Keskustelua välittäjistä

Sitten on myös Fili and Kili

19 tykkäystä

Sijoitusletkaus tasoa

Olenko ainoa jonka mielestä Nordnetin 15€ välityspalkkio USA:an + valuutanvaihtokulu on aivan naurettavan kallista?

5 tykkäystä

Jenkkilää ajatellen: Degiro hyvis, Nordnet ymv. pahis. Mr. Trump tekee myös maailmasta mustavalkoisen, jotta sitä voi edes jotenkin hallita.

Masse-setä, FA, käppänä ajalta jolloin mustavalkoista oli TV:kin :wink:

2 tykkäystä

Lisäksi:

Danske Bankin Akavan jäsenliittoon kuuluvia asiakkaita koskettava etu muuttaisi vertailun tuloksia. Akavalaiset voivat tehdä pankissa osakekauppaa alennetulla viiden euron välityspalkkiolla. Osakkeiden säilytys on heille myös maksutonta.

3 tykkäystä

Itse olen tykännyt Nordnetistä piensijoittajana. Osakekaupoissa olen pitänyt 3 € kulua kohtuullisena, koska tarkoitus on ollut päästä alkuun sijoituksissa. Toki tuo kulu on suuri, jos ostot ovat alle 300 €. Kohta siirryn kuitenkin 2 kk kampanjan loputtua huonommalle tasolle, jolloin palkkio on vähintään 7 €. Kulut siis kasvavat merkittävästi.

OP, jossa minulla on asuntolaina ym. palvelut, tarjoaa tosiaan kampanjana tuota prosentin kattoa. Tästä voi jokainen päätellä kumpi tuntuu paremmalta. Salkun säilytyksen voi maksaa bonuksilla. Onko tosiaan säilytys ilmainen, jos tehnyt osakekaupan edellisellä neljänneksellä?

Tässä keltanokan ajatuksia. Saa sivistää. : )

Tuo Nordnetin 3e/kk ensimmäiset kaksi kuukautta on kieltämättä pikkuinen “ansa”, itse ainakin sorruin aikanaan heräteostoksiin pikku summilla ja kun halusin niistä eroon, välityspalkkio olikin kohonnut. Oppia ikä kaikki. Lopetin viikolla Nordean arvo-osuustilini, joka oli kokeilussa tammikuusta alkaen ja siirsin kaikki omistukseni Nordnetiin. Toki Nordean 1% välityspalkkio on suhteellisen järkevä, jos ostaa 2-3 euron tai alle euron osakkeita pieniä määriä, mutta 40 euron osakkeessa 0,40 e välityspalkkio sekä ostaessa että myydessä ei naurata. Joku toki voi ihmetellä onko osakkeen hintatasolla jotakin merkitystä, koska 1% on yhtä kaikki 1%, hinnasta riippumatta, mutta itse koin asian näin omalla osto- ja myyntikäyttäytymiselläni. Lisäksi minulla ei ollut muuta asiakkuutta Nordeaan eli 5 e/kk tunnuslukusovelluksesta ja tilistä on aivan turhaa, säilytysmaksuthan pystyi välttämään tekemällä kauppaa riittävän usein.

Samat prosentit siellä on kaikkien osakkeiden ostamisessa käytössä. Ostit sitten 400 x 0,10€ maksavia osakkeita tai sitten 1 x 40€ maksavan osakkeen. Molemmissa tapauksissa maksat 1% siitä 40€ ostosta. :slight_smile:

2 tykkäystä

Tähän jatkokysymys.

Kysyin OP:lta mahdollisen salkun siirron kustannuksista. OP ei peri mitään. Nordnetin sivuilta: “koko kotimaisen arvo-osuustilin siirto 0 € (kun vastaanottava pankki suorittaa siirron)”.
Eli ei tulisi mitään kuluja? Lisäksi löytyi: “yksittäiset pohjoismaiset arvopaperit 20 €/arvopaperilaji/siirto”.
Tuo alempi ei siis päde minuun, kun siirretään koko salkku osakkeineen?

1 tykkäys

En mielestäni kiistänytkään sitä vaan kirjoitin, miten itse asian koin, kyse on enemmänkin psykologiasta. En jaksa rautalangasta vääntää kappalemääriä tai hintatasoja ja vertailla Nordnetin hintoihin. Voi olla, että muotoilin ajatukseni huonosti eli se siitä.

Siirryin aikanaan Nordnettiin OPsta lähinnä ilmaisen säilytyksen takia. Ajattelin että melkein ihan sama maksaako kaupankäynnistä 7e OPssa vai 9e Nordnetissä, kun käyn niin vähän kauppaa muutenkin, jos OPssa menee muutama euro säilytykseen kuussa.

Nykyään toki OSKLn jäsenenä kaupankäynti olisi 5e/toimeksianto OPssa. Nuorille osakesäästäjille säilytyskin olisi maksuton. En vain tiedä koskeeko minua, koska en ole nuori jäsen vaan varsinainen jäsen (vaikka olenkin 26) koska haluan lehden postiluukusta (nuorille jäsenille se tulee vain verkkoon). Kai sen ilmaisen säilytyksen saisi, en oo selvittänyt. Nordnetissäkin on toki etuja OSKL jäsenille, esim 7e/toimeksianto (=automaattinen 3.taso. Tasolle 1 ja 2 en muutenkaan näillä kaupankäynneillä ikinä pääse).

Luulisi ettei päde. Tuleeko siinä muuten osakkeiden hankintahinnat mukana jos siirtää OPseen vai pitääkö siitä erikseen maksaa/laittaa ylös osakkeiden hankintahinnat verottajaa ajatellen? Jos nyt jostain syystä siirrynkin takas OPseen. Saattaa toki olla että pysyn ihan Nordnetissä…


Ps. Kannattaa kurkata oman välittäjän edut jos kuuluu osakeliittoon.

Nordean kaupankäyntipalvelut uudistuvat(hinnoittelu muuttuu) 1.10.2019. Mitäs mieltä näistä? Parempi vai huonompi piensijoittajan kannalta?

Nordean kaupankäyntikulut ei ole muutoksen kohteena. Eli 1% katto pysyy jne…

"Nykyiset kaupankäyntipalvelut muuttuvat 1.10.2019. Palveluiden paketointiin perustuvat Säästäjän ja Sijoittajan palvelut poistuvat ja tilalle tulee yksi maksuton kaupankäyntipalvelu, johon voitliittää ha-luamasilisäpalvelut. Näin voitvalita lisäpalvelut tarpeesimukaan etkämaksa turhasta. Pörssikaupan-käynnin välityspalkkiot säilyvät ennallaan. "

Tuolta lisää jos kiinnostaa.

3 tykkäystä

Mulla on käytös niin Nordea kuin Danske, Dansken Nokia longilla meinasi tulla tässä hiljattain nousu niin löivät jumiin…
Tykkään Nordeasta enemmän.

1 tykkäys

Nordnet lainoituskorot on hyvät kun vipua haluaa käyttää ja private banking puolella 5eur toimarit ihan sopivan hintaisia. Enemmän kun treidaa niin laskee kaupankäyntikulut vielä.

2 tykkäystä

Just näin, huolimattomasti vilasin ensin. Tosiaan suurin muutos piensijoittajan näkökulmasta on näköjään, että ei ole pakollisia kvartaaliostoja enään.

Nordean osakesäästötilissä samat kulut, kuin muussakin kaupankäynnissä.

Muut eivät vielä ole ilmoittaneet mahdollista hinnoittelumalliaan tilin kanssa. Jonkinlainen markkinan jako kyllä tulee olemaan sillä kiinnostusta tuntuu riittävän. Twitter threadin perusteella Danske ja OP kommentoivat myöhemmin, miten peli avataan:

Nordnetin osakesäästötilipäivitykset ilmestynee tänne:

6 tykkäystä

Nordnettiin pärähti justiin TA-työkaluja

2 tykkäystä

Nyt myös Danske ilmoittanut KSML:n jutun mukaan, että hinnoittelu sama osakesäästötilillä:

https://www.ksml.fi/talous/Osakesäästötilin-aloitus-lähestyy-Ensimmäiset-pankit-kertoivat-tiliensä-hinnat-kilpailu-uhkaa-jäädä-laimeaksi/1433509

“Nordealla osakesäästötilin säilytys- ja välityspalkkiot ovat samat kuin tavallisella arvo-osuustilillä, jolla suomalaiset piensijoittajat nykyisin säilyttävät pörssiosakkeitaan. Myös Danske Bank kertoo kysyttäessä, ettei osakesäästötilin hinnoissa ole eroa sijoituspalvelun nykyisiin hintoihin.”

Sijoittaja.fi tehnyt osakevälittäjä vertailun 2019: Välittäjävertailu 2021: Osakevälittäjät vertailussa – Katso halvin!

Vertailun perusteella Lynx alkoi kiinnostamaan. Muilla kokemuksia?

2 tykkäystä