KH Group - Sievi Capital muutosmatkalla

Ensinnäkin täytyy antaa kiitokset KH Groupin johdolle selkeästä webcastista - kysymykset/vastaukset osuus jälleen tänään erinomainen ja avointa sijoittajasuhteiden hoitamista. Samat Raha-aasin suosittelut täältäkin tallenteen kurkkaamiselle.

Toisena positiivisena huomiona täytyy antaa tunnustusta KH-Koneiden “torjuntavoitosta”. Jos tässä suhdannetilanteessa [Rakennusteollisuuden suhdannekatsaus] (https://rt.fi/wp-content/uploads/2024/03/RT_suhdannekatsaus-kevat-2024.pdf) liikevaihtoa pystytään jopa hieman kasvattamaan, on johdossa todella tehty oikeita asioita (Rental, Ruotsi jne…). Ja jos jossain päin eurooppaa kannattaa tulevina vuosina olla läsnä, niin Pohjois-Ruotsi. Siellä investoinnit ovat tällä vuosikymmenellä huimia summia ja sitä kuuluisaa kasvavaa kakkua on kiva olla leikkaamassa.

Mutta se Indoor… :disappointed: Ja lyhyesti 5 syytä, miksi petyin. Paljon. Kuulin paljon, täsmälleen oikeita ja varmasti merkittäviä toimia kuinka “uppoavasta purjeveneestä äyskäröidään vetta pois entistä nopeammin”. Mutta en valitettavasti kuullut mitään miten “se reikä veneen pohjassa tukitaan” tai “mihin suuntaan ja tuuleen lähdetään purjehtimaan kun reiät paikattu ja aletaan kisailemaan muita paatteja vastaan”.

  1. Q2 liikevaihto -16%. Kaupan liiton tilastojen mukaan sisustuskaupassa mentiin -7,9% niin Indoorin liikevaihto häviää nyt alta 2 x markkinaa nopeammin. Näkisin jopa, että puolivuosikatsauksen lausunto “Indoorin oma kehitys jatkui samansuuntaisena koko vuosineljänneksen ajan.” on poikkeuksellisen rajua kaunistelua tai ammattitaidottomuutta. Kyllä, etumerkki on samansuuntainen, mutta liikevaihdon katoamisen vauhti alan keskiarvoon verrattuna EI ole samansuuntainen vaan tuplasti pahempi.

  2. ERP. Veijalainen on täysin oikeassa, että nyt on kalliin investoinnin ulosmittauksen aika. Itse asiassa paljon tärkeämpi aika kun ERP:in käyttöönotto. Mutta ainakaan minulle ei ole viimeisen vuoden aikana tullut selkeää kuvaa, että millä tavalla/missä prosesseissa tämä ERP tekee Indoorista kilpailukykyisemmän? Mitä uusia kyvykkyyksiä tällä investoinnilla saatiin? Löytyykö ERP:istä uusia AI-elementtejä, joiden avulla kysyntää/varastoa ennustetaan paremmin ja henkilökunnan kohdistamisessa/tilauksissa saavutetaan säästöjä? Automatisoidaanko työvuorosuunnitelua tai palkanlaskentaa? Paraneeko tuotteideen saatavuus, jos paranee niin kuinka paljon? Nopeutuuko tuotteiden toimitusajat asiakkaille, kuinka paljon? Saadaanko myyntikanavat ja monikanavaisuus integroitua paremmin? Vai saadaanko analytiikka 2020-luvulle niin, että toimarin (!!) ja konsulttien (!!) ei tarvitse analysoida yksitellen yksittäiseten myymälöiden dataa (tapahtui kaupassa 90-luvulla)? Näistä en ole kuullut mitään, mutta (pien)omistajana todella toivoisin että näistä useammalla saralla tapahtuisi kehitystä. Ja joskus tietysti ERPejä uudistetaan ihan vaan siksi, että vanha sulaa alta pois. Silloin senkin voisi kommunikoida avoimesti, että ostetaan uusi vanhan tilalle kun se ei toimi, mutta uusi järjestelmä ei tuo uusia kyvykkyyksiä.

  3. Toimintamallin uudistusohjelma. Hienoa kuulla, että selkeästi reagoidaan. Selkeästi prosessiauditointi oli laaja, eli myymälävieraillut, haastattelut tilannekuvasta ympäri oganisaatiota, yksityiskohtaiset myymäläkohtaiset kannattavuudet, tuntisuunnitelmat jne…

Mutta. Prosessiauditointi on modernissa ketjuliiketoiminnassa vuosittaista aamupuuroa. Se, että se tehdään vasta nyt on melko ahdistavaa, ei ylpeyden aihe kuten webcastissa kerrottiin. Ja se, että sen tekee ulkopuolinen taho kertoo sitä, että tätäkään strategista kyvykkyyttä ei ole organisaatiossa sisällä vaan se täytyy ostaa. Jos palkanlaskenta tai IT-kalusto ei tuo sinulle strategista kilpailukykyä, osta/vuokraa ne siltä samalta markkinalta kuin kilpailijasi. Mutta pitäisikö tämä osata tehdä itse? Vähän karrikoiden voisin sanoa, että nyt kuulostaa että Indoorissa toimari tekee myymäläpäällikoiden hommat (=myymäläkohtainen myynti, kate, tulos).Ei hyvä merkki.

Eli mielestäni ei näin: “koko johto perui kesälomat, jotta teimme konsultin kanssa ennätysnopean analyysin mitä pitäis tehdä heti 16.8. alkaen” = hätäratkaisu

Vaan mielummin: “olemme havainneet, että että meiltä puuttuu strateginen ymmärrys prosesseistamme ja siitä miten niillä saavutetaan kilpailuetua kuluttajamarkkinassa. Se on erittäin monimutkainen ja vaikea prosessi ja siksi sen kompetenssin rakentaminen organisaatioon kestää XX ajan. Mutta kun investoimme sen kyvyn sisälle organisaatioon, pysymme kaikissa muuttuvissa kilpailutilanteissa voittajina ja pitkään”. = investointi pois ongelmasta pysyvästi

  1. Indoor Group, olisiko teillä hetki aikaa puhua liiketoiminnan kasvusta? Liittyy minusta erittäin oleellisesti 10m€ parannustavoitteeseen. Veijalaisella oli kyllä ihan oikeita ja mittakaavaltaan merkittäviä ajatuksia kuluista (lähinnä henkilöstökuluista) kun väliseinä kaatamalla saadaan sama myyjä ja kassa molemmille myymälöille. Mutta aito kysymys teille kanssafoorumilaisille. Saako tämä muutos teidät jatkossa valitsemaan Askon/Sotkan kun pohditte seuraavaa sisustushankintaa? Miten kasvetaan? Onko halua kasvaa? Vai mennäänkö pieneksi ja pippuriseksi (kannattavaksi)?

Mielestäni oleellisia kysymyksiä tulevasta:

  • Haetaanko kasvua valikoiman johtamisella (a la Prisma/Tokmanni/Puuilo/Motonet) ?
  • Haetaanko kasvua paremmasta asiakaskokemuksesta? Jos, niin miten ( a la M&M henkilöstön harrastuneisuus ja asiantuntemus lemmikeistä)?
  • Haetaanko kasvua monikanavaisesta palvelutuotannosta, esim. kilpailijoita nopeammasta toimitusajasta tai verkkokaupan ilmaisista toimituksista (a la Amazon Prime?)
  • Haetaanko kasvua uudella hinnoittelustrategialla? Everyday low prices vai nostetaanko alennusprosentit vielä korkeammiksi kuin 60%?
  • Haetaanko kasvua uusista palveluista? Kilpailijoilta löytyy nykyisin kaikenlaista ravintoloista sisustussuunnittelijoihin (a la Ikea)?
  • Haetaanko kasvua ylivoimaisesta kanta-asiakasjärjestelmästä (a la Costco, jonka voitot tulee vuosimaksuista).
  1. Indoor Group toimii täysin eri markkinalla kuin KH tai NRG. Sillä ehkä markkinatalouden kauneimmalla (kilpaillummalla) osuudella kuluttajamarkkinalla. Kuluttajamarkkinassa tarvitaan hyvin erilaista kompetenssia kuin 250k pyöräkuormaajan tai paloauton myynnissä. TämänKÄÄN webcastin kohdalla en kuullut Indoorin osalta kertaakaan sanaa “asiakas”. Se on ystävät hieman pelottava merkki Indoorin tulevaisuudesta ja kilpailukyvystä.

On valitettavan vaikea nähdä tästä omistajalle realistista EXIT-polkua seuraavien vuosien aikana. Sitä ennen tämä harrastus huonekalukaupassa maksaa KH Groupille paljon. Liian paljon.

74 tykkäystä