Keskustelua välittäjistä

Itse voin myös suositella Degiroa kokemusteni perusteella. Käsittämätön hintaero muihin välittäjiin, erityisesti yhdysvaltalaisilla osakkeilla. Välillä huolettaa vain välittäjän luotettavuus, kun omistukset on hallintarekisterissä, ja käsittääkseni on olemassa riski, että Degiron kaatuessa menettää itsekin omistuksensa. Jotenkin tuntuisi siis turvallisemmalta omistaa suuremmat varallisuudet esim. Nordean kautta. Täytyy myöntää, etten ole asiasta ihan täysin perillä kuitenkaan :smiley:

Mandatum varmasti hyvä, mutta ihan kaikilla ei ole tuota 50 000 euroa tuupata sinne

Osaako joku sanoa, miksi Nordeasta löytyy paljonkin osaketta, joilla ei voi kuitenkaan käydä kauppaa vaan tulee ilmoitus, ettei ole kaupankäynnin kohteena? Tuota oheistakin pystyy ostamaan Nordnetistä kyllä.

Riippuu kyllä siitä mikä on piensijoittaja. Ainakin minun tuntemat piensijoittajat saavat haaveilla 50k salkusta joskus 10-20v päästä. Aloittelijoista puhumattakaan. 6e/kauppa on jo sekin paljon ja alle 50k salkulla 10e per kauppa ajaa kyllä viimeistään piensijoittajan muille maille. Minun mielestä tuo hinnoittelu on todella kaukana parhaasta. Nordealla pystyy tekemään huoletta pieniäkin kauppoja. Isot minimikulut pakottaa isompiin kauppoihin ja se on aika turhaa touhua kun löytyy vaihtoehto, joka ei pakota kikkailuun.

2 tykkäystä

Itse sijalla 640. Tuli tälläinen viesti sähköpostiin:

Hyvittääksemme odottamisesta johtuvaa häiriötä, tarjoamme sinulle loppuvuodeksi ilmaiset reaaliaikaiset kurssit yhdysvaltalaisille osakkeille.

Hieman kyllä mietityttää tuo hallintarekisteri suomalaisille osakkeille ja miten verottaja suhtautuu osinkoihin. 30% menee ilmeisesti veroa, saako takaisin? Onko kokemuksia?

Myös osakkeiden lainaus vähän arveluttaa, jääkö siitä jälkiä, koska verottajan mielestä siitäkin pitäisi maksaa. Valuuttatilille ei kuulemma voi laittaa kuin 2500€ tai muuten alkaa juoksemaan negatiivinen korko, eli joudut maksamaan siitä, että säilytät rahaa siellä.

Joo aivan totta, että Nordean 1% kulukatto (oliko se 800 euroon asti?) on järkevin, jos kertaostot ovat tuota suuruusluokkaa. Eli vain silloin kun kertaostokset alkavat olla isompaa luokkaa niin Mandatum muuttuu edullisemmaksi.

Voisi siis korjata asiaa niin, että jos joku sijoittaja nyt miettii mihin palveluun avaa osakesäästötilinsä, niin kuluiltaan parhaat vaihtoehdot ovat: Nordea, mikäli kertaostot ovat pienempiä tai Mandatum mikäli voi sijoittaa väh. 50k eur palveluun. Molemmissa tapauksissa kannattanee sijoittajan avata myös tili Degiroon, koska kaikkia osakkeitahan (esim. ulkomaisia osinkoa maksavia firmoja) ei kannata osakesäästötilille ostaa.

1 tykkäys

Onko joku laittanut lähiaikoina Degirolle perinteisenä tilisiirtona rahaa? Pilkkikassa alkoi kutistumaan uhkaavasti niin piti työntää lisää merkkejä sinne,muttei ole ainakaan vielä kuulunut mitään. Pitääköhän sitä maksullista pikasiirtoa käyttää :thinking:

Olen siirtänyt menestyksellä. Ei ilmesty samana päivänä tilille.

Eilen aamulla joskus klo 7 lähti eka setti ja iltapäivällä toinen. Muistelin, että näihin aikoihin olisi jo ilmestynyt.

Aina laittanut perinteisenä tilisiirtona sen 1 € siirtokulun välttämiseksi ja joskus aikaisin aamulla tehdyt siirrot ovat saattaneet näkyä vielä saman päivän aikana, mutta yleensä tuossa menee se 1-2 pankkipäivää. Kannattaa huomioida että Degiro kompensoi muistaakseni vain 2500 euroon asti käteisen siellä “makuuttamisesta” aiheutuvat kulut, joten liikaa ei kannata käteiskassaa lyödä sinne odottelemaan ostohetkiä.

Yhdessä vuorokaudessa meni itsellä siirto perille Degiroon. En suosittele Trustlyn pikasiirtoa, koska se on ”kolmas osapuoli.” Pankkien käytännöissä voi olla eroja, mutta yleensä pankkitunnusten luovuttaminen kolmannelle osapuolelle on kiellettyä. Minulla kävi aikoinaan noin 10v sitten niin, että olin käyttänyt Trustlyn siirtoa, jonka jälkeen Osuuspankkini sulki pankkitunnukseni ja jouduin käymään pankissa puolen tunnin keskustelun pankkitunnusten luovuttamisesta kolmannelle osapuolelle. En tiedä mikä tilanne on nykyään. Monet tuntuvat kuitenkin käyttävän Trustlyä ilman ongelmia pankin kanssa.

Edit: Voi olla että Trustly täyttää tänäpäivänä jo OP:n Tupas-tunnistautumisen kriteerit.

Boldattuun sama. Jälkimmäinen on tiedossa. Olen surutta antanut mennä yli. Toki Nordnetissä pidin rahat(sijoitettavat) Aot:llä nyt osa pankissa.

Vastaavissa tilanteissa olen joko laittanut viestiä tai soittanut asiakaspalveluun. 15–45 minuutin kuluttua on haluamani paperi ollut sitten ostettavissa.

1 tykkäys

Olisiko lähdettä tähän? Degiro itse väittää toista sivulla Safety and Security | DEGIRO
“At DEGIRO you can rest assured that your investments are held securely. DEGIRO uses a separate custodian entity to hold your assets, this means they are completely segregated from the assets of DEGIRO. The sole task of the custodian entity is to administer and safeguard your investments. By law it cannot perform any commercial activities. In the unlikely event that something is to happen to DEGIRO, your investments will not be treated as recoverable assets to DEGIRO’s creditors, but will remain in the safeguarding of the custodian entity.”

1 tykkäys

Asiantuntijat ovat antaneet ymmärtää, että menestyvällä yrityksellä tulee olla kilpailuetu, vallihauta. ETF-kuukausisäästämisen tapauksessa Nordnet tuhosi ihan itse oman vallihautansa. Tämä oli sinänsä rohkea veto, sillä harvan yrityksen johto oivaltaa ja uskaltaa kannibalisoida omaa liiketoimintaansa muuttuvassa markkinassa.

Nykyisellä asiakaskannalla Nordnetin keräämä kokonaistulo tulevasta ETF-kuukausimaksusta on arvioni mukaan puolisen miljoonaa euroa vuodessa. Tämä on hyttysenkakka verrattuna Nordnet Suomen liikevoittoon, jonka suuruusluokka tänä vuonna lienee noin 25 miljoonaa euroa. Mutta jostainhan sitä rahaa on saatava lisää sisään, kun liikevoittomarginaalikin on kovin vaatimattomasti ainoastaan 59 %.

13 tykkäystä

Onko täällä Mandatum Traderin käyttäjiä? Käytän tuota simppelimpää TraderONE-puolta.

On kyllä niin sekava alusta ainakin itselle, että olisi pari kysymystä:

  1. Mistä löydän, paljonko toteutunut kauppa maksoi lopulta euroissa (kun kyse esim. USD-kaupasta)? Ainoa paikka taitaa olla tuo tehtäväloki, mistä sitten laskee kaavalla (määrä*hinta+välityspalkkio)*muuntokulu?
  2. Millä tavoin alustalta pois siirrettävissä oleva summa määräytyy? Olen tehnyt alustalla ostoksia euroissa sekä dollareissa. Tuo dollariostoksen lopullinen eurosumma taitaa muuttua vielä jonkun ajan, minkä seurauksena pois nostettavissa oleva summa (vapaa käteinen, en taida nähdä sitä muualta helposti) muuttuu jatkuvasti?

Hyvä homma! Mainitsin, että asia ei ole minulle täysin selvä… Siellä on niitä eri tilityyppejä, mahtaakohan koskea kaikki tilejä tämä.

Jos kerta Degiro on näin luotettava, niin ihmettelen tätä myyttiä osakkeiden menettämisen riskistä. Ja samalla ihmettelen, miksi ihmeessä jengi sijoittaa muiden välittäjien kautta… hyvin helppoa oli tuo veroilmoituksenkin täyttäminen. DeGiron raportti vain liitteeksi sinne.

Laitoin Nordean aspaan viestiä saisko avattua kohteen

1 tykkäys

Siirryin käyttämään TraderGO:ta muutaman viikon jälkeen. Se voi näyttää alkuun hankalalta, mutta pienellä totuttelulla pääsee hyvin perille ja on todella koukuttava. Suosittelen kokeilemaan kun ei maksa mitään. Saxon analyysit on luettavissa vain tuossa TraderGO:ssa, niissä on paljon kiinnostavaa luettavaa jos englanti sujuu. Seurantalistat on paljon paremmat kuin TraderONE:n puolella, kun voi tehdä monta eri. Tykkäsin kyllä TraderONE:stakin mutta sieltä puuttui kaipaamani yleisnäkymätja useamman seurantalistan mahdollisuus, jotka löytyi TraderGO:n puolelta.

TraderONE:n valikosta raporttien takaa löytyy toteutuneiden kauppojen raportti, jossa lukee joka kaupalle se kirjattu eurosumma ainakin eurotililtä tehdyille kaupoille, mutta raportti pitää avata koneella. Puhelimessa ei näy raportit kunnolla.

Tuo dollariostoksen muuttuminen kuulostaa kummalliselta, voisiko liittyä viivästettyyn hintatietoon ensimmäisen 15min aikana kaupan jälkeen?

Kiitos, tuo raportit → toteutuneet kaupat oli se mitä hain takaa. Ja tajusin nyt itsekin miksi nostettava summa (“vapaa käteinen”) muuttuu, minulla on USD-toimeksiantoja meneillään :sweat_smile:

Hyvä blogikirjoitus by Martin Paasi.

14 tykkäystä