Kiitos Inderes -yhteisö huippuduunista!

Suuri kiitos @Emma_Kuusinen erittäin ripeästä toiminnasta!

Perjantaina kyselin @Juha_Kinnunen jorinoita audiomuotoon ja jo heti tänään pääsin niitä kuuntelemaan satumetsässä käyskennellessäni.




Myös hahmot @Atte_Riikola , @Sauli_Vilen , @Antti_Jarvenpaa ja @Joni_Gronqvist pääsivät ääneen, vaikkakin heidän kerronasta on satumetsäilyt kaukana.

45 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas on kyllä sen verran pistänyt itseään likoon foorumin eteen, että hän on kyllä erityismaininnan täällä ansainnut. :pray: Alokas nostelee aktiivisesti ketjuja esille, linkittelee usein analyysejä ja yhtiökohtaisia uutisia, kirjoittelee hyvin monipuolisesti omia rehellisiä näkemyksiään eri yhtiöistä sekä tietenkin moderoi foorumia erinomaisesti, jotta meidän kaikkien olisi mukavampi olla täällä. Alokkaan tapoihin on myös kuulunut potentiaalisten yhtiöiden seulominen ja niiden tuominen esille, joista Indereskin on saattanut saada ideoita mallisalkkuun. Hän on uutterasti rakentanut foorumin henkeä ylläolevien lisäksi olemalla helposti lähestyttävä kaveri ja hänen tuoreen tempauksensa avulla hän tuo meille tutuksi muita foorumilaisia haastattelemalla hienoilla kysymyksillä. Voin sanoa että jokaisesta haastattelusta olen oppinut jotain uutta ja luonnollisesti jokaisesta haastateltavasta on tullut meikäläiselle entistä tutumpi. Ehdottomasti kaveri ja allaoleva ketju seurantaan jos ei ole vielä. :point_down:

Alokas on myös kova ennätystenrikkoja: omistaa ilmeisesti eniten kerättyjä + annettuja tykkäyksiä, huikeat 163,8 tuhatta kappaletta.

53 tykkäystä

Kiitos todella paljon kauniista sanoista ja mukavista perusteluista! :blush:

Tuntuu oikeasti tosi mukavalle saada tällaista palautetta. Yritän parhaani tässä hommassa ja otan tämän työn tosi tosissaan, vaikka välillä vähän pilkettä silmäkulmassa onkin.

On tämä todella hieno Foorumi, jota haluan olla omalta osaltani kehittämässä. On ilo olla hyödyksi ja saan siitä todella paljon motivaatiota, kun saan palvella tätä fiksua ja hienoa porukkaa. Lisäksi Inderes on kaikin puolin oikein unelmatyönantaja.

Haastattelut ovat olleet kaikin puolin iso juttu mulle ja tulee sitä jatkossakin olemaan.

Yksi tavoite mulla on, mitä ei voi oikein mitata, että saisin hankalinakin aikoina varsinkin tuoreemmat sijoittajat pysymään sitkeästi mukana karhumarkkinoista huolimatta.

Kiitos Kimi ja kiitos upealle yhteisölle sekä kiitos Inderes! :slight_smile:

P.S. Kirjoitin tätä viestiä hyvin kauan, koska Marianne kirjoittelee Pörssien suunta -ketjussa korkokuulumisia ja niitäkin on pakko seurata. :smiley:
P.P.S.

Tästä kohdasta pidin erityisesti. :slight_smile:

31 tykkäystä

Mariannen tapa otsikoida artikkelit nostattaa hymyn huulille. Luovaa sanataidetta parhaimmillaan!

Jos Marianne luet tätä, niin korkopäätöksien otsikoihin voi sopia pian Irwin Goodmanin “Yhdet vielä ja sitten lasku”.

38 tykkäystä

Voi kiitokset viestistä! Näitä otsikoita on kyllä hauska keksiä, mutta sivuvaikutuksena ovat välillä pitkään kestävät korvamadot :blush: ja Irwin ehdottomasti mukaan, pidän tuon ehdotuksen mielessä!

34 tykkäystä

On julkisten kiitosten aika.

Olen jo varmaan vuoden-pari miettinyt, että erään analyytikon haastattelut ovat alkaneet hipoa täydellisyyttä. Jostakin syystä en ole silti saanut kunnon kiitosta ravisteltua ulos itsestäni.

Kuitenkin, eilen kun kuuntelin saunassa (kyllä, kuuntelen toisinaan saunassa toimitusjohtaja-haastatteluja) tämän kaverin tekemää aivan fantastista haastattelua erään omistamani yhtiön toimitusjohtajan kanssa, päätin, että perjantaina on kiitosten aika.

Nimittäin @Juha_Kinnunen , sinun tekemät toimitusjohtaja-haastattelut ovat parasta, mitä analyysiyhtiö voi sijoittajalle tarjota!

Listataan ensin, että miksi Juhan haastattelut ovat niin ensiluokkaisia:

  • Riittävän pitkiä ja perusteellisia
  • Haastateltavaa ei keskeytetä, vaan päinvastoin, hänen annetaan vastata kysymyksiin jopa vähän pidempään kuin hän ehkä itsekään haluaisi
  • Johdonmukainen rakenne haastattelun sisällä
  • Sopivassa suhteessa peruskysymyksiä, syvällisiä liiketoimintakysymyksiä ja filosofis-laadullisia kysymyksiä vaikkapa toimitusjohtajan ajatuksista suhteessa johonkin tiettyyn tilanteeseen
  • Kehdataan kysyä “tyhmiä kysymyksiä”
  • Mukana sekä analyytikon kysymyksiä että yhteisön kysymyksiä
  • Epäselviä vastauksia pyydetään tarkentamaan vaikka kolme kertaa jos tilanne niin vaatii
  • Spontaanius ja osin lennostakin heitetyt kysymykset
  • Kysytään myös pienistä asioista, jotka eivät ole nyt tärkeitä, mutta voivat olla myöhemmin
  • Haastattelusta ja asetetuista kysymyksistä huokuu kova kiinnostus ymmärtää yhtiötä paremmin
  • Haastattelutilanteissa on sopivassa suhteessa rentoa jutustelua ja haastateltavalle vaikeita kysymyksiä

On päivän selvää, että tälle tasolla päästäkseen pitää olla paitsi todella hyvä analyytikko, myös ymmärtää todella syvällisesti analysoimiensa yhtiöiden liiketoimintaa. Toisaalta luulen, että Juhan suurin salaisuus on itsevarmuudessa. Itsevarmuudessa, joka toki varmasti kumpuaa siitä, että osaaminen on niin perhanan kovalla tasolla.

Juha voisi jonkun Toijalan, Huhtalan tai Savolaisen kanssa istua lauteille vaikka suoraan herätyskellon pirahduksesta ja heti alkaisi tapahtua. Monissa haastatteluissa tuntuu melkein siltä, että Juha on isä ja haastateltavat poikia.

Siinä on sopivassa suhteessa sellaista maalaistuneen isämiehen itsevarmuutta ja välinpitämättömyyttä turhamaisia tyyliseikkoja kohtaan. :wink:

En tiedä miten te siellä Inderesillä analyytikkoja koulutatte, mutta Juha voisi pitää kollegoille vähän haastattelukoulua. Tai ainakin jokaisen analyytikon kannattaa ottaa oppimismielessä Juhan haastattelut tarkkaan seurantaan. Eikä sillä, että muidenkaan haastatteluissa olisi mitään vikaa. Päinvastoin, olen haastattelujen suurkuluttuja melkeimpä analyytikosta riippumatta.

Mutta Juhan haastattelut on vain niin priimaa tavaraa, että jos tällaisia juttutuokioita saisi kaikista Helsingin pörssin putiikeista, niin se olisi jotain se.

Hyvää viikonloppua kaikille, mutta erityisesti Juhalle!

87 tykkäystä

Kiitoksia Mauri, menin ihan hämilleni.

Täytyy kuitenkin korostaa, että haastattelut ovat aina tiimityötä - ja lisäksi esimerkiksi tuoreessa Revenio -haastattelussa sain erittäin hyviä kysymyksiä myös täältä Foorumilta. Auttaa paljon erilaisiin näkökulmiin, kun itsellä monesti pyörii samat teemat mielessä. Kiitoksia siis sinne ketjuun.

Minä olen siitä onnellisessa asemassa, että valtaosa minun haastattelemista toimitusjohtajista ovat sujuvia kommunikaatiossaan, tietävät asiansa ja kokevat haastattelut tärkeänä sijoittajaviestintänä. Lisäksi valtaosan kanssa on jo suhteellisen pitkä historia, ja tietääkseni meillä on molemminpuolinen kunnioitus ja arvostus. Siltä pohjalta on helppo kysyä myös vaikeampia asioita, kun vastapuoli tietää, ettei kyseessä ole mikään henkilökohtainen hyökkäys tai egotrippi. Tavoitteena on aina selkeyttää tilannetta sijoittajille. Yleensäkin tunnelma on rennompi, vaikka olisi ikävämpikin aihe käsittelyssä.

Jos haastateltava ei olisi yhteistyökykyinen tai -haluinen, ei siinä mitkään temput auttaisi, vaan lopputulos olisi todennäköisesti kuivahko monologi firman viestinnästä. Eli annan mielelläni valtaosan kehuista vastapuolille, jotka onnistumisen mahdollistavat :pray:

Nyt tuli lisäpainetta seuraaviin koitoksiin, mutta jospa ne menisivät kuitenkin hyvin :sweat_smile:

77 tykkäystä

Minun mielestäni taas loistat erityisesti hieman ynseämpien haastateltavien kanssa ja näissä tuot erityisesti lisäarvoa. Uskallat kysyä vaikeita kysymyksiä sekä tarvittaessa samaa asiaa moneen kertaan, vaikka haastateltava koittaisi väistellä kysymystä. Tämä on todella arvokasta sijoittajalle, ettei toimitusjohtaja pääse korulauseilla piinapenkistä.

Tuo on haastattelijana harvinainen ja arvokas taito. Se osoittaa, että haastattelija 1.) aidosti kuuntelee vastauksia eikä vain kysy ennakkoon laatimiaan kysymyksiä, 2.) ei liikaa kunnioita/pelkää haastateltavaa ja 3.) ei jännitä/kiirehdi.

Urheilumaailmassa arvokas taito on myös, että haastatteluissa ei tulisi niitä “öö, mitäs mä nyt vielä kysyisin, kun kolme kysymystä pitäis olla” -taukoja ennen kuin kysytään, että miltäs se voitto maistui kahden ottelun tappioputken jälkeen. Muualla on onneksi kovemmat standardit :smiley:

28 tykkäystä

Laitan tänne erityiskiitoksen kaikille TA osaajille.
Erityisesti mestari @DayTraderXL.
En näistä käppyröistä niin paljoa ymmärrä, mutta kiinnostava katsella ja lueskella ajatuksiasi

28 tykkäystä

Kiitokset @Jukka_Lepikko ajatuksistasi täällä palstalla ja traders clubissa. Arvostan suuresti terävänäköisyyttäsi ja sitä, että uskallat ajatella asioita ennakkoluulottomasti myös ns. boksin ulkopuolelta. Teet aina taustatyöt huolella ja sen takia näkemyksesi ovat erinomaisesti perusteltuja. Pyrit (ja mielestäni myös onnistut) katsomaan asioita harvinaisen objektiivisesti ja voit vaihtaa tarvittaessa näkemystäsi, jos tiedossa olevat faktat muuttuvat. Huippuduunia, kiitos sinulle! :fire::fire::fire:

31 tykkäystä

Kiitos jälleen @Rauli_Juva vastauksista Anora-ketjussa, täytyy kyllä sanoa, että spekulatiivisesta karhumaineestasi huolimatta, olet ollut varsin hyvin pallon päällä Anoran kanssa. Melko ihmeissäni olin aikanaan, kun seuranta aloitettiin vähennä-suosituksella ja 7,50 e tavoitehinnalla, oli jäänyt itseltäni huomaamatta se, että kuinka paljon Anoran myynti sai nostetta korona-aikana. Lisää-puolellehan siirryit vasta, kun kurssi oli 5,19 e. Toki sen jälkeenkin on vielä tullut yllättävän paljon vastatuulta markkinoilta ja mahdollisesti yhtiön huonosta tekemisestä, mutta mielestäni analyysin arvo on ollut huomattavan suuri tähän mennessä sijoittajille ja ennaltaehkäissyt kyytiin hyppäämistä aivan liian varhain tähän putoavaan puukkoon.

32 tykkäystä

Kiitos @Tomi_Valkeajarvi: lle
Oli sähköposti muuttunut niin tilille ja foorumille kirjautuminen ei ollut onnistuakseen. On tämä hianoa kun hommat pelaa. Viikinkipäällikkö ottaa sarvikypärää päästä ja kumartaa.

(Oletan että olit kyseinen henkilö,en nopeasti muuta Tomia löytänyt tuolta Inden henkilöstöstä)

12 tykkäystä

Minäpä se hyvinkin! Tosin olin vain välikätenä selvittämässä asiaa, varsinainen kunnia ongelman ratkaisemisesta kuuluu meidän velholle @Yu_Gong:lle. :blush: :raised_hands:

10 tykkäystä

Heitän tänne kiitokset @DayTraderXL
Olin pitemmän pätkän pois foorumilta enkä salkkuakaan kurkkinut. Olen vain maannut riippumatossa sarvikypärä syvällä päässä.
On äärimmäisen hienoa nähdä että samat mestarit kirjoittelevat palstalle. Tämä foorumi ei olisi sama jos et olisi TA asioissa meitä jäykkiä P/E ja funda gubbeja opastamassa käppyröinesi. Itselleni sinun näkemykset on tuonut ainakin uutta näkökulmaa ja yleistä innostusta graafien seuraamiseen yleisellä tasolla.

Kiitos ja kumarrus

Ps. Kysely ketjussa törmäillään

26 tykkäystä

En ole tainnut päästä koskaan kehumaan Viljakaisen Anttia näin julkisesti, mutta nyt kun on paikka, niin laitetaan kiitos sinne, minne se kuuluu.

Nimittäin aivan mielettömän loistavat nämä sopimusvalmistaja-katsaukset:

Huippumielenkiintoisia ja osuvia huomioita, ja kiinnostava yhtiövalikoima, jossa keskeiset PM-verrokit. Selkeät graafit ja hyvää pohdintaa kehityksen syistä, ja pientä vapaamuotoista pohdintaa myös tulevaisuudesta. En ole pahoillani jos päätät kirjoitella näitä vielä lisääkin. :wink:

10/10 ja :trophy: Antille! ( @Antti_Viljakainen )

Näköjään @Tommi_Saarinen ollut tutkaparina, joten kiitos ja kumarrus samoilla sanoilla myös Tommille! :handshake:

33 tykkäystä

Kiitoksia, mutta pääkunnian ansaitsee @Tommi_Saarinen. Olin vain apumiehenä.

Kolmososa EMS-valuaatioista on ollut suunnittelupöydällä myös ja se tultanee jossain vaiheessa toteuttamaan. Hengitystä ei kuitenkaan tämän suhteen kannata alkaa pidättämään.

24 tykkäystä

Kiitos @Kale-possu! :heart:

Olen aina ihaillut Kalen tapaa kirjoittaa; hän kirjoittaa aina niin mielenkiintoisesti ja sisältörikkaasti. Tuntuu, että kaikki Foorumilla pysähtyvät lukemaan Kalen viestejä hartaudella, koska ne tarjoavat usein tietoa, ajatuksia, huumoria ja kaikkea muutakin.

Kaikkia ketjuja en varsinaisesti lue suurella mielenkiinnolla, mutta jokaisen Kalen viestin luen mielenkiinnolla. Kalen viestit ovat tyylikkäästi kirjoitettuja, mutta parasta niissä on sisältö; eivät pidä sisällään “kansanradiovaahtoamista” vaan juttuja, jotka aidon opettavaisesti laittavat ajattelemaan.

Jopa minä tiedän tietyistä aiheista jotain ja aina, kun Kale on niistä kirjoittanut, niin täytyy sanoa, että hänellä tuntuu olevan usein faktat hallussa. Olen privaviesteissä monien kanssa jutellut Kalen viestien upeista sisällöistä ja tietyt ammattilaisetkin ovat niitä hehkuttaneet.

Täytyy vielä kerran todeta, että Kale on monipuolisesti erinomainen kirjoittaja eikä vain kirjoittaja, vaan hyvää sisältöä puskeva vaatimaton tyyppi, jonka kirjoituksista jokainen saa varmasti jotain irti. :slight_smile:

image

Muistelen erityisen lämmöllä kirjoitusta, jonka Kale kirjoitti musta :smiling_face:

34 tykkäystä

Tuloskausi on painumassa ehtoopuolelle, joten haluan muistaa ja kehaista yhtä henkilöä.

Tuloskauden staroja ovat toki analyytikot, mutta pakko on nostaa esille myös @KuHa. Tulosaamuina tulostiedotteen ilmestyttyä minuutin päästä yhtiöketjussa on tiedot tuloksesta hyvin jäsenneltyinä; olennaisimmat tiedot on hienosti ja selkeästi poimittu esille.

Jo valmiiksi odotan, että KuHa on käynyt laittamassa tiedot hienosti esille eikä tarvitse itse alkaa etsimään tiedotetta, lisäksi tiedotteet ovat vähän sekavia ja itselleni menee aina aikaa löytää sieltä tärkeimmät kohdat.

Arkiaamut ovat useimmille meistä aika kiireisiä eikä ole aikaa siinä hetkessä kaivaa ja penkoa tietoja. KuHa palvelee tulosaamuina(kin) satoja tai ehkä jopa tuhansia piensijoittajia.

Tekee tämä vaatimaton herrasmiespelaaja paljon muutakin Foorumimme eteen, käykääpäs katsomassa esimerkiksi, vaikka tätä viestiä Pörssien suunta -ketjussa.

Kiitos @KuHa! :pray: :blush:

51 tykkäystä

Kylläpäs tulikin hyvä mieli näistä sanoista. :slight_smile: Jatketaan toistemme auttamista - niin yhtiöketjuissa kuin muutenkin.

Kiitos, @Sijoittaja-alokas! :pray:

Yours,
KuHa

40 tykkäystä

Hyvää ja rauhallista Joulua kaikille:)

Foorumin ylläpitäjille ja jäsenille iso kiitos

Teette tärkeätä työtä

Kiitos:)

26 tykkäystä