Kinnusen jorinat

Vaikeaa kuvitella että olisin tutustunut esim. Fodeliaan ja Relaisiin ilman inden sijoitustutkimuksia, joiden avulla tunnissa pystyy muodostamaan aika hyvän käsityksen yhtiön meiningistä

2 tykkäystä

Sijoitustapoja on niin monia! Vanha setä on jo aikaa sitten ulkoistanut kaiken “tutkimisen” lähipiirille, Inden ammattilaisille ja nykyään myös tälle foorumille :ok_hand: Viimeisimpinä Qt:n hankinta, seuraaminen ja sitten aikanaan myyntipäätös on kokonaan ulkoistettu foorumin Qt-guru Astonille :blush:

No mitä sitten vanha setä itse tekee? Roikkuu foorumilla ja rikastuu :tophat: :tophat: :tophat:

Masse-setä, FA, disclaimer: tämä ei ollut sijoitussuositus :joy: :joy: :joy:

15 tykkäystä

Juuri noin! Se on ihan sama, mikä se oma tyyli on, kunhan itse on siihen tyytyväinen :ok_hand::blush: pätee aika moneen muuhunkin juttuun kuin sijoittamiseen

Vanha setä on jo aikaa sitten ulkoistanut kaiken “tutkimisen”

(tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä -olikos tämä joku vanhan kansan sanonta :smile:)

4 tykkäystä

Tämä oli juuri oikea tulkinta. Eihän meistä kukaan tosiaan kuplassa elä, eikä minulla ainakaan ole valitettavasti montaa aidosti uutta ajatusta ole ollut sijoittamisesta - odottelen toki uskomattomia ideoita, joita kukaan ei ole aiemmin keksinyt. Enemmänkin kaikki on ulkopuolelta kerättyä tietoa, josta olen poiminut omasta mielestäni oleellismmat ja soveltanut omaan tyyliini.

Kaikkia kannattaa kuunnella, erityisesti niitä jotka ovat asioista eri mieltä, ja kaikilta voi oppia. Samalla lähdekritiikki on yhä tärkeämpää. Informaatiota ja dataa on kuitenkin niin paljon, että lopulta kyky suodattaa oleelliset asiat ja muodostaa niistä oma näkemys on tärkeintä. Siis se, että kaikista ulkoisista tiedonjyväsistä kokoat oman palapelin, eikä ole vaan nappulana muiden pelatessa.

Aika harvinaiselta tuo tilanne vaikuttaa, mutta mahdollista toki tuokin. Ei sillä, että me oltaisiin kaikista caseista samaa mieltä, mutta ehkä minä olen enemmän nirso ostamaan :smiley: Suurempi kysymys on kuitenkin se, että tilanteet eivät ole samanlaisia. Ehkä helpoin esimerkki on se, että joku positio on tuottanut äärimmäisen hyvin ja kaikista myynneistä menisi kolmasosa suoraan veroihin. Noh, silloin laskunvaraa pitää olla aika paljon ja toisaalta uusi houkutteleva sijoituskohde tiedossa, jotta verojen jälkeen koko hommasta jää taloudellisesti voitolle. Vähän eri tilanne kuin silloin, jos positio olisi vaikkapa tappiolla. Muun muassa tämän takia yleisluontoiset sijoitussijoitukset ja varainhoito ovat eri asioita.

12 tykkäystä

Hieman ehkä ohi keskustelun, mutta olen omissa pohdinnoissani päätynyt tai päätymässä ostopäätösten, kuten myyntipäätöstenkin, osalta hyödyntämään professori emeritus Ilkka Niiniluodon (1988) ajatusta tiedon luonteesta ja tietämisen tavoista. Ulkolaisessa tutkimuskirjallisuudessa tästä on puhuttu muistaakseni termillä hierarchy of knowledge.

Niiniluotohan jaotteli tiedon dataan (data), jonka ymmärrämme muun muassa numeroina sekä informaatioon (information), joka on jo jonkin verran prosessoitua dataa tms. Näiden lisäksi Niiniluoto esitti, että on olemassa tietämyksellistä tietoa (knowledge), joka on informaation jalostuneempi aste, ja joka on hyvin perusteltua ja totta. Lopuksi Niiniluoto esitti, että tiedon korkein aste on viisaus (wisdom).

Seuraava on omaa päättelyä ja pohdiskelua, mutta kerron sen silti. Jos edellä kerrottua lähdetään tarkastelemaan sijoittamisen, esimerkiksi osto- tai myyntipäätösten, kontekstissa, niin kuka tahansa meistä voi kerätä dataa ja jalostaa sitä informaatioksi yksin. Se on helppoa, eikä vaadi paljoa. Numeroita osavuosikatsauksesta taulukkoon ja johtopäätöksiä niistä. Riittääkö tällainen data tai informaatio hyvän sijoituspäätöksen pohjaksi on sitten eri kysymys.

Kuitenkin, jos ja kun pyrkimyksenä on hierarkiassa arvokkaamman tiedon äärelle, huomataan nopeasti, että tähän tarvitaankin toisia ihmisiä. Tietämyksellisen tiedon saati viisauden äärelle pääsemiseen tarvitaan enemmän kollektiivista ajattelua ja ajatusten vaihtoa ja haastamista, kuten Juhakin tuossa on jo monesti tuonut esiin. Tässä vuorovaikutuksessa piilee se lisäarvo, jonka sijoittaja saa keskustellessaan esimerkiksi tällä foorumilla. Yhdessä erilaista tietoa jakamalla meillä on mahdollisuus saavuttaa korkeampi tiedon taso, mutta sitä ei voi saavuttaa yksin. Viisaus on minun päätelmissäni aina onnistuneen yhteistyön ja vuorovaikutuksen lopputulema.

27 tykkäystä

Kaikki toki hyötyy mutta jotkut pystyy hyötymään samasta tiedosta enemmän.

Pitäähän tuoreet koronapaniikkijorinat tähän ketjuun laittaa :point_down:

42 tykkäystä

" Minä en hae markkinoilta tällä hetkellä ”pikavoittoja”, vaan olen aidosti pitkän aikavälin sijoittaja. Kaikkihan me toki olimme sitä ennen kriisiä, mutta todellisuudessa aika moni sijoittaja taitaa ajatella tällä hetkellä seuraavan päivän mahdollisia kurssiliikkeitä enemmän kuin pitkän aikavälin tuotto-odotusta. "

Täysin samaa mieltä Juhan kanssa tästä, mitä tätä foorumia viimeviikkoina lueskellut.

Toivottavasti Juhan sanat rauhoittaisivat edes muutaman panikoitsijan :slight_smile:

29 tykkäystä

Eipä tässä ole enää juuri panikoitavaa. Ne jotka putsasivat salkkunsa ovat sen jo tehneet ja todennäköisesti on myöhäistä aloittaa nyt. Päivätreidaus tämän volan keskellä on oma extreme-urheilulajinsa ja siinä voi pieniä panikinpoikasia olla välillä ilmassa. Uutisvirrassa tietty jos tilanne olennaisesti vielä pahenee niin se saattaa nostaa tunteita, mutta…

Suurin paniikki saattaa iskeä orastavan FOMOn kurissapitämiseksi ettei käteispino katoa liian nopeasti kun tilanne on vielä kaikkea muuta kuin tukevalla pohjalla :smiley:

7 tykkäystä

Erinomainen kirjoitus.

Ymmärrän hyvin, mikset ole tässä yhtiöitä maininnut, mutta silti olisi äärimmäisen mielenkiintoista kuulla, mitä yhtiöitä Helsingin pörssistä näet tässä tilanteessa (hintaan puuttumatta) tällaisiksi

" 1) defensiivisyyteen kysyntäshokin keskellä, 2) liiketoiminnan jatkuvuuteen, 3) taseen ja rahoituksen kestävyyteen, 4) vahvoihin kilpailuetuihin ja 5) vahvaan pitkän aikavälin näkymään."

ja erityisesti ne syyt miksi! Koska juuri noita tekijöitä tässä varmastikin iso osa sijoittajista kuumeisesti yrittää selvitellä…itse olen törmännyt tässä omaan tietämättömyyteeni, vieras tilanne ja sen myötä näyttäytynyt niin paljon kysymyksiä yhtiöissä, joihin en tiedä vastauksia, ja siksi riskin arvioiminen on haastavaa. Revenio lienee selkeä, muiden kanssa monimutkaisempaa. Helpompi poimia ne vältettävät.

6 tykkäystä

Tai jos on niin, että et halua periaatteesta nimetä lainkaan yhtiöitä, niin mitä lukuja/asioita/arvostuskertoimia itse katsot, kun metsästät yhtiöitä, joilla on @Iiiks listaamia viittä ominaisuutta?

Kaiken kaikkiaan taas aivan ensiluokkainen Jorina Kinnuselta. Jossain vaiheessa pitää saada sellanen Kinnusen Jorina monologi -podcast samaan tyyliin kuin mitä Sarasvuo veti muutaman vuoden Ylellä.

9 tykkäystä

Tai Kinnusen “Yölinja”, jossa Juha ottaa vastaan puheluita ahdistuneilta sijoittajilta🙂

25 tykkäystä

Tästä ketjusta “Kinnusen jorinat” tulee muuten Inden kovin foorumi-ketju ikinä !! YES :slight_smile:

Aina kun Juha kertoo edes jotain tuolla Inden virallisella puolella eli blogissa “Kinnusen jorinat” niin tää foorumihan ihan räjähtää :heart_eyes:

Masse-setä, FA, Kukahan se tämänkin ketjun perusti? Hmmm… :thinking: :thinking: :thinking: (viiden pisteen vihje: kelaa alkuun, toim.huom)

4 tykkäystä

Se fiilis, kun näät, että Kinnunen kirjoittaa vastausta Kinnusen Jorinoihin… :man_dancing: :dancer: :partying_face:

8 tykkäystä

Kinnunen on jorisemassa vastausta*

2 tykkäystä

poistin kommenttini…

Hei, ja kiitoksia palautteesta ja kysymyksistä!

Yritän avata tämän kriisin mahdollisia vaikutuksia, jotta tuo @Iiiks saisi hieman lisää tukea omalle pohdinnalleen. Suoranaisia vastauksia tässä ei ole, pahoittelut siitä, mutta toivottavasti jotain hyödyllistä kuitenkin. Tässä on tarkoituksella vedetty suhteellisen synkkää linjaa, niin voitte hahmottaa uhkakuvia ja pohtia itse niiden todennäköisyyksiä. Tilanne elää kuitenkin koko ajan. Kokonaiskuvan hahmottamisen kautta voitte varmaan itse miettiä mahdollisia sijoituskohteita.

Suurimmat kärsijät tästä suorasta kysyntäshokista ovat tietysti turismi (lentoyhtiöt, risteilijät, majoitus, ravintolat) sekä muut suoraan poikkeustoimista kärsivät palveluyhtiöt (ravintolat, tapahtumat, konsertit, kahvilat, kauneus ja hyvinvointi, kauppakeskukset). Ilman voimakkaita toimia täällä on tulee alkamaan pudotuspelit varsin nopeasti. Tässä valtion rooli on kriittinen, mitä enemmän täällä kaatuu elinkelpoisia yhtiöitä, sitä vähemmän on toivoa nopeasta elpymisestä. Tämä johtuu tietysti siitä, että yhtiöiden mukana häviää pääoman lisäksi myös työpaikkoja, luottamusta tulevaan ja sitä kautta kulutusta. Tämä negatiivinen spiraali pitäisi saada kriisissä poikki.

Tuossa on pääasiassa yhtiöitä, joihin tulee suorat vaikutukset. Niissä ei tarvitse oikeastaan edes ennustaa, koska vaikutukset ovat jo nähtävissä eikä niitä ei voi välttää. Autot, elektroniikka, huonekalut sun muut mukavuudet kärsivät myös merkittävästi, jos ja kun harkinnavarainen kulutus menee jäihin ainakin joksikin aikaa. Ihmisillä on nyt muut prioriteetit. Täällä kaikki riippuu kulurakenteesta ja toimintamallista. Suuret kiinteät kulut ovat nyt helposti tappavia kuten myös korkeat velkamäärät.

Lisäksi merkittävät investoinnit ja suuret projektit ovat todennäköisesti jäissä siihen asti, kun koronaviruksen aiheuttama poikkeustila on päällä. Tästä kärsivät tietysti kaikki investointihyödykkeisiin liittyvät yhtiöt, mutta täällä ei kuitenkaan ole mikään “tasajako”. Esimerkiksi toisilla konepajoilla on vahva ja pitkä tilauskanta, mikä on nykytilanteessa kriittinen. Lisäksi defensiivinen ja jatkuva palveluliiketoiminta on nyt erittäin tärkeä, ja tarjoaa sitä defensiivisyyttä ja jatkuvuutta. Laajemminkin teknologiateollisuudessa on paljon eritasoisia ongelmia. IT-palveluyhtiöt ovat osittain myös täällä. Tässä vaiheessa kannattaa jo hakea tukea siitä, mitä finanssikriisissä tapahtui - silloin oli myös täydellinen äkkipysähdys taloudessa.

Koska kukaan ei ole suoranaisesti piilossa talouden romahdukselta, viimeisenä on välillisesti kärsivät. Esimerkiksi Talenomin liikevaihdosta 90 % on jatkuvaa eikä tarve kirjanpidosta ole häviämässä minnekään - paitsi jos asiakkaat häviävät. Siiinä erittäin surullisessa skenaariossa, jossa pk-sektorilla pyörähtää konkurssiaalto, ei mitään piilopaikkaa ole myöskään sektoria palveleville. Sanoisin kuitenkin, että esimerkiksi Talenomin kohdalla ennen suuria vaikutuksia pitäisi tapahtua todella dramaattisia asioita. Jos edes välillisiä vaikutuksia ei voi hyväksyä, ei voi käytännössä sijoittaa.

Kaiken tämän “hyvän” lisäksi velkamarkkinat ovat tällä hetkellä sekaisin. En ole yhtään vakuuttunut siitä, että rahoitusmarkkinat toimisivat järkevästi koko kriisin ajan. Nollakorkomaailmassa on luotu kaikenlaisia kummallisuuksia, joista osa voi nyt purkautua rumasti. Velka, joka on ollut ystäväsi viimeiset 5 vuotta, on yhtäkkiä suuri haaste. Liian suuri velkavipu voi tosiaan olla tappava, kun tuleekin yllättävä ja erittäin laaja-alainen shokki. Vahva tase on tällä hetkellä suuri etu, koska se tulee avaamaan myös erittäin hyviä mahdollisuuksia esimerkiksi yritysostorintamalla rohkeille. Samalla huomautan, ettei velka automaattisesti tarkoita ongelmia. Uskalsin esimerkiksi antaa Fortumille osta-suositukseen, vaikka yhtiöllä on velkaa vaikka kuinka paljon. Suhteessa kassavirtoihin velka on kuitenkin kontrollissa, ellei sitten tule jo paljon suurempia ongelmia. Sanotaanko näin, että jos Fortum kaatuu, asiat ovat menneet jo aiemmin todella pahasti pieleen.

Ja tämän kaiken keskellä minä kehotan olemaan optimisti. Ymmärrän, jos pidätte sitä hulluna. Mutta miettikää asiaa viiden vuoden päähän: jatkuukohan elämä kuitenkin suunnilleen samaan tyyliin kuin ennenkin? Jos sijoituskohteesi tuotteita tai palveluita tarvitaan, ja yhtiö selviää tästä koettelemuksesta läpi, se on todennäköisesti voittanut markkinaosuutta ja tullut vahvempana ulos. Mitä enemmän markkinoilla on häviäjiä, sitä enemmän jää tilaa voittajille, kun elpyminen tapahtuu. Jos olet arvioinut oikein yhtiön kilpailuedun, se on heikommassakin talouskehityksessä todennäköisesti tehnyt kohtuullisen hyvää tulosta. Kaikki rajut muutokset ovat lopulta myös mahdollisuuksia niille, jotka ovat olleet asemassa niitä hyödyntämään.

Sitten kaikki tuleekin siihen oikeaan hyväksyttävään arvostukseen, millä hinnalla näitä riskejä kannattaa ottaa kantaakseen. Niitä me Inderesillä yritetään koko ajan miettiä, ja päivityksiä tulee päivittäin ulos. Voin luvata, että teemme parhaamme joka päivä.

59 tykkäystä

Ilman muuta pidetään!

Hullut pelastaa maailman :slight_smile:

Masse-setä, FA, paranoidi optimisti muiden kahjojen seassa :+1:

7 tykkäystä

Lämmin kiitos optimismista! Hienoa, että avataan hiukan seikkaperäisemmin tämän härdellin tilannekuvaa. Vaikea on olla eri mieltä, vaikka niin kovasti tekisi mieli opponoida. Nuo Sampo, Fortum, Revenio, Talenom vaikuttavat nyt saavan fanitusta.Vielä kun lisätään operaattorit, niin hyvä tulee. Ja indeksit.

1 tykkäys

Pienellä viiveellä jaan myös viimeisimmän InderesPodin tänne. Siinä nimittäin viitataan osittain myös aiempiin jorinoihin ja siihen, miten omat ajatukset ovat viime viikkoina kehittyneet.

Suuret linjat toki ennallaan eli optimistina edelleen pitkällä aikavälillä, mutta en ole esimerkiksi tähän viimeisimpään nousuun omilla ostoillani osallistunut ja joitakin myyntejäkin olen tehnyt. Mutta podin loppupuolella käydään Saulin kanssa läpi, miten tällä hetkellä markkinan näemme ja mitä olemme itse tehneet. Yksittäisiä sijoitukohteita siellä ei kauheasti mainita, muutamia kyllä. Parempi kun jokainen tekee omat sijoituspäätöksensä.

Oma tahti on Podissa vielä normaaliaakin hitaampaa, mistä syytän etänauhoitusta, kun molemmat yrittää välttää toisen päälle puhumista. Mutta voihan tässä olla ajatus muutenkin hidastunut ja mökkihöperyys iskenyt, kun on kotosalla pyörinyt jo monta viikkoa :sweat_smile:

50 tykkäystä