Korkorahastoihin sijoittaminen

Vääntäkääs joku rautalangasta tai laittakaa linkkejä itseopiskeluun tähän liittyen; jos uskoo että korkojen nostot on ohi ja niiden laskeminen alkaa lähiaikoina niin onko tuottavampaa ostaa lyhyen vai pitkän koron valtionlainoja?

Pitkän koron rahastoja. Jos nyt ostat korkoa niin
1 v lapulle saat 4,9% koron vuodeksi
10 v lapulle 4,9% koron
Vuoden päästä korot on laskeneet 3,9%. Saat molemmista lapuista 4,9% korkotuottoa, mutta
1 v lapusta saat rahat takaisin ja osta uuden 3,9% korolla ja saat jatkossa seuraavana vuonna 3,9% korkoa.
10 v lapulla saat 4,9% korkoa ja korko jatkuu samana eli saat seuraavana vuonna 4,9% korkoa.

Tuosta miettimään kumpi on parempi sijoitus. Tuossa ei ole vielä huomioitu, että rahastot sijoittaa useissa tapauksissa korot takaisin velkapapereihin ja pitkät korot on yleensä vähän isommalla riskipreemiolla=korkeampi korko ja korko laskee hitaammin eli korkojen laskiessa laskevat hitaammin. No sitten paremmin korkoa tuottavalla rahalla ostetaan korkeampaa korkoa.

4 tykkäystä

Pidemmät bondit ovat sensitiivisempiä korkomuutoksiin, muutoksen voimakkuus riippuu siitä paljon on korkojen lähtötaso ja tietysti paljon lasketaan/noustaan. Muutos ei ole lineaarinen vaan matalammilla korkotasoilla sensitiivisyys kasvaa - teet enemmän rahaa jos korkojen lasku tapahtuu matalista koroista vielä matalempiin korkoihin.

2 tykkäystä

Korkosalkku riskisin kun on paras tuotto? Kuvittelin sitä lyhyimpien korkojen salkuksi.

Edit: Syyskuussa taisi korot olla hyvässä noususuunnassa, niin johtuisiko siitä?
[/quote]

On OP-Korkosalkku näistä vaihtoehdoista lyhinpiin korkoihin sijoittava rahasto. Virallinen termi on kai keskipitkän koron rahasto, mutta melko lyhyeen päätyyn siinä kategoriassa mennään kun duraatio on vain 1,25 vuotta.

Mielenkiinnosta olen selaillut lyhyen ja keskipitkän aikavälin (Yhdysvaltojen valtionlaina) korko ETF:ä ja ompa muuten surkea valikoima.
Ongelmana joko surkea vaihto, tuotto-osuudet tai jotain muuta kuten euro hedged

Nordnetissä käytännössä lyhyen koron USAn valtiolainoissa IBCC (tuotto-osuus). 1-3 vuoden IUSU (tuotto-osuus), 2B7S (euro hedged) sekä joitain muita, joissa vaihto nolla.

Hieman pidemmissä SXRL (surkea vaihto ja USD), IUSM (tuotto-osuus), SXRM (surkea vaihto ja USD)

Onko olemassa mitään järkeviä plain and vanilla short term 0-1y Usa treasury Bond ETF tai sama intermediate (2-3-(7y))?

1 tykkäys

Olen tullut samaan johtopäätökseen ja itse sijoittanut IUSU:un. Vanguardilta löytyy accumulating versioita lyhyistä koroista. IUSU osingot tulee vain puolivuosittain, joten ei siinä nyt kovin montaa ehdi ottaa, jos tuollaista lyhyen vuoden parin sijoitusta ajattelee.

Hassusti näyttää Emerging Markets, vaikka treasury.

Nämä muistaakseni menee Nordnet lyhyt korko haussa ohitse, vaikka ostettavissa. Vaihtohan noissa on olematonta.

Edit: Intermediate ei löydykkään.

1 tykkäys

Kiitoksia! Vähän isommalla vaihdolla Vanguardin versio olisi oikein passeli. Ompa jännä, että näinkin perus ETF ei ole oikein saatavilla. Ihmiset taitavat tykätä ostella edelleen pankkien rahastoja.

En ole löytänyt mieleistä pankkien rahastoakaan. Pankit näyttävät pysyvät euroalueella aika tarkasti tai sitten kulut liian kovat omaan makuun.

1 tykkäys

Hmm, eikös tässä olisi niin mulle kuin sullekin oikein passeli ETF-korkolappu. Minä haluaisin mahd pitkällä lainalla ja sinä puolestaan Euroalueen ulkopuolelle;

iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF
(IS04)

Ymmärän tuosta Deepvaluen kuvaajasta, että 20 vuotta on korkosensitiivisin ja voi antaa parasta tuottoa. Minun on siitä huolimatta hyvin hankala arvioida 20-vutosien koron nykytasoa ja tulevaisuutta. Pitkä nollokorkojen aika on mielestäni pitänyt laskea 20 vuottakin ja mihin se voisi nousta on hankala arvioida. Aikanaan on tapahduttava niin, että 20 vuodesta saa parempaa tuottoa kuin lyhemmistä. Voi olla, että olen väärässä ja en ole osaamisalueellani. En voi sanoa ymmärtäväni asiaa kovin hyvin, joten en sijoita siihen. Sen sijaan olen sijoittanut USD Treasury Bond UCITS ETF - (USD) Distributing (VGTY). Minusta se paljon mielekkäämpi sijoitus, kun siinä löytyy lyhyttä ja pitkää. Saan siinä 20 vuoden altistuksen ja ylikin, mutta siinä vähemmän heiluvaa lyhyttä päätä tasaamassa suurta heiluntaa. Suurin paino on tuossa 1-5 vuoden välillä, jossa uskon kokrokäänteen tapahtuvan. Kääntyykö 20 tai 25 vuotta en tiedä.

1 tykkäys

Korkojen osalta olen joku aika sitten törmännyt analyysiin (en muista missä), että pitkäaikaisen portfolion osalta paras hajautus-tuotto-riski-suhde saataisiin noin 5-7v korkosijoituksilla.

Eli pidemmän duraation riskin kantaminen ei juurikaan parantaisi portfolion tuotto-odotusta. Eri asia toki, jos haluaa lyödä vetoa korkojen lähiajan kehityksestä, niin silloinhan mahdollisimman pitkät korkosijoitukset antavat parhaan vivun.

5 tykkäystä

Multa löytyy ainakin:

  • Xtrackers II USD Emerging Markets Bond UCITS ETF 1C EUR Hedged
  • iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF EUR Hedged

Euro hedge vähän voi maksaa, mutta halusin ainakin osittain suojautua valuuttariskiä vastaan. Ehkä kulut voisivat olla ylemmässä vähän pienemmät mutta toisaalta ainakin sen sisältämien korkopapereiden nimellistuotto tuntuu mielestäni ihan hyvältä. Siinä hajautus on mielestäni ihan hyvä vaikka valtionvelkakirjoja löytyy vähän riskisemmistäkin maista kuten Argentina. :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Kuluero on suhteellisesti suuri, mutta kokonaisuudessa aika pieni (0,07 % vs. 0,10 %).

Itse ostin ilman valuuttahedgeä. En kulujen takia, vaan ottaakseni näkemystä USD vs. EUR, USDn puolesta. Saa nähdä, kuinka viisasta tämä lopulta oli, mutta itse uskon euron trendinomaisesti heikentyvän USDtä vastaan muutamasta syystä:

  1. Euroalue on paljon heikompi talousalue kuin US ja uskon ECBn joutuvan laskemaan korkoja ensi vuonna USAa nopeammin, ellei sitten inflaatio ryöpsähdä uudestaan syystä x. Näitä mahdollisia muuttujia inflaation ryöpsähtämiseen tietysti on jonkin verran. USAlla on varaa pitää korkotaso korkeammalla pidempään = positiivista USDlle.
  2. Euroopan unionilla ylipäätään on paljon ongelmia, talouksien ollessa hyvin heterogeenisiä ja keskenään epäterveellä tavalla kilpailevia. Yhteisvaluutan ja talousalueen tulevaisuus on olemassaoleva riski.
  3. Ukrainan sota on entisestään jakanut euroaluetta, kun Putinilla on Orban marionettina ja esim. Ranska suurena taloutena ja poliittisena mahtina on pysytellyt lähinnä hiljaisen opportunistisena erityisesti pakotteiden noudattamisen suhteen.
  4. Jatkuva pakolaisongelma ja rajojen vuotaminen.
  5. Vanheneva väestö.

Kaikki nämä tekijät vaikuttavat Euroalueen ja tätä kautta Euron, valuuttana, houkuttelevuuteen ja lisäävät mahdollisuutta hyvin matalan korkotason palaamiseen. Saatan olla liian pessimistinen Euroalueen suhteen ja optimistinen USAn suhteen ja ylipäätään valuuttakurssien kehitystä on todella vaikea ennustaa. Pidän kuitenkin myös yksinkertaisesta ja mielestäni tämä hedgaus-elementti vain mutkistaa muuten hyvin yksinkertaista tuotetta.

Hankin itse tätä ETFää Mandatumin kautta. Kaupankäyntikulut olivat Nordnettiä matalammat ja valikoima hyvä. Suosittelen vilkaisemaan myös Mandatumin tarjonnan.

Ostamani tuotteen ISIN: IE00BSKRJZ44

6 tykkäystä

Mitäs korkorahastoja porukalla on noin yleisesti?
Ovatko nuo pankkien tarjoamat rahastot perushyviä sijoituksia?
ETF-maailma on minulle vielä uusi enkä tiedä niiden kaupankäyntikuluista.
High Yield-lainat pääasiassa hakusessa, sekä kuulemma pitempiin lainoihin kannattaa sijoittaa nyt.
Jos joku voisi avata laina-ETF:n kulut se olisi hyvä. Sijoitussumma vaikka 1000€.

Piensijoittajana on kyllä todella vaikeaa löytää ns. napakymppiä tämänhetkiseen tilanteeseen korkomarkkinoilla. Tarkoitan tällä sitä, että keskimääräisesti korko-ETFt ovat jo suht vanhoja, tai perustettu nollakorkojen aikaan. Näissä salkun painotettu keskikorko lähestulkoon vakiona alle 3% ja salkussa paljon pääomaa kiinni jossain 1% lapuissa. En oikein näe syytä ostaa tälläista, pitkiin korkoihin sijoittavaa rahastoa tällä hetkellä, ellei sitten usko korkojen painuvan takaisin nollan tuntumaan (en pidä todennäköisenä). Onko joku täällä onnistunut löytämään pienikuluisen korkoETFn, jonka salkussa olisi paljon pitkän/keskipitkän maturiteetin valtionlainoja hyvällä korkotasolla? Tässä tapauksessa napakymppi olisi luonnollisesti rahasto, joka olisi perustettu Q3-Q4/2023 ja sijoittanut 100% varoistaan sen hetkisellä korkotasolla.

1 tykkäys

Ei sillä kuponkikorolla ole merkitystä, koska velkakirjan hinta elää vallitsevan markkinatilanteen mukaan. Jos siis rahastossa on sijoituksia 1%:n kupongilla, niin niiden arvo ei suinkaan ole 100 vaan paljon alhaisempi, vaikkapa 40.

Se millä on merkitystä on maturiteetti ja velkakirjojen laatu.

19 tykkäystä

Kuponkikoron sijaan kannattaa katsoa yield to maturity - lukua. Kertoo paremmin odotetusta tuotosta, riippuen toki bondien riskisyydestä.

10 tykkäystä

Moikka omasta puolestani kaikille ketjun lukijoille ja hyvää uutta vuotta!

Asiaan - Tänään saapui IS04:sta osingot tilille. ETF-ketjussa on - kenties täälläkin - laajasti keskustelua näistä Dist. ETF:istä. Jäin ymmärrykseen, että osinkoja veroitetaan pääomatulona sekä lähdeveroa perittäisiin tästä jaetusta osingosta.

Tarkastellessani osingon maksuriviä - kurssi 0,072 USD
versus
iSharesin sivuilla ilmoittama 0,07 USD

,olen positiivisesti yllättynyt lopputuloksesta, että osinko tulee täysmääräisenä mitä sivuillakin ilmoitetaan. Kysynkin, että olenko ymmärtänyt himmelin ominaisuudet oikein? Ilmeisesti lähdeveroa ei peritäkkään näistä. :thinking:

Kiitos!

Ei lähdeveroa välttämättä, mutta se sitten huomioidaan lopullisessa verotuksessa 30% verokannalla. Jotkut välittäjät eivät myöskään tee ennakonpidätystä alle 20 € osingoista, joten sekin voi selittää tilanteen.

Kuten aiemmin on jo keskusteltu, verotuksellisesti osinkoa jakavat ETF:t eivät ole järkeviä verrattuna osingot uudelleensijoittaviin ETF:iin.

1 tykkäys

Tuotto-osuus veroteraan kokonaisuudessan pääomatulona ja sen lisäksi rahasto on saattanut joutua maksamaan jo lähdeveroja osingoista riippuen kansainvälistä verosäännöksistä ja etf:n kotimaasta.