Kyllä asuntosijoittamisen ideana on jokin muu kuin kassavirta laskenta ja ymmärrän että se hämmentää.
Lajina erilainen ja ajattelisin asiaa hieman monipuolisemmin.
Voisin myös kantaa oman korteni kekoon Kojamo keskustelussa.
Kojamo päätyi viime vuonna salkkuuni.
Asuntojen vuokraus on sellaista pitkäjänteistä sijoittamista ja bisnes syntyy lumipalloefektistä, jossa asunto takaa itsessään lainastaan 70% ja 30% joudutaan etsimään muualta.
Asuntojen arvo nousee sen mukana kun asuinalueet kehittyy ja alueelta myydään korkeampaan hintaan asuntoja. On siis vuosikymmenten bisnes, eikä mitata onnistumisia kvarttaalin tai vuoden jänteellä.
Hitosti tylsempää bisnestä kuin tekkeihin sijoittaminen.
Asunnon käyvän arvon pystyy myös arvottamaan yläkanttiin taseeseen (case Stockmannin tavaratalo esimerkiksi) eli en annettuja numeroita sellaisenaan itse ainakaan pidä minään.
Eiköhän listautumisen syynä ollut käyvän markkina-arvon määrittäminen, jotta päästiin rakentamaan vauhdilla lisää asuntoja nollakorkoaikana.
Joidenkin ihan muiden kuin discord höpinöiden perusteella, olen ymmärtänyt, että Kojamo on suomalaisista asuntosijoitusyhtiöistä ainoita tarpeeksi suuria, joihin ulkkirahastot voivat sijoittaa. Laskeneeseen arvostukseen vaikuttaa se, että heille suomalaiset kiinteistösijoitusyhtiöt on samalla viivalla muiden pohjoismaisten kiinteistösijoitusyhtiöiden Heimstaden ja Balderin kanssa.
Me kaikki tiedetään, missä kunnossa niiden taseet ovat.
Kojamo myös aloitti alaskirjaukset jo loppuvuodesta 2022, joka oli aikaisemmin kuin nämä kaksi kaveria.
Kojamo on julkaissut 2018 listalleottoesitteessään kohdeluettelon ja uusien kohteiden tullessa julki julkaisee niistä tiedotteen. Kenen kanssa tästä höpöttelen on kerännyt Kojamon kohteet Exceliin ja seurailee siitä, millaisia kohteita Kojamolla on.
Jokainen täällä pystyy tekemään vastaavaa ja Kojamolla on sivuillaan karttasovellus, jolla voi tutkailla missä asunnot sijaitsevat. Toki yli 40 000 asunnon seuraamisessa on oma hommansa.
Tämä on ollut yksi syy, miksi olen sijoittanut Kojamoon. Keskihankintahinta itsellä on 8,9€ ja olen ottanut säännökseni, että alle 10€ voin lisätä.
Eiköhän siitä vielä kelpo osinkoyhtiö tule itselle.
Jokainen tehköön omat tutkimuksensa.
Kiinteistösijoitusyhtiöihin sijoittamisessa kiehtovinta on, että niiden omistus on hyvin konkreettista.
Jos nyt ei kaikkia asuntoja käydä läpi, tässä on jotain numeroita, joita voi pyöritellä mielessään.
Asuntoja
Mutta sisältää käsittääkseni esimerkiksi Metropolia kiinteistösijoitusyhtiökokonaisuuden, jolloin yksittäisen asunnon koko vaikuttaa suuremmalta.
Kiinteistöjä
Tontit
Markkina-arvo
Kojamon vuosikertomuksen mielestä kiinteistökannan käypäarvo 8miljardia. Itse toki olen sen verran epäluuloista sorttia, etten tätä purematta niele.
Mutta markkina-arvolla 2 565milj. asuntokannasta maksetaan
—> 1 196€/m2
—> 63 147€/asunto
Asuntoja on kasvukeskuksissa Tampere, Helsinki, Turku 86,8%
Helsingissä 73,8%
Etuovesta voi kurkkia, mitä on neliöhinta pyynnit näissä kaupungeissa.
Historiallisesti kiinteistösijoitusyhtiöt on hinnoiteltu pörssissä 15-30% alle tasearvon. Tätä suurempien alennusten ei tarvitse odottaa kestävän loputtomiin.
Hyvä muistaa, että kiinteistöjen tuottovaateen määrittää ulkopuolinen asiantuntija. Asiantuntijan ammattitaitoon kuuluu myös määrittää, onko kiinteistöjen kulut realistisella ja pidemmän päälle kestävällä tasolla.