Keskustelua välittäjistä

Voiko osakesäästötilille siirtää vanhat osakkeet arvo-osuustililtä vai pitääkö ensin myydä osakkeet ja laittaa rahat käteisenä?

Osakkeita ei voi siirtää osakesäästötilille.

3 tykkäystä

Myydä pitää kaikkine veroseuraamuksineen, toisaalta taas kevään osingot verovapaita, joka houkuttaa. Osinkoja tosin käsitellään normaalin pääomaveron 30% mukaan, kun aikanaan rahaa tililtä nostat eli ei ole sitä verovapaata 15% osuutta, jolloin vero asettuisi 25,5%.

1 tykkäys

On kyllä huima tämä ero pankeissa että Nordealta voit tilata osakesäästötilin jo nyt, mutta OP:lla ei ole mitään tietoa asian aikataulusta🤔

1 tykkäys

OP kai aikoo yhdistää tiliin analyytikoiden palvelut ja harkitse sopivaa pakettimaksua. Perusteena se, että osakesäästötilin avaavat ihmiset eivät itse viitsi tutkia yhtiöitä. Mielestäni vain OP:n analyytikoiden “track record” ei ole päätähuimaava :slight_smile:

4 tykkäystä

Niinpä tietenkin, joka tarkoittaa sitä,että OP:n osakesäästötili ei varmasti tule olemaan edullisin.

Tästä osakesäästötilistä on oma ketju. Kannattaa tutustua ennen kuin katuu …

Masse-setä, FA, selvä “ei” tässä vaiheessa osakesäästötilille

Ajattelin avata OST:n OP:lle, eli minulle uudelle välittäjälle, mutta jos tällainen pakettimaksu on totta, niin taidanpa harkita uudelleen…

Onko tuo Nordnetin asiakaspalvelu keskimäärin kuinka hidasta?

Mielestäni hyvinkin nopeaa, riippuu tietenkin selviteltävän asian laajuudesta. Yleensä olen saanut vastauksen saman päivän aikana.

1 tykkäys

Okei, no hyvä. Itsellä OSKL:n jäsenyysedut oottelemassa niin ei jaksaisi odotella :smiley:

Vaikuttaisi, että IB:n uutisoinnin jälkeen yksi toisensa jälkeen USA:n exchange:t ilmoittaa siirtyvänsä maksuttomaan osakevälitystoimintaan. Mielenkiintoista nähdä, kuka laajentaa asiakkuudet koskemaan myös eurooppalaisia ja sitä kautta, mitä tapahtuu täällä.

8 tykkäystä

Mulla alkaa ainakin huippaamaan ja vähän oksettamaan opn sijoitus vinkit.

4 tykkäystä

Ilmaista lounasta ei ole, joten lienee jenkkien “ilmaiset” välittäjät naama punaisena frontrunnaamassa ilmaisasiakkaiden toimeksiantoja… Toisaalta mistä sitä tietää kuinka paljon tätä tapahtuu jo nyt vaikka maksukin otetaan. Ei hirveästi ole luottoa valvovaan viranomaiseen tämän osalta.

Miten OP mobiilissa saa salkunkehitysgraafiin mukaan indeksin vertailutiedoksi, kuten Nordnetillä?

Pitkä keskustelu, josta saa sen kuvan ettei kukaan juuri käytä lynxiä, joka varmaan johtuu siitä, että sijoittaminen muilla keskittyy Suomen markkinoille.
Itse käytän vain lynxiä.
Positiiviset puolet

  • OSK jäsenille välityspalkkiot liikkuvat Euroopassa 5 e, pohjoisamerikassa 2,5 e.
  • tws:n kautta saatavissa melkoisen kattavat tiedot yritykssitä.
  • kelvollisen raportit.
  • kelvollinen asiakaspalvelu
  • hyvin toimiva kaupankäyntijärjestelmä.
  • käyttää ib:n TWS:ää joka lyö kaikki suomalaiset ns. Sivustot 100-0.
  • hyvin vakaa systeemi. Tietoturva hyvä.

Negaa:

  • pankkisiirto saksalaiseen pankkiin.
  • raporttipuolella voi olla virhetietoa.
  • verottajalle menevä vuosiraportti PITÄÄ tarkistaa ennen kuin lähettää verottajalle. Mm Australialaisten yhtiöiden osingojen verotus voi olla potaskaa.
  • jos löydät systeemistä virheen asiakaspalvelija ei välttämättä tunnusta sen olemassa oloa. Virhellisyys tarkoitan raportoinnin lukuja.
  • rahan siirto voi viedä aikaa, mutta keskiarvo on kuitenkin pyörinyt 5 h paikkeilla kiitos Euroopan nopean pankkijärjestelmän.
  • suomalaisia osakkeita voi ostaa vain xetra kautta. Suomalaisten kurssitiedot ovat maksulla.

Negatiivisista puolista huolimatta olen ehdoton lynx fani ja johtuu hinnoista. Kun ottaa huomioon degiron säilytysmaksun nykyään, mielestäni lynx on halvempi. Mutta asiat ovat suhteellisia. Jos sijoittaa Suomen pörssin pääsääntöisestl, niin lynx ei ole valintasi.

6 tykkäystä

Mielenkiintoinen vertailu kotimaisista välittäjistä, Nordnet osoittautui kalleimmaksi:
https://osinkotulot.blogspot.com/2019/10/pieni-suuri-osakevalittajavertailu.html

3 tykkäystä

Jos jaksaa käydä kauppaa kuten vanha setä eli harvoin, niin välittäjällä ei niin väliä (OP, Nordnet jne ok). Mutta, jos pelaa tiheästi ja varsinkin jos menee jenkkilään, niin mars mars: Degiro tmv. ulkolainen välittäjä peliin. Siellä halvat kaupankäyntikulut, hienot on-line kurssit ymv. Toki verottajalle joutuu kopioimaan kerran vuodessa yhteenvedon, mutta se ei nyt ole mission impossible.

Masse-setä, FA, näkemystä joka lähtöön, varsin usein oikeassa :smile_cat::kiss::kiss::smiley_cat:

4 tykkäystä

Kävin sitten vilkaisemassa millaiset Nordnetin hinnat ovat Ruotsissa.

Hinnoissa näyttää olevan valtava ero. Ruotsissa kaupankäynti aktiivisuudella ei ole merkitystä vaan hinnat ovat samat riippumatta siitä montako kauppaa teet kuukaudessa. Hinta määräytyy kaupan koon mukaan ja muutin kruunuhinnat euroiksi.

Tukholma/Helsinki/Oslo/Kööpenhamina:
max 1 500€ kauppa → hinta alkaen 10 senttiä
1 500€ - 4 500€ kauppa → hinta alkaen 4€
4 500€ - 14 000€ kauppa → hinta alkaen 7€
yli 14 000€ kaupat → kiinteä hinta 10€

USA/Kanada/Saksa:
max 1 500€ kauppa → hinta alkaen 1€
1 500€ - 4 500€ kauppa → hinta alkaen 5€
4 500€ - 14 000€ kauppa → hinta alkaen 7€
yli 14 000€ kaupat → hinta alkaen 10€

P.S. Nordnetillä on muuten parhaillaan kampanja, että kaikki alle 1500€ toimeksiannot ovat 0€ Tukholman pörssissä 6kk ajan.

6 tykkäystä

Danske alkaa kyllä olemaan paras vaihtoehto. Oon itse ajatellu siirtäväni kaupankäynnin pääasiassa sinne. Ainut mikä vähän närästää on korkee valuutanvaihtokulu, mutta kokonaisuutena tulee silti halvimmaks. Ehkä pitää kuitenki vielä odotella, miten osakesäästötili lopulta vaikuttaa kokenaisuuteen ennen kuin alkaa suurempia operaatioita tekemään.

1 tykkäys