Kinnusen jorinat

Olen tänään kirjoitellut myös pitkiä jaaritteluja Inderesin Q&A-osioon markkinatilanteesta ja ennustamisesta. Jos ei ole näin sunnuntai-iltana parempaa tekemistä, niin ohessa on tarinaa konsensusennusteiden tämän hetken tilasta sekä vastuutonta spekulointia siitä, onko Yhdysvalloissa käynnissä kuolleen kissan pomppu.

Kysymykset oli ainakin erittäin hyviä, vastauksissa tein parhaani :face_with_monocle: :point_up_2:

36 tykkäystä

Mielestäni tekemänne etäpodi oli oikein hyvä, sekä toteutukseltaan että sisällöltään.

8 tykkäystä

Kirjoittelin Inderesin Q&A:ssa velkavivun käytöstä pääasiassa varoitellen, mutta tulipahan siinä samalla myönnettyä, että itsellekin on lainatarjous tällä hetkellä odottamassa. Saa nähdä tuleeko sitä kuitenkaan missään vaiheessa otettua käyttöön.

Käyttääköhän täällä moni (merkittävää) velkavipua osakesijoittamisessa? :thinking:

18 tykkäystä

Otetaampas ihan tällainen, josko tulisi reilummin vastauksia. Tämän voisi linkata myös viime aikoina aika aktiivisesti pyörineeseen Sijoituslaina-keskusteluun.

  • Velkavipu käytössä
  • Lainasopimus haettu, ei vielä käytössä
  • Ei lainasopimusta, mutta voisi hakea
  • En käytä vipua

0 voters

5 tykkäystä

Velan riskissä pitäisi aina muistaa huomioda se, mitä on velan vakuutena. En ottaisi merkittävää velkaa osakkeita vastaan. Mutta miksei osakesijoittajalla voisi olla asuntolainaa? Asunnon vakuusarvoa ei toki kannata käyttää tappiin saakka vaan jättää varoja myös asunnon arvonmuutokselle.

Mutta äärivarovaisen ei kannata ottaa mitään lainaa eikä ehkä ostaa osakkeitaan…

2 tykkäystä

Jep, mielestäni kokonaistilanne ratkaisee. Järkevä asuntolaina ei mielestäni lähtökohtaisesti ole “vipua”, vaan enemmänkin vaihtoehtoiskustannus vuokraamiselle (vastike + laina + korjausvelka = vuokra?). Mutta silti se voi vaikuttaa merkittävästi kokonaistilanteeseen, jos asunnon kohdalla on haukattu liikaa velkaa omaan kantokykyyn nähden.

3 tykkäystä

Totta. Noiden velkojen kanssa ei saa ahnehtia vaan täytyy pitää järki kädessä.

Itselläni asuntolaina + omistusasumiseen siirtyminen mahdollisti omalta osaltaan sijoittamisenkin. Nyt ei mene kk kuin yhtiövastike 140€ ( sis. vedet ) + lainanlyhennys 250€/kk (maksimaalinen laina-aika) kun taas vuokra olisi 600-700€ kieppeillä.(Kaksio) Käytännössä maksan vain 200€/kk ( yhtiövastike + korot ) + 200€ " säästöön ". Toki säästöjä oli hieman kertynyt jo ennen ensi asunnon ostoa.

Toki en asu pääkaupunkiseudulla, joten asuntoni arvo ei nouse, mutta en usko että laskeekaan. (ei mikään kuoleva kylä) Olen itse erittäin hyvillä mielin ja en usko, että olisin koskaan edes ruvennut sijoittamaan jos en olisi mennyt pankkiin asioimaan asuntolaina asioita. Elämäni paras ratkaisu :1st_place_medal:

Samaa mieltä, turhaa yksin esim. ostaa 4huoneen asuntoa ja maksaa itsensä kipeäksi hieman “ylimääräisestä” tilasta. Näppärä kompakti asunto on jees :+1: Näin ollen ei tule turhaa irtaimistoakaan ostettua.

Vipua nimenomaan osakkeisiin ei ole - enkä ole edes harkinnut tähän mennessä.

Pari hyvää teesiä vielä loppuun :smiley:

  • Velka on veli otettaessa, velipuoli maksettaessa
  • Velka on hyvä renki, mutta huono isäntä
7 tykkäystä

Asuntolaina mahdollistaa itselläni vivutuksen asuntolainan lyhennysvapaan kautta eli otin välittömästi koronapaniikissa 12kk lyhennysvapaan ja tulen laittamaan valikoidusti osakemarkkinalle rahaa vuoden ajan ajallisesti hajauttaen jos kohteita löytyy.

Lyhennysvapaan saa monesta pankista ilman kuluja erikoistilanteen vuoksi.

5 tykkäystä

Sijoituslaina-foorumilla on jonkin verran käyty tätä keskustelua. Pääsääntöisesti lyhennysvapaata on toki annettu, joskaan ei kaikissa tilanteissa ilman palkkiota, kuten itsellä. Tuotto-odotus kuitenkin tuolle “lainarahalle” oli nopeasti laskettuna houkutteleva. Toivottavasti laskelmat eivät menneet pieleen…

Lasketaanko opintolaina velkavivuksi, tuohon kyselyyn ylempänä viitaten :smiley:

Kirjoitit tuossa vastauksessasi näin:

Minulla on ongelma kun en osaa ennustaa näiden pörssiromahdusten kestoja ja sitä missä pohja voisi olla. Ostelin jo muutamaa kohtuuhintaista ja laadukasta yhtiötä, tosin en helsingin pörssistä vaan Ruotsista, jossa firmoja ja valinnan mahdollisuuksia on enemmän. Kun katsoo esim. helsingin pörssiä niin ei näissä hinnoissa oikein oteta huomioon yhtiöiden tulostasojen merkittävää laskua lyhyellä tähtäimellä. Permabullit sanovat että “time in the market beats timing the market”.

Minkä osuuden allokoit sijoitusvarallisuudestasi “hulluille päiville”? Onhan se monien sijoittajien fantasia että pääsisi ostamaan jotain laatuyhtiötä P/B 0,5:sella kuten joskus 80-luvun synkkinä hetkinä. Mutta jotta näin tapahtuisi, pitäisi nähdä osakekurssien romahdus jostain sellaisesta syystä, joka ei vaikuta yhtiöiden pitkän aikavälin tuottoihin (muuten romahdus olisi perusteltu). Syitä voisi olla eläkeyhtiöiden kapitulaatio tai pankkijärjestelmän romahtaminen. Se olisi järjestelmän täydellinen epäonnistuminen ja johtaisi varmasti epävakaisiin poliittisiin oloihin. Poliitikot ja keskuspankit tekevät kaikkensa jotta näin ei käy ja vakavaraisuussäädöksistä ja muista säännöistä voidaan joustaa. Jopa velkoja voidaan antaa anteeksi. Tämä on hyvää ja inhimillistä politiikkaa.

Onko siis perusteita odottaa järjestelmän romahtamista? Luulen että tässä on hyötyä enemmän yhteiskuntatieteiden osaamisesta kuin matematiikasta.

3 tykkäystä

Sama ongelma lienee kaikilla. Poikkeuksia ovat ne, jotka eivät vielä tiedä, etteivät tiedä. Ja tietysti valehtelijat :smiley: Minä en todellakaan väitä tietäväni, milloin ja missä pohja on. Totuus selviää sitten vuosien päästä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö voisi loogisesti päätellä, milloin olosuhteet ovat otollisia erinomaisille sijoituksille ja milloin eivät. Tässä olen siis permabullien kanssa hieman eri mieltä.

En oikeastaan yhtään, koska tuossa puhuttiin sijoituslainasta ja velkavivun ottamisesta. Sehän ei lähtökohtaisesti ole minun sijoitusvarallisuutta, vaan se olisi velkaa siihen päälle. Toki minä tykkään siitä, että minulla on myös jonkin verran käteistä ja muita sijoituksia kuin osakkeita.

Jos ei ole vielä selvinnyt, minä en ole mikään hurja riskinottaja :hushed: En ainakaan näinä päivinä, kun on myös jotain hävittävää. Kukin omalla tyylillään.

En minä tarkoittanut hulluilla päivillä mitään järjestelmän romahtamista, varsinkaan kun osakkeista ei silloin olisi juuri hyötyä ja sijoituksien arvonlasku olisi oletettavasti aika pieni huoli kaiken keskellä. En myöskään fantasioi 0,5x P/B-luvuista tai vastaavista. Referenssitasoja kannattaa mielestäni hakea euro- ja finanssikriiseistä, ja silloin huomioida, että maailma on muuttunut aika paljon noista ajoista.

Ei kuitenkaan ole montaa viikkoa, kun laatuyhtiöitä sai ostettua mielestäni houkuttelevalla riski/tuotto-suhteella. Pelko vallitsi markkinoita, selvästikin näimme myös ns. pakkomyyntejä (velkavipu) ja moni tälläkin foorumilla ilmoitti tyhjentäneensä salkkunsa kokonaan. Kun myydään syrjimättä, syntyy mahdollisuuksia osakepoimijalle - koko markkinan ei edes tarvitse olla mitenkään älyttömän halpa, riittää kun muutamat yhtiöt ovat. Finanssikriisissä oli älyttömän hyviä ostomahdollisuuksia (helppo aina todeta jälkeenpäin), ja silloin reaalitalouden kriisi oli pienempi, mitä korona ennusteiden mukaan tulee aiheuttamaan. Nyt on siis oikeasti poikkeustilanne.

En siis sulkisi pois sitä vaihtoehtoa, että osakemarkkinat hakisivat vielä uuden pohjan selvästi aiempaa alempaa. En varsinkaan sulkisi pois sitä mahdollisuutta, että yksittäisissä yhtiöissä nähtäisiin merkittäviä ylilyöntejä. Markkinoiden sentimentti on herkkä asia, ja lasku ruokkii lisää laskua (kuten nyt nousu ruokkii nousua). Ei siis olisi mikään ihme, jos markkinoilla avautuisi vielä poikkeuksellisia mahdollisuuksia, vaikka tällä hetkellä silti ei vaikutakaan, kun keskuspankit ja valtiot tukevat markkinoita. Silloin minä olen mielelläni varautunut, varsinkin kun se ei varsinaisesti maksa mitään.

Totean vielä, että toistaiseksi pahimman romahduksen aikana lainalle ei ollut tarvetta, kun oli käteistäkin. Ei sillä, että olisin sitä todennäköisesti nostanut kuitenkaan siinä tilanteessa - kun en tosiaan osaa ennustaa romahduksen kestoa tai pohjaa, teen liikkeet ajallisesti hajauttaen. Niin poikkeuksellinen tuo mahdollisuus ei mielestäni ollut, että olisin edes harkinnut all in -liikkeitä. Ehkä olisi pitänyt, mutta sen tiedämme myöhemmin.

Tämän tarkoitus on vain kertoa, etten ota sijoituslainaa osakkeisiin kevein perustein. Monille se on normaali osa sijoitustoimintaa, ja sen voi olla heille oikein hyvä, mutta minulle lainarahan käyttäminen vaatii nykyään poikkeuksellisen hyvän ostomahdollisuuden. Minä haluan ensisijaisesti varmistaa sen, että olen pelissä pitkällä aikavälillä mukana - ja tykkään myös nukkua yöni rauhassa :relaxed:

27 tykkäystä

Tuo on hyvä taktiikka. Olen myös itse miettinyt paljon etukäteen strategiaa, miten varmistan ostovoimani silloin, kun osakkeet ovat halpoja. Koska silloin on mahdollisuus tehdä poikkeuksellisen hyviä sijoituksia. Jos onnistun tässä hyvin, salkkuni kehittyy huomattavasti paremmin. Työkalupakkiini olen keksinyt kolme työkalua.

Ensimmäinen on pitää jonkinlaista käteispuskuria.

Toinen on sijoituslaina asuntoa (pks) vastaan.

  • Normaali sijoitusympäristö: sijoituslainaa asunnon arvosta 40%
  • Poikkeuksellinen sijoitusympäristö (=osakkeet romahtavat): sijoituslainan määrä nostetaan 60%:iin asunnon arvosta ja tehdään uudella rahalla osakkeiden ostoja osto-ohjelmin
  • Sijoituslainaa maksellaan pois pikku hiljaa tulevina vuosina → lainareserviä vapautuu taas seuraavaa markkinähäiriötä vastaan

Kolmas työkalu varmistaa ostovoima on sijoittaa osa osakkeiden ulkopuolelle. Olen valinnut kiinteistösijoitukset, jotka ovat sen verran likvidejä, että sieltä pystyy siirtämään pääomia osakkeisiin 3-6 kuukauden ikkunassa.

Tämä on ensimmäinen kunnon romahdus jossa olen mukana ja nyt tätä strategiaa on päässyt toteuttamaan ihan käytännössäkin :ok_hand:

Vaikka käytän normaalistikin siis velkavipua (noin 40% asunnon arvosta), tämä laina on ollut kiinni kokonaisuudessaan toisissa kiinteistösijoituksissa, joten osakeriskini on pysynyt hyvin maltillisena. Tällaisina aikoina kun ostan isolla kädellä lisää osakkeita, osakepainoni luonnollisesti nousee merkittävästi.

Ymmärrän, että kaikkia tällainen kikkailu ei kiinnosta eikä se kaikille sovi. Tiedän kuitenkin, että olen osakepoimijana täysin keskinkertainen ja sen vuoksi tykkään miettiä strategoita (jopa epäsovinnaisia), joilla voin parantaa tuottojani toista kautta. Isoin etuni lienee siinä, jos voin ostaa silloin kun markkinoilla vallitsee pelko. Jatkossa on tarkoitus kehittää ja ottaa käyttöön strategiaa myös salkun suojaamiseen.

Untitled picture

5 tykkäystä

Loistavaa settiä Juhalta tänään Kinnusen jorinoissa!

17 tykkäystä

Yritin tuoreissa jorinoissani saada hieman selkeyttä siihen, mitä viimeisen kuukauden aikana on tapahtunut ja mitä nyt markkinoilla hinnoitellaan. Lisäksi avasin oman näkemykseni nykyisestä markkinatilanteesta. Se on tylsä kuin mikä :point_down:

PS. @Johannes_Sippola ehti ensin, mutta menkööt nyt vielä omilla saatesanoilla.

31 tykkäystä

Miten blogin saa seurantaan? Ja ilmoituksen kun uusi blogi ilmestyy?

Tällä hetkellä ruuhkaa on kuitenkin enemmän ostolaidalla, vaikka reaalitalous on ennennäkemättömän syvissä vaikeuksissa eikä nopeasta paluusta ole mitään varmuutta. Mielestäni lyhyen aikavälin optimismi on ylittänyt realismin rajat, mikä saa minut jälleen pelokkaaksi Q1-tuloskauden käynnistyessä.

Mä niin allekirjoitan tämän! Tietenkin olisi hienoa, että oltaisiin väärässä tässä ja korona vaan katoaisi kaikkien arjesta ennen kesää. Se olisi niin hienoa, että ei harmittaisi kesäterassilla edes se, että oli tällä hetkellä karhuna, eikä ostatuttanut. En kuitenkaan ole nähnyt mitään indikaatiota siitä, että niin kävisi, ja sen tähden näen yritysten taivaalla massiivisia pilviä. Tulkitsen myös niin, että yritykset itsekin näkevät asian yhtä sumuisena koronan keston ja vaikutusten suhteen - muutenhan ne eivät olisi joukolla kieltäytyneet ohjeistamasta mitään tulevan suhteen.

Laiva vuotaa, mutta koska se ei uponnutkaan heti, jengi siirtyi keskuspankkien hisseillä vaan yläkannelle fiilistelemään, istuivat valkoliinaisiin pöytiin tilaamaan shampanjaa ja herkullisia aterioita. Nälkähän tuossa jo tuli sellainen säikähdys oli! Minä uskon, että keittiöstä tulee aikanaan lähinnä maksalaatikon jäänteitä, tai mitä nyt sattui olemaan kaapinperukoilta saatavilla. Itse vuotoa ei ole korjattu, niin minua ei - kiitos vain - vielä juhlituta…

3 tykkäystä

Minäkin allekirjoitan tämän. Mitä toiveikkaammaksi odotus huomisesta kääntyy, sitä suurempi vaara on pettymykseen. On realistista varautua parempaan ja huonompaan skenaarioon, niin että ei mene kumpaankaan all-in. Jos ostaa nyt sp500, ja pitää sitä hyvänä ostopaikkana lyhyellä ja keskipitkällä perspektiivillä, niin lyö vetoa varsin valoisasta tulevasta.

Jos reaalitalous on kuralla tavalla, jota ei nopeasti voi fiksata edes keskuspankkien aseilla, mönjä tulee valumaan myös pörssiin aikanaan. Tämä on todellinen vaihtoehto, kukin arvioi sen todennäköisyyden. Itse pidän sitä ihan merkittävänä, sanotaanko vaikka fifty sixty :smiley:

1 tykkäys

Etenkin tässä tilanteessa, kun poikkeuksellisesti k u k a a n ei voi tietää, eikä suoranaisesti myöskään ratkaisevasti vaikuttaa siihen, miten käy (kuten muuttua rokotteeksi tai lääkkeeksi).

Oon katunut tekemiäni asioita sijoittamisessa toki, mutten koskaan vielä sellaisia “virheitäni”, joita ei olisi mitenkään voinut tietää virheiksi sillä hetkellä. Kaikki on suhteessa riskiin. Juuri tästä syystä käteni on tällä hetkellä taskuissa sekä myyntien, että ostojen osalta. Ja samasta syystä en usko, että katuisin ostamattomuuksia jälkikäteen. Tilanne noiden käsien taskussapidon osalta voi toki muuttua nopeastikin :slight_smile:

3 tykkäystä