Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1)

Tämähän vasta alkaa olla mitä parhain aika ostaa lisää mikäli on kotitehtävät tehty kunnolla salkun yhtiöiden suhteen. Ei kannata heittää kirvestä kaivoon sillä hetkellä kun tulevaisuuden tuotto-odotukset mahdollisesti vaan paranee :+1:

26 tykkäystä

Juu pitää pian ottaa vipua käyttöön. :muscle:

2 tykkäystä

Tähän en ota kantaa mutta jos ei muuta niin kuukausittain palkasta sen verran mitä pystyy ylimääräistä irrottamaan. Kuitenkaan tässä ei voi tietää kuinka pitkään lasketellaan ja milloin palataan taas nousu-uralle

8 tykkäystä

Tällaisessa rytinässä monet häviävät eläkevaransa hätäisillä päätöksillä, valitettavasti. Itsekin kokeneena vuodet 2008-9 markkinoilla koetteli hermoja, sieltä kuitenkin noustiin ja osingot ovat rahoittaneet elämääni jo yli vuosikymmenen.

25 tykkäystä

Alkaa kyllä salkku näyttää vähän siltä kuin Venäjän hyökkäystä maahamme hinnoiteltaisiin sisään… No, pitkää peliä tässä pelataan. :sweat:

28 tykkäystä

Itsekin olin jo suhteellisen isolla salkulla tuolloin mukana. Ei ollut kivaa, miinukset olivat melkoisia. Nyt salkun sulaminen ei tunnu niin pahalta, kun huomio keskittyy itse sotaan ja salkun seuraaminen on jäänyt vähän vähemmälle. Euroissa mitaten nyt tullut lasku on kyllä isompi kuin finanssikriisissä. Mutta tällainen kuuluu osakemarkkinoiden luonteeseen, välillä koetellaan.

Itselläni on hiukan ylimääräistä rahaa odottamassa mahdollista Fazerin antia (vaikken vielä tiedä, osallistunko siihen - pitää tutkia sen ehdot tarkkaan). Nyt alkaa näyttämään vähän heikolta Fazerin listautuminen tällaisena aikana, kun heillä on suht iso liiketoiminta Venäjällä. Jos ei muuta niin mainehaitta se on.

Eli sormi vähän syyhyää kohti ostonappia, uhratako Fazeriin varatut rahat johonkin muuhun… siinä sitä on nyt pähkäiltävää :smiley:

5 tykkäystä

Lienee helppo sijoituksen paikka jos käteistä on. Ostaa vaan lisää koska mitä sen sitten osakkeilla väliä jos tulee sota ja jos ei tule niin osakkeet alkaa keulia. :slight_smile:

Itse toiveikkaana ajattelen, että tänään olisi jonkinlainen pohja ja salen reissusta olisi hyviä uutisia. Mutta oon varmaan väärässä, ainakaan pörssin yleistä trendia ajatellen.

1 tykkäys

Hinnoitteleeko markkina SSAB kohdalla sodan välirauhaa tms. kun se menee -9% laskussa ja kk päästä on tiedossa hurja osinko? Tiedän, on noussut kyllä 25% hetkessä.
Tai sitten osa kotiuttelee voittoja välttääkseni osinkodipin.

1 tykkäys

Sijoittavat spekuloivat mielestäni osittain perustellusti sitä, että onko Suomi seuraava Ukraina. Venäjän ulkoministeriön edustajan lausunto, jossa suoraan uhattiin Suomea ja Ruotsia sotilaallisilla toimilla, mikäli nämä liittyvät Natoon, puhuu puolestaan. Uskon tosin itse, että uhka on realistisempi jos emme liity Natoon.

Aloin itse miettiä dystopioita tähän liittyen; jos Venäjä tosiaan havittelisi Suomea seuraavaksi, olisi osakkeet myytävät ASAP, jopa kovallakin tappiolla (ja toki muuki Suomi-liitännäinen omaisuus). Vaikkei tämä toteutuisikaan, niin maantieteellisen sijaintimme vuoksi uskon, että on hyvin mahdollista että Suomen osakemarkkinat hinnotellaan joka tapauksessa maltillisiksi vielä pidemmän aikaa eteenpäin (vaikka sota olisi siis jo päättynyt)

1 tykkäys

Näen jonkinlaista positiivista käännettä indekseissä ja sieltäkö ihan pusketaan plussalle päivän päätökseen - ihmeitäkin joskus sattuu.

Ja lisättäköön, että tällaisissa sentimentti-laskuissa on ihan mahoton tilinteon paikka, eikä tarvii osua edes ihan lankulle. Usein ostohetkellä tehdään paras tuotto kunhan kärsivällisyyttä riittää.

5 tykkäystä

Monet uraanifirmat -9% pre-marketissa.

Tuli taas aivan puskista tämä tilanne, ja voisi kuvitella, että Putin käy tässä minua vastaan taloudellista sotaa. Fortum, Neste, Sprutt. Justiinsa tankannut myös Camecoa.

Siinä AOT:n ja OST:n suurimmat jalokivet. EI MEE HYVIN

16 tykkäystä

Niin ja vähän rahaakin pitää olla, itse laitoin käteiset töihin liian aikaisin. Kyllä tämä kohta alkaa riittämään, mutta lähes joka päivä tulee uusi päivitys halvalle hinnalle …kele.

4 tykkäystä

SSAB:n kurssiliikkeissä ei pysy pirukaan perässä. En tiedä hinnoitellaanko tässä mitään erityistä vai päästelläänkö vaan höyryjä kovien nousupäivien jälkeen. Suunta on kuitenkin vähänkään pitemmällä aikavälillä ylöspäin ja tuskin tämä päivä sitä muuttaa. En ihan heti hoksaa miksi osinkodippiä (=osinkoa) pitäisi yhtäkkiä välttää. 10% osinkotuotto voi olla yksi syy sijoittaa tähän.

3 tykkäystä

Olen epäillyt tätä listautumista alun alkaen vaikka ajat olisivat olleet paremmat. Samaa mieltä, että jos listautuminen joskus tapahtuu niin se ainakin lykkääntyy merkittävästi…
Ostimme muutama vuosi sitten lapsen salkkuun Cloettaa Ruotsin pörssistä.

Muistakaa nyt synkkyyden alla se, mitä täälläkin on toistettu useasti. Sodat ja konfliktit eivät yleensä aiheuta pitkäaikaista laskua, tuskin tämäkään kerta on poikkeus. Pohjaa moni veikkasi jo viikko sitten, mutta ilmeisesti ulkomaaalaiset sijoittajat eivät tajua kuin, että Suomi ja Venäjä ovat rajanaapureita, joten myydään kaikki ennen hyökkäystä tänne.

Nyt on todellakin loistomahdollisuus tulla markkinoille kaikilla kenellä käteistä on. Aivan järjetön piikki alas indekseissä, vai uskooko joku, että Venäjä todella on hyökkäämässä tänne?

9 tykkäystä

No, näyttää kuitenkin siltä että tulevat vaikutukset on hyvin vaikeaa arvioida (vaikka sota loppuisi) edes ammattilaisten toimesta, joten ehkäpä ihan maltilla vielä. En kiistä etteikö mieli tekisi kahmia kaikenlaista :smiley: Jos olisin koronan aikaan aloittanut niin olisin laittanut kaiken peliin, mutta nyt on hankalampi tilanne, varsinkin siis Suomen osalta.

1 tykkäys

Venäjän Suomeen hyökkäyksen todennäköisyys ei ole 0%. Tein tästä toissapäivänä kyselyn ja suurin osa foorumisteista oli sitä mieltä, että todennäköisyys on alle 5%. Kuitenkin kymmenet pitivät todennäköisyyttä suurempana kuin 20%. Ei se ole mahdotonta, vaikka onkin toistaiseksi epätodennäköistä. Downside hyökkäyksen tapahtuessa on aika iso.

2 tykkäystä

Mikäs tähän puhalsi henkeä :eyes:

image

Onko nyt kyseessä tilanne, joka voidaan luokitella ryhmään “yleensä”? Tässä on ennennäkemättömän laajat talouspakotteet nostamassa inflaatiota tilanteessa, jossa inflaatio on jo valmiiksi laukalla ja korona-kriisi painaa taloutta.

Edit: allaolevaan kysymykseen, kovia myyntejä on:

Onkos firmojen sisäpiiriläisille vielä erityisesti maistunut tämä dippi?

4 tykkäystä