Kryptovaluutat ja -maailma

Kerro omin sanoin, mikä on Bitcoin-lohkoketju. Kerro sen jälkeen, mikä on pyramidihuijaus. Minua ei oikeastaan sun kohdalla mikään muu kiinnosta.

14 tykkäystä

Jankkaamista tää onkin kun ette vastaa mun kysymykseen.

Mistä Bitcoinin tuotto tulee? Teijän mukaan ukrainalaiset siirti Bitcoinilla rahaa pois. Miten tuotto näkyi Bitcoinia omistaville? -50% siitä eli ei hirveän hyvin? Siirtomaksut taitaa mennä minereille?

2 tykkäystä

Etkö juuri mainostanut, että olet perehtynyt bitcoiniin vuodesta 2013 asti. Varmaan noin syvällisellä perehtymisellä pystyt itsekin ratkaisemaan ongelmasi.

Missähän vaiheessa bannille olisi aihetta, @Johannes_Sippola @Verneri_Pulkkinen ? Minusta tällainen keskustelu ei ole enää otsikon mukaista. Kriittinen näkökulma on aina hyvästä, mutta eihän tässä argumentoida faktoilla enää mitenkään ja lähinnä haitataan trollaamisella sitä pientä keskustelun virettä, jota täällä on yritetty ylläpitää. Muussa tapauksessa ainakin itse lopetan tähän.

21 tykkäystä

Sinuna miettisin myos oman kontribuutiosi tasoa. Silloin talloin palaat lankaan antamaan aina saman “argumenttisi” etta “et vain tajua”, kuitenkaan itse laajentamatta keskustelua tai argumentoimalla mitaan muuta.

10 tykkäystä

Entä nämä Coinmarketcap ja muut sivustot?

Samaa mieltä. Jollain tavalla olisi hyvä erotella ns. Blockchainiin rakennetut liiketoimintaan pyrkivät ja ns meemeihin/toiveisiin perustuvat projektit.

Hei nyt rauhoitu oikeasti. Minulla ei ole intressia osallistua itse vaantoon talla kertaa enka ole koko keskusteluun muuten osallistunut joten ala minulta vastauksia muiden argumentteihin pyyda. Mutta sinun kanssa kun olen useammankin kerran aiemmin asiasta puhunut, aina saa vastauksena vain tuota “et vaan ymmarra”. Voisit joskus itse argumentoida jotain oikeasti, etka piilotella tuon lauseen takana.

9 tykkäystä

Sellainen pyyntö kaikille että pidettäisiinkös tämä ketju kohteliaana ja postataan vain asiasisältöä. Nämä “Wincapita” uskonsodat voisi jättää ihan kokonaan ketjusta pois ja laittaa vaikka kahvihuoneeseen. Kiitos!

Sitten sellainen huomio että ainakin omaan ajattelussa kryptojen riskiprofiili on noussut merkittävästi näiden välikäsien kaatumisen tai epäluotettavuuden kanssa. Arvon lasku on yksi juttu, mutta palvelun kautta koko pääoman menettäminen jo ihan toista luokkaa. Olen ajatellut että kryptot olisivat “suhteellisen turvassa” isojen pelaajien (Binance, etc.) tai kotimaisten suoraselkäisten suomalaisten (Coinmotion) palveluissa.

Noh, FTX:n kaatumisen jälkeen Binancen riskiprofiili on ihan todellinen, Crypto.com näyttää vähintäänkin epäluotettavalta ja kotimaiset pelaajat yllättivät aivan hämmentävällä amatööritoiminnalla ja käsittämättömän ala-arvoisella viestinnällä. Eli näyttää siltä että näihin toimijoihin liittyy huomattavan iso riski menettää kaikki kryptonsa.

Olen yhä kiinnostunut kryptoista sijoituskohteena, mutta jatkossa en koske Coinmotioniin pitkällä tikullakaan eikä nuo kv-pelaajatkaan vaikuta hyviltä vaihtoehdoilta. Tämä tarkoittaa hardware wallettia ja säätöä joka varmaan nostaa monille kynnystä. Vaikea sanoa miten laajasti vaikuttaa sijoittajiin, mutta ainakin itselleni ihan merkittävä muutos markkinassa.

14 tykkäystä

Tesseract on mahdollisesti menettänyt rahoja noin 19 miljoonaa dollaria jossain 3AC Terra Luna himmelissä.

Lista ei välttämättä ole todenmukainen tai ajantasalla.

7 tykkäystä

Coinmarketcapia olen kritisoinutkin jo vuosia, monesta syystä. Yksi on tuo “market cap” -asia, aikalailla vertailukelvoton mittari minkään suhteen. Viimeisimpänä FTX hienosti sen osoitti. (Tokeneita voidaan tehdä vaikka kuinka paljon ja laskea liikkelle niistä vain aivan todella pieni osa, jolloin kysynnän ja tarjonnan lain mukaan “market cap” helposti paisuu ihan älyttömäksi.) Toinen asia on kaikkien mahdollisten projektien listaaminen samaan listaan ja näennäinen vertailu, aivan kuin niillä olisi mitään tekemistä keskenään. Samaan listaan voisi pistää vaikka random kasan osakkeita, strukturoituja sijoitustuotteita ja ison kourallisen jenkkilän OTC-osakkeita.

1 tykkäys

Kyllä. Toisaalta ilman kryptopörssejä ja coinmarketcap tyyppisiä sivustoja Bitcoin ei olisi mitään. Noiden avulla se hype tulee ja ranking marketcapeineen koukuttaa.

Sen verran puolustelisin coinmotionia, että ainakaan minulla ei koskaan tullut epäselvälsi tuohon “korkotiliin” liittyvä riski. Muutenkin varsinkin isojen sijoitusten kohdalla varmaan viimeistään viimeaikoina on kaikille skeneä seuraaville tullut esille riski sijoitusten säilyttämisestä välittäjällä.

Coinmotionin palvelussa on hyviä elementtejä, kuten holvipalvelu. Sinällään tuossa korkotilissä toteutunut riski on varsin harmillinen. Toivottavasti täälä kenellekkään ei aihutunut siinä merkittävää tappiota.

6 tykkäystä

Tämä kyllä varmasti vaikuttaa myös kryptosijoittajien määrään. Uusia ei ilmaannu markkinoille ja osa entisistäkin siirtyy katsomon puolelle. Itsekin olen tällä hetkellä katsomossa. Uskon, että kynnys siirtää varoja epäluotettavana pidetyille välittäjille ja ryhtyä kikkailemaan kylmälompakoilla on liian suuri suurelle osalle sijoittajista. Kryptoilla saattaa olla pitkä talvi edessä, joka loppuu vasta, kun usko kryptovälittäjiin palautuu regulaation myötä.

6 tykkäystä

Edelleen odottelen sinulta edes yhtä konkreettista esimerkkiä jossa lohkoketjuilla olisi tuotettu sijoittajille rahaa ja hyötyä missään suhteessa siihen mitä arvostukset ovat vieläkin (muuten kuin spekulatiivisesti). Saat vapaasti valita onko arvostamasi Ethereum tai jokin muu.

3 tykkäystä

Sorry häiritä mutta itseä sivusta katsojana olen odottanut jo yli 10 vuotta että Kryptoskene alkaisi konkretisoitua mutta markkinoilla on aina vaan enemmän niin paljon kaikenlaista epäoleellista sotkua ja jupas-eipäs kinaamista että en kykene näkemään “Metsää puilta” lainkaan.

Bitcoin uskovaiset suunnilleen argumentoi ainoastaan että se ei ole Fiat valuutta ja siksi loistava, ja vastapuoli argumentoin että se on pyramidipeli ja merkityksetön iso huijaus.

Mielestäni pelkkä sijoitusinstrumentti ei riitä vaan tarvitaan muuta merkittävää konkretisoitavaa hyötyä jossakin asiassa.

Eli voiko joku konkretisoida:
-Missä kryptoja tai lohkoketjuja käytetään normaalielämässä hyödyksi, mihin ja miksi?
-Missä tulevaisuuden sovellutuksissa Lohkoketjut tulee lyömään läpi, ja miksi?
-Mitkä on teknologia rautalankamallilla lyhyesti kerrotut edut konkreettisesti verrattuna nykyisiin järjestelmiin?

12 tykkäystä

Puhun vain Bitcoinista. Bitcoin mahdollistaa sensuurivapaan teknisesti turvallisen globaalin kaikille samanlaisen rahajärjestelmän ja rahansiirrot. Bitcoin on sellaista rahaa, johon ei poliitikot tai päättäjät pysty koskemaan. Keltään ei voi edes kysyä lupaa käyttää Bitcoinia aivan millä tavalla hyvänsä tahtoo. Bitcoin kun on hajautettu ympäri maailmaa eikä kukaan voi määrätä Bitcoinin olevan tai toimivan jotenkin.

Normaalielämässä täällä Suomessa ei Bitcoinin konkreettiset hyödyt ole niinkään merkittävät tai näkyvät. Suomessa pankkipalvelut toimivat suht näppärästi, edullisesti ja kaikille, näin ei ole kaikkialla, todellakaan. Mm. euroinflaatio on “vasta” n. 10 % virallisesti, monissa maissa ollaan paikallisen rahan kanssa suurissa ongelmissa. Itse pidän säästöni Bitcoinissa, jonka inflaatio ym. rahaan itseensä liittyvät parametrit on tiedossa nyt ja tulevaisuuden osalta. Bitcoinia käyttäessäni en joudu olemaan minkään pankin, valtion tai regulaation armoilla, ikinä. Kun lähetän rahaa tai vastaanotan rahaa, niin siihen ei kukaan välikäsi tule vetämään välistä tai muutoin häiritsemään. En joudu enkä edes voi kysellä keneltäkään lupaa mihinkään. Jotenkin suomalaiseen perustallaajaan on jo iskostettu typerä ajatus, että kaikkea ja jokaista ihmistä saa ja pitää valvoa ja reguloida. Itse olen eri mieltä.

7 tykkäystä

@Soppakattila86

Jos käytetään sun aiemmin mainitsemaa 13 vuoden aikajännettä niin Bitcoin on toiminut varsin hyvin inflaatio suojana versus Euro tai Dollari. Euro ja Dollarihan on aivan roskaa siinä tapauksessa.

Itse miellän Bitcoinia ehkä enemmän digital propertenynä ja mahdollisen tuoton saa myymällä tuoteetteen ihan kuin asunnoissa tai osakkeissa.

Mikäli kiinnostaa tämän teknologian mahdollisuudet ja et luota täysin FIAT raha systeemiin niin kannattaa alkaaa tutkimaan asiaa tarkemmin.

Bitcoin on täysin turvallinen lohkosysteemi ja tarpeen vaatiessa myös täysin anonyymi. Tuotto perustunee tällä hetkellä spekulaatioon ja ihmisten määrään, mutta katsotaan tulevaisuudessa miten tuota saadaan kehiteltyä lähemmäksi valuuttaan. Kannattanee perehtyä lightning teknologiaan myös.

4 tykkäystä

Jos tarkoitat tuota Säilö-palvelua niin olen kyllä eri mieltä. Firman yksi suurimmista tehtävistä on säilyttää asiakkaiden rahoja kunnolla eikä tehdä “turvallisesti säilyttämisestä” mitään maksullista lisäpalvelua.

3 tykkäystä

Aldenilla on pointti tuossa “World Savings Problem” kirjoituksessaan, mutta minulla heräsi seuraavia eriäviä mielipiteitä:

  • Kehittyvissä maissa ihmisillä ei ole pankkitiliä, mutta miten he saavat muutettua FIAT-valuuttansa Bitcoiniksi?
  • Onko heillä tarvittavat asiakirjat, että asiakkuus kryptopörssiin rahanvaihtoon aukeaa?
  • Miten he siirtävät varansa kryptopörssiin?
  • Ilman rahanvaihtoa pärjätään ainoastaan tilanteessa, jossa koko kauppasumma on jo valmiiksi bitcoineina. Kuinka yleistä tämä on kehittyvissä maissa? Suomessahan suurinosa asunnoista ostetaan kuitenkin velalla, mutta miten kehittyvissä maissa?
  • Alden nostaa kotona säilytettävän käteisen ja kullan riskiksi murrot ja tulipalot. Toisaalta yhtälailla avaimet voi menettää vastaavissa skenaarioissa ilman huolellisia varmuuskopioita. Ja ihmiset eivät tunnetusti ole kovin hyviä ottamaan varmuuskopioita.
  • Aldenilta on hieman outoa nostaa esiin Egyptin punnan heikko suoriutuminen tänä vuonna (-35%), kun BTC-USD miinus on tuosta luokkaa tuplat. Pidemmällä aikavälillä BTC toki pesee EGP:n suvereenisti.
  • Alden nostaa alueelliset valuutat ongelmallisiksi, mutta mielestäni ne antavat kansallisvaltioille hyvinkin arvokkaan työkalun, kun keskuspankit voivat säädellä valuuttansa arvoa suhteessa muihin ja siten parantaa vientiään tai estää taloutta ylikuumenemasta.
  • Alden nostaa myös esiin miten valtiovalta voi sulkea kansalaisten pankkitilejä, mutta ainakin kehittyneissä maissa tämä on pelkkää plussaa. Eivät pankit kaikkia huijauksia pysty estämään, mutta miljoonia on kuitenkin pelastettu romanssihuijauksissa etc.

When evaluating any cryptocurrency or adjacent project, if it has its own coin or token, always ask, “does it really need a token?” Usually the answer is no. And the reason why it has a token anyway, is to benefit the creators/founders in terms of fast exit liquidity regardless of whether the underlying project offers any real value in the long run.

Yllä olevasta olen harvinaisen samaa mieltä.

Lopuksi nostan ajatuksen, joka on mielestäni viljelty mm. Profeetan toimesta Avain Vapauteen blogissa toistaiseksi ilman kritiikkiä: “Markkina puhdistaa itseään petollisista toimijoista, ja tämän seurauksena kryptoala rakentuu aiempaa vahvemmalle pohjalle” tms.

  1. Perinteisellä finanssialalla on satojen vuosien kehityksestä huolimatta edelleen epärehellisiä toimijoita (heitä kutsutaan ekonomeiksi MBA). Poistuvien mätäpaiseiden tilalle nousee aina uusia

  2. Mielestäni tässä ei oteta riittävästi huomioon ihmisten negatiivisia kokemuksia. Jos tavan tallaaja menettää varansa Mt. Gox, FTX, Tesseract ym. keississä, niin hänelle jää negatiivinen kokemus kryptovaluutoista vaikkei itse kryptovaluutoissa olisi mitään vikaa, vaan niiden ympärille rakennetussa “himmelissä”

13 tykkäystä

Vastaan tummennettuihin, tummennokset omiani.

Bitcoin ei tarjoa tuottoa, se on rahaa. Sanoin tämän saman jo aiemmin sinulle.

Bitcoinia voi mainostaa tai markkinoida kuka tahansa miten tahansa. Mikään mainostus tai markkinointi ei muuta sitä tosiasiaa, mitä Bitcoin oikeasti on ja ei ole. Kannattaa itse perehtyä Bitcoiniin eikä luottaa mainoksiin. Bitcoin on täysin avoin ja vapaa kaikkinensa, joten sinulla on aito mahdollisuus selvittää ja oppia perinpohjin kaikki Bitcoinista, aivan itse, luottamatta muiden mielipiteisiin.

Bitcoin on rahaa, joten tottakai olennaisesti sillä tulee pystyä maksamaan. Mielestäni Bitcoin ei sovellu kovinkaan hyvin kivijalkakauppoihin tai muutenkaan pieniin ostoksiin. Isompiin kauppoihin ja säästämiseen Bitcoin soveltuu mielestäni teknisesti varsin toimivasti. (Regulaation/verotuksen takia vaikeahko käyttää rahana Suomessa, kun jokaista maksua verotetaan erikseen ja pitäisi laskea niistä syntyneen voiton/tappion määrä euroissa mitattuna jne…)

5 tykkäystä