Uudistus on myös huono, etenkin kun ei ole käytössä kuin erittäin rajoitetut vaihtoehdot.
Juu olen samaa mieltä. Ihmettelen suuresti että esimerkiksi pankkitunnuksilla kirjautuminen ei onnistu lainkaan . Helppo varmaan kuolinpesänkin availla vainajan sijoitustiliä nähdäkseen tilanteen.
Vinkatkaas joku että mistä ihmeessä näkee mahdollisimman iisisti ja yksiselittisesti IB:ssä että miten jokainen rivi on tähän mennessä performoinut, ts. paljonko prosenteissa plussalla? Kinostelee sekä:
a) mobiili-clientista kyseinen tieto esille helposti ja informatiivisesti
b) tietokoneen webbiselaimen UI:n vastaava
Toista se on esim Nordnet:n sivut; kun kirjaudut niin heti salkkua klikkaamalla näkee rivit tarkempine tietoineen.
Jos Nordnetin kirjautumistavat ei miellytä, niin pankkitunnuksilla pääsee kirjautumaan, kun alkaa tekemään uutta tiliä. Tässä tulee heti pankkitunnistautuminen eteen, jonka seurauksena Nordnet kertoo että olet jo asiakas ja pääset olemassa olevalle tilillesi.
Mikäs vika on siinä, että kirjautuu sen QR-koodin ja sovelluksen avulla? Nopeaa, turvallista ja helppoa.
Tjaa ei sitten ole suoraan tuota vaihtoehtoa viitsineet sinne listata
Jokainen pankkitunnuksilla kirjautuminen käsittääkseni maksaa hieman välittäjälle, niin varmaankin laittoivat tahallaan piiloon. Heille olisi paras, kun kaikki kirjautuisi QR-koodilla tai käyttäisi selaimen sijaan pelkkää appia.
Varmaan ihan kustannuskysymys. Jokainen pankkitunnuskirjautuminen maksaa, mutta omalla softalla kirjautuminen ei. Ja asiakkaathan ne kulut sitten lopulta maksavat.
Hyvä kuitenkin, että sieltä löytyy tuo pankkitunnuskirjautuminenkin (toisin itse en sitä ole nähnyt) - niin ettei koko kirjautuminen ole yhdestä kapulasta kiinni.
Uuteen puhelimeen kun asensin Nordnet appin,niin ainoa kirjautumisvaihtoehto oli ensimmäisellä kerralla vain mobiilivarmenne,onneksi Elisalta sai 1kk ilmaiseksi.
En ainakaan löytänyt siinä vaiheessa mahdollisuutta kirjautua pankkitunnuksilla.
QR-kapulan ei tarvitse mitenkään olla oma varsinainen käyttöpuhelin, esim. itse käytän “pöytälaatikko puhelinta”, jossa ei ole edes SIM-korttia sisällä. Se ei huku tai rikkoonnu takataskussa. Se on tavallaan iso fyysinen avain. Nettiyhteys on Wlanin kautta.
Muttajoo ihan ei mennyt putkeen NN tiedotus asiasta, ensin piti mennä huhtikuulle ja sitten ei mentykään.
Nordnetin GitHub-reposta löytyy nyt mahdollisesti demonstraatio siitä, miten heidän käyttämänsä Lettuce-kirjaston (Lettuce on Redis client) bugi aiheuttaa Redis-välimuistin vastausten sekoittumisen tietyssä tilanteessa:
Ei tämä ehkä kaikkia kiinnosta. Mutta joka tapauksessa tuo näyttäisi tarkentavan, mikä komponentti siellä rikkoontui. Ja kuinka helppo/vaikea tuohon olisi voinut varautua tai tuon varalta testata.