Keskustelua välittäjistä

Mulla on näköjään aivan eri maa-asetukset ja desimaalina toimii piste.


Tein koodimuutokset ja painoin [Luo 9A-raportti], jonka jälkeen sain vain ensimmäisen ponnahdusikkunan, jonka jälkeen tuli se sama runtime error virheilmoitus.
1

Jottei sun aika menisi vain tän marginaalisen ongelman ratkomiseen (joka on ilmeisesti vain mun koneessa), niin mä voin koittaa etsiä komerosta mun vanhan koneen, jossa on nykyistä vanhempi MS Excel ja kokeilla siinä tätä sun tekemää exceliä. Tässä nykyisessä koneessa on hieman rajoitetut oikeudet tehdä mitään muutoksia.

Kiitos sulle avusta tän spesifisen ongelman ratkaisemisessa. :handshake:

1 tykkäys

Tälle aamua ihme tapahtunut, pääsen taas Sharevilleen koneella. Ei nakkaa pihalle.

Aamulla villi uusi tilanne. Jäi pyörittämään yleiskatsausta oikealle pitkäksi aikaa, ei päässyt mihinkään paitsi vanhaan Nordnettiin. :heart_eyes: :speak_no_evil: :supervillain:

Yritin katsella uusia rahastoja, mutta eipä onnistunut toimeksiannot, kun mitään ei näkynyt. Pysytään sitten vanhoissa tutuissa. Olen kerran saanut ne SPP:n uudet rahastot näkyviin, mutta kaksi kertaa ne eivät ole näkyneet. Vika voi toki olla käyttäjässä, mutta mielenkiintoista, että uutta Nordnettia mainostettiin helpolla käytettävyydellä. Aika mielenkiintoista, että tämmöinen tietokoneella suurelta osin dataa työkseen hakeva ja käpistelevä ei löydä haluamiaan tietoja. :thinking:

2 tykkäystä

Ensimmäistä kertaa ikinä olen katsellut Atlantin toiselta puolelta ostettavaa. Mites tuo Mandatumin valuuttatili. Minkälaiset kustannukset on vaihtaa Euroja dollareiksi?

Kiitos.

Mulla toimi ihan hyvin.

Ekalla yrittämällä jäi jälkimmäinen kauppa jotenkin piiloon. Poistin otsikkorivin Degiron raportista niin tuli järkevämmän näköiseksi.

P.S Uusi testi otsikkorivin kanssa. Nyt ei tullut tulokset tuplana

1 tykkäys

Kokeilin sun tekemää Degiro 9A exceliä suomenkielisellä Windows 7 + Office 2010 paketilla ja hyvin toimii. Ei mitään ongelmia.
Pahoittelut vielä näin jälkikäteen sulle aiheutuneesta ylimääräisestä työstä.

1 tykkäys

Hienoa, että sait toimimaan!
Ja eipä mitään syytä pahoitteluun, olisi ollut ihan hauska tietää, mistä ongelma koneellasi johtui.

Ps. yhden bugin huomasin, kun tänään ajoin vuoden 2020-raportin. Bugi oli sellainen, että teki 9A-raportti sivulle niin monta tyhjää riviä, kuin aikaisemmilla vuosilla on raportoitavia tapahtumia. Eli koodi mielessä, rivilaskuri ja rivin kirjoitus eivät toimineet synkassa. :frowning:

Korjasin tuon bugin ja laitoin uuden version excel-pohjasta tuonne alkuperäiseen viestiin:

5 tykkäystä

Täytyy huomenna käydä imuroimassa päivitetty versio👍

Suuret kiitokset tästä! Hyvin toimii täälläkin. Tämmöinen huomio kuitenkin kun testasin ajaa pienellä turska-erällä. Voitot yhteensä on laskettu =SUM(F3:F8) ja tappiot yhteensä =SUM(G3:I8).
image
Aluksi ihmettelin että mitäs voittoa tässä on tehty kunnes tajusin idean. :slight_smile:

1 tykkäys

:grinning:

Joo, nuo sarakkeet, summa rivit ja niiden laskentalogiikka on kopioitu Nordnetin 9A-raportista. Toivotaan, että on siis ihan virallinen tapa laskea nuo. :slight_smile:

2 tykkäystä

Kiitos uudestaan. Kävin imuroimassa päivitetyn version.

Kerkesin vasta nyt testaamaan luomaasi makroa. Tätä ennen ehdin jo käsin laskea kolmeen kertaan viimevuoden luovutushinnat, luovutusvoitot, luovutustappiot niin että kaksi viimeistä kertaa päädyin samaan tulokseen. Nyt makrolla laskiessa tulee kyllä aika isoja heittoja. Luvut ei ole kovin salaisia, sillä viimevuoden lopulla lähinnä joulukuussa kerkesin vähän harjoittelemaan Degiron käyttöä, joten voin vähän avata heittoja tänne:

Degiron vuositiliotteen mukaan:
-voitot yhteensä 2626,22 €
-tappiot yhteensä 1562,97 €
-maksetut palkkiot 585,94 €
→ Voitoksi jää 477,31 €

Käsin laskien: (vuositiliotteen luvuista)
-voitot yhteensä 2302,79 €
-tappiot yhteensä 1823,85 € (Eroaa Degiron luvuista koska summat sisältävät jo kaupankäyntikulut)
→ Voitoksi jää 478,94 €

Tämä n. euron heitto arvioin johtuvan siitä että Degiron ilmoittamassa voitossa/tappiossa on senttejä pyöristelty tasasentteihin (raportissa “luovutusvoitto tai tappio” sarakkeessa pyöristetty jo tasasentteihin), kun taas itse laskien pidin kokoajan mukana enemmän desimaaleja. Omaa laskutulosta pidän siten absoluuttisen oikeana.

Makro antaa voitoksi 382,15 €, ja en ymmärrä mistä ero voisi johtua.
Ja myös vähän pähkäilin tuon makron “voitot” tai “tappiot” yhteensä lukujen kanssa, mutta ilmeisesti tappioilla tarkoitetaan ostoja yhteensä ja voitoilla myyntejä. (onko näin?). Siinä tapauksessa “voitot yhteensä” luku heittää myös käsin laskemaani verraten reilu 300 €

Täytyy vähän miettiä olenko itse laskenut jotain väärin vai onko vika makrossa. Oma virhe hyvin mahdollinen.

2 tykkäystä

Tarkistin omalla 2 toimeksiannon setillä. Molemmat voitollisia. Siinä ainakin käsin ja excelillä sain saman tuloksen.

Hyvä, että suhtaudut kriittisesti lukuihin. :+1:
On nimittäin mahdollista, että summaan jotenkin väärin. Yritin mennä juuri Nordnetin vanhalle puolelle hakemaan Nordnetin luomat 9A-raportit, jotta voisin tarkastella miten se summaa. Näköjään vain Nordnet katkaisee istunnon, kun yrittää mennä vanhalle puolelle.
No, joka tapauksessa selvitellään puolin ja toisin onko makron laskentakaavat kunnossa ja hierotaan ne kuntoon.

3 tykkäystä

Onko sillä merkitystä että “Degiro transaktiot” välilehdelle jää vielä joitakin rivejä raportin teon jälkeen?

Lisäksi yritin suorittaa laskentaa vain kahdella rivillä dataa (osto ja myynti samasta osakkeesta), jolloin raporttia ei muodostunut ollenkaan. Vasta kun lisäsin 4 riviä niin raportti muodostui, mutta taas jäi 2 riviä “transaktio” sivulle ja laskenta suoritettu vain siirtyneistä. Mahdollisesti ei-siirtyneitä ei oteta raporttiin mukaan lainkaan?

Sitten vielä raportti sivulla “voitot yhteensä” (eli myyntihinta) laskee “F3:F3”. Pitäisikö olla “F3-I3” eli luovutushinta-myyntikulut?
“Tappiot yhteensä” (ostohinta) taitaa laskea nyt Ostohinta+myyntikulut" kun pitäisi olla ostohinta+ostokulut

E:muokattu “kaavaa”

1 tykkäys

Jep, pääsin Nordnetin raporttiin käsiksi ja oikeassa olet. :grimacing:
Itse olen summannut Voitot yhteensä kenttään kaikki myynnit ja tappiot yhteensä kenttään kaikki ostot+kulut.
Näinhän tuon ei kuulu olla, vaikka noiden erotuksena tuleekin oikea Voitot/tappiot summa.

Keksin jo kaavan, miten nuo Voitot yhteensä ja tappiot yhteensä lasketaan… teen korjauksen excellin kohta.

2 tykkäystä

En osaa ottaa kantaa tohon. Itse kopioin koko setin. Siis nekin mitä en ole myynyt.

1 tykkäys

Tarkistin vaan lopputulosta​:person_facepalming::person_facepalming::person_facepalming:

E: ei pitäisi aina hosua

1 tykkäys

Käyttääkö kukaan täällä Lynxiä tai IB:tä? Miten olette hoitaneet veroraportoinnin? Itse kirjaan kaupat aina Exceliin manuaalisesti. Ei sinänsä kovin iso homma kun sen tekee heti kaupan jälkeen. Olisiko jollakin yksinkertaisempaa tapaa tiedossa?

Valmis verorapsa ei kelpaa, kun IB ei huomioi valuuttakurssien muutoksia suomalaisen verottajan tavalla?

näemmä rivit jotka jää transaktio sivulle kuuluukin jäädä, eli ne joita ei ole vielä myyty. Mutta riville 3 ja 4 näkyy jäävän virheellisesti osake joka olisikin jo myyty. Testasin jättämällä nuo rivit tyhjäksi ja kopioin niihin erikseen osto&myyntitapahtuman samasta lapusta

1 tykkäys

@terva_xyz, @MikkoVee, @kinomoto , @Aston_Livingstone1

terva_xyz kyseenalaisti menestyksellisesti koodaamani laskentakaavan ja bugihan sieltä löytyi. Korjasin sen jälleen tuonne alkuperäiseen excel makroon, joten ladatkaahan uusin versio.

5 tykkäystä