Interactive Brokers IBKR:sta löytyi täältä juttua vuodelta 2019, niin kysäisen tähän päivitettyjä kokemuksia.
Minulla käytössä USA-kauppaan tällä hetkellä Degiro. Ei haittaa ilmoitella Suomen verottajalle. Muun maan verottajille ilmoittelussa menee minun viitsimisrajani.
Onko IBKR:ssa yhä kuukausimaksua? Onko se sama riippumatta siitä, mistä pörsseistä osakkeita omistaa vrt. Degiro min 2,5 € per pörssi per vuosi. Kiitti!
Päivittelen myös ääneen, että Nordnetin OSTille brittiosakkeiden osto on tehty julmetun kalliiksi.
Ei ole ainakaan USA:n pörsseissä tullut vastaan kk- maksua.
Ei ole ollut enää moneen vuoteen inaktiivisuusmaksua. IB:stä kyllä on täälläkin säännöllisen epäsäännöllisesti puhuttu, varmaan haulla IB tai IBKR löytyy parhaiten.
Mä oon ilmoittanut voitot ja tappiot könttänä maittain, en ole jokaista riviä viitsinyt erikseen laittaa. Verottajalle ne on tähän asti kelvanneet, vaikka muutoin verotarkastuksia onkin osunut kohdalle.
Mä sanoisin, että jos et tätä tietoa itse löydä hinnastosta, niin älä avaa tiliä Eli IB:n hinnasto on esillä netissä, kaikki on avattu ja hinnasto on suht’ monimutkainen. Eli hetki menee että löydät oikeat rivit. Tiered on usealla se halvempi hinnoittelumalli kuin Fixed, ja sitä saa muuttaa koska tahansa.
“Passiivisuusmaksu” alle 100k tileiltä poistettiin jo 2021.
Tsekkaa ainakin nämä:
Nordealaisille huomion arvoista asiaa;
Kiva että tulee, mutta ei kyllä kauheaa kiirettä pidetä
Näissä kannattaa kertoa ainakin että mikä puhelimen käyttis ja vaikka mikä versio sovelluksesta. Täällä toimii Androidilla sormenjälkitunnistautuminen hyvin (v 21.53.0) ja asetus on alimpana asetuksissa (“sormenjälkitunnistautuminen”).
Huomasin, että Nordnetistä saa csv-muodossa varsin hyvän ja kohtuullisen kattavan listauksen osakkeista nykyään muutamilla tunnusluvuilla.
Jos vielä mukana olisi velkaisuusasteesta jotain ja henkilöstön määrä, olisi tämä jo riittävä jonkinlaiseen perusscreenaukseen/filtteröintiin.
Maan saa isin-tunnuksesta ja valuuttakorjauksen pystyy lisäämään helposti itsekin tarvittaessa, mutta toki olisi mukavaa, jos nuo tulisivat valmiiksi csv-latauksessa mukana. Lisäksi tulot (earnings), myynnin ja taseen saa myös laskettua itse PE, PS ja PB -luvuista.
Em. toiveiden jälkeen täydentäisin historiatiedoilla. Hintatiedoistahan siellä on historiaa: mukana saisi olla myös taseesta ja tuloksesta historiatietoja esim. muutamasta edellisestä tilinpäätöksestä ja osavuosikatsauksesta.
Nordnet-mobiilisovelluksesta katosi äsken tekemäni sovelluspäivityksen myötä yksi osakeseurantalista rajahintahälytyksineen. Uutta seurantalistaa en myöskään pysty nyt luomaan.
Asuntolainan myötä pääpankkisuhde jatkossa OP. Avasin huvikseni sinne myös AOT:n ja ostin muutama päivä sitten salkkuun hieman SoFia, joka tänään ollut 8-15% nousussa. Missään vaiheessa päivää ei OP:n mobiiliappi ole tuota huominoinut, vaan tuottona näkyy vielä eilisen kurssin mukaan laskettu tuotto. Onko aina näin hidasta vai bugittaako vaan tänään? Näkymää päivitelty ja appia toki availtu ja suljettu, myös sulkien taustalta pois.
USA-osakkeiden ostot olisi lähes puolet halvempia OP:ssa vs. Nordnet, mutta monet pienet asiat valitettavasti saavat maksamaan Nordnetin ryöstöhinnat…
Joo, se näyttää eilisen kurssin mukaan. Ehkä voi lisämaksusta saada tuoreempaa kurssia?
Tällainen löytyi pikahaulla. 5 € / kk saa reaaliaikaisen datan:
Voi olla. Mutta OP:n sovelluksestakin löytyy kuvassa näkyvä tieto.
Ja ei tässä mikään päivätreidaaja olla, mutta pitää sitten muuta kautta seurailla päivän kurssiliikkeitä. On siinä hyviäkin puolia, ettei salkkua tule liikaa tuijoteltua.
Pieni juttu, mutta kuitenkin vaikuttaa yhdessä muiden asioiden kanssa siihen, että onko järkeä enempää sijoitella OP:n kautta.
Yahoo Financesta ainakin näkee ilmaiseksi (pitää tehdä Yahoo-tili, joka ei ole Gmailia kummoisempi) reaaliaikaisen datan jenkkifirmoihin ja pohjoismaat 15 min viiveellä.
Sen portfolio-toiminto on ihan kohtuullinen (varsinkin hintaan nähden ), mutta mobiilisivu on vähän kankea ja hidas. Pöytäkoneella se toimii kuitenkin sukkelasti.
Tämä löytyykin jo, ja on ollut käytössä. Säilyy siis jatkossakin.
Oho, Nordnetissä tuli hurja banneri:
Nasdaq Nordicilla on teknisiä ongelmia, jotka vaikuttavat osakekurssien päivittymiseen. Nasdaq on peruuttanut klo 18:00:08 alkaen tehdyt kaupat pohjoismaisilla markkinoilla.
E:
Ei ole ihan noin yksinkertaista. Tai välityspalkkion osalta joo (8€ vs. 15€), mutta OP veloittaa valuutanvaihdosta 0,3% vs. Nordnetin 0,075% itse tehtyyn vaihtoon verrattuna.
En tiedä näkyykö eilinen häiriö muilla. Minulla aiheutti Nordean investoriin suorastaan hilpeän tilanteen. Avasin salkun ja ohhoh olipas tullut turskaa.
En tiedä paljonko salkku on tänään miinuksella, mutta ei sentään ihan noin paljoa. Ellei sitten Evo, Nordea, Intrum, Valmet ja Puuilo mennyt samaan aikaan konkkaan.