Kryptovaluutat ja -maailma

En näe kyllä BTC C&H patternia, asian näkee paljon selkeämmin weekly TF:llä. Oikea kupin reuna on aivan liian alhaalla. Golden pocketissa ollaan kyllä, mutta se on vain yksi signaali muiden joukossa.

Itse näen weekly bear flagin, daily down trendin. Eli yleisnäkemys on bearish BTC/ETH näkökulmasta. Yksittäiset altit on asia erikseen, sieltä löytyy poikkeuksia.

7 tykkäystä

Ihan hyvä havainto. Tuo ei todellakaan ole mikään kaunis C&H, mutta näillä high trendiviivoilla tuntuu BTC:n ja ETH:n kohdalla olevan suuri merkitys. Ja tuossa bullissa näkemyksessä mukana on vielä tuon kuvion itse itseään ruokkiva vaikutus huomioituna.

Alttien mc:n kohdalla C&H näyttää huomattavasti kauniimmalta ja sen toteutuminen myös näkyisi BTC:n kurssissa.

Muiden markkinoiden vaikutusta ei voi jättää huomioimatta, mutta silti ajallisesti tämä korjaus tuntuisi menettävän voimansa 1d ja 4h framilla RSI:n perusteella. Ennen LH:n ottamista 52k usd tasolla kurssi testasi 30k usd tasoa useita kertoja ja nyt vastaavasti 40k taso on vahvassa testissä.

En oikein saa päähäni, mitään järkevää ajatusta, mitä aikaisemmin 30k tasolla nähty bear descending tringlen murtuminen ylöspäin kertoi markkinasta. BTC:n kohdalla aikasemmin tuo on ollut niin ehdottoman bear. Altithan tuossa taisivat antaa merkittävää vetovoimaa.

Ylipäätään tuo vahva bulli näkökulma on mielestäni realistinen ja markkinatilanne on erittäin mielenkiintoinen.

6 tykkäystä

Cardano ADA päivitys:
Smart contract päivitys (Alonzo hard fork) on julkaistu 13.9.2021. Tämä on teknologia mielessä Cardanolle merkittävä päivitys, nyt sinne tulee paljon lisää kyvykkyyttä toiminnalisuuteen eli niinsanotut smart contractit. Käytännössä kestää tovi ennen kuin projektit jalkautuvat käyttöön.
Seurattavia projekteja olisi paljon, mutta itse ajattelin keskittyä seuraamaan COTI projektia joka julkaisee Cardano alustalle Djed stable coinin.
Coti ja Djed aiheinen artikkeli

5 tykkäystä

“This collective investment scheme license allows institutional clients, and then later retail clients, to invest into crypto assets on a liquid basis through fund structures,” Buehler told CoinDesk

“Institutional adoption is only at the beginning since a lot of institutional capabilities are still lagging the market demand,” Buehler said

2 tykkäystä

Itse en näe millään weekly bear flagiä BTC:llä. Edelleen jatkaakseni tuosta BTC:n C&H:sta. Kupin oikea reuna on alhaalla, mutta sillä ei mielestäni ole juurikaan väliä. Edellisten huippujen mukaan piirretty trendiviiva varmaan tulee olemaan merkityksellinen. Sen jälkeen on mielenkiintoista muodostuuko uusi HH 52k usd tason yläpuolelle vai LH.

Tuohon huippujen väliin piitteettyyn viivaan ei ole vielä lisäkosketuksia, mutta siitä huolimatta veikkaisin sen muodostuvan merkitykselliseksi. Tuo C&H on vain erittäin bulli näkemys, mutta ihan hyvin tuo saattaisi alkaa piirtämään LH:lla descending wedgeä tai triangelia.

Ylipäätään kurssikehitykseen on vaikuttanut merkittävästi maailman pörssien alakulo.

2 tykkäystä

Mikä on bear flag?


Tässä tilanteessa pudottiin fib 0.5 alapuolelle viimeisimmän pompun jälkeisessä dipissä. Minun pelikirjassa se on bear flag, kun ollaan daily down trendissä. Se eliminoituu, mikäli tehdään daily up trend ja uusi selkeä lower high fib 0.382 yläpuolelle.

Cup&Handle on kaikkein eniten virheellisesti tulkittu pattern oman kokemukseni mukaan. Sen voima perustuu nimenomaan siihen, että kupin reunat ovat mahdollisimman lähekkäin, oikea reuna hieman alempana kuin vasen. Sitä pitää edeltää selkeä ja pitkä nousu. Sen luonne soveltuu parhaiten siihen, kun ollaan tehty lähiaikoina ATH ja C&H ennustaa voimakkaan nousutrendin jatkumista, kahvan muodostamasta dipistä huolimatta. Kahva ei saisi pudota kovin alas, mihin soveltuu hyvin fib 0.236 (0.382 vielä siinä rajoilla). Tässä lyhyesti.

Mitä noihin trendilinjoihin tulee, ne on hyvin epävarmoja, eikä niiden painoarvo yleensä ole kovin suuri. Ne pitää olla hyvin tarkkoja, useamman kerran testattuja (yleinen sääntö väh. kolme kertaa). Trendilinjojen piirtäminen on yleistä, mutta tyypillisesti niitä voi piirtää monella eri tavalla, riippuen analysoijasta. Tämän vuoksi paljon luotettavampia on pivotit ja eri moving average käyrät, koska ne on faktisia.

BTC 39678 (Bitfinex) on tärkeä tuki pidettäväksi lähiaikoina. Korrelaatio osakemarkkinoihin on vahva, kuten olen kommentoinut aikaisemmin, tällä hetkellä. Tässä lyhyesti, voi olla eri mieltä.

9 tykkäystä

Trendiviivoihin liittyen juuri tälläisessä tilanteessa niiden merkitys on mielestäni suuri. Enhän minä nyt pelkästään kahden huipun perusteella vedä mitään trendiviivaa. Enemmän tässä on itselleni kyse siitä, muodostuuko tuosta trendiviiva. Mielenkiintoista on nähdä muodostaako kurssi lisäkosketuksia tuohon trendiviivaan, toimiiko se resistanssina vai mennääkö siitä läpi (millä volyymilla?) ja tehdäänkö uusi HH 52k usd lukemien päälle vai LH, jonka kautta triangelia tai wedgeä.

Tuosta saattamuodostua merkittävä trendiviiva tai sitten siitä ei muodostu mitään, mutta joka tapauksessa tuo taso lähestyttäessä 52k usd lukemia on erittäin mielenkiintoinen.

Valitettavasti tämä edelleen särähtää. Ollaan kuitenkin sijoitusfoorumilla eikä lyhytaikaisen treidauksen omien terminologioiden keskusteluissa. Korrelaatio, joka on edelleen lyhyellämmäkin aikajänteellä alle 0,4, ei ole vahva.

3 tykkäystä

Haluaisitko tehdä kyselyn, kuinka moni kryptoihin rahaa laittavista on näitä pitkäaikaisia buy&hold sijoittajia, jotka eivät seuraa lyhytaikaisia kurssiheiluntoja? Tämä olisi kiinnostava tieto tässä sentimentissä.

Itsehän vastasin tuossa yllä aikaisempaan viestiin, joka oli lyhytaikaiseen kurssikäyttäytymiseen liittyvää. Joten olisi varmaan ollut parempi vastata @reems3000 :lle, joka on mielestäni parhaita kontraajia ollut itselleni.

5 tykkäystä

QNT ostettu pitkään pitoon alkaen 02/2021. YTD tällä hetkellä +290%

3 tykkäystä

Yritän nyt vielä kerran vääntää rautalangasta: korrelaatio on matemaattinen termi, jolla on sijoituskeskusteluissa spesifi kvantifioitavissa oleva merkitys. Käytät termiä täällä sijoitusfoorumilla kuvaamaan jotain täysin muuta, mikä voi olla (turhan) monelle harhaanjohtavaa. Sijoittajalle on olennaista tietää, että kryptojen korrelaatio on esim. sepeen on lievästi positiivinen, mutta vähänkään pidemmällä aikajänteellä alhainen.

Mutta kyllä, voisinpa tehdäkin.

1 tykkäys

KYSELY: Millä aikajänteellä sijoitat kryptoihin?

  • A) Enemmän kuin 5 vuotta
  • B) 1-5 vuotta
  • C) 1-12 kuukautta
  • D) 1-4 viikkoa
  • E) alle viikko

0 voters

1 tykkäys

Korrelaatio osakemarkkinoihin tai kultaan on laskettavissa matemaattisesti myös lyhyellä aikajänteellä. Miksi haluat tehdä tästä asiasta näin ison erimielisyyden? Usein sijoittamisessa tunne menee faktojen edelle ja halutaan todistaa jotain toiseksi sen vuoksi, että itse on jotain mieltä. Halutaan todistaa jotain oman näkemyksen mukaiseksi. Minusta on hyvin olennaista yrittää nähdä, ollaanko tekemässä tänä vuonna monen ennustamaa 100k hintatasoa BTC:n osalla, mikä on kuitenkin keskeinen verroki kryptomarkkinnoilla vai ei. Tällä hetkellä se ei näytä siltä. Itse ajattelen, että tällä on aika isokin merkitys suhteessa siihen, miten asiasta keskustellaan.

3 tykkäystä

Tiedän kyllä hyvin, ja juuri sen takia kysyin Bitcoin-ketjussa, mistä datasta löydät vahvan korrelaation. Itse en nimittäin löydä millään, en lyhyellä enkä varsinkaan pitkällä, aikajänteellä vahvaa korrelaatiota osakemarkkinoihin.

Korrelaatioissa ei ole kyse erimielisyydestä juuri kvantifioitavuuden takia. Olet moneen kertaan toistellut tätä ja muita virheellisiä näkemyksiä kryptomarkkinoista, joten annan nyt palautetta asiasta.

Hyvä kuulla, että treidaajan näkökulmiakin tuohon löytyy. :+1: Sijoittajalle 100 kUSD:n tarkalla ajoituksella ei ole merkitystä. Bitcoinin makronäkymä on edelleen äärimmäisen vahva - jos tradfin ei aiheuta ihmeempää myllerrystä, hinta tulee nousemaan reippaasti lähikuukausina. Ja vaikka aiheuttaisi, bitcoin ja kryptot ovat edelleen asemoituneita pomppaamaan entistä vahvemmin ylös. Kun bitcoinin korrelaatio perinteiseen osakemarkkinaan on erittäin/melko heikko, on se vähänkin pidemmällä aikajänteellä erinomainen hajautusinstrumentti perinteiselle osakesijoittajalle - ja juuri tuon takia korrelaatio-termiä ei pidä heitellä miten sattuu.

4 tykkäystä

image
Capish?

  • edit: viikkonäkymä, tällä ei siis ole lyhyen aikavälin korrelaatiota sinusta? SP500 futuuri ja BTC (pahoittelut, oli kopiointivirhe)
4 tykkäystä

Jos nyt pitää silmämääräisesti heitellä, kummallakin alkoi viikkotasolla lasku viikolla 36. Se viikko ja käynnissä oleva viikko kummallakin punaisia, tosin bitcoinin tämä viikko huomattavasti ohuemmalla kynttilällä. Viikot 37 ja 38 kynttilät menevät eri suuntiin (jostain syystä sinun vko 37 näyttää punaiselta vaikka se oli vihreä?). Samalla logiikalla voidaan heittää vaikkapa kulta sekaan ja sanoa, että se “korreloi” sekä sepen että bitcoinin kanssa, koska lasku alkoi myös viikolla 36. Itse asiassa kullalla on kolme neljästä kynttilästä samansuuntaisia kuin sepellä kun bitcoinilla vain kaksi ja toinen niistäkin vain lievästi (ja itse asiassa sekin vaihtui bitcoinilla juuri vihreäksi ainakin väliaikaisesti)… Taitaapi yhtenevä tekijä olla se, että dollari on ollut samalla ajanjaksolla vahvana. Ja se puolestaan ei ole yleensä ollut bitcoinille mikään ongelma, päinvastoin, joitain erittäin vahvoja nousujaksoja yhdessä dollarin kanssa, esim. Q1/21. Siksi tuollainen hetkellinen yhteinen trendi ei hirveästi sijoittajaa kostuta.

Mutta asian ydin edelleen on korrelaatio-termi. Korrelaatio sijoitusterminä ei ole silmämääräinen mielipidekysymys vaan kvantifioitavissa oleva asia. Sitä voi toki puhua hetkellisestä yhteisestä trendistä/markkinarakenteesta/fiiliksistä, mutta se ei riitä korrelaation toteamiseen. Korrelaatio bitcoinin ja sepen välillä on tässäkin kuussa ollut heikkoa.

5 tykkäystä

Viikko 37 ei ole minun värjäämä, vaan ihan normaali TV:n luokitus, jossa viikon päätös on edellistä alhaisempi. Ei kannata omia korrelaatioita omiin nimiin, kun se on ihan tosiaan ihan matemaattisestikin laskettavissa, jos ei omiin silmiinsä luota. Korrelaation heikkous on ihan sinun omaan biassia tässä yhteydessä :cowboy_hat_face:

  • edit: @Mitani23 katsotaan uudestaan tilanne vuoden lopussa. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa kuin extreamistin höpötys
  • edit2: @Mitani23 “Korrelaatio bitcoinin ja sepen välillä on tässäkin kuussa ollut heikkoa.” Mathematic problem?
  • edit3: @Mitani23 eli nyt sillä matematiikalla ei olekaan merkitystä?
1 tykkäys

Huhhuh, jaksat vängätä asiasta vaikka tiedät jo, että puhut potaskaa korrelaation vahvuudesta. :man_shrugging::joy: Nimenomaan matemaattisesti korrelaatio ei ole ollut vahvalla tasolla sitten koronadipin. Sinun biaksesta en tiedä, mutta ainakin bessewisseröit mielelläsi, olipa tietotasosi riittävää tai ei.

Taisin osua arkaan kohtaan, kun lähdet olkiukkoilemaan. Palaillaan asiaan vuoden lopussa, toivottavasti olet siihen mennessä viitsinyt tutustua korrelaation käyttöön sijoitusmaailmassa. :+1:

Njoo, matematiikka ei aina anna ihmismielen kannalta loogisinta tulosta. Mutta se on lahjomatonta ja tuottaa aina saman tuloksen samalla datalla. Paitsi ehkä poliitikkojen, lakimiesten ja keskuspankkiirien käsissä.

Riippuu asiayhteydestä. Korrelaation osalta matematiikka plus data on kaikki millä on merkitystä.

2 tykkäystä


Tämä chartti muuten kertoo hyvin tilanteesta, mikä Bitcoinin merkitys markkinoiden mielestä on. Bitcoin-sijoittana olisin huolissani @Mitani23

  • edit: henkkoht olen ollut pari viimeistä vuotta sitä mieltä, että ETH on tulevaisuuden bullet
  • edit2: @Mitani23 hyvältä kuullostaa painotus, vaikken otakaan kantaa BTC:hen. Hajauta ja hallitse. Oletko pelkästään kryptoissa atm?
3 tykkäystä

Kiitos varoituksesta ja näkemyksestäsi! Onneksi minulla on tällä hetkellä bitcoinia “vain” 22 % kryptosalkustani ja etheriä hyvä kolminumeroinen määrä (n. 220 euron keskihankintahinnalla) 26 % painolla. Kryptoissa hajauttaminen kunnossa, ehkä liiankin hajautettua. Muutoin sijoittamisen hajautukseni on kaikkien sijoitusperiaatteiden vastaista, toistaiseksi… :sweat_smile:

4 tykkäystä