Keskustelua välittäjistä

Niinhän sitä luulisi. Varsinkin kun elämme aikaa jolloin ns. ‘‘palveluiden shoppailu’’, hintatietoisuus ja toiseen pankkiin siirtyminen on huomattavasti helpompaa ja asiakkuuden avaaminen onnistuu verkossa. Alaa kuitenkin hyvin tuntevana olen sitä mieltä, että nollakorkomaailma, huomattavasti lisääntynyt regulaatio, rahanpesun estäminen, terrorismin vastainen rahoitus ja uudet raskaat digitalisaation uudistukset ovat vaatineet ja tulevat edelleen vaatimaan paljon pankkien tulevien vuosien kehityskustannuksista. En usko, että tämän kaiken keskellä piensijoittajan kulut ovat ensimmäiset joita lähdetään laskemaan. Nuo regulaatioon liittyvät asiat ovat myös niin jäätäviä satsauksia vaativia hankkeita, että en ihmettele yhtään miten pankkien aspat ovat jumissa ja tilien avaaminen kestää. Ihmisiä sielläkin vain on töissä ja vaatimustaso nousee tällä hetkellä älyttömän nopeasti asiakkaiden ja regulaattoreiden suunnasta. Asiakkaat ja heidän rahaliikenne ja tuntemisen tiedot (henkilötiedot, verotusyhteydet, rahaliikenne, rahojen alkuperä jne.) pitää olla aivan eri tasolla mitä ne olivat muutama vuosi sitten. Ja tätä ei yksittäinen pankki määrää tai määrittele vaan finanssivalvonta edellyttää tiukkaa kontrollia tai sakkoa tulee. Ja niitähän ollaan viime vuosina nähty.

Nythän trendinä on eri pankeilla ollut keskittyä eniten tuottaviin asiakkaisiin ja nostaa peruspankkipalveluiden hintaa tai ulkoistaa kannattamattomia palveluita. Tätä tehnyt suomessa esim. OP, S-pankki ja Nordea. Kristallipalloa en omaa, joten vaikea sanoa missä jamassa maailma ja palveluhinnastot ovat muutaman vuoden sisällä. Sen kuitenkin tiedän, että ilmaisten tai edullisten lounaiden löytäminen tulee vaatimaan yksilötasolla enemmän duunia ja vaivaa. Itse olen vaan luonteeltani sellainen etten jaksa jatkuvasti vaihtaa palveluntarjoajaa ja vaikka kuinka säästäminen ja sijoittaminen on intohimo, en jaksa joka kevät raportoida ja selvitellä verottajalle ulkomaisten, kotimaisten ja muiden kuluja, raportteja jne. Keep it simple ja keskitä palveluita on mun juttu. :slightly_smiling_face: :+1:

Luultavasti olit ostamassa market hintaan, jolloin osakkeiden arvo on juuri saattanut nousta tuon euron verran, jolloin kauppaa ei voida suorittaa. Tähän olen itse kerran törmännyt Mandatumin asiakkaana.

Martin Paasin kommentti ETF:n muuttumisesta maksulliseksi

16 tykkäystä

Itsekin aloitin etf-sijoittamisen vasta lokakuussa, “tietenkin” Nordnetissä, koska ilmaista. Vuodenvaihteessa avasin kätevyyden vuoksi myös OST:n Nordnetiin ja sinne joitakin osakkeita, vaikka melko pian tajusin, että olisi kannattanut katsella muita vaihtoehtoja, jotta voisi hajauttaa ajallisesti edullisemmin. No, tuumasin että säästetään sitten sen verran pitempään, että välityskulut pysyvät kohtuullisina.

Nyt, kun OST-tarjous on sopivasti päättynyt, niin tulee tämä ilmoitus. Edelleenkään se ei sijoitussuunnitelmassani ole hirvittävän iso kulu, koska pääosa menee noihin etf:iin. Silti on sellainen olo, että matto vedettiin jalkojen alta. :cry: Jään odottelemaan, että myös rahastot muuttuvat maksullisiksi ja mitä muuta vielä… Sijoitukset olisivat nyt kokonaisuutena aika lailla +/-0, mutta muutamia hyviäkin joukossa, niin en haluaisi kaikkea myydä pois ja vaihtaa välittäjää. Täytyy tuumia.

Jos Nordnet haluaisi lisää toimintaa noille OST:lle, niin kyllä kannattaisi vähän viilata (viimeistään tämän hinnastomuutoksen vastapainoksi) välityspalkkioita alemmaksi. Kyllä ne piensijoittajatkin hiljalleen vaurastuu ja ns jää koukkuun hommaan, niin kauppojakin alkaa tulla. Näillä kuluilla ei niin helposti.

4 tykkäystä

Välittäjää voi vaihtaa ilman positioiden myyntiä. AOT:n siirto ei yleensä edes maksa. OST:n maksaa n. 50 euroa.

Lisäksi aina voi vain jättää vanhat positiot ja aloittaa uudella välittäjällä.

2 tykkäystä

Jännä nähdä pysyyko Nordnet todella kannassaan tässä asiassa kerta nyt jo omien rivit rakoilevat päätöksen suhteen. Toki nyt tämän äläkän jälkeen voivat kokea liian nöyryyttäväksi peruakin päätöksen. Nordnetin blogissa on aika tulikiven katkuista palautetta, johon maajohtajakin on käynyt vastailemassa.

Omalla kk-sijoitussummalla NN pysyy halvimpana, mutta harkitsen siirtoa Nordealle puhtaasti periaatteesta ja koska muutkin sijoitukseni ovat siellä.

7 tykkäystä

Joo, tiedossa on - ja harkinnassa. :slight_smile:

OST:n siirto ei konseptin uutuuden myötä ole vielä mahdollista ainakaan Nordeaan. Kysyin tätä molemmilta osapuolilta (NN, Nordea), että onnistuisiko OST-positioiden siirto. Nordeasta vastattiin ettei heille voi vielä siirtää ja Nordnetistä vastattiin, että ensin siirto 50€ ja sitten vielä sulku 50€ eli yhteensä 100€ ja koska konsepti on uusi, voi siirrossa kestää hyvinkin pitkään.

1 tykkäys

Kyllä Nordnetin hinnaston mukaan maksaa ton lisäksi vielä 30 €/arvopaperilaji (pohjoismaiset) ja 50 €/arvopaperilaji (muut). Eli kallista puuhaa on.

Osakesäästötilin siirto Nordnetistä toiselle palveluntarjoajalle (sisältää saldotietojen, kotimaisten osakkeiden ja rahavarojen siirron) 50 €/osakesäästötili. Tämä lisäksi veloitetaan hinnaston mukaiset maksut kohdasta Arvopapereiden siirto Nordnetistä (pohjoismaiset/muut arvopaperit).
Arvopapereiden siirto Nordnetistä (pohjoismaiset arvopaperit) 30 €/arvopaperilaji (ISIN)/siirto
Arvopapereiden siirto Nordnetistä (muut arvopaperit) 50 €/arvopaperilaji (ISIN)/siirto
2 tykkäystä

No jo on.

Tuo viittaisi siihen, ettei OST:tä oikeasti voi siirtää ja että toimenpide on lopetus ja jokaisen position siirto erikseen.

Kenen mielestä nämä on kohtuullisia korvauksia?

2 tykkäystä

Arvo-osuustili tällä hetkellä Nordnetissä, mutta tämä Nordnetin viimeisin ETF-kuukausisäästäjän rankaiseminen sai katselemaan vaihtoehtoja.
Tänään hakemus sisään Degirolle,


Ei tietoa kuinka ruuhkaisaa on keskimäärin, mutta onhan tuonne stanallinen jono :smile:

16 tykkäystä

Hassua, ei kai siirrettyä tiliä voi/tarvitse sulkea… :sweat_smile: Mutta kuulostaa ihan Nordnettiläiseltä, niiltä voi odottaa mitä vain. :money_mouth_face: :grimacing: Helpointa olisi myydä tyhjäksi ja lopettaa.

2 tykkäystä

Mutta sitten pitää muistaa, että se tili on olemassa jos sen jättää eikä koskaan saa tehdä uutta. Niitähän sai olla vain yksi ja useamman omistamisesta tulee muistaakseni 10 euroa sakkoa per päivä per tili.

Aika kurja killeri meinaan jos joskus 20 vuoden päästä avaa uuden jonnekin. Siitä ei tule mitään ilmoitustakaan ennen kuin on kertynyt tuhansien eurojen sakot.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistan lukeneeni tämänkaltaisia sakkoja.

Jep, tarkoitin lopettamisella sulkemista. Näin sitä illan myötä kirjoittelee epätarkasti. :slight_smile: Kahta OSTia ei tosiaan saa olla.

Näin päädyin itse tekemään, sulku tosin oli melko nopea jos jotain hyvää. :grin:

1 tykkäys

Minä olen ollut yli kaksi viikkoa jonossa sijalla 389.

Siis onko ne ihan tosissaan?!? OST:n siirtäminen 50e ja tili ei edes sulkeudu siinä siirrossa vaan sulkeminen vielä erikseen 50e. On tuo käsittämätöntä lypsämistä :smiley:

Kannattaa todellakin miettiä muutamaan kertaan ennen kuin tarttuu Nordnetin ansatarjouksiin jos tarkotus on käydä harvoin kauppaa. 3e kaupat ja edullinen meininki loppuu hyvin lyhyeen. Kyllä loppui minun osalta Nordnetin suositteleminen.

3 tykkäystä

Olin itsekin äimänä tästä ja tiukkaa palautetta annoin. Tuossa ei ole kyse enää mistään muusta kuin asiakkaan niistämisestä.

2 tykkäystä

Hienoa nähdä, että ihmiset alkaneet vihdoin äänestää jaloillaan ylimielistä toimintaa vastaan. Olen ollut erittäin tyytyväinen päätökseeni lopettaa Nordnetin käyttö siirtäen sijoittaminen täysin Degiroon sekä Mandatumiin osakesäästötilille. Mandatumilla järkevin osakesäästötilihinnoittelu, vaikka ei tekisikään kovin aktiivisesti kauppoja: Pohjoismaat/New York/Lontoo -pörsseihin ensimmäisen kalenterikuukauden saa käydä kauppaa parhaalla hinnastolla eli 0,03 %, minimi 3 euroa ja sen jälkeenkin hintataso 0,04 %, minimi 6 euroa, jos palvelussa vähintään 50 000 euroa sijoitettuna. Valuutanvaihtokuluista toki veloitetaan automaattisesti 0,25 %, joten muut kuin euromääräiset ostot kannattanee tehdä Degiron kautta.

Mielestäni suomalaiselle piensijoittajalle tällä hetkellä paras yhdistelmä kulujen minimoinnin kannalta siis avata OST (jos sellaisen haluaa) Mandatumiin ja muut sijoitukset Degiroon, jossa myös kerran kuussa voi ostaa/myydä tiettyjä ETF:iä ilmaiseksi. Viestini ei ole mikään maksettu mainos kyseisiä välittäjiä kohtaan vaan tämän vuoden empiiriseen tutkimukseen perustuva. :slight_smile:

3 tykkäystä

Degiroon meni vähän maku tässä romahduksessa, kun osakkeiden “lainoitusastetta” laskettiin muistaakseni kolme kertaa peräkkäin. Tämä aiheutti vivutetulle salkulle lisäpääoman tarvetta lyhyellä varoitusajalla.