Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1)

Alkuvuoden tunnelmia kun salkut sulaa…

74 tykkäystä

Kyllä ehdottomasti kannattaa tulevaisuudessa olla viisaampi ja parempi sijoittaja. Myy vain ennen laskua, ei se niin vaikeaa ole.
No joo leikki sikseen.

Harvia, Qt, KCR ja Tokmannista tuli mieleen, että yhtiöissähän ei ole lyhyellä aikavälillä tapahtunut mitään (erityisen) negatiivista. Suurimmat syyt kurssille laskulle on, what? Yleinen markkinatunnelma, mutta väittäisin että suurin yksittäinen syy on myyntivoittojen kotiuttaminen kun sitä selvästi on tarjolla. Kaikki sijoittajat eivät katso 10v päähän jos voittoa on tarjolla reippaasti ja heti.

8 tykkäystä

Kaikille toimii eri strategia. Itse olen siirtynyt veivaamiseen juuri tuon takia että kurssit tekevät ihan älyttömiä liikkeitä ja hillotolpat jää korjaamatta. Onneksi Zaptecin kohdalla ei ole käynyt näin, vaan veivit on olleet hyvinkin onnistuneita. Jopa päivittäisessä heilunnassa on tullut tehtyä 15% tuottoja.

19 tykkäystä

Mikähän Wärtsilää painaa päivästä toiseen? Tilauskertymä ATH.

Toivon todella että hyötyisi mutta en osaa sanoa.

2 tykkäystä

Wärtsillähän on ainakin jonkun verran kauppaa Venäjän kanssa, voisiko sillä olla vaikutusta kurssilaskuun?

2 tykkäystä

Mielestäni ei riitä syyksi. Oletan itse, että kyse on vain konepajoille tyypillisestä käytöksestä. Alas mennään helposti, kun epävarmuus vaivaa.

Varovainen olen vielä minäkin, sillä Venäjän koheltaminen saattaa kestää kuukausia ellei pidempään. Mihin tahansa dippiin en ole tarttunut, mutta tästä en osannut jäädä paitsi. Vaikka putoaisikin on hinta mielestäni hyvä.

3 tykkäystä

Komeaa on nousu Vowilla hyvän osarin siivittämänä.

Hyvä esimerkki nykymarkkinasta, eli kunhan halpuutetaan tarpeeksi, on rekyyli melkoinen hyvistä uutisista :slight_smile: Tietty vuosi sitten vastaava osari olisi palkittu helposti +100% päivänousulla :smiley:

18 tykkäystä

Olen aivan samaa mieltä ja konecranesia lisätty huomattavasti, omasta mielestä näyttäis olevan todella halpa tällä hetkellä, meinasin eilen kirjoittaa tästä samasta asiasta tänne palstalle minkä juuri kerroitkin.

Ja osake näyttäisi olevan todella hyvänhintainen ilman yhdistymistäkin, itse jopa toivon ettei yhdistymistä tapahtuisi ollenkaan.

2 tykkäystä

Oroco jos ei pysty pitämään näitä 1.8 hintoja niin seuraavat nähdään 1.63-1.73 välillä mahdollsesti. Että kun on raastavaa seurata tätä, mutta oli odotettavissa että hinta frontannu liikaa. Tarina pysyy vieläkin samana.

5 tykkäystä

Itse tässä mietiskellyt parin osakkeen kurssitasoja, toinen on konecranes ja toinen Fortum.
Konecranes on omasta mielestä ainakin todella halpa, viimoinen raporttikin oli käsittääkseni oikein hyvä kun ottaa huomioon maailman tilanteen kaikkine komponenttipulineen. Tänäänkin sitä sai vähän päälle 30e, ja lisäsin tietenkin. Onkohan tässä nyt joku “rakki” haudattuna mitä ei vaan pysty ymmärtämään? Ei meinaan olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun olen väärässä :rofl:

Ja toinen mikä on ollut kiikarissa niin on Fortum mitä en tällä hetkellä omista, kurssilaskun jälkeen on taas kiinnostus herännyt, mutta,joku vaan edelleen estää painamasta ostonappia tällä 20e hinnallakaan. No, kaikkihan tietää Fortumin tämän hetken tilanteen kaikkine geopoliittisineen riskeineen. Eniten siinä nyt huolettaa toi koko Uniperin kuvio+Venäjän maakaasut, tästähän oikeasti saattaa kehkeytyä täysi katastrofi Fortumille riippuen tietysti siitä mitä Venäjä keksii, minkälaisia pakotteita tullaan keksimään ja siihen kun vielä sotketaan kaikki poliittiset päätökset mukaan niin soppa voi olla aika sakea. Ei toi edelleenkään 20e hinnalla kyllä omaan silmään vaikuta edulliselta, kun vertaa Fortumin aikaisempaan kurssitasoon.

2 tykkäystä

Itsekin seuraan KCR:ia ja tämä voisi olla sopiva uusi kohde myös Inderesin mallisalkulle. Positiivinen näkemys ja tuotto-odotus taitaa kurssilaskun myötä olla jo yli vaaditun 20%:n.

1 tykkäys

Vanha suhdannekierron sääntö tainnut olla että konepajasektorin osakkeet kannattaa myydä silloin kun niillä menee hyvin ja tilauskirjat täynnä. Ja ostaa takaisin kun tulevaisuudessa ei näy mitään hyvää.
Nyt Konecranes, Wärre ja kaverit tuntuu fronttaavan tätä teemaa huolella.

Itse myin Cargot onnistuneesti tuossa vuoden vaihteen hoodeilla veromyyntien yhteydessä, mutta Wärren jätin vielä salkkuun kun ei noita veroja halunnut maksaa. Nyt jos myisi pääsisi samaan lopputulokseen mutta verottaja ei saa mitään. :smiley:

10 tykkäystä

Syklisissä tämä yleensä pätee erittäin hyvin. Jos katsotaan vaikka Helsingin pörssin yhtä syklisintä yhtiötä Outokumpua niin toteutuneella tuloksella osakehan näyttää nyt halvalta kuin saippua mutta jos katsotaan parin vuoden päähän niin ei se nykyhinta välttämättä enää olekaan niin halpa. Hyvä nyrkkisääntö syklisten osalta on ollut ostaa silloin kun toteutunut tulos on mahdollisimman huono ja myydä silloin kun tulos näyttää liian hyvältä ollakseen totta (koska se yleensä on sitä) :man_shrugging:

5 tykkäystä

Ei ne syklit kuitenkaan aina lyhyitä ole. Konepajasektorilla on nyt niin paljon kysyntää, että itse olen luottavainen jatkon suhteen. Korkeasuhdanne voi hyvin kestää vielä vuosia, kun koronan aiheuttamaa patoutunutta kysyntää puretaan.

3 tykkäystä

Jep, ja ainakin Konecranes on ostohinnoissa omasta mielestä tällä hetkellä ihan millä mittarilla tahansa, vaikka vähän tulokset hiipuisivatkin parin kolmen vuoden sisällä, en puhu nyt muista konepajoista tällä hetkellä vaan pelkästään konecranesista.

Joo tämä erittäin hyvä huomio. Ei mitään takeita että tämän sektorin suhdannehuippu oli nyt. Itsellä tässä tosiaan painoi enemmän tuo verojen minimointi kuin jotenkin nerokas kyky ajoittaa markkinaa. Hyvin voidaan jatkaa tästä taas reilusti ylöspäinkin. :slight_smile:

Ja jotta viestini ei ole pelkkää metaa, huomio wärrestä:


Suljettu nyt pari päivää syksyn pohjien alle joten käännettä ylöspäin olisi kiva saada lähiaikoina. RSI vasta koskettelemassa ylimyydyn rajaa…

2 tykkäystä

Varmaan tarkentuu myöhemmin, mutta “mielenkiintoinen” seurata moniko osake pakittelee arvoltaan sinne 2020 alkupuolen lukemiin. Tässä on nyt jostain syystä niin monta tekijää että ikävä pajatson tyhjennys menossa. Joku varmaan tällaisenkin taulukon meille suo nähtäväksi, kun fiksua porukkaa foorumi täynnä.

1 tykkäys


26 tykkäystä

Ansaittu kehitys

22 tykkäystä

Osa sentään nousee……

1 tykkäys