Kryptovaluutat ja -maailma

Eihän tämä voi olla totta? Jos uskot veroneuvojaan, niin voit syyllistyä veronkiertoon?

Juu, eivät ne mitään sitovia ole. Kaiken lisäksi, jos teet väärin (vaikka hänen ohjeidensa mukaan), voi tulla vielä veronkorotustakin.

2 tykkäystä
2 tykkäystä

vieraana Elmox Oy:n veroasiantuntija Elmo Koivunen. Elmo
on yksi Suomen kovimpia virtuaalivaluuttojen verotuksen asiantuntijoita. Elmo kertookin meille webinaarissa tänään vuoden 2021 tilanteen virtuaalivaluuttojen verotuksessa.

5 tykkäystä

Mietteeni kesällä 2018:
Nyt kun kupla puhkesi niin jengi sai hyvän oppitunnin näistä ja varmasti tulevaisuudessa katsotaan sijoituksia paljon tarkemmin. Tuskin parhaimmat projektit tästä paljoakaan kumminkaan enää tippuu kun on nähty kuinka loistavia ostopaikkoja nämä rommaukset on.

Mietteet vuonna 2021:
Psykologia pakottaa ihmiset toistamaan samat virheet uudestaan ja uudestaan. Ja uudestaan.

4 tykkäystä

https://twitter.com/KabosuOfficial

Pari päivää sitten tämä starttas. oli jo ennestää tietysti melkeen huipulta :kissing_smiling_eyes: :grinning:. Nyt toinen ostos

Morjesta! Yritin selata tätä foorumia tiedon perässä, mutta en löytänyt paljoa mainintoja Krakenista. Itse sijoitan kyseisen alustan kautta, enkä ole vielä haittapuoliin törmännyt? Mielipiteitä?
Ps. Polkadot all-in

1 tykkäys

Tällaiset viestit kyllä selittää hyvin kryptojen nousuja. Joko pumpperi tai sit perus tyhm, joka ei osaa/viitsi katsoa coinin market cappia. Tuollainen 200x viesi tuonkin arvon vaatimattomaan 7-8 triljoonaan :grin:

7 tykkäystä

Soittelin samaisesta asiasta viime viikon puolella ja virkailija kovasti vakuutteli että verot maksetaan vasta siinä vaiheessa kun coinit muutetaan euroiksi ja heitä ei kiinnosta mitä siellä välissä on tapahtunut ja kuinka monta kertaa kolikko muutettu mihinkä suuntaan :thinking: vähän siinä ihmettelin että näinkö muka oikeasti, mutta ilmeisesti muutkin täällä foorumilla saaneet viime aikoina samanlaisia ohjeita

3 tykkäystä

Itse soittelin verottajalle proof of stakeen liittyen ja sain täysin päinvastaisen näkemyksen. Eli verot tulee maksuun(jos tulee voittoa)vaikkei kryptoja euroiksi vaihtaisikaan.

1 tykkäys

Jos ostaa virtuaalikolikkoa 100e ja myy 200e niin aika huono tuuri täytyy olla että verottajaa kiinnostaa tuollaiset summat, eli uskoisin että ongelmia tulee vasta kun aletaan puhumaan isoista numeroista. Uskoisin että suuriosa ihmisistä sijoittaa todella pieniä summia ja verottajaa tuskin sellaiset kiinnostaa.

1 tykkäys

Steikkaus on ymmärtääkseni pääomatuloa.

2 tykkäystä

Verottajaa kiinostaa tasan tarkkaa yksi asia. Paljonko on tehnyt tuottoa kryptoilla. Kun joka vuos vain ilmoittaa saadut tuotot, toimii oikein. Sitten joskus 1/1000 saa tarkastuksen että onko ilmoittanut oikein. Tässä vaiheessa vasta käydään lävite toi treidiluettelo. Mutta sillonkin heitä kiinostaa vain se onko tililtä siirrelty muille tileille ja kenelle ne kuuluu. Thats it. Maalaisjärkeä kannattaa käyttää.

9 tykkäystä

Maalaisjärjen käyttäminen verotuksen perusteena ei kyllä aina ole välttämättä täysin toimiva periaate…

3 tykkäystä

Täytyy muistaa sekin että riippuen mistä palvelusta ja miten on kauppoja tehnyt niin se saattaa olla sellainen sekasotku alkaa selvittämään verottajalle että omat konstit loppuu kesken. Esim. 300 kpl kauppoja mistä pitäisi poimia kaikki osto ja myyntihinnat ja jos näistä ei ole jäänyt kaikkia tietoja pörssiin niin se on melkein tekemätön paikka ja siinä tapauksessa voi joutua maksamaan verot koko summasta.

Itse olen tehnyt mahdollisimman vähän kauppoja ja ottanut näyttökuvat tapahtumista, koska ainakin yksi osto ei ole tallentunut jostain syystä oikein, Siinä näkyy kyllä kpl määrä ja summa mutta ei Kurssia.

2 tykkäystä

Tää koinly on joo hyvä palvelu suosittelen. Maksullisuudesta johtuen odotan suurella innolla tuota tax.crypto.com palvelun tuloa eurooppaan

1 tykkäys

Itse myös koinlyn kautta seurannut omia tapahtumia.
Sehän laskee ihan maksutta realisoituneen voiton/tappion valmiiksi, ajattelin siltä pohjalta lähteä veroilmoitusta täyttämään :man_shrugging:

maksullinen puoli sitten jos verottaja vaati tarkempia tietoja.

3 tykkäystä

Tohon veroilmoitukseenhan pitää ilmoittaa vaan verovuonna saadut tulot. Jos pistät esim. 1000e sisään tammikuussa ja otat 2000e ulos vuoden lopussa olet tehnyt 1000e voittoa transaktioden määrästä riippumatta ? Jos verottaja vaatii selvityksen niin pörssien sivuilta saa ladattua Excel tiedoston missä on kaikki transaktiot. Se on sitten heidän ongelma käydä läpi 1000 transaktion lista mutta se ei muuta tuota lopputulosta mihinkään suuntaan.

6 tykkäystä

Niin, luuletko tietäväsi vai tiedätkö ihan oikeasti. Tästä aiheesta on paljon enemmän luuloon perustuvaa tietoa. Verovirkailijat on nykyisin ihan ajantasalla, jos osaa itse selittää oman tilanteensa. Mutta verottajaa sitovia heidän vastauksensa ei ole, vaan vaatii ennakkopäätöstä. Näitäkin olen tehnyt, tosin vähän eri aiheesta.
Muistin väärin, kysyin viime vuonna tuota muutoksen vaikutusta, mitä verotuskäytäntöihin tehtiin. Mutta pitää taas tarkistaa tilanne uudestaan.

3 tykkäystä

Joo no suhtaudun varmaan asiaan erinlailla kun niiden kanssa ollut paljon tekemissä. Mutta niitä kiinostaa teetkö rikoksia ja maksatko verot oikein. Luottavat yhteiskuntaan. Välillä tekee pistotarkastuksia jotta porukka pelkää ja maksaa oikein. Eli maksakaa verot joka vuos oikein ja säilyttäkää tiedot niin ei mitää hätää. Ei verottajaa kiinosta teidän treidit.

6 tykkäystä