Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2)

Reit sijoittajan elämää :smiling_face_with_tear:

18 tykkäystä

Oops.

35 tykkäystä

Vaara ohi Hyzonin palautui tuosta dipist loppuillasta.

image

Ostin aikanani Hyzonia tottaki OST:ille. :cowboy_hat_face:

Kiitos Hyzon 16$ → 3,5$, menetin takiasi vain vuoden päivittäistavarakauppaostosrahani t. Sijoittaja-alokas

Just näin, mussa ei ole ikinä vikaa. Muissa on. :sunglasses:

33 tykkäystä

Mutten omasta syystäni :blush:

4 tykkäystä

Alle vuosi siitä kun leikin aloitin ja olen tehnyt tällaisia havaintoja.

Pörssissä ei tapahdu oikein mitään :smiley: Joku nousee +2% ja joku toinen laskee -0,35% ja seuraavana päivänä toisinpäin. Tunnista, viikosta, kuukaudesta toiseen. Okei, tajuan varsin hyvin, että sijoittaminen on todella hidasta ja pitkäjänteistä puuhaa. Vuosien juttuja. Silti. Ei tässä ole oikein suuntaa tai päämäärää. Ei tiedä onko tämä Karhu vai Härkä, niin kuin isot pojat sanovat. Mun mielestä tämä on Lahna :grin: Kurssit lahnailee edestakaisin. Mitään ei tapahdu. Menisi nyt reilusti ylös tai alaspäin, eikä tämmöstä lahnailua.

Suurin osa mun sijoituksista on jossain -3 -10% välissä ja siellä tuntuvat pysyvän. Pitäisi varmaan opetella lopettaa päivittäiset kurssin tuijottelut. Se on vaan niin helppoa ja koukuttavaa. Nykyihmiset, minä mukaan luettuna, kun ovat luureillaan aina, niin usein tulee siinä samalla räplätessä kurkattua myös kurssit. Ja sieltä löytyy aina tutut -0,5% ja tunnin päästä +0,2%

Onko tällainen lahnailu tavallista / normaalia? Mulla tosiaan niin lyhyt kokemus aiheesta, että mielenkiinnosta kysyn.

15 tykkäystä

Viimeiset 2-3 vuotta ollut villeintä aikaa pörssissä vuosikymmeniin. Siitä voi jotain päätellä, että millaista se meno keskimäärin on. :smile:

50 tykkäystä

Volatiliteettia on lähivuosina ollut keskimääräisiä pörssivuosia enemmän, kun sentimentti on vaihdellut aika reippaasti vuoroin härkäisyyden ja karhuisuuden välillä, mutta kaiken kaikkiaan sanoisin, että ei tässä mitään poikkeavaa ole, että kurssit menevät isossa kuvassa vuoden mittaan välillä ylös ja välillä alas. Vuodet eivät ole veljeksiä pörssissä ja ne keskimääräiset tuottoluvut toteutuvat vuosikymmenien aikasarjaa tarkastelemalla. Kyllähän sitä itsekin tulee varsinkin suuremman volatiliteetin päivinä ihan viihteen vuoksi kursseja seurattua useita kertoja päivässä ja toisinaan kun pörssissä tapahtuu vähemmän, voi mennä viikkokin ilman kurssien vilkaisua. Sanoisin, että rajahintainen osto/myyntitoimeksianto on hyvä työkalu, joka “vapauttaa” kurssien vahtimisesta. Se on myös siitä hyvä, että poistaa volatiliteetin aiheuttamat psykologiset vaikutukset oston/myynnin tekemiseen, koska osto/myynti tapahtuu automaattisesti rajahinnan alituttua tai ylityttyä.

7 tykkäystä

Jos tylsäksi meinaa käydä käy niin aina voi hukata rahat mihin vain tai odottaa että Kempowerilta kuuluu ensimmäinen risahdus sen jälkeen kun olet matkaan hypännyt. :melting_face:

18 tykkäystä

Jees. Kemppi onkin ainut jossa on kunnolla eloa “mun makuun” :slightly_smiling_face: ja toivottavasti on maanantaina nousussa uuden uutisen myötä, joka löytyy mm. Kempower-ketjusta. Tai sitten ei.

Vai on pörssissä nyt kovimmat säpinät pitkiin aikoihin. Kiitos tiedosta. En olisi uskonut. Ajattelin oikesti, että nyt on kunnon lahnailut, kun ei mitään tapahdu. Tylsä harrastus…

Ja vaikka olenkin kärsimätön, niin se ei tarkoita, että reagoisin. Ei auta kuin odottaa ja odottavan aika on luonnollisesti pitkä. Ja ostella aina vähän lissee, kun tilille tulee hiluja.

3 tykkäystä

Vai ei mitään tapahdu, viimeisen 12kk aikana vaan pikku sota, energiakriisi ja pankkikriisi.

34 tykkäystä

Orthex laskettelee tänään(kin) muiden noustessa. Tämä on minun luuloni (korostan vielä, luuloni) mukaan ollut vähän kuin käänteinen sijoitus raaka-aineisiin. Muovi alas, Orthex ylös. Onko muoviraaka-aineen hinta taas nousussa, vai mistä on kyse?

2 tykkäystä

image

Tuolla vaihdolla ei liene taetta että heilahtelut liittyy mihinkään :slight_smile:

11 tykkäystä

Mä taisin olla iso osasyyllinen tähän. :smiley: :point_down:

Kuten @Hapzu sanoi, niin vaihtokin oli kovin pieni. :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Alokas heiluttaa Suomen pörssiä.

44 tykkäystä

Tuo on tietysti totta, mutta kun tuo on nyt tullut alas marraskuun pompusta hieman vajaat 25%, niin herättää huomiota. Tässä yritän miettiä oliko se pomppu niin paljon liioiteltu, vai olisiko joku tekijä sittemmin muuttunut selvästi negatiiviseen suuntaa, vai olisiko tässä peräti oston paikka?

2 tykkäystä

Ruotsalaiset lyttyyn lyödyt salkun starat, molempia lisättykin jo taannoin ja tänään napsut lisää. BHG ath oli 192SEK… eli osakkeen hinnasta on 5% jäljellä noista tasoista.

5 tykkäystä

Mikä Nestettä nostattaa? Eu:n ja Saksan tän päivän uutisoitu diili polttomoottoriautoista?

2 tykkäystä

Varmaan yleinen markkinatilanne ja se, että osinko irtoaa 29.3.2023

2 tykkäystä

Otsikosta päätellen @Telemaster :lla ei taaskaan ole kun nousijoita salkussa :smile: Kadehdin kovin noita tuntosarvia :muscle:

8 tykkäystä

Oliko tähän liittyen julkaistu tänään jotain?

1 tykkäys